Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

hoofd extreem kantelen

 
Profiel   

mijn freiberger van 3 is door iemand anders zadelmak gemaakt en door mij aangekocht.
Hij legt in stap en nu ook al in draf, op de rechte lijnen en soms ook in de grote volte, zijn hoofd zo ongeveer plat.
Hij strekt zijn nek en legt zich zijn rechterkant van zijn hoofd horizontaal .
Als ik hem dan in een kleine volte rijd, is het even weg maar dit is symptoombestrijdend maar niet oplossend.
Hij loopt ook vaak best mooi.
Tanden zijn nagekeken, bit en hoofdstel zijn op maat en ik rijd niet met druk.
Wat doe ik ?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 13:38 



 
Profiel   

Foto’s laten maken van hals en rug?? Dit klinkt niet echt fijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 13:41 



 
Profiel   

truus1957 schreef
Foto’s laten maken van hals en rug?? Dit klinkt niet echt fijn


Dat is precies wat ik dacht, wat zit dat dier dwars

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 13:50 



 
Profiel   

Heeft hij dit gedrag alleen tijdens het rijden? Alleen in de bak of ook op buitenrit?
Ook met longeren? Met of zonder hoofdstel/halster?
Los in de wei?

Kan je het eens filmen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 14:07 



 
Profiel   

Ik zou ook naar de kliniek gaan bij zo'n verhaal, foto's maken en kijken of er bijv een kieswortelontsteking zit of problemen met de atlas, nek, wervels etc. Het klinkt alsof er iets dwars zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 14:11 



 
Profiel   

Heftig gedrag zeg. Hoe lang is je paard al onder het zadel? En is het paard nagekeken door een fysio/osteo voor hij zadelmak gemaakt werd?

Het klinkt als compensatiegedrag, dus gedrag dat hij vertoond omdat hij ergens ongemak heeft. Ik zou beginnen met onderzoek door een ervaren osteopaat of fysio en eventueel met deze uitkomsten (afhankelijk van wat eruit komt) naar de dierenarts gaan. Je zou natuurlijk ook direct naar de dierenarts kunnen. Mijn ervaring is dat osteo/fysio anders kijken dan een dierenarts, die andere blik heeft voor mij een meerwaarde als ik onderzoek door de dierenarts laat doen.

Ik weet niet wat je doet aan arbeid met hem maar een jarige zou ik zelf niet meer dan 2 max 3 keer per week heel kort op gaan zitten (10 minuten).

edit: welke regio zit je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 14:15 



 
Profiel   

Ik zou 'm ook op de foto laten zetten. En ook zeker de hoeven om hoefkatrolontsteking uit te sluiten bijv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 14:16 



 
Profiel   

bij aankoop, 4 weken geleden dubbel klinisch, dubbel rontg. Deze week ermee naar vet die ook osteo is, geweest. Niks te zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 14:20 



 
Profiel   

Deed hij het al vanaf de aankoop of later mee begonnen?
En doet hij het onbelast ook?

Zo veel en vaak kantelen komt doorgaan uit de hoofd/atlas/nek gebied, maar er kan verder ook iets zijn wat hem ongemak geeft.
Ik zou iig niet rijden tot je dat uitgesloten hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 14:24 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Deed hij het al vanaf de aankoop of later mee begonnen?
En doet hij het onbelast ook?

Zo veel en vaak kantelen komt doorgaan uit de hoofd/atlas/nek gebied, maar er kan verder ook iets zijn wat hem ongemak geeft.
Ik zou iig niet rijden tot je dat uitgesloten hebt.

Dat zeker!



Je probleem is blijkbaar progressief (Hij legt in stap en nu ook al in draf, op de rechte lijnen en soms ook in de grote volte, zijn hoofd zo ongeveer plat). Ik zou voor een second opinion gaan. Aan élk paard wel wat te zien dus ik zou met de boodschap 'niks te zien' me niet zo serieus genomen voelen. Ik zou op zoek gaan naar een osteo/fysio/da die kleinere problemen oppikt. Dan hoef je niet te wachten tot dit verder uit te klauwen loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 14:30 



 
Profiel   

hij doet het op elke hand en ook op de diagonaal of middenlijn . hij kantelt altijd op zijn rechterkaak


Laatst bijgewerkt door jolliefieke op 23-07-21 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 14:32 



 
Profiel   

Ik heb een verzorgpony gehad die kantelde als ze het moeilijk vond. Toen hebben we een keer bitloos geprobeerd en ging ze het écht heel extreem doen.
Daarna simpel trensje zonder neusriem geprobeerd en het was zo goed als weg..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 14:34 



 
Profiel   

En je weet zeker dat je niet 1 hand onbewust vast zet of toch iets meer druk hebt dan de andere hand? Het kan goed dat je het zelf niet voelt omdat je het zo gewend bent, maar dat je toch onbewust iets te veel vast zet daar.
Doet hij het ook als je bitloos rijdt?

Neemt hij het bit wel goed aan? Kauwt of relaxt hij als je een ophouding maakt, of verstrakt hij dan? Anders zou ik eens met afkauwoefeningen beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 14:36 



 
Profiel   

Wat zegt je lesgever ervan? Zo vanaf je verhaal is het lastig inschatten. Het kan lichamelijk zijn, maar net zo goed rijtechnisch. Zeker als je dit niet corrigeert en hem teveel op de voorhand laat sloffen en je hem probeert in zijn nek rond te maken ipv te buigen in het lijf. Wellicht vind je paard het inbuigen lastig en probeert zich er zo onderuit te drukken. Maar voor je rijtechnisch aan de slag kunt, moet je wel zeker weten dat hij het niet uit een pijnreactie doet.
Heb je veel ervaring met jonge paarden rijden? En wat bedoel je met zonder druk rijden? Is dat wel met een contactteugel of kan het ook zijn dat je hem te lang laat van voren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 14:49 



 
Profiel   

Onze freiberger deed dit ook en had een gespleten kiespunt met ontsteking die niet met blote oog zichtbaar was, at ook goed en verder niets aan te merken. Dus foto's van de kaak zou ik zeker laten maken in dit geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 14:49 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Heeft hij dit gedrag alleen tijdens het rijden? Alleen in de bak of ook op buitenrit?
Ook met longeren? Met of zonder hoofdstel/halster?
Los in de wei?


Ik denk dat je deze vragen even (voor jezelf) moet beantwoorden om iets specifieker te kunnen kijken naar het gedrag. Zo kan je ook bepalen of je in eerste instantie rijtechnisch of medisch aan de slag gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 15:08 



 
Profiel   

Je zegt dat de tanden gedaan zijn. Is er een echte paardentandarts bij geweest? Of een dierenarts die ook tanden doet? Dat kan zo verschillend zijn. Is je paard verdoofd geweest en zijn ze helemaal tot de achterste kiezen geweest? Mocht je zelf voelen?
Ik hoef dat niet te weten hoor. Maar voor jezelf, om na te gaan. Je kan ook zelf aan de buitenkant voelen of je bobbels voelt, of je paard ergens gevoelig is, bijvoorbeeld bij het gewricht, of aan de onderzijde.

Heb je bij de Vet/Osteo gereden? Heeft deze het probleem onder het zadel gezien?

Heeft je paard misschien een keer gehangen? Een 3 jarige moet vaak nog wennen aan vast staan. Jij weet waarschijnlijk niet hoe ze dat met zadelmak maken gedaan hebben.

Kortom .. allemaal dingetjes die je voor jezelf kan nagaan of je die kan afstrepen. Maar ook dingen die je niet weet, of aan de buitenkant niet kan zien. Vandaar het advies om naar een kliniek te gaan.

Er zijn best ervaren Bokkers die goed kunnen uitleggen en praktische hulp kunnen geven m.b.t. een jong paard. Maar dit klinkt extremer dan "een 3 jarige die zijn balans aan het zoeken is".

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 15:12 



 
Profiel   

Heb je misschien een foto/filmpje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 15:18 



 
Profiel   

Hoe ver komen de achterbenen onder het lichaam, en komen ze echt onder het lichaam of ernaast? Heb je het eens zonder bit geprobeerd? Heb je een filmpje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 15:45 



 
Profiel   

Graag een goede check hoofd /atlas / nekgewricht, en ik wil expliciet het hyoid noemen. (Tongbeen, bij mensen een 'los' klein stukje bot, bij paarden een stevig vertakt bot dat aan veel banden is opgehangen.)

Veel osteopaathen beginnen met het hyoid voelen omdat het gigantisch veel informatie geeft - maar het is ook andersom. Als het hyoid niet goed zit, beïnvloedt het de rest van het lichaam enorm.

En vraag eens dingen na bij degene die het dier heeft ingereden.
(Ik ken iemand die veel paarden zadelmak maakt, de ene helft van de mensheid schijnt m uitstekend te vinden, rustig, vriendelijk, geduldig - de andere helft vindt m een cowboy, driftkikker en iemand die met paarden vecht.)
(Beiden kunnen tegelijkertijd waar zijn, maar ik heb mensen 'als gekken' aan de longe zien hangen, want tja - het beest was zo bang en als-t-ie wegsprint moet je dat koste wat het kost tegengaan, ook al verlies je de touwtrekwedstrijd....)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 21:27 



 

vergeet de nervus vagus niet

https://masjafick.nl/anatomie-paard-en- ... in-balans/

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 22:00 



 
Profiel   

Afgezien van de medische kant, is het ook zo dat veel paarden van nature linksgebogen zijn, en veel ruiters (veel mensen zijn namelijk rechtshandig) hun rechterhand vastzetten, en dan krijg je dus een paard wat eigenlijk al niet goed kan buigen op die kant en daar wel vastgezet wordt met de hand. Een simpele rijtechnische oplossing is sturen door met je navel die kant op te buigen, iets gewicht op je rechterbeugel zetten, met je buitenhand de schouder begrenzen, en met je been uiteraard de buitenkant.
Je binnenbeen blijft los en lang, want je paard moet wel om je binnenbeen buigen maar dat ga je niet voor elkaar krijgen door hem erin te drukken. Dan duw je namelijk de buitenschouder eruit.
Als laatste gaat je binnenhand opzij en naar voren maar werkt niet terug. Wordt je paard dan wat zwaar op de binnenhand, geef je hem gewoon mee terwijl je met je buitenhand het contact onderhoudt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 22:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen