Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Galloperen in de sneeuw

 
Profiel   

Mij lijkt het heel leuk om met een vriendin een buitenrit door de sneeuw heen te maken, en dan vooral zodat we kunnen galloperen door de sneeuw heen. Maar nu hoor ik veel verhalen dat het gevaarlijk is, dat de paarden kunnen uitglijden en dat er brokken in de hoef kunnen komen. Dus mijn vraag is of een buiterit zoals deze gevaarlijk is of dat het prima kan?
Trouwens geen idee of dit goed staat
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 11:50 



 
Profiel   

Waar heb je in Nederland nog sneeuw. :+

Vroegah..toen er nog sneeuw viel,en ik een paard had,gallopeerde ik met mijn onbeslagen paard gewoon door de sneeuw.
Wel op een zand ondergrond,niet op de verharde weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 11:57 



 
Profiel   

Zolang je paard goed uitgerust is, geen probleem en erg leuk zo'n winterse buitenrit! Ik heb vele buitenritten door de sneeuw gemaakt hier in Zwitserland, onbeslagen en de laatste 8 jaar beslagen.

Mijn pony is in de winter altijd uitgerust met hoof grip, de vaste variant die tijdens het beslaan aangebracht wordt tussen het ijzer en de hoef. Nog nooit glijers gehad. Wel galopeer ik in de winter alleen op terrein dat ik ken, want de sneeuw die we hier hebben is diep genoeg om obstakels te verbergen en dus blessure risico.

Ook laat je je pony de eerste keren op sneeuw niet in een te snelle galop gaan en vermijd je zeker scherpe bochten. Dus goede uitrusting, niet zomaar overal galopperen en je pony laten wennen aan de nieuwe ondergrond en dan komt dat helemaal goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 11:59 



 
Profiel   

Ik galopeer met sneeuw wel in het bos, maar dan wel waar nog een dik pak ligt, ik de bodem ken en liefst waar nog niemand doorheen is gegaan, oh en uiteraard op een ijzerloos paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 12:01 



 
Profiel   

Dat is zo niet te zeggen. Het ligt eraan wat voor sneeuw het is en hoe de ondergrond is. Ik heb wel eens door de sneeuw gegaloppeerd toen er zachte poedersneeuw lag en de (zand) ondergrond niet bevroren was. Dat ging prima. Maar ik heb ook wel eens in de sneeuw gereden terwijl er stukjes spekglad waren, dan kun je echt alleen maar stappen (of misschien verstandiger: niet rijden). De ondergrond moet dus niet bevroren zijn en de sneeuw moet niet onder de hoef plakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 12:02 



 
Profiel   

Heeft je paard wel of geen ijzers? Met ijzers moeten ze speciaal sneeuw beslag hebben met kalkoenen er in.
Daarnaast is ook de ondergrond nog erg belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 12:10 



 
Profiel   

Als je paard geen ijzers heeft, kan dat :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 16:30 



 
Profiel   

Ligt een beetje aan je paard, hoe handig die is. En dan kan het wel op een dik pak sneeuw op een ondergrond die je goed kent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 16:34 



 
Profiel   

Als ik dat deed, dan stapte ik eerst een keer over het pad dat ik wilde galopperen. Zo kon ik zien/voelen of er geen kuilen en dergelijke zaten.
Ik heb er een hekel aan om over de kop te gaan :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 16:51 



 
Profiel   

ligt ook aan de sneeuwconditie, als het nĂ¡ het sneeuwen flink vriest en de sneeuw is dus in 'losse' toestand nog verder bevroren, wordt het vaak poedersneeuw die amper nog plakt.

Verse sneeuw die maar een paar graden is bevroren, plakt. En maakt klonten onder je ijzers. Daarvoor is dus dat zooltje waar over gesproken wordt.

Als de sneeuw eerder al is samengepakt, of erger nog (de onderlaag) ontdooid is en daarna weer bevroren, krijg je ijsplaten. Dat loopt niet lekker, zeker niet op ijzers , vanwege de grip

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 16:58 



 
Profiel   

Ik heb stage gelopen in de belgische ardennen en wij mochten toen een weiland in om rond te hobbelen. Ik heb toen heel voorzichtig rond gestapt, daarna gedraafd en toen ook gegaloppeerd. Mijn merrie had geen ijzers en van groot belang is vooral dat je ze zelf laat lopen.

Het had toen wel behoorlijk gesneeuwd en er lag dus echt een goede stabiele laag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 17:22 



 

Als je in Nederland zit, kun je denk ik in de sneeuwrijden wel vergeten. Als het sneeuwt is het zo weer weg.

Maar zonder ijzers moet het prima kunnen. Met ijzers blijft het plakken

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 17:39 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Als je paard geen ijzers heeft, kan dat :)


Ook met ijzers geen probleem. Gewoon goed uitgerust zijn.

Speciaal kalkoenen er in draaien wat ik lees is trouwens ook niet nodig.

Zolang je er voor zorgt dat je ballenvorming voorkomt met goed materiaal zoals Hoof Grips (dus geen vaseline oid) dan hebben ze echt wel genoeg houvast in de sneeuw.

En gewoon rustig laten wennen aan de nieuwe soort ondergrond. Het is vanzelfsprekend dat als je een bijzonder onhandig geval hebt, of eentje die je met normaal weer al niet onder controle hebt, galop geen goed idee is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 17:40 



 

Maar in welke sneeuw dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 10:31 



 
Profiel   

Ik heb ook wel is gegaloppeerd in verse sneeuw op een pony zonder ijzers. Dat ging prima tot we ineens op een stuk kwamen waar veel auto's gereden hadden...het ging gelukkig goed maar we schoven wel wat. Ik zou idd wel zorgen dat je ook de ondergrond en het bos goed kent, ook als het hard vriest en er bevroren plassen onder de sneeuw kunnen liggen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 10:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen