Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

desensibiliseren extreem gevoelig paard

 
Profiel   

Ik zou ook zeker de brok vervangen door een dikmaker met weinig suiker/zetmeel. Inderdaad de fibrebeet dus verhogen. Of speedibeet gaan geven. Luzernebrok of grasbrok zijn ook opties.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 21:55 



 
Profiel   

Mijn paard was ook extreem gevoelig overal maar met name in de binnenbak zeker als het regende of wind was.
Haar hielp als ik zelf heel relax bleef, haar in principe altijd de kans gaf om te kunnen vluchten(dus als ze gespannen raakte bleef ik in zelfde systeem rijden, handje ter geruststelling en juist niet teugels strakker .
Mijn merrie stond wel altijd buiten, kon zelf in de stal (heeft ze nog nooit gedaan), kreeg onbeperkt hooi, muesli handje met wat vitamine. (Sober paard).
Het heeft paar jaar geduurd en toen ging het beter en beter. Voordeel van deze sensibele paarden is, dat je ze op de pinken kunt rijden met minimale hulpen, zo ijverig was ze.
Ze werd ook 2x per week buiten gereden samen met een ander paard (zij altijd voorop) en hij nam het gelijk over bij angst en daarna zij weer voorop. Daar is ze zo braaf en dapper van geworden en heeft ze veel van geleerd.
Het komt wel goed maar heeft tijdnodig.

O ja, ik probeerde haar juist heel rustig te rijden. Dus goed loswerken in stap, veel oefeningen afwisselen, terughoudend met de galop (impulsopwekkend want daar werd ze erg heet van).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 21:56 



 
Profiel   

Zoals je zelf al zegt, desensibiliseren. Dus juist die enge dingen opzoeken ipv proberen het altijd maar uit de weg te gaan of te verdoezelen met afleiden of oornetjes... Daarmee pak je het probleem niet aan.
Ga naar de enge dingen toe in alle rust en laat hem ontdekken dat het niet eng is, ga aan de gang met plastic zakjes aan en om hem heen, andere rare geluiden enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 22:33 



 
Profiel   

EviAnouk schreef
Ik begrijp nu waarom ik jaren geleden van bokt ben af gegaan.
Mijn paard is 100% gezond.
Ik vraag enkel advies op basis van haar gedrag. Er zijn genoeg hete paarden die later wat rustiger worden dus mijn vraag is hoe deze mensen dit aanpakken.

Jaren terug van Bokt afgegaan? Kun je dan zo weer terug komen met een andere gebruikersnaam?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 22:44 



 
Profiel   

Je kan/mag haar zeker niet af en toe los in de bak zetten zodat ze "haar ei" kwijt kan?
Zeker als ze al een wat nerveuzer type zijn hebben ze het nodig om af en toe wat spanning eruit te lopen. In de paddock gaat dat niet.

Andere stal met meer ruimte buiten zou nog fijner zijn maar is niet 1,2, 3 gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 23:00 



 
Profiel   

Bij mijn merrie helpen Bach druppels echt heel goed.
Bij veel spanning rij ik op een plek in de bak waar ze het minste spanning heeft totdat ze daar volledig kan ontspannen.
Zeer veel bezighouden met overgangen, tempowisselingen etc.
Probeer een manier te vinden zodat ze spanning in het lichaam kan loslaten, bij mij werkt extra voorwaarts rijden, maar als je paard al zo voorwaarts is zal dat misschien niet bij je werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 23:52 



 
Profiel   

Mijn stresskip heeft een maand terug op de kliniek gestaan met maagzweren (redelijk heftig). Ik was altijd al aan het tobben in de winter met spanning. Maar deze winter liet hij echt heel vreemd gedrag zien, ook op stal - dus opgeladen naar de kliniek.

Hij is nu verplaatst naar een 24/7 buiten/groepsstal, wel kleinschalig. Daar had ik echt mijn twijfels over, heb er de eerste nachten van wakker gelegen - mijn wattige sportpaard dag en nacht buiten :') . De vorige stal (met al iedere dag minimaal 6 uur buiten in groot paddock met een vriendje en op stal onbeperkt ruwvoer) was ivm maagzweren geen optie meer, dus moesten iets anders proberen.

Paard is in een maand tijd weer compleet omgeslagen. Super blij, aangekomen in gewicht en zijn maag was tegen alle verwachtingen in, helemaal hersteld!

Ik dacht echt dat we het al goed deden maar blijkbaar paste het management toch niet goed. Dus misschien toch even kijken wat er qua vrije beweging nog mogelijk is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 08:36 



 
Profiel   

EviAnouk schreef
Zoiets zoek ik. Ik heb eenmalig grondwerk les gehad. Dit ging redelijk goed. De laatste tijd is ze inderdaad niet meer op mij gefocust maar meer op andere dingen.



Geryon schreef
Als je bereid bent een heel traject aan te gaan, zou je er waarschijnlijk wel wat aan kunnen doen. Door middel van grondwerken en eigenlijk een manier van omgaan mer je paard, haar aanleren dat ze zichzelf weer kan ontspannen.

Je zou kunnen kijken naar de trt methode. Of warwick schiller ben ik zelf fan van.


Ik kan TRTmethod ook van harte aanbevelen, het heeft mij enorm geholpen en biedt mijn onzekere ruin handvatten om op te vertrouwen waardoor hij zichzelf kan ontspannen, ipv dan hij op mij leunt in spannende situaties. Hij heeft meer vertrouwen gekregen en als hij nu spanning opbouwt, heb ik ook een aantal oefeningen die ik kan gebruiken om zijn spanning af te laten vloeien. Er loopt ook een topic hier op Bokt:
[TVG] De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 09:47 



 
Profiel   

Zijn er al evt lichamelijke oorzaken uitgesloten?
Met een goed gestructureerde training op de grond zul je al heel veel goed doen, maar dan moet je daarvoor wel de juiste persoon vinden, met de rust en geduld en er allebei 100% voor gaan. Ook moet er duidelijk wel wat anders in het voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 11:19 



 
Profiel   

EviAnouk schreef
Voorheen stond ze bij kenissen aan huis en stond meer buiten. Toen was ze veel minder gespannen. Het heeft er altijd wel ingezeten maar het komt nu enorm naar buiten.

In de winterperiode komt ze naar mijn idee te weinig buiten. Ze staat nu in een kleine paddock met een andere merrie.

Helaas kan ze nu niet op de weide, in de zomer is ze een stuk rustiger.


Eigenlijk kunnen we het hierbij wel afsluiten, want je geeft zelf al het probleem en de oplossing aan.
Toen ze meer buiten stond, was ze veel minder gespannen.
Nu staat ze meer binnen en is ze gespannen.

Meer dan dat wordt het niet. We kunnen nu wel pagina's gaan vullen met voeradviezen en mogelijke lichamelijke problemen, maar dat zijn pure gokken en eigenlijk irrelevant, want daar ligt het probleem dus overduidelijk niet.

Is er echt geen andere optie? Ik snap dat veel pensionstallen niet optimaal zijn in de winter en de hele dag in de drek wil je ook niet, maar een paar uurtjes op een stukje van 10 bij 5, goh, er moet toch wel iets beter zijn? Of de mogelijkheid om haar meer beweging te geven (aan de hand wandelen, stapmolen, een groter stuk waar ze lekker kan bokken en gek doen)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 11:45 



 
Profiel   

Aangezien dit topic is aangemaakt door een niet toegestaan schaduwaccount plaats ik hier een slotje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 16:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen