Korte of lange zweep?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oonax
Berichten: 1597
Geregistreerd: 21-01-06

Korte of lange zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 17:38

Ok... Misschien een heel erg domme vraag hoor maar (Ben dan ook nog maar een beginnertje ):

Ik heb 2 zweepjes: ene van 70cm en ene van 1m

Wat is nu het beste om mee te rijden? Wat zijn de voordelen van een langere zweep tegenover een korte zweep? Of omgekeerd natuurlijk...

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Re: Korte of lange zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:41

IK zelf vind een lange zweep handiger. Dat komt vooral omdat ik hem veel nodig heb en zo minder met mijn handen hoef te frunniken om op de kont van mijn paard te tikken. Met een lange geef je gewoon een zwiepje en dan kriebelt die al op mijn paard haar kont. Als ik op een paard rijd ie eigenlijk haast geen zweep nodig heeft of op buitenrit heb ik meestal een korte zweep bij me.

joycie

Berichten: 2662
Geregistreerd: 05-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:43

Ik denk dat het er aan ligt wat je zelf prettiger vind. Ik heb een zweep van 1 meter en m'n zusje vindt dat helemaal niets, die zit steeds in de knoop met die zweep. Met springen vind ik een korte zweep wel handiger, maar met dressuur vind ik een langere weer handig omdat je dan even een tikje erbij kunt geven achter je kuit, zonder dat je je teugels in 1 hand hoeft te nemen.

Eigenlijk vind ik het helemaal niet prettig om met een zweep te rijden, ik rijd nu ook met sporen omdat ik met een zweep m'n handen scheef houd.
Maar als je een eginner bent, zou ik kijken welke lengte je het lekkerst vindt om mee te rijden.

loveSaros

Berichten: 1094
Geregistreerd: 02-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:45

Ik zelf vind met dressuurmatig rijden een lange zweep handig, en een korte zweep voor het springen. Zelf rij ik alleen nooit met zweep, vroeger wel.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:46

Ik rijd dressuur met een lange zweep (dan kun je hem gewoon op zn kont aantikken). En ik spring met een korte zweep (dan kun je voor de hindernis er even een tikje op de schouder bijgeven)

Kaia
Berichten: 307
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Korte of lange zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:46

die van 70 cm lijkt me het beste om mee te beginnen! Ik houd zelf van langere zweepjes, dit omdat je dan gewoonweg beter je paard bij kan tikken!

Als je een korter zweepje hebt moet je je hand+arm meer bewegen om je paardje een tik te geven. Heb je een langere zweep dan hoef je je hand een stuk minder te bewegen, met als gevolg dat je de impuls van voren weer op kan vangen zonder dat je je paard weggooit omdat je je hand moet bewegen. Ook kan het zo zijn dat je onbewust je hand meeneemt en daardoor je paard alsnog in de weg zit, waardoor je eigenlijk een verkeerde hulp geeft! Ik kies dus voor een langere zweep!

Maar als je een langere zweep hebt, kan deze ook in de weg zitten. Hij kan tegen je paard aan zwiepen, je kan je zweepje moeilijker overpakken ed!
Aangezien jij nog niet zo lang rijd (tenminste dat neem ik aan omdat je zegt dat je nog een beginner bent..als het niet zo is..sorry ) is het handig om met een korter zweepje te beginnen zodat je daar mee kan wennen. De paardjes waar jij op rijd kijken niet op van een extra hulpje op de teugel als jij je paard een tikje wil geven.

Oonax
Berichten: 1597
Geregistreerd: 21-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 17:51

joycie schreef:
maar met dressuur vind ik een langere weer handig omdat je dan even een tikje erbij kunt geven achter je kuit, zonder dat je je teugels in 1 hand hoeft te nemen.

Eigenlijk vind ik het helemaal niet prettig om met een zweep te rijden, ik rijd nu ook met sporen omdat ik met een zweep m'n handen scheef houd.
Maar als je een eginner bent, zou ik kijken welke lengte je het lekkerst vindt om mee te rijden.


Als ik een tikje geef is het altijd op de schouder eigenlijk... Dus misschien zou een kortere zweep toch wel wat handiger zijn voorlopig.

Ik vind het ook helemaal niet leuk om met een zweep te rijden. Had in het begin echt moeite om dan m'n handen stil te houden! Nu betert dit al een beetje. Moest ik kunnen kiezen zou ik zonder rijden, maar ik rijd op de manege met een pony soms echt wel eens een tikje nodig heeft.

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:46

Lange.
Zo kan ik beter achter mijn been tikken.
Maar soms de korte, als Sil met de voorhand van de hoefslag afkomt, en niet reageerd om mijn been, gaat de springzweep tegen de schouder.
Sommige pony's worden ook flink heet van een lange zweep.

Rachelle302

Berichten: 996
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: Hoogkarspel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:49

Ik vind een langere handiger.. maar je meot het euigelijk zelf weten

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:42

Ik rijd helemaal niet met zweep, ze is er als de dood voor, maar mijn voorkeur gaat uit naar een lange. Is even wennen, maar vind ik veel lekkerder rijden (dan heb ik 't over dressuur he )

xx_Merle

Berichten: 781
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:56

Ik vind een korte zweep veel handiger een lange zit me altijd in de weg
xx

verootjoo
Berichten: 35657
Geregistreerd: 19-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:59

Ik rij met een lange, dan hoef je je handen niet van hun plek af te halen om hem een tikje te geven.

Cuddie_

Berichten: 1442
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: Heerlen, Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:40

ik rij ook met een lange.. is lekker handig omdat je je handen niet hoeft te bewegen om een tikje te geven. Korte is wel handiger met springen, en met overpakken.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:51

Ik rijdt ook het liefst met een lange. Omdat ik de zweep doorgaans toch alleen maar gebruik om een beetje aandacht te vragen en ik daarvoor niet meer dan een polstikje nodig heb, met een lange zweep moet ik maar mijn pols draaien om dat te bereiken.

Fake
Berichten: 2419
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:57

Ik rij het liefst met een lange zweep.
Gewoonweg omdat dat makkelijker is.
Zo zit ik minder in de knoop met mijn handen als ik het paard een tikje op de kont wil geven.
Een korte is wel handig om mee te springen.

saaraah
Berichten: 1215
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:30

Ik rijd ook met een lange zweep (130 cm!) want dan hoef ik de teugels niet los te laten om een tikje achter mijn kuit te geven, ik vind het dan makkelijker om mijn handen stil te houden en niet EN een voorwaartse EN een terugwerkende hulp te geven.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:33

Dressuur met een lange en springen een korte. Ik vind het zo makkelijker rijden.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:04

Dressuur met een lange, ik gebruik er een van 1,30m bij het springen gebruik ik een kortere. Da's wel zo handig.

Perzik

Berichten: 3336
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 18:31

Sannert schreef:
Dressuur met een lange en springen een korte. Ik vind het zo makkelijker rijden.

Ik ook

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Korte of lange zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:32

Dressuur een lange. Dan kan ik net ff dat tikje achter mijn kuit geven (als dat nodig is) zonder in de knoop te zitten met de teugels. Voor springen een kortere, maar ik spring tijdelijk niet meer.

Laurens1987

Berichten: 285
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:41

ik gebruikte vroeger een korte zweep voor te springen, omdat ze dan niet in de weg hangt
en een lange voor dressuur, zodat je niet teveel moeite moet doen om een tikkie tegen z'n kont te geven

maar eigenlijk reed ik het liefst van al zonder zweep

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:51

Ik vind springzweepjes (korte dus)
het aller makkelijkste

Ik ben gewoon erg onhandig met die lange zwepen

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:02

ik vind een lange zweep makkelijker.. dan hoef je niet telkens je teugels in 1 hand te nemen

hrappur

Berichten: 1778
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:40

ik rij met een achterlijk groot ding en ik ben er blij mee mijn paard reageert dan op het bewegenvan de zweep, hoef hem dus minder vaak te raken... voor vooor voorbijgangers is het wel handig als je ze iest wil duidelijk maken.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:50

[quote="Amaris
Als ik een tikje geef is het altijd op de schouder eigenlijk... Dus misschien zou een kortere zweep toch wel wat handiger zijn voorlopig.

quote]

Tik op de schouder is niet de juiste plek.
Als je paard niet reageert op je been is het beter om net achter je kuit een tikje te geven.

Zweep moet dus lang genoeg zijn om daar makkelijk bij te kunnen.