pony 26 jaar nog heel intensief rijden??

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Murkje
Berichten: 812
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Burdaard, Frieslân

pony 26 jaar nog heel intensief rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 21:53

heej,

een meisje bij mij op de manege
rijd haar pony van 26 nog elke dag en dan ook nog een heel uur
en heel veel galloperen. Het beestje begint nu heel vaak al gauw te
zweten en is na het rijden ook heel moe.
wat vinden jullie hier van? vinden jullie dit kunnen????

groetjes

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:55

Niet echt nee

Yentl_

Berichten: 1874
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Piershil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:55

als de pony de conditie er nog voor heeft, kan ze het wel doen, maar zo lang galloperen en dan elke dag een uur is wel veel, ze moet het onderhand wel een beetje af gaan bouwen...

Murkje
Berichten: 812
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Burdaard, Frieslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 21:59

je kan ook echt zien dat hij moeite ermee krijgt

_Ingrid

Berichten: 933
Geregistreerd: 27-08-05

Re: pony 26 jaar nog heel intensief rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:12

Als hij er echt moeite mee gaat krijgen moet je gewoon veeel minder gaan galoperen en het paard wat minder intensief berijden, het dier is al op leeftijd, maar op een ouder paard kan je wel rijden zolang hij aangeeft dat hij het aankan.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:16

rust roest, verder moet je een beetje aanvoelen wat hij nog kan. zweten is niet erg, verder moeilijk te beoordelen...

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:15

hangt van de conditie af en wat de ruiter ermee doet. Wat versta jij onder veel galopperen? Dat zweet kan ook komen van de dikke haren!

Ik vind het opzich wel kunnen, maar hangt er ook een beetje vanaf in wat voor staat het dier is en hoe ze het afverzorgt. Gooit ze hem nat van het zweet zonder deken het land in vind ik het niet kunnen.

Eejj

Berichten: 3733
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:21

Als die het volhoud zou ik zeggen doe het maar wat bedoel je met veel galloperen een kwartier lang op ze hardst of gewoon af en toe ?
hou ook rekening met wintervacht etc.
Als die pony het volhoud zou ik het zeker nog doen mijn vriendin rijd met een 22 jarige ook nog gewoonwedstrijdjes en springt der ook nog met gemak een meter mee houd die makkelijk vol

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:24

waarom wel met een volbloed en niet met een haflinger bijv?

kiimmy_D
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 06:53

ik heb zelf ook nog op een 23 jarige lange buitenritten gemaakt, maar dat doe ik nu niet meer omdat ze een peesOntsteking had, maar ik hoorde ook van iemand dat het heel goed is als je paard zweet, en dat het niet komt omdat het moe is, als je paard moe is gaat hij/zei Staan pOmpen.. en het zweten heeft daar dus niks mee te maken, maar wat dit meisje betreft, als je al ziet dat die pony er moeite mee heeft moet ze zeker rustig aan gaan doen, ik heb erVaring met oude pony's, en ik stopte ook met rijden..
Doeii, x Daisy

Anoniem

Re: pony 26 jaar nog heel intensief rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:35

sandraah schreef:
heej,

een meisje bij mij op de manege
rijd haar pony van 26 nog elke dag en dan ook nog een heel uur
en heel veel galloperen. Het beestje begint nu heel vaak al gauw te
zweten en is na het rijden ook heel moe.
wat vinden jullie hier van? vinden jullie dit kunnen????

groetjes


Niks van te zeggen zonder het te zien. Hoeft absoluut geen probleem te zijn. Manegemeisjes vinden van mij ook wel eens dat ik veel galoppeer, maar een training is nou eenmaal niet vergelijkbaar met een manegelesje waarin je misschien eens 3 rondjes maximaal galoppeert.
De galop is SLECHTS een van de drie gangen dus waarom zou je die niet evenredig meenemen in de training?
En zweten, ja dat doe ik ook dus waarom het paard niet? En moe? Prima, 23 uur tijd om uit te rusten...

Weet je heel zeker dat je misschien niet een ietsiepietsie jaloers bent?

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:37

Het is nog wel wat veel voor zo'n oud ponytje... Zolang ze inderdaad een goede conditie heeft zou ik wel met haar blijven werken, maar dan bijvoorbeeld 4 a 5 keer per week een half uurtje ofzo... Het is niet de bedoeling dat je dat beestje echt afpeigerd... :S

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:15

Leeftijd zegt niets, conditie en het karakter van het paard des te meer!
Het is moeilijk vanaf hier te zeggen, zonder het te zien.
Maar denk niet dat het heel erg is, zoals al eerder gezegd, 'rust roest' en zweten doen we allemaal wel eens en de een meer dan de ander.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:15

Hoeft helemaal niet zielig te zijn, hoor. Als de pony in goede conditie is, hoeft te leeftijd geen belemmering te zijn. Zweten doet de ene nu eenmaal wat sneller dan de andere, net als bij mensen.
En veel galopperen: wat noem jij veel?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:56

RT-D -> YRT

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: pony 26 jaar nog heel intensief rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:06

ha! rambo is bijna 30, en die rijdt ook nog 5/6 dagen in de week!

maarrrr: ik let wel op zijn leeftijd. ik ben veeleisend en hij werkt nog hard, maar wel veel stappen tussendoor, en ik let goed op hem, maar dat lijkt me niet meer dan logisch, bij elk paard.

hij heeft nog een heel goede conditie, en hij vindt het heerlijk om nog lekker mee te doen.

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:08

oooh, trouwens: bo zweet ook snel, maar dir komt ook door zijn aanleg. het is iets anders dan een beessie afmatten. als ik een half uur achter elkaar ga draven en galloperen, houdt hij dan ook niet echt meer vol, daar ben ik het dus wel met je eens. maar als ze tussendoor stapt, vind ik dat je een oud paard nog net zo goed kan trainen. rambo doet de changementen nog hoor!!!

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:16

je moet gewoon een beetje gaan afbouwen, voor zijn oude dag.. gewoon op een rustige manier gaan rijden. en niet steeds galloperen,
en goed uitstappen als ie moe is. vind ik

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:26

Kan prima volgens mij.
Bij ons op stal hebben ze onlangs nog een 23e-jarige shet zadelmak gemaakt

Natuurlijk gaat een paard/pony zweten als hij even moet galopperen. Ik zou het ook warm krijgen....

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:35

Dat zweten is niet zo verwondelijk het wordt weer warmer en de paarden zijn nog niet uit hun vacht.Een 23 jarige pony kan je zeker nog gewoon in het werk houden zolang ze gezond zijn natuurlijk!Hier op stal worden de paarden erg oud omdat ze tot hun dood mogen blijven en we hebben dan ook div.oudere pony's die nog gewoon meelopen.En dan zijn ze ouder dan 23.Als ze echt te oud worden,en dat zie ik snel genoeg, dan bouwen we het af en mogen ze van hun oude dag gaan genieten.

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:45

Als een pony het zelf aan kan dan,, dan kan het makkelijk...
Maar... volgens mij is galop minder vermoeiend dan draf.. weet niet zeker...
Maar ik vind dat het per pony verschillend is

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:24

pony was toch 26 net zei iemand 23..
maarja

poema

Berichten: 459
Geregistreerd: 10-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:32

IK vind dat je op zo'n pony nog wel kan rijden. Maar natuurlijk niet zo intensief. Hoe intensief dat ligt aan de pony zelf of deze al ergens last van heeft. UIt ervaring (dus dat is niet altijd zo) blijft een oude pony fitter als je hem wat beweging geeft. Als je een pony alleen maar stil laat staan wordt hij stijf en door de ouderdom is hij natuurlijk al wat gevoeliger voor dit soort dingen, En dat kan leiden tot kreupelheid en andere kwaaltjes. Natuurlijk moet je niet meer werk geven dan die aan komt, maar een beetje werken doet hem juist goed (vind ik).

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:05

beweging is natuurlijk altijd wel goed

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:11

Mijn 20-jarige staat na een uur privéles ook volledig in het zweet. Maar ze loopt zelfs dan nog zonder moeite vooruit, laat niets blijken dat ze leeg is, integendeel, ze is vaak nog actiever dan in het begin van de les .
Als ik haar maar zelden rij, wordt ze echter zo stijf als een hark. Dus bij haar is de boodschap, hoe meer werken hoe beter.

Als de 26-jarige nog in zo een conditie is dat ze er geen moeite mee heeft, kan het absoluut geen kwaad. Pas als je merkt dat ze er ècht moeite mee hebben, dat ze volledig anders beginnen te reageren op dingen dan dat ze vijf jaar terug deden, zou ik pas denken aan het afbouwen.