De tiedeman

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mexx93

Berichten: 1560
Geregistreerd: 15-08-05

De tiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 17:59

Geen idee of het hier hoort..?

Er rijden kinderen bij ons op de manege die jonge pony's leasen.
Ik zie ze bijna elke keer rijden met tiedeman.
Op de 1 of andere manier vind ik het er niet vriendelijk uit zien.
Meestal zitten ze dan ook nog eens te strak zodat ze gedwongen worden naar beneden te lopen.
Ik heb eens aan die kinderen gevraagd waarom ze dit doen, maar eigelijk hebben ze er geen enkele goede reden voor.
En nou weet ik ook niet precies of dit nou wel of schadelijk is. Ook nu het juist jonge pony's zijn.
En als het schadelijk is, hoe kan ik het de kinderen dat uitleggen dat dit niet goed voor de pony is..?

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:37

Ja, dit is echt een topic voor voeding en supplementen

__manon__

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Vught

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:39

Tem dan gewoon even. (als je dat gedaan hebt, sorry )
*Heb getemd *

Mexx93

Berichten: 1560
Geregistreerd: 15-08-05

Re: De tiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 18:41

Nou sorry hoor Billy

_Antikana_

Berichten: 585
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: Hamme

Re: De tiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:52

Hoi,

Ik reed vroeger een paard van 17 jaar die de hele tijd met zijn hoofd de lucht in liep. Dacht hij waarschijnlijk dat ik elke keer zijn oren ging krabben... Nou, best vervelend, dus wat doe je dan. Je oefent om hem naar beneden te krijgen. Maar wanneer je na enkele weken dagelijks geoefent te hebben, nog steeds geen resultaat hebt, knip je toch gewoon even een tiedeman aan je teugels he. Wat liep ie lekker dan zeg. Maar na enkele keren, begon ie echt aan de teugels te hangen. Wanneer ik dan weer zonder reed, was het wel ietsje beter, maar liep hij nog steeds niet zoals het hoorde. Nou dan liever een paard met een hoofd in de lucht, dan eentje dat gedwongen wordt in een houding te lopen, waartegen hij zich verzet.
Mijn advies, raad die kinderen aan een martingaal te gebruiken. Waarshcijnlijk gebruiken ze die tiedeman gewoon maar om "iets" aan teugels te hebben.

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:51

ik vind hulpteugels vrijwel zinloos...

behalve met longeren gebruik ik ze weleens... of ik moet op een superdruk paard naar buiten gaan, dan wil ik weleens voor de zekerheid ee slof of martingaal omgooien, maar dat doe ik dus liever niet!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:54

Mij zie je ook niet gauw aan de hulpteugels; En zoja dan is het geen slof oid, enkel een martingaal; en ook daarbij wil ik uitgebreid 'geinformeerd' worden hoe of wat.
Voortaan ff kijken bij een topic over rijden/harnachement weet ik veel, dit topic gaat enkel over voeding(supplementen)

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:47

--> YRT

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:39

de tiedeman teugel is de vriendelijkste hulpteugel.
ik gebruik heb omdat mijn paard er snel vandoor gaat en dan zijn hooft omhoog doet. de teugel werkt dan pas in, dus als hij zijn hooft te ver om hoog doet of heel ver naar benedan remt hij zich zelf en doet hij hem meteen weer goed. ik denk dat de kinderen van jou manege de paardenuit zich zelf aan de teugel laten lopen. en anders is het niet helemaal goed wat die kinderen doen.
ik hoop dat je nu door hebt wat de tiedeman teugel doet en dat het niet zielig is.
vragen mail me dan maar ff

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:50

Ik houd juist niet van de thiedeman!
Op het moment dat je paard zijn hoofd omhoog doet kun je niet meer kiezen en zul je hem aan de thiedeman naar beneden moeten trekken. Dat is niet mijn manier. Ik rijd liever met een slof, die kun je ten alle tijden laten schieten. Je weet niet van te voren hoe kort of lang je hem wilt hebben, en zit je er eenmaal op, dan hebje geen keuze meer helaas. Of je moet gaan afstappen Ne doe mij de slof maar, mits goed gebruikt.
Maar kinderen horen helemaal niet met hulpteugels te rijden, leer eerst maar eens normaal te rijden. Pas als je dat goed kan kun je eens gaan denken of je een hulpteugel wilt proberen.

Mariss

Berichten: 3501
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:35

@Sherwood; Ik rijdt mijn vzpaard, ook met een Thiedeman, ze had hem namelijk al toen ik ermee begon, en ik heb geleerd hoe ik ermee moet rijden, en mijn instructrice heeft ook verteld waarom, de reden doet er in dit geval niet toe, maar het is nogal een "dominante" merrie.
Ik ben dan bijna 14 en vind dat ik best met de Thiedeman kan rijden omdat ik heb geleerd hoe ik ermee om moet gaan, en haar in het begin heb gereden zonder. Alleen is dat ongeloofelijk moeilijk en vergt dat veel energie. Daarom ben ik er ook mee gaan rijden, omdat het gewoon weg niet ging, en mijn instructrice het heeft aan geraden.

Zij is ook niet voor hulpteugels, maar ze zegt dat dit paard zo vervelend kan zijn, dat ze het nu toch beter vindt.

Narsica
Berichten: 45
Geregistreerd: 10-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:46

De tiedeman is helemaal geen verkeerde hulpteugel, mits goed gebruikt. Het is de dressuurgerichte uitvoering van de martingaal en ik heb ermee leren rijden. Als je hem goed gebruikt help je je paard juist.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:06

leren rijden met een thiedeman?? Daar avlt weinig aan te leren eigenlijk hoor. Gewoon rijden zoals je dat normaal ook zou doen, alleen als het paard met zijn hoofd omhoog gaat werkt dat ding in, en heb je geen keus. Kan iemand mij uitleggen hoe je daar mee kunt "leren" rijden?
Met een martingaal valt er ook niks aan te "leren" je hebt immers niks zelf vast.

Narsica
Berichten: 45
Geregistreerd: 10-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:41

Oke opnieuw:

Toen ik leerde rijden (dus toen IK nog groen was, niet toen ik al ervaren was) werd ik meteen geintroduceerd met thiedemanteugel. Dus niet dat ik de teugel later invoerde en toen beleerde maar dat ik toen niet beter wist. Toch zijn er mensen die niet weten hoe ze hulpteugels moeten gebruiken, hiermee promoveer ik mij voornamelijk op de amateurklasse.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:48

wanneer een thiedeman goed gebruikt word vind ik niet dat er een reden is om die niet te gebruiken. zelf gebruik ik ook een thiedeman want mijn haflinger loopt met de neus in de lucht als ik die er niet aan heb zitten. de thiedeman schakelt alleen in als het paard het hoofd niet goed had. de thiedeman kun je ook gewoon voor een (langere) tijd gebruiken omdat na een tijd je paard gewent is om zijn neus naar beneden te houden het is dus tegelijkertijd een soort training om het hoofd van je paard naar beneden te houden. als het paard normaal de neus niet in de lucht steekt zie ik geen reden waarom dat die kinderen de pony's berijden met een thiedeman. en zoals ik begrepen heb doen die kinderen dat alleen omdat ze het ''leuk uit vinden zien''.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:55

dat is nou juist in mijn ogen een niet zo goed gebruik. Maar dat kan dus ook niet anders met die teugel, je hebt nou eenmaal geen keuze meer als dat ding er eenmaal op zit.
Het is juist belangrijk om hem zelf naar beneden te rijden, en daarna de grens in de stellen met een hulpteugel als je dat wilt. Niet het eerste stuk naar beneden trekken en dan pas beginnen te rijden.

Narsica
Berichten: 45
Geregistreerd: 10-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:16

Sherwood...weet jij eigenlijk wel wat een thiedeman is, hoe die eruit ziet, hoe je hem omdoet en vooral (!!) hoe deze bevestigd wordt? een slofteugel, DAT is trekken maar een thiedeman is heel wat anders

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:33

Weet niet of het al gezegd is, waarschijnlijk wel, maar de thiedemann stopt met zijn werking als de hoofdhouding van het paard juist is. En dit is (als het goed is) niet overdreven veel naar beneden of "in de krul" getrokken. Over het algemeen is de thiedemann dus heel vriendelijk.

"Indien deze teugel op de juiste manier word gebruikt is het een van de vriendelijkste hulpteugels.
De teugel komt pas in werking als het hoofd omhoog of ver naar voren word gebracht en wanneer het paard in de juiste houding blijft werkt de thiedemann niet in."

Van één of andere site.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:37

narsica, ik weet heel goed wat dat voor ding is...
Zit al wat langer in de paarden namelijk. En hoe noem jij het dan als je paard met zijn hoofd in de lucht loopt, en die teugel werkt dan in? Ik noem dat dus naar beneden trekken.
Een slof HOOR je niet aan te trekken, dat is nou juist heel erg fout, en dus ook de reden dat mensen als jij hem niet moeten gebruiken, want kennelijk is dat de enige manier die jullie kennen om met dat ding te rijden. Ik leg namelijk net uit dat je je paard eerst naar beneden moet RIJDEN, en dat je dan als dat gewenst is, een grens in KAN stellen. Heeft niks met trekken te doen, dat is nou juist helemaal fout. Feit blijft dat deze hulpteugel niet anders kan dan het hoofd een eindje naar beneden trekken. Daarna zal hij niet meer werken nee. Dan kun je rustig verder rijden. Maar ik vind nou eenmaal dat op welke manier dan ook het hoofd naar beneden dwingen fout is.
Dat hij inwerkt als het hoofd te ver naar boven of naar voren is, dat is duidelijk, maar je kunt er niet voor kiezen om dat rijtechnisch op te lossen, dat ding werkt dan gewoon in.
Niet mijn keuze dus.

Mexx93

Berichten: 1560
Geregistreerd: 15-08-05

Re: De tiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 19:25

Hey

Oke, bedankt voor de berichtjes.
Maar is dit nou wel zo verstandig bij jonge paarden? houden ze er niks aan over?

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:01

nog even reageren op sherwood. bij een slofteugel kan een paard zijn hoofd helemaal niet goed houden ja nog verder naar beneden ja. Mensen moeten die slofteugel maar precies goed houden en dat doen niet veel mensen want dat kunnen ze niet precies inschatten. zo'n thiedeman is er voor gémaakt dat het paard er geen last van heeft behalve dan dat die doet wat die moet doen. en als je al zo lang met paarden en zo bent dan wéét je dat

Nadisha

Berichten: 779
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Valencia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:08

Ik vind hulpteugels iets als het echt noodzakelijk is dat je deze dan pas moet gebruiken

Ahtnamas

Berichten: 1167
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Almere

Re: De tiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:14

Bij mij op de manege rijden een stuk of drie paarden met een thiedeman. Manegepaarden krijgen heleboel verschillende ruiters op hun rug en sommige kunnen gewoonweg nog niet rijden laat staan aan de teugel.

De paarden die bij ons de thiedeman dragen hebben deze (naar wat ik begrepen heb) om om hun houding te verbeteren. Als ze de thiedeman niet om hebben is hun houding helemaal verkeerd en slijten de paarden eerder dan met thiedeman.

Ik rijd regelmatig op een van de paarden die een thiedeman heeft dit is een erg dominant paardje die haar neus enorm in de lucht steekt en moeilijk vooruit te branden is (je hebt geen problemen met er zolang je niet teveel van der vraagt). Zij is onwijs moeilijk aan de teugel te rijden (heeft ook een onderhals gehad, is vroeger verkeerd bereden) maar natuurlijk wel met veel moeite naar beneden te krijgen. De meeste ruiters krijgen dit gewoon niet voor elkaar!


Ik heb geen hekel aan de thiedeman (hoewel ik liever zonder hulpteugel rijd), de slofteugel kan ik daarintegen niet uitstaan!

Wat bedoel je trouwens met als je erop zit kan je hem niet meer aanpassen (of zoiets)?

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 23:00

Ik heb een vraagje aan sherwood dan leer ik er misschien nog iets van. Hoe moet je je paard dan naar beneden rijden als die de neus in de lucht steekt? Aan de teugels trekken?? uh extra hard schoppen? de zweep eens flink gebruiken? ik zou niet weten hoe ik het anders nog voor mekaar moest krijgen maar deze manieren ga ik dus van mijn leven niet toepassen op een paard!!! de enige oplossing is dus voor mij een thiedeman een slofteugel vind ik al helemaal niks. want daar heeft het paard dus helemaal geen bewegingsruimte voor het hoofd. Als jij me wil vertellen hoe je het paard dan naar beneden RIJD wil ik het graag horen en dit meen ik het is niet sarcastisch bedoelt ofzo want ik rij natuurlijk ook liever zonder thiedeman.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 00:14

Dat valt niet zo 1,2,3 uit te leggen, maar ik wil wel een begin maken.
Als een paard met zijn hoofd in de lucht loopt, ga je zeker niet lopen trekken, schoppen of slaan, zoals hier zeer profecionaal geoppert wordt... Dat is geen rijden, en daar berijk je nooit iets mee.
Je neemt zeer licht contact met de mond en drijf je iets bij met je benen. Maak wat kleine overgangen, en voel waar hij het bit vast houd. Aan de kant waar hij vast houd maak je een kleine ophouding, dus niet trekken. Tegelijk drijf je met die kant met dat been wat bij. Rijd hem voormaarts, en ontspan zelf ook. Soms helpt het wel om gewoon even de rust op te zoeken door hem een aai over zijn hele manenkam te geven, of gewoon even een klopje op de hals. Maak wat kleine en grote voltes, en verander soms van hand door een 8 te rijden. Houd de mond soepel, zodat je paard het bit niet vast gaat pakken. Er komt veel bij kijken, en is niet zomaar even uit te voeren. Maar dat is nou juist de charme van dressuur, je moet het voelen.
Zoals jij over de slof praat is pijnlijk. Hoe vaak ik het nog moet zeggen weet ik niet, maar nog 1 keer dan, aan een slof MAG je niet trekken!!! NOOIT! dus dat naar beneden trekken is niet van toepassing bij juist gebruik. En hij heeft wel degelijk vrijheid om zijn hoofd omhoog te doen, als jij dat tenminste toe wilt staan... En alleen nog verder naar beneden? nee hoor, zolang jij los kunt en durft te laten kan hij veel hoger nog komen dan met een thiedeman. Zoals je zelf al schrijft, mensen doen het vaak verkeerd, maar dat is nog geen reden om maar aante nemen dat je het zo dus moet gebruiken. Dat snap je zelf ook wel, dus is er een andere manier van gebruiken, die wel juist is.
En die opmerking van als je al zo lang met paarden omgaat dan weet je dat, zal ik die maar negeren?