Paard inhouden tijdens galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elsaneedraad
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-07-19

Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 19:40

Hallo ik rijd niet heel vaak paard maar als ik het doe, is het op mijn verzorgpony. Maar als ik ga galopperen gaat hij heel hard en dan ben ik bang dat hij in de bocht valt. Wat moet IK doen om hem in te houden, dat ie niet zo snel gaat? Doe ik iets verkeerd?
Alvast bedankt voor het antwoord

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:45

Als je niet vaak rijdt, en alleen op je verzorgpony, dan kan ik alleen adviseren les te nemen.

Elsaneedraad
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-07-19

Re: Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 19:46

Maar weet je een techniek om hem in te houden?

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:50

Ik denk niet dat iemand je daar mee kan helpen zo vanachter het schermpje vandaan.. Als ik jou was zou ik investeren in privé les, ik les om de week om de kosten te drukken. Dan leer je wel wat echt rijden is :) als ik je nu zeg op twee teugels rijden en tempo aanpassen door middel van je zit snap je namelijk niet wat ik bedoel

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:52

Ik denk dat je je eerst moet afvragen waaróm je paard zo extreem hard galopeert... Is hij nog jong/onervaren?

Ik zou in elk geval een goede instructeur gaan zoeken die samen met jou eraan kan werken!/

Elsaneedraad
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-07-19

Re: Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 19:54

Hij heeft heel hoog dressuur gereden maar nu niet meer door een blessure

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:55

Het is een beetje moeilijk om je advies te geven als we niet precies kunnen beoordelen wat er gebeurt. Hoe veel heeft je pony geleerd voordat jij er op begon te rijden? Hoe veel heb jij al geleerd? Kijk op een manege leer je vaak dat een kneepje in je teugels betekent dat je pony langzamer moet. Zo'n pony doet dat dan vaak ook. Het kan best echter zijn dat jouw verzorgpony het bit vast pakt en gaat rennen. In dat geval zal dat niet werken. Heb je wel nog een stuur of galoppeert het alleen hard rechtuit? Als je nog kan sturen kan je hem op de volte laten galopperen. Dat haalt soms er al snelheid uit. Als jij al genoeg geleerd hebt kan je hem misschien met je zit afremmen. Maar het kan ook zijn dat je door je benen vast te klemmen hem per ongeluk juist vraagt harder te gaa. Zo zie je ... zo veel situaties zo veel antwoorden. Dus je kan dit het beste oplossen met een ervaren iemand die bij je kan komen kijken en je advies kan geven.

Elsaneedraad
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-07-19

Re: Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 19:57

Mijn vriendin rijd hem ook welleens en die kan een normale gallop rijden met hem dus het ligt denk ik aan mijn technieken

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 20:00

Algemeen advies: Stil zitten (niet mee duwen), benen stil af laten hangen (niet klemmen), contact op 2 teugels. Verder is het vanaf hier zo echt niet te beoordelen.

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 20:13

Een paard valt niet zomaar om. Hij heeft al zijn hele lecen lang 4 benen en hij weet prima hoe hij die moet gebruiken. Jij valt toch ook niet zomaar om als je gaat rennen?

En je zegt dat hij een blessure heeft? Wat voor blessure?

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 20:20

Heb je misschien een filmpje? Dan kan je meer gerichtte tips krijgen... kunnen namelijk verschillende dingen zijn :)
En les nemen is denk ik ook fijn, juist wanneer je niet zo vaak rijdt.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 20:24

Zoals iedereen hierboven zegt, het is moeilijk om tips te geven vanachter een computerscherm als we zo weinig weten. Een algemene tip: niet te veel in de mond gaan hangen, de meeste paarden worden daar alleen maar sterker van en banjeren zo door je hand heen. Vooral met je zit terugnemen, klein beetje je zwaartepunt naar achteren, uitademen, rustige stem erbij, hoo-oh... En proberen vanuit een rustige draf aan te springen. Want anders begin je al met een verkeerde mindset en tempo.

Elsaneedraad
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-07-19

Re: Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 20:51

Heel erg bedankt voor alle antwoorden! Kan er echt al heel veel mee!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:14

Gewoon lekker laten galopperen en een volte op sturen. Verder losjes blijven zitten en niet klemmen. Ook niet vasthouden in de mond maar de volte hem laten opvangen voor je als je vindt dat hij te hard gaat. Diep zitten en ontspannen. En hij valt echt niet zomaar om.

