Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Schommelende benen (die van mij) tijdens galop

 
Profiel   

Sinds een half jaar rijd ik paard (alleen buitenritten). Stapvoets en draf gaat de goede kant op, maar galop wat minder. Ik heb nu denk ik 10x een galopje gedaan in verlichte zit (voor de veiligheid buiten alleen verlichte zit), en sinds de laatste paar keer merk ik dat mijn benen steeds meer gaan schommelen. Ze swingen tegelijkertijd naar voren en naar achteren. Voor mijzelf is het grootste verschil tussen de 1e en 10e keer dat ik nu ontspannen zit en zeker in het begin heel krampachtig (ff door de schrik heen :) ). Ik krijg veel aanwijzingen en heb veel aan bv het boek In balans met je paard, maar krijg nu niet goed helder wat het schommelen veroorzaakt zodat ik er bewust iets aan kan doen. De tip om mijn hakken iets lager te hebben dan de bal van mijn voet (wat ook in het boek staat) helpt wat, maar nog niet genoeg.

Iemand een idee waarom het ontstaat en hoe dit tegen te gaan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 18:53 



 
Profiel   

Van wat ik uit je verhaal haal begrijp, knijp je met je bovenbenen, dan gaan je onderbenen schommelen. Altijd.
Om stevig te zitten moet je op je zitbeenknobbels, je billen zitten. Dat doe je niet door je bovenbenen strak aan te spannen. Sterker nog, je duwt je billen juist uit het zadel omdat je je benen aanspant. En zonder je billen in het zadel, kun je geen juiste gewichtshulpen geven.

Waarom zit je voor de veiligheid in de verlichte zit? Door al jou spanning zul je er bij een lastige situatie juist eerder op de grond eindigen in de verlichte zit als wanneer je ontspannen op je billen zit.

Op je billen heb je veel meer contact met je paard en kun voelen wat je paard gaat doen / waar het dier heen gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 19:03 



 
Profiel   

Aangegeven wordt dat je in verlichte zit goed kunt meebewegen mocht het paard een onverwachtse beweging maken en dat je bij zo'n beweging er juist vanaf valt als je daadwerkelijk zit.

Ik ben mij er niet van bewust dat ik knijp met mijn bovenbenen, daar ga ik op letten, bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 19:12 



 
Profiel   

Ik denk dat je daar misschien geen keuze in hebt als je bij een manege mee rijdt of iets dergelijks. Bij mijn manege reden we buiten inderdaad ook in de verlichte zit galop, in de bak gewoon doorzitten. Ik had persoonlijk wel het idee dat een gek sprongetje (bijv paard springt over een plasje) echt wel wat makkelijker uit te zitten was in verlichte zit, voor een beginner op een heel braaf paard is "aanvoelen wat het paard gaat doen" denk ik ook nog niet zo van toepassing.

Het schommelen kan ik me niet zo'n voorstelling van maken. Ik vind het raar dat het gebeurt als je voor je gevoel juist meer ontspannen bent, want ik zou ook denken dat je misschien teveel knijpt/krampt en te weinig veert in je benen. Kan je niet een keer naast je instructeur/begeleider rijden zodat je wat meer tips krijgt over je houding?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 19:23 



 
Profiel   

Ah, daar zit de kneep ook denk ik. Ik zat al te denken er gaat vanuit de beweging van het paard veel energie naar mijn benen maar zeer waarschijnlijk veer ik te weinig want dan vang je die energie daarmee op. Top! De laatste paar keer waren de groepen wat groter, vandaar een vraag hier maar inderdaad, als ik hiermee aan de slag ben weer eens directe feedback vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 19:39 



 

Probeer eens wat korter te gaan zitten als je gaat galopperen. Mogelijk komt het schommelen van je benen in verlichte zit voort uit te lange beugels, zeker als je op een wat hogere snelheid rijdt. Ik ga even op zoek naar vergelijkingsmateriaal voor je. :)

Edit:
Als je even naar deze twee pagina's kijkt en dan het bovenste filmpje pakt (negeer even hoe ze verder rijden, kijk alleen naar beugellengte):
https://secure.tattersalls.com:8443/4DC ... t/GBU21/66

https://secure.tattersalls.com:8443/4DC ... /GBU21/190

Dan zie je dat de ruiter op de bovenste veel meer beweegt met zijn benen, ook voordat het paard echt op snelheid is. De ruiter eronder zit een stuk korter en je ziet de benen wel wat bewegen met de beweging van het paard mee, maar van het schommelen van de bovenste ruiter is geenszins sprake. Nu zou ik niet zo kort gaan zitten, maar je zou kunnen proberen om één à twee gaten korter te gaan zitten, een beetje afhankelijk van wat je normale lengte is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 19:50 



 
Profiel   

Ja, de beugels zijn niet lang afgesteld maar omdat ik 1,90 ben zijn ze uit zichzelf wat lang. Ze hebben altijd veel zin in galopperen, begrenzen lukt goed maar er zit een lekker vaartje in. Bedankt alvast mocht je nog iets vinden!

Edit

Mmm, ik ga toch iets langzamer :D Maar ik herken mij goed in de bewegingen van het eerste filmpje! Bij stapvoets en draf vond ik de beugels al zo zwabberen maar dat goed nu goed. Iets korter afstellen ga ik uitproberen, nogmaals dank!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 20:18 



 

Daar ging ik wel vanuit, ja, dat je niet zó snel ging. :)) Maar het principe is hetzelfde, ook als je wat langzamer gaat. :) Ik heb ergens een filmpje van mezelf waar het gebeurt omdat ik in een dressuurzadel zat en op het strand voluit ging, maar aangezien ik daar met een korte broek en gympen rijd, hoef ik die niet openbaar op Bokt te hebben, anders had ik die wel gebruikt. _O- Rijd ik korter en in een trainingszadel, zoals deze ruiters, dan heb ik daar geen last meer van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 20:34 



 
Profiel   

interessant filmpje van Heather Moffett
Je maakt dus een 'cirkel' naar achteren met je bekken.
Mooi voorbeeld ook van wat er gebeurt met o.a. je benen als dit niet goed gaat :)
https://www.youtube.com/watch?v=Fbbm_U9MdPc

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 20:43 



 
Profiel   

Je kunt tijdens het draven ook wat oefenen met de verlichte zit. Kun je al goed lichtrijden? Je kunt proberen om om de paar passen een keer dubbel te blijven staan.

Dus: sta-zit-sta-zit-sta-sta-zit-enz-etc.

Je kunt ook stukjes verlichte zit oefenen in draf of juist doorzitten, afhankelijk van het tempo van het draven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 20:50 



 
Profiel   

Lichtrijden gaat zeker de goede kant op, maar ben er nog niet. Het laatste puzzelstukje (voor nu) is een double bounce https://www.youtube.com/watch?v=1J1D1gLTMyg maar per keer gaat het voorkomen ervan iets beter. Ik doe nu inderdaad verlichte zit stapvoets en in draf en dat helpt echt voor de houding en balans in galop en steeds stukjes doorzitten in draf. een andere ruiter vertelde dat ze dat na een half jaar onder de knie had dus ik heb nog even ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 20:59 



 
Profiel   

Kinke schreef
interessant filmpje van Heather Moffett
Je maakt dus een 'cirkel' naar achteren met je bekken.
Mooi voorbeeld ook van wat er gebeurt met o.a. je benen als dit niet goed gaat :)
https://www.youtube.com/watch?v=Fbbm_U9MdPc


Mooi om te zien wat er in de interactie gebeurt! Zo'n simulator is ook handig maar een beetje duur denk ik ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 21:02 



 

Iris82 schreef
Je kunt tijdens het draven ook wat oefenen met de verlichte zit. Kun je al goed lichtrijden? Je kunt proberen om om de paar passen een keer dubbel te blijven staan.

Dus: sta-zit-sta-zit-sta-sta-zit-enz-etc.

Je kunt ook stukjes verlichte zit oefenen in draf of juist doorzitten, afhankelijk van het tempo van het draven.
Alleen is draf een heel andere beweging dan galop. Als dit schommelen komt door te lange beugels, dan kun je gaan staan in stap en draf tot je een ons weegt, maar dat lost het probleem niet op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 21:34 



 
Profiel   

EdwindeBoer schreef
Kinke schreef
interessant filmpje van Heather Moffett
Je maakt dus een 'cirkel' naar achteren met je bekken.
Mooi voorbeeld ook van wat er gebeurt met o.a. je benen als dit niet goed gaat :)
https://www.youtube.com/watch?v=Fbbm_U9MdPc


Mooi om te zien wat er in de interactie gebeurt! Zo'n simulator is ook handig maar een beetje duur denk ik ;)

Je kan ook even kijken naar een lesje op Joker the horse simulator. Die geeft ook heel mooie feedback bij het galopperen. Als je het als ruiter niet goed doet dan werkt het gewoon niet, je moet als ruiter de juiste beweging inzetten.
Als dit je interessant lijkt geeft dit topic: Aanrader, zitles op Joker wat een verschil meer informatie. o.a. een kaartje met mensen die, net als ik :D, een Joker hebben.
Bij galop vind ik de Monkey/reverse Monkey grondoefening van Centered Riding ook heel nuttig

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 20:29 



 
Profiel   

Leren galopperen in de verlichte zit is natuurlijk ook knap lastig.
Zwabberende benen daarin zie ik vaak wegkomen uit te lange beugels, waardoor je vaak ook weer ergens gaat klemmen. Ik zou kijken wat er gebeurt als je de beugels 1-2 gaatjes korter doet.

Verlichte zit ivm de veiligheid verbaas ik me wel een beetje over. Ja, als je paard eens over een plasje springt dan kom je wat beter mee, maar als die ineens naar links of rechts schiet, val je er zo af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 20:51 



 
Profiel   

Dus je rijd alleen buitenritten? Eigen paard of van de manege?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 21:00 



 
Profiel   

Klopt. Het paard is van een manege, na eerst op verschillende paarden gereden te hebben rijd ik nu doorgaans op 1 van de paarden die wb cadans en karakter goed past. Grote voordeel is dat ik de bewegingen van dit paard goed leer kennen waardoor ik beter merk welk effect een verandering in techniek heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 21:19 



 
Profiel   

Maar verder geen les en elke keer naar buiten? Aparte manege dat ze die risico’s nemen maar goed, leuk.
En wat je niet moet vergeten, qua leeftijd is het moeilijker om het goed te leren, duurt wat langer. Maar hartstikke leuk dat je er voor gaat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 21:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen