Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:21

TS.

Je bent in de loop van de tijd, door alle problemen steeds minder gaan doen met het paard. Ik denk dat het beter voor jullie beiden is, eerst longeren ( vroeger deed ik dat met een kaptoom, maar dat zal wel ouderwets zijn). Daarna als ze goed los is door het gehele lijf en lekker veert, stap je erop en bouw je langzaam op. Je kan haar ook wat laten springen aan de longe. ( vroeger gebruikte ik daar cavaletti,s voor). Het gaat erom, dat je op een andere manier naar het paard kijkt. Wat heb jij het paard te bieden,
behalve dan voer, ( als je dat zelf geeft).

Het is op deze weg, zoals je er nu mee bezig bent, volgens mij een doodlopende weg. ( steeds meer chagarijn).

Succes ermee.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:27

Ik kom regelmatig in de buurt van Alkmaar, dus kom graag een keertje mee kijken hoor! En ik weet ook nog wel mensen die je verder kunnen helpen in die regio.

Ik ben benieuwd wat de dierenarts aan onderzoek gedaan heeft om te bepalen dat het dier geen pijn heeft? Idd het snelle zweten en verzuren vooral, vind ik ook wel opvallend. Stress kan ook zorgen voor verhoogde hartslag en dus overmatige warmte.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:30

Stress kan inderdaad een oorzaak zijn, of een deel oorzaak van het snelle zweten.

Komt dat vooral voor, nadat je bijv, een beetje erg veel been heb gegeven, of je teugels erg vast in je handen hebt gezet.??

Sommige merries hebben een nogal kort lontje.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 22-11-19 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 19:33

Char heeft geen pssm, ze heeft die symptomen niet, alleen het zweten, maar niet stijf zijn en dergelijke.
Stress, hmmm.. zal wat meer opletten, maar ik merk weinig van stress. Miss dat de instructrice in de bak staat met een longeerzweep. Verder is ze in de omgang rustig en relaxed.
Wat ik eerder denk is dat dr rug vast zit, want al met een dekje aankomen gaan de oren in de nek. Maar zodra alles oplicht zijn er geen problemen. En als je drukt langs dr ruggengraat gaan dr oren wel naar achter maar niet plat of boos doen.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:36

Tot nu toe alleen meegelezen, maar als ik jou was zou ik ervoor kiezen om een dierenarts die ook chiropractor is naar haar te laten kijken. Uit eigen ervaring wijs geworden ;)

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:36

Ga haar zelf eens rustig longeren en houdt de longeerzweep daarbij op de grond, als je deze echt nodig hebt ben je toch al te laat. Let gewoon verschrikkelijk goed op oren etc. Je moet gewoon heel erg attent zijn, op de kleinste dingen, die gedrag verschil teweegbrengen.

Ze kan ook een zenuwknobbeltje ergens in de buurt van de rug hebben, maar dat kan je zelf heel goed voelen.

Saintelette

Berichten: 3179
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:39

Je merkt weinig van stress, maar je paard staakt na 15 min... Is staken geen stress dan? Volgens mij is dat van de daken schreeuwende-stress...

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:41

Ik zou haar idd ook verder laten onderzoeken. Een gemiddeld paard hoort niet na 10-15 min te verzuren. Of ze is overvraagt en heeft rust nodig?

- bij een gemiddelde keuring worden de hals en rug niet op de foto gezet. Is dit wel meegenomen bij jullie?
- het kan ook in de weke delen zitten
- het kan aan haar hormonen liggen
- wat kwam er uit het bloedonderzoek en wat is er getest? Hoe zat ze qua vit e en magnesium?
- is er ook gedacht aan maagzweren?

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:44

Als ze al zo reageert op een dekje dan zou ik idd de rug en het zadel eens nader laten onderzoeken.

Zijn er rug foto’s gemaakt en hoe waren deze?

Bij geen afwijkingen zou ik idd eens de fysio of osteo raadplegen

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:45

Ze was toch gekeurd? Toen jullie haar kochten en met foto's erbij van de rug??

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 19:53

De bloedwaarden van het bloed waren gecheckt en op allergieën, daar bleek niks uit, gwn gezond.
Volledig röntgenologisch

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:12

Je kan het paard ongeveer door midden zagen, qua keuringen e.d. Alle kans dat je uiteindelijk iets vind, wat dan ook.

Door mijn leeftijd en mijn werk is mijn lijf ook niet meer wat het ooit was. Door daar te leren mee om te gaan, zie ik mijn huisarts bijna nooit. Als ze echter gaan zoeken en ik zou het daarmee eens zijn, kan ik vermoedelijk meteen aan de medicijnen.

In mijn optiek: ga eerst eens op een andere manier te werk en als dat niet helpt, zijn er altijd andere mogelijkheden.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 22-11-19 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:13

Dat betekend niet dat als ze bij aankoop goed was niets heeft opgelopen in die tijd dat ze bij jou is.

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:16

dat dus!

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:02

J_emma schreef:
Je hebt haar sinds eind mei, dus ruim 5 maanden. In die tijd is ze als het ik het goed zie dus naar jou verhuisd, 2x mee op vakantie geweest, 2x kreupel geweest, heb je een te smal zadel gekocht en is ze weer verhuisd.
En dan ben je blijkbaar,even afgaand op de berichten want verder geen filmpjes gezien of veel gelezen, ook niet goed in staat haar rijtechnisch te begeleiden en is ze nog vrij jong.
Als deze samenvatting enigzins klopt,snap ik helemaal dat ze daarop reageert..


TS, dit paard communiceert zo duidelijk met jou.
Dit paard schreeuwt naar je. Als bovenstaande klopt en je wil echt het allerbeste voor je paard, geef je paard dan een pauze. Ze is fysiek en mentaal moe. Ze wil pauze. Geef haar een maand vakantie. Stop met rijden, stop al helemaal met springen.
Luister naar je paard.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:16

char_kmbly schreef:
Ik heb een bloed onderzoek gedaan en röntgenologisch. Dierenarts heeft ook gekeken tijden rijden en longeren, maar ziet geen tekens dat het paard in pijn is.
Ik zou zeggen, kom zelf zien wat er aan de hand is met je ogen. En oordeel dan.
Ik ga met m’n vader praten om een osteopaat te laten kijken, maar hij vindt t onnodig.


Dat is lastig natuurlijk als je ouders er niet in mee willen. Dat komt vaker voor.
De keuring is 5 maanden geleden. Misschien moet je je vader uitleggen dat ook een auto 5 maanden nadat je hem hebt gekocht ook al was het helemaal gekeurd, kapot kan gaan. Misschien begrijpt hij het dan... -O-

Ik vind het ook echt niet normaal dat je paard met deze temperaturen binnen 10 minuten al zo bezweet is.
Ook je verhaal hoe ze met het afvoelen van de rug en het dekje en het zadel reageert geeft te denken.
Als je vader het paard niet wil laten onderzoeken denk ik dat je enige optie is om een poosje relatieve rust te geven. Wel blijven longeren om conditie te behouden en (een beetje) bijzetten om haar de rug goed te laten gebruiken of liever longeren met dubbele lijnen als je dat kan. Gewoon voor een periode van 6 tot 8 weken niets anders dan dat (los en longeren) en dan kijken of ze daarvan opknapt. Knapt ze daarvan op is het denk ik wel van belang dat je je zadel na laat kijken (bij een andere zadelmaker dan waarvan je het hebt gekocht).

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:44

Het zou zo maar eens kunnen dat je paard lichamelijk heel weinig mankeert en dat het overmatige zweten te maken heeft met stress.
Vergelijk mijn nieuwe merens, de eerste week met kleine ritjes echt helemaal zeiken en zeiken nat, en nu 6 weken later geen druppeltje zweet terwijl we veel meer draven buiten.

Wat ik namelijk mis in je verhaal is compassie. Het zou zomaar eens kunnen dat minder meer is (less is more zoals de Engelsen dat zo mooi kunnen zeggen.
Ik heb zoveel compassie gevoeld met mijn paard en nog: uit de grote kudde naar 1 vriendin, van een druk manege bedrijf waar hij als pension paard stond en laatste maanden als manege paard→ naar 1 baasje (wat hij heerlijk vind, iets dat ik merk aan hem) maar toch, van een agriculteur gebied naar veeteelt gebied (totaal andere reuken, lawaai) → dus als de dood de eerste week van koeien en schapen en alles wat ook maar lawaai maakte etc.

Die compassie mis ik in jouw verhaal. Of anders gezegd, ga net als ik met je paard werken. Ik had zo een relax paard in St Ybar→ en hier veranderde hij in een zenuw peesje. Dus ik heb het rijden in de kast gestopt de eerste week. Ik heb heel veel met hem gewandeld. Alles laten zien, ik heb hem 3x per dag in de handen gehad→ zodat hij een band met mij en ik met hem kon en kan opbouwen.
We doen en deden alles heel rustig aan, en paardje zie je opknappen en weer paardje van St ybar worden. Maar nog steeds rijd ik hem hooguit 3x per week een uurtje buiten en dat doet hij fantastisch en steeds beter.
De rest wandelen we, laat ik hem dingen zien, poets ik hem, kroel ik hem, en lach met hem, doen we oefenen met de tractor, de koeien , passeert mijn man met de auto en komt terug en weer heen etc. Alles terwijl mannetje veilig naast het vrouwtje loopt.

Hij wordt gepoetst en het paardje dat eigenlijk nooit wist wanneer hij gereden zou worden en hoe vaak, geniet van die exclusieve aandacht van zijn mens.

In de zomer zullen wij hier heerlijke ritten maken van twee uur of zo. Maar voor nu, is minder meer.
We zijn aan het wennen aan elkaar en ik draag alleen maar de boodschap uit: "kom maar schatje, het is leuk en gezellig bij je nieuwe mens, je nieuwe avontuur wordt heel fijn en gezellig". Dus na het rijden, of na het wandelen, mag hij lekker gras eten aan de hand bij zijn vrouw en daar geniet hij van. Ik ben namelijk er van overtuigd, dat als Chico zich prettig en gelukkig voelt bij mij, dat hij vanzelf buiten alle gevaren onder het zadel zal trotseren met beiden vingers in de neus. Zo ver is het nog niet, maar dat komt en dan wordt hij weer mijnheertje evenwicht van St Ybar!

Mijn advies aan jou is, kijk hoe jij je paard dat kunt bieden wat hij nodig heeft om al die veraderingen te verwerken. Kijk hoe jij als zijn of haar mens, kunt helpen. Zowel psychisch als lichamelijk, want zo'n verhuizing doet heel veel met je paard.
Ik verwacht, als jij je echt gaat verdiepen in je paard, begrip toont, en leuke dingen ga doen samen, dat je paard je dankbaar is en waarschijnlijk verandert in een heel leuk paard.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 22:20

Een spiegel kopen was goedkoper geweest.

Ik vind dat je eigenwijs bent en je instructrice niet kundig genoeg (als alles klopt wat je schrijft dan moet zij degene zijn die het paard in bescherming gaat nemen en niet door gaan maar rust geven).
Je denkt alleen aan jezelf 8n deze. JIJ wilt rijden, JIJ wilt op vakantie , JIJ wil tig keer verhuizen.... en het paard geeft aan dat ie iets wil maar daar hoef je niet naar te luisteren? 1 richtingsverkeer werkt in het dagelijks leven ook niet. Leer er van.
En schoppen naar je been zou voor mij een hele grote waarschuwing zijn dat er iets niet ok Is....

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:01

Ik vermoed dat het paard fewoon vastgereden is. Helemaal als ne een instructeur in de baan hebt staan met de zweep. Dat kan nooit goed zijn.Heb ik eerder gezien bij iemand en dat paard zat overduidelijk niet goed in zijn vel...maar ja met de zweep liep hij wel.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:07

Een instructrice met een longeerzweep in het midden, klinkt mij als een manege instructrice. Zijn de lessen die je volgt met je paard manege/groeps lessen TS of heb je regelmatig privé les van iemand die mensen met sport/springpaarden persoonlijk begeleid?

Als het groepslessen zijn, dan heeft het aanvankelijk beter gaan in de les waarschijnlijk te maken met dat er meer paarden in de bak zijn, waar hij min of meer achteraan hobbelt. Maar met dit soort lessen ga je er zeker niet komen met de problemen die jij hebt. Dit heeft op zijn minst individuele aandacht en begeleiding nodig.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:28

char_kmbly schreef:
Ik snap dat het Miss beter is om verder te zoeken, maar ik wil niet weer een paard wegdoen...


Wat voor problemen had je met het paard wat weg is gegaan?

Het is wel sneu voor het paard maar ook voor ts. Je bent 15 en wil graag springen en ik heb het idee dat het aan juiste begeleiding ontbreekt.

Laat je zadels nog eens controleren door een andere zadelpasser. Kan zo maar zijn dat die helemaal niet zo goed liggen. Problemen lijken ook vooral onder het zadel te zijn. Inmiddels zal de rug misschien wel dusdanig gevoelig zijn dat het nu constant zeer doet.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:54

Ik vind persoonlijk,maar dat wilde ik niet schrijven. Het paard is er gekomen om aan een bepaalde wens van de ruiter te voldoen. Om aan die wens te voldoen moet je een team (bond) vormen met het paard, en dat mis ik in het hele verhaal. Het lijkt er meer op, dat je tegen iedereen kan zeggen: ik spring al 1.20m1 met haar bijv.

Overigens wil het niet zeggen, dat ik het vanaf de buitenkant allemaal goed zie en de juiste conclusies trekt.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:28

Op die leeftijd wilde ik ook het liefst alleen rijden, de meeste jonge penny,s willen dat. Maar denk wel aan je paard.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:32

MarliesV schreef:
Anoniemk2 schreef:
Ik snap de adviezen die gegeven zijn, maar die zijn nu wel genoeg gegeven. Het is een advies en volgens mij mag TS dan nog steeds zelf weten wat ze ermee doet. Drammen heeft niet echt veel zin en werkt alleen maar averechts.

Dus als een TS maar lang genoeg alles negeert of niet reageert, dan moet je stoppen met posten op Bokt.
Nieuwe benadering voor mij..

Moeten misschien niet, maar ermee stoppen als de aangesprokene niet voor rede vatbaar is of er niet van gedient is, is wel hoe de wereld eigenlijk in elkaar zit.. Anoniemk2, begrijp me niet verkeerd alsjeblieft. Want ik snap je gevoel héél goed en mijn gevoel hierover wordt ook steeds kritischer naarmate ik meelees en ik ben het met je eens, maar op dit moment frustreren wij ons en lijkt het haar totaal niet te raken.. :n En ook ik maak me er schuldig aan gewoon weer mee te schrijven.. :')

Amber_anne schreef:
Ik heb jou reacties gelezen en vind dat je erg agressief over komt naar het paard. Over de baas zijn en het paard luistert niet. Het is geen machine die maar hoeft te luisteren naar jou.

Je paard wil momenteel niet, dan hoeft dat toch ook niet? Laat dr eerst maar is tot rust komen en begin dan weer rustig. Ik snap nooit waarom mensen een dier willen die het duidelijk niet leuk vindt

Ik krijg een beetje van die sketchy manegelessen gevoelens bij de houding die TS aanneemt.. "Paard moet nu eenmaal luisteren en er doorheen gewerkt worden" maar wat die "er" is, dat weten we niet.. en toch blijven we ondertussen vrolijk doorgaan. Hebben we sporen nodig en klimt de instructrice er zelf wel op.. Goedbedoelde adviezen word niet een op gereageerd.. Ik houd er een nare smaak aan over.

marleen_usar schreef:
Ik snap jou instructrice echt niet, wat willen jullie bewijzen?

Dit dus..
Je houding is niet okay, jullie missen beiden grote ondersteuning in techniek, en dan wordt dat opgelost door er zelf op te kruipen en sporen e.d. erbij te pakken.. Ik had al 7X en andere instructie genomen.
Je hebt met een levend wezen te maken. Wat wil je met dit paard?

LadyAnna schreef:
Ik vind persoonlijk,maar dat wilde ik niet schrijven. Het paard is er gekomen om aan een bepaalde wens van de ruiter te voldoen. Om aan die wens te voldoen moet je een team (bond) vormen met het paard, en dat mis ik in het hele verhaal. Het lijkt er meer op, dat je tegen iedereen kan zeggen: ik spring al 1.20m1 met haar bijv.

Overigens wil het niet zeggen, dat ik het vanaf de buitenkant allemaal goed zie en de juiste conclusies trekt.

Dit! :j
En hierbij ga ik het voor mezelf ook laten..

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:47

Elisa2 schreef:
char_kmbly schreef:
Vandaag weer les gehad,
Begin begon super!! actief aan het been.
Rond de tijd dat ze bezweet was (na 10/15 min) begon het staken.
Nog even door gepakt en uitgestapt en dik beloond.
Instructrice denkt dat het miss kan zijn wegens conditie en verzuring van spieren.


Waarom begon ze te staken? vroegen jullie iets van haar? zaten er stap momenten aan de losse teugel in die 10/15 min? Een gezond paard verzuurd niet na 10/ 15 min tenzij het gruwelijk overvraagd wordt.


Hier ook nog steeds geen antwoord op...