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Re: Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:23

Vraag aan je vriendin wat zij doet om hem rustig te laten galopperen (misschien kan zij je een keer les geven). Je zegt dat hij hoog dressuur heeft gelopen, dus je kan ook proberen vanuit stap aan te springen. Let ook op dat je de goede galophulp geeft. Hoog afgerichte paarden hebben voor elke beenpositie iets anders dat ze gaan doen, dus misschien vraag je hem juist om hard te galopperen.

Lisapablo

Berichten: 32
Geregistreerd: 26-05-19
Woonplaats: In het Zuiden van Nederland. :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:16

Houd haar/hem vooral lekker bezig, figuren rijden in de galop. Misschien heeft je vriendin iets meer balans dan jij? Het is zoals iedereen al zegt lastig oordelen zonder beeld. Lekker les nemen is vooral mn tip :D

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:15

Gaat de pony bij jou echt zo hard in galop? Of voelt het voor jou alsof de pony veel vaart maakt doordat je nog weinig ervaren bent?

Laat je eens filmen als je aan het rijden bent. Het ziet er mogelijk heel anders uit dan het voelt. Als de pony voor het beeld gewoon galoppeert, en het voelt voor jou heel snel, dan moet je je gevoel bijstellen.

Elsaneedraad
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 21:28

Okee dus diep in het zadel zitten, ontspannen, niet klemmen

Elsaneedraad
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 21:28

Maar als ik nou op buiten rit ga?

Elsaneedraad
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-07-19

Re: Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 21:29

Dan kan ik geen voltes maken

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 21:33

Dan galoppeer je buiten niet :)*

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 21:43

Elsaneedraad schreef:
Maar als ik nou op buiten rit ga?


Geen buitenritten maken als je nog geen controle in de bak hebt.

Lisapablo

Berichten: 32
Geregistreerd: 26-05-19
Woonplaats: In het Zuiden van Nederland. :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:33

Suzanne F. schreef:
Elsaneedraad schreef:
Maar als ik nou op buiten rit ga?


Geen buitenritten maken als je nog geen controle in de bak hebt.


Je haalt de woorden uit mn mond :j

hed_04
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-07-19

Re: Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:19

Ik weet niet of je het doet maar wat vaak gebeurt bij ruiters als het paard versnelt is: mensen gaan hangen in de mond, die betekent alleen maar meer spanning, opgebouwde spanning die averechts werkt. Probeer soepel te blijven, en goed diep te blijven zitten in je zadel (een paar x goed diep uitademen niet gaan klemmen!) als het nog niet werkt desnoods een volte opzetten en die zo klein mogelijk maken als het moet.
Vooral niet gaan hangen in de teugels. Probeer een korte ophouding te maken en weer te ontspannen. Blijf dit herhalen met een mix van figuren, zitten en teugel.
Probeer een goed ritme te vinden en laat die benen lekker hangen!☺️
Succes

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Paard inhouden tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:02

Het gaat meestal fout bij het aangalopperen zelf, als je weinig ervaring hebt. Mensen gaan dan drijven, soms zelfs schoppen, om harder te gaan en dan krijg je precies waar je om vraagt!
Bij het aangalopperen moet je om een andere beenzeting vragen en niet om harder te gaan. Sterker nog, je moet gewoon op het moment voor het aangalopperen even inhouden.
Het gaat dus om correcte galophulpen geven.
Even simpel gezegd: Gaan zitten, even inhouden, twee handen iets naar 1 kant, als dat naar rechts is, met de linkerbeen drijven, rechterbeen achter de singel, en als het naar links is, met je rechterbeen drijven en linker been achter de singel, en kruis aantrekken. Dat is de beweging die je maakt om een schommel in beweging te zetten/hoger te laten gaan.

Daarbij kun je ook eens proberen, als er eenmaal is aangesprongen, om je handen goed laag te houden, desnoods tegen de schoft van de pony of lager.
Ponies die hard gaan, houden nl daarbij meestal het hoofd erg omhoog en dan werkt het bit (of de neusriem als je bitloos rijdt) niet meer zo in als het hoort. Handen laag (of een martingaal) kan helpen om de lijn van de teugels zo te houden dat het bit (of de neusriem) correct blijft inwerken.
Dan is inhouden makkelijker.
Bedenk wel dat trekken vluchten kan uitlokken, dus harder gaan. Soms is losser laten juist de oplossing.
Hoe strak je de teugels moet houden is dus een kwestie van uitproberen, maar te strak werkt meestal averechts en is bovendien erg pijnlijk.