Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 149 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bitloos en aan de kletter

 
Profiel   

En dan?
Mijn fjord is netjes bitloos ingereden toen ze 5 jaar was. Op haar 6e is dit opnieuw opgepakt omdat er weinig met haar gedaan was. Ze is daarna verkocht. Nieuwe eigenaar heeft eerst ruim een half jaar grondwerk met haar gedaan en is toen met bit gaan rijden. Waarom met bit weet ik niet. Maar toen toch vrij snel weer over gestapt op bitloos (sidepull). Ik ben haar 1,5 jaar geleden gaan bijrijden en sinds 3 maanden ben ik haar eigenaar. Haar vorige baasje kon haar niet goed aan. Mogelijk zijn er daardoor wat 'foutjes' in geslopen. Ze is nu net 10 jaar geworden.
Het gebeurt mij gelukkig niet heel vaak omdat ik het meestal kan voorkomen, maar soms gaat ze aan de kletter en dan is ze dus niet te stoppen. En op een lang smal bospad langs een sloot trek je haar niet even op de volte in een rengalop.
Vandaag dus ook omdat ze plotseling koeien heel eng vindt. Ik dacht dat ik haar wel kon houden, maar plotseling kreeg ze raketaandrijving in haar kont en het ging loeihard (ik wist niet dat fjorden zo hard konden).
Mijn eerste zorg was stevig blijven zitten en mijn zit zodanig gemaakt dat ik haar kon proberen terug te nemen. Dat heb ik dus geprobeerd en ook nog kalmerend tegen haar gesproken, maar niets werkte. Na een kilometer ofzo minderde ze eindelijk vaart en kwamen we tot stilstand. Hierna ging ze ook nog vrolijk lopen briesen dus ik denk dat ze het nog lekker vond ook.
Maar voor mij hoeft dit niet zo nodig, dit soort onverwachte galopjes. Ik heb al eens te horen gekregen dat ik er maar een bit in moet hangen. Maar een bit is géén rem vind ik. Hoe krijg ik dit er nog uit?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 23:33 



 
Profiel   

stippel schreef
En dan?
Mijn fjord is netjes bitloos ingereden toen ze 5 jaar was. Op haar 6e is dit opnieuw opgepakt omdat er weinig met haar gedaan was. Ze is daarna verkocht. Nieuwe eigenaar heeft eerst ruim een half jaar grondwerk met haar gedaan en is toen met bit gaan rijden. Waarom met bit weet ik niet. Maar toen toch vrij snel weer over gestapt op bitloos (sidepull). Ik ben haar 1,5 jaar geleden gaan bijrijden en sinds 3 maanden ben ik haar eigenaar. Haar vorige baasje kon haar niet goed aan. Mogelijk zijn er daardoor wat 'foutjes' in geslopen. Ze is nu net 10 jaar geworden.
Het gebeurt mij gelukkig niet heel vaak omdat ik het meestal kan voorkomen, maar soms gaat ze aan de kletter en dan is ze dus niet te stoppen. En op een lang smal bospad langs een sloot trek je haar niet even op de volte in een rengalop.
Vandaag dus ook omdat ze plotseling koeien heel eng vindt. Ik dacht dat ik haar wel kon houden, maar plotseling kreeg ze raketaandrijving in haar kont en het ging loeihard (ik wist niet dat fjorden zo hard konden).
Mijn eerste zorg was stevig blijven zitten en mijn zit zodanig gemaakt dat ik haar kon proberen terug te nemen. Dat heb ik dus geprobeerd en ook nog kalmerend tegen haar gesproken, maar niets werkte. Na een kilometer ofzo minderde ze eindelijk vaart en kwamen we tot stilstand. Hierna ging ze ook nog vrolijk lopen briesen dus ik denk dat ze het nog lekker vond ook.
Maar voor mij hoeft dit niet zo nodig, dit soort onverwachte galopjes. Ik heb al eens te horen gekregen dat ik er maar een bit in moet hangen. Maar een bit is géén rem vind ik. Hoe krijg ik dit er nog uit?

Wat voor hoofdstel heeft ze nu om?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 23:36 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 23:40 



 
Profiel   

Ok, een sidepull dus.
Wat je zou kunnen doen om meer rem te hebben is een hackamore gebruiken. Door de hefboomwerking komt deze heftiger in. Wat je dan kan doen is er 2 sets teugels aan hangen. 1 aan de boom en 1 bovenin.
De bovenste teugel kan je dan als soort sidepull gebruiken en het 2e set teugels als rem.
Hoewel ik niet altijd voor ben om 'gewoon' maar aan het hoofd te gaan hangen om te remmen, is een noodrem in de situatie die je eerder schetste denk ik van groter belang. Het is gewoon levensgevaarlijk als je paard er zo vandoor stuift en je alleen maar kan meeliften

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 23:44 



 
Profiel   

Bit of geen bit, een paard wat aan de kletter gaat hou je niet. De vraag is dus, waarom gaat ze aan de kletter? Dat ze koeien heel eng vindt zou niet uit moeten maken wanneer jij erbij bent en als haar leider beslist dat er niet gerend hoeft te worden.

Oftewel, ik gok dat jouw paard denkt/weet dat jij van jullie tweeën niet de baas over haar bent, maar zij over jou. Zij is de baas, dus zij moet beslissen wanneer er gevlucht moet worden. Ik zou eens beginnen met een goede grondwerk cursus, voor je weer buitenritten gaat maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 23:45 



 
Profiel   

Briezen doen die van mij ook vaak na een spannende situatie, is de ontlading na de spanning dus wil niet zeggen dat ze het leuk vonden.
Dat een bit geen rem is ben ik met je eens, zo mag hij normaal ook niet gebruikt worden, maar het is wel een noodrem. Ik vind dat je als je buiten rijdt ook een verantwoordelijkheid hebt naar andere mensen in het bos, en met een bit heb je toch net iets meer te zeggen dan zonder, dus ik zou niet alleen voor jezelf maar ook vanwege mede weggebruikers buiten met bit gaan rijden. Je wilt toch niet dat er een keer een kind onder ligt of zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 23:47 



 
Profiel   

fleurtjeuh schreef
Ok, een sidepull dus.
Wat je zou kunnen doen om meer rem te hebben is een hackamore gebruiken. Door de hefboomwerking komt deze heftiger in. Wat je dan kan doen is er 2 sets teugels aan hangen. 1 aan de boom en 1 bovenin.
De bovenste teugel kan je dan als soort sidepull gebruiken en het 2e set teugels als rem.
Hoewel ik niet altijd voor ben om 'gewoon' maar aan het hoofd te gaan hangen om te remmen,
is een noodrem in de situatie die je eerder schetste denk ik van groter belang.
Het is gewoon levensgevaarlijk als je paard er zo vandoor stuift en je alleen maar kan meeliften



Dit is een hele goeie deed ik ook altijd zeker in de opleiding mocht het toch een keer gebeuren heb je altijd nog een soort van back-up!

En idd mochten ze er van door gaan moet je ook niet blijven "hangen" in aan de teugels,
dit werkt averechts wat ik altijd doe ik "hooo" roepen en los vast los vast met de druk want als je blijft
"hangen/ trekken" gaat (die van mij iniedergeval) nog harder ertegenin en met los vast los vast niet dan stopt die 9/10x wel vrij snel.
Die van mij had er namelijk ook een handje van om ineens heel fanatiek niet meer te stoppen te zijn buiten 8)7

Wat ik die van mij ook heb aangeleerd is bij "hooo" en hij staat braaf stil krijgt die een snoepje,
je moet eens weten hoe snel die nu wel niet stil staal vanuit elke gang :') :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 23:54 



 
Profiel   

Vjestagirl schreef
Bit of geen bit, een paard wat aan de kletter gaat hou je niet. De vraag is dus, waarom gaat ze aan de kletter? Dat ze koeien heel eng vindt zou niet uit moeten maken wanneer jij erbij bent en als haar leider beslist dat er niet gerend hoeft te worden.

Oftewel, ik gok dat jouw paard denkt/weet dat jij van jullie tweeën niet de baas over haar bent, maar zij over jou. Zij is de baas, dus zij moet beslissen wanneer er gevlucht moet worden. Ik zou eens beginnen met een goede grondwerk cursus, voor je weer buitenritten gaat maken.

Sorry, maar dit soort antwoorden doe ik dus niets mee. Ik rijd ruim 50 jaar en ik weet echt wel waar ik mee bezig ben. Dus ik ga niet eerst een cursusje volgen voor ik weer een buitenrit ga maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 23:56 



 
Profiel   

stippel schreef
Vjestagirl schreef
Bit of geen bit, een paard wat aan de kletter gaat hou je niet. De vraag is dus, waarom gaat ze aan de kletter? Dat ze koeien heel eng vindt zou niet uit moeten maken wanneer jij erbij bent en als haar leider beslist dat er niet gerend hoeft te worden.

Oftewel, ik gok dat jouw paard denkt/weet dat jij van jullie tweeën niet de baas over haar bent, maar zij over jou. Zij is de baas, dus zij moet beslissen wanneer er gevlucht moet worden. Ik zou eens beginnen met een goede grondwerk cursus, voor je weer buitenritten gaat maken.

Sorry, maar dit soort antwoorden doe ik dus niets mee. Ik rijd ruim 50 jaar en ik weet echt wel waar ik mee bezig ben. Dus ik ga niet eerst een cursusje volgen voor ik weer een buitenrit ga maken.


Oké, suit yourself! :wave:

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 00:03 



 
Profiel   

Happy_Hippie schreef
fleurtjeuh schreef
Ok, een sidepull dus.
Wat je zou kunnen doen om meer rem te hebben is een hackamore gebruiken. Door de hefboomwerking komt deze heftiger in. Wat je dan kan doen is er 2 sets teugels aan hangen. 1 aan de boom en 1 bovenin.
De bovenste teugel kan je dan als soort sidepull gebruiken en het 2e set teugels als rem.
Hoewel ik niet altijd voor ben om 'gewoon' maar aan het hoofd te gaan hangen om te remmen,
is een noodrem in de situatie die je eerder schetste denk ik van groter belang.
Het is gewoon levensgevaarlijk als je paard er zo vandoor stuift en je alleen maar kan meeliften



Dit is een hele goeie deed ik ook altijd zeker in de opleiding mocht het toch een keer gebeuren heb je altijd nog een soort van back-up!

En idd mochten ze er van door gaan moet je ook niet blijven "hangen" in aan de teugels,
dit werkt averechts wat ik altijd doe ik "hooo" roepen en los vast los vast met de druk want als je blijft
"hangen/ trekken" gaat (die van mij iniedergeval) nog harder ertegenin en met los vast los vast niet dan stopt die 9/10x wel vrij snel.
Die van mij had er namelijk ook een handje van om ineens heel fanatiek niet meer te stoppen te zijn buiten 8)7

Wat ik die van mij ook heb aangeleerd is bij "hooo" en hij staat braaf stil krijgt die een snoepje,
je moet eens weten hoe snel die nu wel niet stil staal vanuit elke gang :') :+

Met jullie antwoorden kan ik wel wat. Dat is wel een goeie die hackamore en die heb ik ook nog liggen ook van mijn vorige paard.
Ik had ook zoiets van oké we gaan hard en gewoon proberen haar te kalmeren, idd ook hoho gezegd op rustige toon en los vast los vast, want continue dezelfde druk op de neus houden is ook hetzelfde als geen druk er op.
Ik heb nog geprobeerd de zweep tegen haar borst leggen, waar ze met grondwerk wel goed op reageert, maar nu dus even niet.
Dat snoepje is wel een goeie. Niet aan gedacht, terwijl ze heel gevoelig is voor snoepjes beloning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 00:05 



 
Profiel   

Vjestagirl schreef
Oké, suit yourself! :wave:

:wave: doei

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 00:07 



 
Profiel   

Nynkex01 schreef
...... maar ook vanwege mede weggebruikers buiten met bit gaan rijden. Je wilt toch niet dat er een keer een kind onder ligt of zo.

Helemaal mee eens, ik ben ook altijd bang dat hierdoor een ander in de problemen komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 00:12 



 
Profiel   

Ik ga met Vjestagirl mee. Plus dat het een beetje des Fjords is om zich niets van een optoming aan te trekken als ze geen respect voor de ruiter hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 00:51 



 
Profiel   

Nynkex01 schreef
Briezen doen die van mij ook vaak na een spannende situatie, is de ontlading na de spanning dus wil niet zeggen dat ze het leuk vonden.
Dat een bit geen rem is ben ik met je eens, zo mag hij normaal ook niet gebruikt worden, maar het is wel een noodrem. Ik vind dat je als je buiten rijdt ook een verantwoordelijkheid hebt naar andere mensen in het bos, en met een bit heb je toch net iets meer te zeggen dan zonder, dus ik zou niet alleen voor jezelf maar ook vanwege mede weggebruikers buiten met bit gaan rijden. Je wilt toch niet dat er een keer een kind onder ligt of zo.



Avalanche schreef
Ik ga met Vjestagirl mee. Plus dat het een beetje des Fjords is om zich niets van een optoming aan te trekken als ze geen respect voor de ruiter hebben.




Bit of geen bit als ze willen gaan gaan ze dan kan je ook doen met het bit wat je wilt maar hier geven ze vaak niks om atands dat deed die van mij iniedergeval niet wat je ook deed %) (is een NRPS geen fjord trouwens).

Daarin ga ik wel mee met @Vjestagirl veiligheid voorop voor zowel jouw als je omgeving :D
Indien er niks werkt zul je misschien toch moeten kijken of buiterijden nog zo slim wel is (uiteraard zijn er nog opties genoeg voordat je daarover hoeft na te denken), Maar ik zou wel even wachten tot je iets hebt gevonden dat werkt en als je dan toch buiten gaat rijden een zo prikkel vrije omgeving als mogelijk.


stippel schreef
Happy_Hippie schreef

Dit is een hele goeie deed ik ook altijd zeker in de opleiding mocht het toch een keer gebeuren heb je altijd nog een soort van back-up!

En idd mochten ze er van door gaan moet je ook niet blijven "hangen" in aan de teugels,
dit werkt averechts wat ik altijd doe ik "hooo" roepen en los vast los vast met de druk want als je blijft
"hangen/ trekken" gaat (die van mij iniedergeval) nog harder ertegenin en met los vast los vast niet dan stopt die 9/10x wel vrij snel.
Die van mij had er namelijk ook een handje van om ineens heel fanatiek niet meer te stoppen te zijn buiten 8)7

Wat ik die van mij ook heb aangeleerd is bij "hooo" en hij staat braaf stil krijgt die een snoepje,
je moet eens weten hoe snel die nu wel niet stil staal vanuit elke gang :') :+

Met jullie antwoorden kan ik wel wat. Dat is wel een goeie die hackamore en die heb ik ook nog liggen ook van mijn vorige paard.
Ik had ook zoiets van oké we gaan hard en gewoon proberen haar te kalmeren, idd ook hoho gezegd op rustige toon en los vast los vast, want continue dezelfde druk op de neus houden is ook hetzelfde als geen druk er op.
Ik heb nog geprobeerd de zweep tegen haar borst leggen, waar ze met grondwerk wel goed op reageert, maar nu dus even niet.
Dat snoepje is wel een goeie. Niet aan gedacht, terwijl ze heel gevoelig is voor snoepjes beloning.



Dit ben ik gestart gewoon in de bak met alle gangen tot hij het snapte en toen buiten met stap en draf toen die dat helemaal door had toen pas in galop mee begonnen.

Je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om gecombineerd te rijden met bit daar weet ik nog wel een betaalbaar hoofdstel voor die ik ook gebruik.

Uiteraard is ieder paard anders en moet je zelf een oplossing zien te vinden wat werkt.


Hopelijk vind je een passende oplossing voor met je paardje en dat je ggewoon lekke kan blijven buitenrijden! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 01:34 



 
Profiel   

Dit is een kwestie van trainen en dan wel iets meer dan alleen dit waar je nu tegenaan loopt.

Ten eerste; bit of bitloos maakt geen ruk uit. Als ze gaan, gaan ze.

Of je 10 of 50jr rijdt, maakt ook niet uit. Een probleem, is een probleem. IEDEREEN heeft les nodig en blijft zijn hele leven leren als je met paarden bezig bent.
Zeker als je dit beestje net pas helemaal voor jezelf hebt, zou het heel verstandig zijn om eens wat goede lessen te nemen.

Ik hou van buitenrijden en heb aardig wat km's op meerdere paarden in mn kont staan. Maar echt nooit is er eentje op hol geslagen. Er heeft er echt weleens eentje gek gedaan of dat eentje minder makkelijk terug kwam, maar nooit geen controle meer.

Heb ook weleens gehad dat een gezelschap wel er vandoor gingen en mijn ruin een stuiterbal werd, maar hij ging er toch niet achter aan.

Waar het probleem zit, is zo niet te zien. Trekken heeft nooit nut, dan trekken ze 10x harder terug. Maar we zouden moeten zien hoe jij zit, je ademhaling kunnen bekijken en ook de basis op de grond kan bij jullie belangrijk zijn.

Je rijdt niet voor niks bitloos, dus de oplossingen met zwarte, strenge bitten wil je neem ik aan ook niet. En geloof me; Ik heb fjorden op hele heftige bitten zien gaan alsof het niks is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 01:57 



 
Profiel   

Ik ben het niet eens met "als ze gaan, gaan ze". Als ze gaan, trek je ze als het ware om en daar is de controle weer. En ze hoeven daarvoor niet eens echt om, als je aan één teugel trekt is het genoeg. Als je het hoofd maar weer hebt is het klaar. Je moet hier wel een beetje handig in zijn / worden, want anders zijn ze inderdaad al weg en ben je te laat. Je moet het gevoel ontwikkelen, zodra je voelt dat ze gaan moet je erbij zijn. Als je 1 - 2 seconden wacht, ben je te laat en ben je de controle kwijt. En dat zou denk ik bitloos net zo moeten werken als met bit, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 03:19 



 
Profiel   

Pas je op dat je met een Hackamore ook best heel wat druk op de neus/achter de oren geeft, daar hard aan trekken hoeft ook niet prettig te zijn :o .

Ik heb een Fjord gehad die dit deed, die kon ik alleen maar stoppen door voorover te leunen, het bakstuk te pakken en haar hoofd direct om te trekken. Nadat ik dit 2 keer had gedaan was het wel over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 04:46 



 
Profiel   

Hier maakt bit en bitloos geen verschil voor de rem. De rem zit daar voor ons ook niet. Hooguit een extra rem, maar die werkt alleen als ik stem e.d er ook bij gebruik.
Snoepjes werken ook geweldig voor de rem. Af en toe te goed zelfs. Als in, je vraagt terug te gaan van galop naar draf en je staat stil. :')

Heeft het paard wel vertrouwen in jou? Ben je wel duidelijk genoeg wat je paard op een spannend moment wel en niet mag of moet doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 04:58 



 
Profiel   

Vjestagirl schreef
Bit of geen bit, een paard wat aan de kletter gaat hou je niet. De vraag is dus, waarom gaat ze aan de kletter? Dat ze koeien heel eng vindt zou niet uit moeten maken wanneer jij erbij bent en als haar leider beslist dat er niet gerend hoeft te worden.

Oftewel, ik gok dat jouw paard denkt/weet dat jij van jullie tweeën niet de baas over haar bent, maar zij over jou. Zij is de baas, dus zij moet beslissen wanneer er gevlucht moet worden. Ik zou eens beginnen met een goede grondwerk cursus, voor je weer buitenritten gaat maken.


Helemaal mee eens.

Een fjord omtrekken doe je niet zomaar.
Die leuke korte dikke nekken zijn erg onhandig en veel te sterk.

Vjestagirl heeft veel ervaring met fjorden en ook ik heb een fjord gehad.
Ipv haar advies te negeren zou ik er dus naar luisteren.

Fjorden kunnen een heel eigen plan trekken als je niet vertrouwen.
Dit ga je niet oplossen met een andere/ sterkere optoming.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 06:32 



 
Profiel   

Mijn Fries gaat ook aan de haal bij een bitloos hoofdstel in het bos.
Ze wordt hangerig, loeisterk en gaat.

Op bit gaat prima. In aanvang moest ik haar wel eens terugzetten oo 1 teugel, maar nu weet ze het en ia veel relaxter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 07:20 



 
Profiel   

ruitje schreef
Pas je op dat je met een Hackamore ook best heel wat druk op de neus/achter de oren geeft, daar hard aan trekken hoeft ook niet prettig te zijn :o .

Ik heb een Fjord gehad die dit deed, die kon ik alleen maar stoppen door voorover te leunen, het bakstuk te pakken en haar hoofd direct om te trekken. Nadat ik dit 2 keer had gedaan was het wel over.


Klopt, en een hackamore geeft ook nog heel veel druk onder de kin, dat kan ook fout begrepen worden, en dan gaat een paard er ook vandoor. Meegemaakt dat paard steeds sneller ging, naarmate ruiter bleef hangen aan de teugels...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 07:25 



 
Profiel   

Ik ben het niet helemaal eens met dat het niet uitmaakt met of zonder bit.. Denk dat dat per paard verschillend is. Bij mijn vorige pony maakte het idd niet uit, bij mijn huidige pony wel. Daar ga ik niet mee naar buiten zonder bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 07:30 



 
Profiel   

stippel schreef
Vjestagirl schreef
Bit of geen bit, een paard wat aan de kletter gaat hou je niet. De vraag is dus, waarom gaat ze aan de kletter? Dat ze koeien heel eng vindt zou niet uit moeten maken wanneer jij erbij bent en als haar leider beslist dat er niet gerend hoeft te worden.

Oftewel, ik gok dat jouw paard denkt/weet dat jij van jullie tweeën niet de baas over haar bent, maar zij over jou. Zij is de baas, dus zij moet beslissen wanneer er gevlucht moet worden. Ik zou eens beginnen met een goede grondwerk cursus, voor je weer buitenritten gaat maken.

Sorry, maar dit soort antwoorden doe ik dus niets mee. Ik rijd ruim 50 jaar en ik weet echt wel waar ik mee bezig ben. Dus ik ga niet eerst een cursusje volgen voor ik weer een buitenrit ga maken.


Jammer dat je dit zo aan de kant gooit, want ze heeft wel gelijk. Je reactie klinkt alsof je zelf alles beter weet, maar dan had je denk ik dit topic niet hoeven te openen.

Hackamore ben ik geen voorstander van in dit soort handen, dan kan je er beter gewoon een bit in hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 07:36 



 
Profiel   

Misschien is het een handige optie om een one rein stop aan te leren. Werkt zowel met bit als zonder, is te trainen in de bak en werkt fantastisch in noodgevallen. Even googelen zou flink wat info moeten geven.

Bit werkt echt niet beter dan bitloos. Idealiter weet je een ongecontroleerde racepartij te voorkomen, maar een noodstop als er toch iets gebeurd is, is wel fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 07:48 



 
Profiel   

stippel schreef
Vjestagirl schreef
Bit of geen bit, een paard wat aan de kletter gaat hou je niet. De vraag is dus, waarom gaat ze aan de kletter? Dat ze koeien heel eng vindt zou niet uit moeten maken wanneer jij erbij bent en als haar leider beslist dat er niet gerend hoeft te worden.

Oftewel, ik gok dat jouw paard denkt/weet dat jij van jullie tweeën niet de baas over haar bent, maar zij over jou. Zij is de baas, dus zij moet beslissen wanneer er gevlucht moet worden. Ik zou eens beginnen met een goede grondwerk cursus, voor je weer buitenritten gaat maken.

Sorry, maar dit soort antwoorden doe ik dus niets mee. Ik rijd ruim 50 jaar en ik weet echt wel waar ik mee bezig ben. Dus ik ga niet eerst een cursusje volgen voor ik weer een buitenrit ga maken.


Blijkbaar weet je dat niet,anders ging je paardje niet aan de kletter en vroeg je hier geen tips :+
Succes
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 07:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 149 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen