Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Poepen of niet poepen

 
Profiel   

Hee! Ik rijd momenteel een best eigenwijze pony. Het probleem is dat ze soms wel 2 of 3 keer poept in een uur. Ik weet dus nooit of ze stilstaat omdat ze moet poepen of dat ze alsof doet en helemaal niet moet. Mensen tips hoe ik dit door kan hebben?

xx Am
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 16:47 



 
Profiel   

Een paard dat zoveel poept in een uur kan dit doen door stress (normaal mesten ze 1x per 2á3 uur).
Maar een paard kan ook prima doorlopen tijdens het mesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 16:52 



 
Profiel   

Brainless schreef
Een paard dat zoveel poept in een uur kan dit doen door stress (normaal mesten ze 1x per 2á3 uur).
Maar een paard kan ook prima doorlopen tijdens het mesten.

Ze is vrij jong (net 5) dus denk dat t daardoor komt. Wil haar daarom eigenlijk ook niet dwingen om te lopen tijdens het poepen maarja..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:50 



 
Profiel   

Of ze doet het omdat ze weet dat ze dan kan gaan stilstaan. Ze zijn heel slim!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:52 



 
Profiel   

Tja, 't is maar net wat je ermee wilt. Als je flink wilt doorrijden zou ik haar aanleren om niet terug te vallen. Daar is echt geen grof geweld voor nodig. Maar als je in een bak rijdt is dat stoppen om te mesten best handig bij het opruimen.

Staan om te mesten is vaak anders dan staan om te staan, maar dat verschilt per paard. Hoe dat bij jouw paard voelt, daar kom je als het goed is vanzelf achter. Het wil ook nog weleens helpen als er iemand (een paarden-iemand uiteraard) op de grond staat te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 19:07 



 
Profiel   

De mijne deed dat ook vroeger, en die had zeker geen stress. Was altijd de kalmte zelf.
Na een tijdje begon hij er een spel van te maken om in draf of galop ook opeens plots stil te gaan staan om te mesten, ineens handrem op. Werd gevaarlijk zo, je kukkelde er bijna over.
Na een laatste stoppoging vanuit galop heeft die een paar goede meppen gehad tot hij terug doorliep en sindsdien ben ik er heel streng op geweest dat er niet meer wordt stilgestaan.
Paard is het nu gewend en veel fijner voor ons allebei om zo te rijden.
Ik zou dus adviseren om zeker niet te stoppen om te mesten, want ze maken er steeds verder misbruik van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 19:08 



 
Profiel   

Brainless schreef
Een paard dat zoveel poept in een uur kan dit doen door stress (normaal mesten ze 1x per 2á3 uur).
Maar een paard kan ook prima doorlopen tijdens het mesten.


Mijn bijrijdpaard poept tijdens het rijden ook vaak 2 a 3keer en ze heeft geen stress.. heb het idee als ze in beweging is dat die darmen nog meer gaan bewegen. Ze mest sws veel, is ook aan de stal te zien. Helaas doet ze het niet lopend maar is wel makkelijker met opruimen haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 19:16 



 
Profiel   

Het is wel handig om te leren doorlopen tijdens het poepen, omdat het kan voorkomen dat je niet wil dat ze stoppen, bijv. tijdens een wedstrijd of als je met anderen rijdt.
En de ene keer wel en de andere keer niet stilstaan is niet duidelijk.
Gewoon elke keer aandrijven als ze wil stoppen, slaan zou ik zeker niet doen, poepen moet ook geen straf zijn.
In het begin gaat dat meestal nog wat lastig maar het went wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 20:31 



 
Profiel   

Poekkie schreef
De mijne deed dat ook vroeger, en die had zeker geen stress. Was altijd de kalmte zelf.
Na een tijdje begon hij er een spel van te maken om in draf of galop ook opeens plots stil te gaan staan om te mesten, ineens handrem op. Werd gevaarlijk zo, je kukkelde er bijna over.
Na een laatste stoppoging vanuit galop heeft die een paar goede meppen gehad tot hij terug doorliep en sindsdien ben ik er heel streng op geweest dat er niet meer wordt stilgestaan.
Paard is het nu gewend en veel fijner voor ons allebei om zo te rijden.
Ik zou dus adviseren om zeker niet te stoppen om te mesten, want ze maken er steeds verder misbruik van.


Misschien is het handig om dit eventjes iets anders te verwoorden, want nu klinkt het een beetje alsof je het altijd irritant hebt gevonden maar er nooit iets aan deed, tot je er 'ineens' genoeg van had en je paard half in elkaar gerost hebt.

Dat is vast niet wat er gebeurd is, maar het leest wel heel erg onvriendelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 20:38 



 
Profiel   

Misschien geeft je paard zo ook aan dat hij graag wat meer rustmomenten wil tijdens de training. Zeker omdat hij nog zo jong is. Maar het is belangrijk dat hij de rustmomenten krijgt op het moment dat jij ze aangeeft en dan geef ze als beloning als hij iets goed doet.

Dus valt hij stil of moet hij mesten dan zou ik hem inderdaad vragen om door te lopen. Als hij dan iets moeilijks heeft gedaan of hij doet het erg goed, geef hem dan een moment van rust als beloning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 20:56 



 
Profiel   

Ik heb Knollie aangeleerd bij de zwarte bak in de hoek te mesten.
...maar liefst wel na subtiel overleg.
Mesten tijdens het doorlopen heeft grote praktische bezwaren.

(En die jury mag wachten van mij.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 21:50 



 
Profiel   

Vjestagirl schreef
Poekkie schreef
De mijne deed dat ook vroeger, en die had zeker geen stress. Was altijd de kalmte zelf.
Na een tijdje begon hij er een spel van te maken om in draf of galop ook opeens plots stil te gaan staan om te mesten, ineens handrem op. Werd gevaarlijk zo, je kukkelde er bijna over.
Na een laatste stoppoging vanuit galop heeft die een paar goede meppen gehad tot hij terug doorliep en sindsdien ben ik er heel streng op geweest dat er niet meer wordt stilgestaan.
Paard is het nu gewend en veel fijner voor ons allebei om zo te rijden.
Ik zou dus adviseren om zeker niet te stoppen om te mesten, want ze maken er steeds verder misbruik van.


Misschien is het handig om dit eventjes iets anders te verwoorden, want nu klinkt het een beetje alsof je het altijd irritant hebt gevonden maar er nooit iets aan deed, tot je er 'ineens' genoeg van had en je paard half in elkaar gerost hebt.

Dat is vast niet wat er gebeurd is, maar het leest wel heel erg onvriendelijk.


Eerlijk is eerlijk… het is er onbewust ingeslopen dat het altijd verder ging. Daarna eventjes geweest dat hij gewoon stopte, en ik wel hulpen gaf maar hij elke beenhulp of tikje negeerde. Als reactie is die daarna wel eens een keer ‘in elkaar gerost’ ja… als je alles negeert wordt er wel eens een keer flink gecorrigeerd totdat de zachte hulp terug werkt.

Nu zou ik wel direct corrigeren en het niet meer zover laten komen. Maar goed, toendertijd had ik ook niet verwacht hij het steeds meer en meer misbruikt ging worden als trucje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 23:01 



 
Profiel   

Ligt er helemaal aan wat je zelf fijn vind denk ik. Als hij alleen stil gaat staan om te mesten hoeft dat geen probleem te zijn. Het is wel wat veel maar de darmen gaan natuurlijk ook zijn werk doen door beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 00:08 



 
Profiel   

Ik laat altijd stilstaan om te mesten , scheelt een hoop opruimen als het bij mekaar ligt, anders is heel de bak onder de mest,
Als je paard 4 x mest in een uur is dat niet normaal, als hi gaat stilstaan alsof zou ik daar op trainen omdat af te leren, dat is vaak aangeleerd gedrag door jouzelf, dus ik zou dat er niet uit meppen zoals ik eerder las maar wel goed gaan leren kijken naar je paard waarom hij het doet, is het als jij iets moeilijks vraagt of bij een overgang, bij been geven , zoek het eens goed uit laat iemand mee kijken, maar straf hem er niet voor want eerst werd hij er voor beloond, is dus jou fout , dus moet ook jou oplossing worden zonder hardhandig te worden .

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 15:19 



 
Profiel   

Ja, misschien poept het paard veel omdat het gestrest is. }:0
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 09:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen