Wanneer ben je gevorderd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Wanneer ben je gevorderd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 21:51

Hoi,

Ik wou een bosrit gaan maken op een manege of iets anders. In de beschrijving staat dat je wel gevorderd moet zijn? Maar wanneer ben je gevorderd?

Ik rijd zelf vanaf me 7e en ben nu 14 bijna 15. Heb vroeger op verzorgshets gereden zonder zadel totdat ik rond de 11 was. Nu heb ik een verzorgpaard waar ik alleen mee het bos in ga. Ook rijd ik dan op de manege sinds me 7e en ga daar op alle paarden. En op de manege ga en mag ik ook op de paarden die wat pittiger zijn. En waar eigenlijk bijna niemand op gaat behalve ik en 2 andere meiden.

Ben ik dan "gevorderd" op de manier dat hun het bedoelen. Ze zeiden in de beschrijving dat de paarden wat drukker kunnen zijn vanwege het voorjaar. Ik ben zelf niet bang aangelegd en zou dat dan ook geen probleem vinden maar ik vroeg me het dan toch wel af.
Wat denken jullie?
Wanneer ben je dan gevorderd?

moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:55

Meestal verwachten ze dat je alle gangen goed beheerst. Je kunt voor de zekerheid ook bellen wat hun verwachten.

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:59

Vind ik altijd een lastig iets. Het is zoiets subjectiefs. Al is dit een manege, dus ik verwacht dat ze jou wel als 'gevorderd' zien ;) Je beheerst alle gangen, rijdt wat scherpere manegepaarden en kunt reageren op onverwachtse situaties. Anders mag je vast niet alleen op pad met je verzorgpaard ;)

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wanneer ben je gevorderd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:05

Als je alle gangen kan uitzitten en je red bij een onverwachte situatie, dus als een paard een klein huppeltje geeft of wat drammerig is. Hun voornaamste zorg is veiligheid, ze willen geen ruiters halverwege de rit verliezen :o Of iemand huilend op het paard hebben omdat ze ineens galop niet meer durven

DuoPenotti

Berichten: 29413
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wanneer ben je gevorderd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:07

Wat gevorderd is is maar net aan wie je het vraagt.

Maar ik denk voor wat ze op de manege voor buitenritten bedoelen is dat je alle gangen kent.
En als een paard eens aan galoppeert of een stukje opzij springt je niet meteen bang bent of er af valt.

Samantha_

Berichten: 10804
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Wanneer ben je gevorderd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:08

Ik heb laatst bij een manege geïnformeerd voor een strandrit met m’n dochter. Daar gaven ze aan dat 3 jaar manege ervaring van ong 1x per week gevorderd is.

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wanneer ben je gevorderd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:14

Samantha, wat subjectief is dat, 3 jaar 1x per week, de ene springt dan een parcoursje rond en de ander kan een beetje galop nog niet lekker uitzitten.

TS, ik zou zeggen, beheersing van alle gangen (dus stap/draf/galop op jouw initiatief en met jouw controle over de gang) zelfstandig en het kunnen maken van een sprongetje van 50 cm.

Samantha_

Berichten: 10804
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:16

MarliesV schreef:
Samantha, wat subjectief is dat, 3 jaar 1x per week, de ene springt dan een parcoursje rond en de ander kan een beetje galop nog niet lekker uitzitten.

TS, ik zou zeggen, beheersing van alle gangen (dus stap/draf/galop op jouw initiatief en met jouw controle over de gang) zelfstandig en het kunnen maken van een sprongetje van 50 cm.

Ja dat vond ik dus ook. En rijd je 3 jaar lang rondjes op de braafste pony achteraan een treintje of rijd je voorop met een meer uitdagender dier.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:17

Voor manegeniveau denk ik dat je best wel voldoet aan ‘gevorderd’ hoor :)

Voor wedstrijdniveau niet echt maar dat wordt ook helemaal niet gevraagd hier.

Veel plezier op bosrit! Gewoon genieten!

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:58

Ja ik denk ook dat je voor wat hun bedoelen wel gevorderd bent. Ze bedoelen denk ik dat je inderdaad alle gangen kent en als je paard van iets schrikt dat je hem dat zelf weer terug kunt nemen. :D

axel_1997

Berichten: 1790
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:00

Lizderksen schreef:
Hoi,

Ik wou een bosrit gaan maken op een manege of iets anders. In de beschrijving staat dat je wel gevorderd moet zijn? Maar wanneer ben je gevorderd?

Ik rijd zelf vanaf me 7e en ben nu 14 bijna 15. Heb vroeger op verzorgshets gereden zonder zadel totdat ik rond de 11 was. Nu heb ik een verzorgpaard waar ik alleen mee het bos in ga. Ook rijd ik dan op de manege sinds me 7e en ga daar op alle paarden. En op de manege ga en mag ik ook op de paarden die wat pittiger zijn. En waar eigenlijk bijna niemand op gaat behalve ik en 2 andere meiden.

Ben ik dan "gevorderd" op de manier dat hun het bedoelen. Ze zeiden in de beschrijving dat de paarden wat drukker kunnen zijn vanwege het voorjaar. Ik ben zelf niet bang aangelegd en zou dat dan ook geen probleem vinden maar ik vroeg me het dan toch wel af.
Wat denken jullie?
Wanneer ben je dan gevorderd?


je bent gevorderd.

Matsenga
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:51

Wat op een manege gevorderd is, verschild heel erg per manege. Over het algemeen ben je ‘gevorderd’ als je de basis goed beheerst (onafhankelijke zit), als je paard een keertje opzij stapt/springt je niet meteen valt of beugels kwijt bent. Als je weet hoe je een paard ‘onder controle’ houdt en natuurlijk de gangen beheerst.

Is het een idee om de manege te mailen/bellen om te checken wat zij onder gevorderd verstaan?

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wanneer ben je gevorderd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:56

Zijn jou manege lessen niet ingedeeld op niveau? Ik weet dag dat vroeger bij ons wel zo ging

Ik weet dat het dan alsnog in niveau kan verschillen maar dan weet je wel ongeveer wat je niveau is