Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 00:52

Wat ontzettend sneu voor dit paard dat het behandeld wordt als een fiets met vacht. Zo ga je niet met dieren om. Diepdroevig.

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 07:32

Update:
2/3 weken terug was osteopaat geweest. Het ging enorm goed. Geen protesten. Ontspannen en heerlijk te rijden!
Tot begin deze week. Maandag begon ik met rijden en vond ik dr onregelmatig voelen. Ze begon ook weer achteruit te lopen en te bokken. Toen gestapt en afgestapt en aan de hand gelopen. De pensionhouder zag niets toen ik char aan de hand liet draven.
Toen dagje rust gehad. Woensdag had ik weer les en liep ze gewoon goed. Af en toe tegen het been en weer in de ankers maar wel gewoon goed gelest. Gister ging ze tekeer. Bij mij begon ze al, maar ik werd angstig. Toen een vriendin opgegaan. Char bokte enorm hoog en bleef doorgaan. Ze trapte ook gericht naar het persoon in de bak, ook als ze achteruit loopt. Maar dan loopt ze weer ontspannen en dan belonen we dr. Gaat ze in de ankers... en gaat het allemaal weer opnieuw.
Ik dacht echt dat we het gevonden hadden met osteopaat want ze was super te rijden! Echtwaar.
Ik heb vannacht vreselijk geslapen en gejankt omdat ik niet meer weet wat ik moet doen...
Instructrice zat te kijken gister in de kantine en weet het ook niet. Iedereen is gewoon verbaast. Het was gewoon gevaarlijk om in de bak te staan, laat staan op het paard zitten.
Mijn instructrice is er nu wel achtergekomen datvorige eigenaar/ruiter van char niet zo heldhaftig is als we dachten. Wanneer paarden moeilijk worden doet ze ze weg. Misschien deed zij char weg omdat ze dit ook begon te doen??
Van wat ik weet had char deze ‘kuren’ al toen we dr hadden. Niet zooo heftig. Gewoon staken wanneer ik iets verkeerd deed. En dat begon steeds erger te worden.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-12-19 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 07:43

Zou kunnen.

Ik zou toch eens paard echt goed na laten kijken.
.mochten jouw ouders dat onzin vinden of teveel geld zou ik dat paard eerst eens
Langere tijd op rust zetten. Niet in in een box maar gewoon niet aan het werk onder het zadel.

Longeer daarna eens en bouw rustig op.

En anders zit er maar 1 optie op. Verkoop dat paard voordat je ermee verongelukt.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 07:58

Het beste om te doen is om te stoppen met rijden, haar naar de kliniek brengen om van top tot teen door de molen gehaald te worden (en dan zou ik maar eens beginnen met de rug, hals en het gebit) en dan maar eens even afwachten wat daaruit komt.

Paarden staken niet zomaar, paarden kunnen niet denken ‘Goh, vandaag ga ik eens even lekker vervelend zijn.’ Staken = alarmbellen. Je paard heeft pijn, voelt zich niet goed.

Stop alsjeblieft met rijden in het belang van je paard, maar ook voor je eigen veiligheid. Haal haar door de molen en kijk wat er aan de hand is. Maar ga er alsjeblieft niet meer opzitten.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 08:13

Meis, ik snap dat je radeloos bent, maar een paard wat zichzelf door pijn een verkeerd bewegingspatroon heeft aangeleerd, loopt zichzelf zo weer vast. Dat vraagt om een rustige en gedegen opbouw. Daarnaast heeft ze naar mijn mening onvoldoende rust gehad na de behandeling om te kunnen resetten/herstellen van de behandeling.

Ze geeft gewoon heel duidelijk aan dat iets niet goed zit, door rijden is GEEN oplossing, dat zal je nu toch duidelijk moeten zijn. Dit is geen dominantie of wat dan ook. Ga met je ouders in gesprek om haar na te laten kijken. Laat desnoods iemand komen die de Paardenwelzijnsopleiding heeft gedaan: die kijkt naar het hele management rondom het paard en kan je gericht doorsturen naar waar je moet zoeken. Maar liefst gewoon naar de kliniek en een dierenarts laten kijken, want dit zijn zulke heftige signalen, kan niet anders dan dat iets haar enorm pijn doet...
Kan me niet voorstellen dat je wil rijden met de gedachte dat ze echt pijn heeft.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 08:17

Stiekem geef je zelf al het antwoord, eventjes nadat de osteo is geweest deed ze het weer goed. Blijkbaar heeft de osteo iets losgemaakt wat in twee weken weer compleet vast is gereden.
Laat het rijden voorlopig gewoon even, op dit moment wordt echt niemand er gelukkig van (want ik kan me absoluut niet voorstellen dat jij er wel met een fijn gevoel op zit) en ga lekker samen kleine dingetjes op de grond ondernemen, beetje wandelen, beetje vd, beetje knuffelen en een beetje schriktraining, en ga je in de tijd die je over hebt door niet te rijden eens flink verdiepen in de biomechanica en hoe correct te trainen, want als je zo door gaat is de kans klein dat het goed gaat komen...

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 08:19

Wat voegt het toe om in dit verhaal de vorige eigenaresse te noemen? Jij hebt dit paard toch niet van haar gekocht?

Maar even kort samen gevat, je koopt een paard nadat je met je vorige paard ook al soortgelijke problemen hebt gehad.
Na aankoop blijkt dat je ook met deze tegen problemen aan loopt.(mogelijk dat het aan jou rijden ligt)
Je blijft door modderen, brengt het paard niet terug.
Vraagt ten einde raad advies op bokt, slaat dat volledig in de wind.
En geeft nu nog ff een trap na aan de eigenaar die haar aan de handelaar heeft verkocht.(mogelijk dat hier nog wat tussen zit wat wij niet weten)

Kort gezegd, redelijk ongepast gedrag dus.

Laat je paard nakijken, door een echt goede paardenarts, investeer in echt goede instructie (al dan niet met dit paard) en ontwikkel een beetje zelfreflectie!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 08:20

char_kmbly schreef:
Update:
2/3 weken terug was osteopaat geweest. Het ging enorm goed. Geen protesten. Ontspannen en heerlijk te rijden!
Tot begin deze week. Maandag begon ik met rijden en vond ik dr onregelmatig voelen. Ze begon ook weer achteruit te lopen en te bokken. Toen gestapt en afgestapt en aan de hand gelopen. De pensionhouder zag niets toen ik char aan de hand liet draven.
Toen dagje rust gehad. Woensdag had ik weer les en liep ze gewoon goed. Af en toe tegen het been en weer in de ankers maar wel gewoon goed gelest. Gister ging ze tekeer. Bij mij begon ze al, maar ik werd angstig. Toen een vriendin opgegaan. Char bokte enorm hoog en bleef doorgaan. Ze trapte ook gericht naar het persoon in de bak, ook als ze achteruit loopt. Maar dan loopt ze weer ontspannen en dan belonen we dr. Gaat ze in de ankers... en gaat het allemaal weer opnieuw.
Ik dacht echt dat we het gevonden hadden met osteopaat want ze was super te rijden! Echtwaar.
Ik heb vannacht vreselijk geslapen en gejankt omdat ik niet meer weet wat ik moet doen...
Instructrice zat te kijken gister in de kantine en weet het ook niet. Iedereen is gewoon verbaast. Het was gewoon gevaarlijk om in de bak te staan, laat staan op het paard zitten.
Mijn instructrice is er nu wel achtergekomen dat vorige eigenaar/ruiter van char niet zo heldhaftig is als we dachten. Wanneer paarden moeilijk worden doet ze ze weg. Misschien deed zij char weg omdat ze dit ook begon te doen??
Van wat ik weet had char deze ‘kuren’ al toen we dr hadden. Niet zooo heftig. Gewoon staken wanneer ik iets verkeerd deed. En dat begon steeds erger te worden.


Dit is alleen maar meer reden om te zeggen ik laat her rijden achterwege en ga aan de hand op de grond aan het werk. Echt waar grondwerk is zo goed voor alleen al een band ontwikkelen. Ik heb een paard wat graag met z'n hoofd in de wolken loopt, heb echt nog maar vrij weinig gereden met hem. Puur om ontspanning te krijgen, een juiste manier van lopen te ontwikkelen en een band op te bouwen. En als we er nu opstappen heeft ie nog wel even momenten dat ie vervelend gaat doen, maar we is zoveel meer ontspanning.

Ik zou zeggen niet meer rijden en ga grondwerk doen, en laat even een kundige DA een checkup doen, een apktje een keuring hoe je het maar wil noemen.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-12-19 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd uit quote

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 08:30

de osteopaat, die geen osteopaat is, heeft schijnbaar haar klachten tijdelijk verminderd. Maar als er aan de oorzaak niets gedaan is komen de klachten terug.
Je paard wil je duidelijk iets vertellen en het zijn geen kuren.

Laat je zadel nog eens checken. Laat foto's van de hals en rug maken.
Ga zoeken!

En ik begrijp dat dat extra lastig is gezien je leeftijd en de op dit gebied schijnbaar ontoereikend kennis van de mensen op je stal.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 08:34

Je hebt hier ondanks alle adviezen van de laatste tijd hier doelbewust naartoe gewerkt. Hoeveel mensen hebben hier gezegd je rijdt hem kapot............Maar je wou ons niet horen. Neem andere instructie is hier heel vaak gezegd want deze vrouw kan dit niet. Ik heb vreselijk te doen met je paard. Ik begrijp uit het janken dat je het ook erg vindt voor je paard of is het meer om jezelf? Dat de fiets het niet meer doet en dat je daar van baalt omdat je niet meer kunt fietsen? Ga met dit paard naar de kliniek, zo rijden is gelijk aan mishandeling. Hoe vaak moet dit hier nog gezegd worden voordat het kwartje gaat vallen? Je moet je vreselijk diep schamen om hier de naam te noemen van de vorige amazone. Die laat dit paard nu niet kapot rijden. Jij rijdt er mee terwijl het paard het opgeeft het kan niet meer, wil niet meer. Je paard is duidelijk op., geen plezier meer en waarschijnlijk pijn maar daar wil je niet naar laten kijken je wil alleen maar in de rondte wijzen naar anderen. Kijk naar jezelf

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 08:43

Onbegrijpelijk dat je door bent blijven rijden op een paard wat niet goed is. En dan nu gaan huilen, je moet je schamen in plaats van huilen.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:17

Is het geen idee om je paard op pssm te laten testen? Dat kan ook een oorzaak zijn van staken.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:18

oh jee, dit verhaal gaat volgens mij alleen maar verliezers opleveren. TS omdat ze zichzelf in een levensgevaarlijke situatie plaatst (en dat geldt voor iedereen die nu op dat paard gaat zitten) en het arme dier, ze kan bijna niet meer duidelijker aangeven dat er iets heel erg mis is, wat rest is dat er gewonden gaan vallen.

TS, ik weet niet of je bang bent dat je paard weg moet als je ouders doorhebben dat het zo levensgevaarlijk is, en misschien is dat de reden dat jij (en je instructrice ook) blijft vasthouden aan het idee dat het paard gewoon 'aangepakt' moet worden. Ik zou het volledig snappen van je ouders als zij geen zin hebben in een flinke dierenarts rekening, maar dan nog ben jij verantwoordelijk voor je eigen veiligheid, maar ook voor de veiligheid van anderen. Wees in ieder geval duidelijk en laat er niemand meer op rijden, zeg dat dit te gevaarlijk is en er eerst een medisch onderzoek moet komen. Je wilt toch niet dat jij of iemand anders met blijvende of tijdelijke schade moet leven?

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:48

Laat dat idee van de schuld van de vorige eigenaar maar weer even los. Je hebt zelf aangegeven dat het in het begin super goed ging met het paard. Als de ellende dan later weer begonnen is, is er een reeele kans dat je de oorzaak ergens mij jou/je stal/ je management moet zoeken.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:39

Zoals eerder door vele geadviseerd is, laat hem nakijken ipv stug dior rijden.

De vorige ruiter hier benoemen lihkt mij niet erg netjes en ook totaal niet relevant in deze situatie.

Even google gebruiken en je ziet dat ze vorig jaar december nog gestart is in M met het paard en als 2e is geëindigd en ze zich geplaatst heeft voor jumping Amsterdam.
Ik denk niet dat je haar dan kan en mag omschrijven als niet dapper.

Hou jezelf eens een spiegel voor en kijk wat je fout doet en laat je instructrice en je stal baas je niet beïnvloeden.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:40

O en heb je contact met de vorige ruiter?

Wellicht kan ze je helpen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:48

maaike5581 schreef:
Even google gebruiken en je ziet dat ze vorig jaar december nog gestart is in M met het paard en als 2e is geëindigd en ze zich geplaatst heeft voor jumping Amsterdam.

Kan je geen contact opnemen met de persoon die haar toen reed?
Op dat moment ging het goed, als deze ruiter je paard nog eens zou willen rijden kan hij of zij je hopelijk helpen. Als die er probleemloos mee wegrijdt weet je dat het probleem gewoon bij jou ligt. Vindt deze persoon het paard veranderd moet je verder zoeken.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:22

Nu zeg je ineens dat ze in het begin ook al kuren had, maar minder heftig....waarom heb je dr toen niet gelijk terug gebracht? Want je kocht dr als leerpaard ( al vraag ik mij zeer af in hoeverre een 7 jarige als leerpaard bestempeld kan worden, maar goed) en een correct leerpaard straft niet direct af bij het minste foutje.
Dat jijzelf dat niet in hebt gezien; alla, je bent nog maar 15 en op die leeftijd heb je dat inzicht wat betreft paarden nog niet ( tenzij je uit een paardengezin komt en de paarden met de paplepel ingegoten kreeg), maar dat zelfs jouw instructrice je daar niet op gewezen heeft, is wel een teken aan de wand imo wat betreft haar eigen kunde.

Ik ga verder geen tips meer geven overigens; ze worden toch allemaal genegeerd dus waarom daar tijd aan verspillen.

Ik hoop voor het paard echter 1 ding en dat is dat je dr nog ff goed doorlicht voor je dr verkoopt......want die verkoop komt er toch wel zolang je weigert te erkennen dat de mensen waar je nu staat gewoonweg je niet helpen en je weigert verder te kijken voor betere instructie.
En ook zelf zul je moeten veranderen; je hebt je paard helemaal niet de voorgeschreven rust gegeven, dus die dame die dr geholpen had, heeft dit nu ook voor niks gedaan; allemaal weggegooid geld en tijd, alleen maar omdat je je les belangrijker vond dan het herstel van je paard.

Ik hoop voor jou en je paard dat je je ouders weet te overtuigen dat er wat verandert moet worden, want als je op deze voet door moet gaan, kan je beter gelijk contact opnemen met de handelaar waar je dr weg hebt en verkoop dr maar weer terug...........al ben ik van mening dat je ( gezien dr levensgevaarlijke gedrag) eerst je verantwoording hoort te nemen en dr na te laten checken in een kliniek incl foto's. Iemand die ik ken deed dit niet en verkocht dr levensgevaarlijke paard; de dochter van diegene zit nu al jaren in een rolstoel dankzij die onverantwoordelijkheid en dan is ze nog lucky, want paard ging voor de kill; als er niet tig anderen langs de bak hadden gestaan dan had diegene niet eens meer geleefd, want paard ging in de aanval na afwerpen....achteraf bleek dit paard een hersentumor te hebben en het dier was helemaal doorgedraaid van de pijn.

En das dan ook de enige 2 tips die ik je nog geef; ga met je ouders om de tafel om te bespreken dat er naar andere instructie moet worden gezocht ( na een goede check up bij een da) en willen zij dat je door blijft gaan zoals nu; breng dan aub dat paard terug voor je verongelukt. Want doorgaan zoals je nu doet gaat je nog je leven kosten met een beetje pech; je paard heeft de laatste keer toch wel heel duidelijk aangegeven dat ze er VOLLEDIG klaar mee is, luister daarnaar


nog 1 vraag trouwens die bij mij op komt naar aanleiding van je laatste update; je zegt dat ze misschien bij vorige eigenaar ( die dr naar de handelaar heeft gebracht bedoel ik dan dus) al zulk gedrag vertoonde naar aanleiding van wat speurwerk van je instructie.
Hoewel dit natuurlijk een aanname van jullie is of van je instructie....maar stel dit is zo......dan vraag ik me af door wie de keuring is gedaan. Hebben jullie deze zelf laten doen incl de xrays of was die al aanwezig en hebben jullie die klakkeloos overgenomen? Als het laatste het geval is, zou ik er in ieder geval er niet zomaar meer vanuit gaan dat alles oke was en opnieuw foto's trekken.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:24

Ik word heel verdrietig van het lezen van dit hele verhaal. Dat komt omdat dit verhaal alleen maar verliezers kent.

* Het paard is een verliezer, want die heeft elke dag pijn, maar wordt hierin niet ondersteund door zijn eigenaresse, waardoor zijn steigeren een schreeuw is om zijn boodschap over te brengen.
* De eigenaresse is een verliezer, want zij wilde alleen maar een leuk paard hebben om mee te groeien, plezier te hebben en dingen te leren, maar haar paard kan dat niet voor haar zijn door zijn mankementen.
* De ouders zijn verliezers, want ze hebben niet eens echt in de gaten hoe groot het risico voor hun dochter is in deze situatie, en zullen het zich vast nooit vergeven als haar iets overkomt doordat ze de situatie niet kenden.
* De instructrice ook, want die is eigenlijk niet bij machte om het probleem voor dit meisje op te lossen.

Erg verdrietige situatie.

Het paard heeft pijn. Dat is nu een feit. En die pijn komt dus, klaarblijkelijk, uit de rug, dat is nu ook duidelijk. Toen de rug namelijk losgemaakt was, waren de klachten ook weg. Het duurde een paar weken voor de rug opnieuw vast ging zitten en toen kwamen de klachten terug.

Dat betekent dat er een probleem zit wat opgelost moet worden, want alleen het losmaken heeft de klachten niet weggehaald op de lange termijn. Er is dus iets anders wat de klachten weer opnieuw veroorzaakt, en als je dat probleem kunt verhelpen, zullen de klachten ook verminderen en het gesteiger dus ook.

Het meest logische om aan te denken is dat 1 of beide zadels niet passen. Dat er een zadelpasser naar gekeken heeft, betekent helaas niet meteen dat het zadel ook goed past, want helaas bestaan er ook maar al te veel zadelpassers die niet zo heel kundig zijn in wat ze doen. Wat ook kan is dat een van beide niet past. Dan kunnen de klachten best nog steeds aanwezig zijn met het rijden met het andere zadel, want als je eenmaal al last van je rug hebt doet alle belasting pijn. Het zou in ieder geval het eerste zijn waar ik naar zou gaan kijken, al helemaal als je de rug al op de foto gehad hebt en dát in ieder geval wel goed was. Dit zou je kunnen doen door een andere zadelpasser te laten komen dan je eerste.

Als dat niet de oplossing is, zou ik een dierenarts bellen, want dan heeft je paard dus andere pijnklachten. Dan zul je moeten uitzoeken waar het vandaan komt.

Je hebt nu al geprobeerd wat er gebeurt als je gewoon door blijft rijden door de pijn van je paard heen, en je hebt nu gemerkt dat het probleem daar niet van opgelost raakt. Het wordt alleen maar erger en het is niet de bedoeling dat jullie straks een keer écht samen verongelukken. Je paard trekt aan de bel door te zeggen dat het niet gaat (het equivalent van een mens die in een bolletje in elkaar kruipt en ligt te gillen van de pijn ongeveer), luister er alsjeblieft naar.

In je eentje kun je dit niet doen, hier heb je je ouders voor nodig. Overtuig hen er dus van dat dit echt niet kan, en dat hier iets aan moet veranderen voor het fout gaat. Het is niet de bedoeling dat je in het ziekenhuis terecht komt!

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:29

O dus nu heeft de vorige ruiter het gedaan. Wat een ongelooflijk bord heb jij voor je hoofd en ja, je instructie geloof je onvoorwaardelijk blijkbaar. Ik heb je proefrit video gezien, braaf en vriendelijk paard . Een dier dat blijkbaar zo gevaarlijk is, denk je dat ze daar een beginner op zetten? Ga met dit dier naar een goede kliniek, laat de benen en dan vooral dat been wat elke keer oploopt nakijken. Je vind jezelf zo zielig maar je paard is nog veel zieliger . Hoe hard ze ook in verzet gaat het ligt blijkbaar aan van alles , eigenwijs, vorige ruiter , enzenz. Dit paard is niet goed en jullie sluiten de ogen.

Paardenfann4
Berichten: 1341
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:40

Iedereen kan hier hele verhalen posten, het is duidelijk dat de TS er niks mee doet. Ik volg dit topic al een tijdje en het is duidelijk dat het paard iets dwars zit. Maar daar wordt niet naar gekeken, maar stug doorrijden ook als het niet gaat en iedereen roept dat het beestje rust nodig heeft, gewoon doorgaan. Zelfs na een osteopaat behandeling is het beestje nog geen dag rust gegund en dan nu janken omdat het helemaal niet meer gaat? Hoe ver wil je gaan met dit dier, tot hij vanzelf instort of zo? Geef het beest eens een paar weken(!) volledige rust en ga er mee troetelen en wandelen en er eens niet op zitten en laat er eens door een goede arts naar kijken. Maar goed, dat is hier al tig keren verteld maar dat gebeurt toch niet. Ben benieuwd wat je plan nu verder is? Zo doorgaan en het paard er nog harder "doorheen" meppen? Als je op zo'n manier moet paardrijden dan moet er toch wel eens een lampje gaan branden dat er iets niet klopt. Ik heb nooit strijd met mijn paard en hoef hem nooit te slaan om te kunnen rijden.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:42

bigone schreef:
O dus nu heeft de vorige ruiter het gedaan. Wat een ongelooflijk bord heb jij voor je hoofd en ja, je instructie geloof je onvoorwaardelijk blijkbaar. Ik heb je proefrit video gezien, braaf en vriendelijk paard . Een dier dat blijkbaar zo gevaarlijk is, denk je dat ze daar een beginner op zetten? Ga met dit dier naar een goede kliniek, laat de benen en dan vooral dat been wat elke keer oploopt nakijken. Je vind jezelf zo zielig maar je paard is nog veel zieliger . Hoe hard ze ook in verzet gaat het ligt blijkbaar aan van alles , eigenwijs, vorige ruiter , enzenz. Dit paard is niet goed en jullie sluiten de ogen.


ow ja dat been ja....was ik ff vergeten mee te nemen ja. 1 stalbeen klopt niet; dan zouden er onmiddellijk alarmbellen moeten afgaan. Dat is namelijk geen stalbeen. Stalbenen komen altijd voor aan minstens 2 benen of zelfs alle 4, maar niet maar 1.
Dat dat been toch iedere keer oploopt laat zien dat je paard ergens in over compenseert en dat been is nu overbelast geraakt. Dat been alleen bewijst dat er iets in dr lijf niet in orde is en of dit nu komt door verkeerd rijden/trainen of dat het paard al iets had; tsja daar kom je alleen achter door het paard door te lichten op een goede kliniek.

Dus nogmaals; ga met je ouders om de tafel en probeer ze met alle macht te overtuigen dat de weg die je nu bewandeld alleen maar gaat leiden tot een rit naar het ziekenhuis en dat er dus echt serieus de boel onderzocht moet worden.
En hopelijk is het herstelbaar en stap je na eventueel herstel over op betere instructie, want anders zit je zo weer......en anders; mocht paard idd niks mankeren ( maar dat weet je pas na gedegen onderzoek, dit kun je op dit moment in elk geval niet zeggen), maar je weigert aan het management en rijden te veranderen; verkoop dr, want dan is dit niet het paard voor jou.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:58

Nog even verder gezocht op het verleden van je paard en haar vorige ruiter.
Wat zo terug te vinden is is dat de ruiter zeker geen volledige eigenaar was van Char.
X bleef eigenaar (deels?) als hij besluit te verkopen tsja dat wordt er verkocht.

Zou dus hier niet verkondigen dat het aan de ruiter heeft gelegen...

Advies, neem contact op met die ruiter en wellicht kan die persoon je helpen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:04

het is ook helemaal nog niet gezegd dat die ruiter problemen had; dat is een aaname van ts en dr instructie nadat instructie blijkbaar op verhalen is gestuit dat diegene dr paarden weg doet zodra ze moeilijk gaan doen.
En daaruit concluderen zij dat dit dan met ts dr paard ook wel het geval zal zijn geweest, gezien het gedrag wat het paard nu laat zien.

Voor hetzelfde geld heeft dat paard altijd prima gepresteerd en is het verkocht gewoonweg omdat het paard mede van een handelaar was ( zoals jij nu zegt Maaike). En een handelaar ( tja de naam zegt het al natuurlijk) handelt nu eenmaal. Paard is waarschijnlijk gewoon tot een bepaald niveau gereden ( wat ongetwijfeld van te voren al is bepaald) en toen te koop gezet. Een M paard levert nu eenmaal meer op dan een paard wat alleen zadelmak is bv.

Maar een ander de schuld geven is makkelijker dan zelf eens goed in de spiegel kijken...iets wat zowel ts als dr instructie eens dringend moeten gaan doen.

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:17

Ik begin bijna te twijfelen aan de echtheid van dit verhaal!
Weten jou ouders echt van niets? Zijn die niet ingelicht door de stalhouderij en/of instructrice?
Laten ze jou werkelijk rijden op een naar jou zeggen levensgevaarlijk dier.
Of bevalt het dier jou gewoon niet en had je gehoopt na een paar maanden Z te starten?

Kortom ik begin echt mijn twijfels te krijgen en denk bijna dat jij gewoon een verwende huilebalk bent die nergens moeite voor wil doen!!