Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

na galop wordt paard onrustig en wil steeds opnieuw galopperen.

 
Profiel   

dag,
sinds een paar maanden rijd ik een KWPN ruin, 12 jaar, hij is goed beleerd en rijdt fijn. Galop is zijn favoriete gang; hij is springgefokt en galoppeert makkelijk en kan goed "verzameld" galopperen.
Na het losstappen doe ik drafwerk, overgangen, voltes, middendraf, lange teugel etc. Paard loopt al best netjes en redelijk ontspannen, nageeflijk, vergelijk B-niveau. Dan komt de galop. Dit gaat steeds beter, ook het moment van aanspringen, maar hij vindt de galop zo lekker dat daarna hij steeds weer opnieuw in galop wil. Als ik dan in draf gewoon een volte rijd, gaat het toch weer in galop. Dan zet ik hem rustig terug naar draf maar bij de volgende hoek probeert hij het weer. Het is niet zo dat hij er vandoor gaat, hij maakt uit zichzelf een nette overgang. Omdat hij merkt dat hij dan toch moet draven, wordt hij toch een beetje nijdig, gaat zichzelf wat opkrullen / buigt hals teveel af/ verzameld lopen zodat ik minder controle heb en minder de hulpen kan geven. Zo wordt hij steeds onrustiger en dit roept ook bij mij spanning op. Wat heb ik al geprobeerd: wat langer galoperen zodat de zin er wat uit gaat, (maar dit hou ik zelf niet zo lang vol, is toch intensief), in draf lange teugel geven, stappen in vrije stap. Dat helpt dan op dat moment wel, maar op het moment dat ik hem weer op pak naar een normale arbeidsdraf gaat hij weer zoeken en uitproberen om naar galop te komen. Het is niet zo dat hij te veel energie heeft want hij loopt elke dag uren buiten. Als ik begin met rijden, is hij juist wat traag en moet hij nog loskomen. Maar goed, na de galop heeft hij de smaak te pakken en wil hij steeds meer. Hoe behoud ik de rust en de gehoorzaamheid? Vorige week ben ik geeindigd met een staprit buiten op de weg, dus wel goed afgesloten. Ontspanning en plezier is voor ons het belangrijkste, echt recreatief dus, heb geen wedstrijddoel. Dank jullie wel voor diegene die een tip of advies heeft.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 22:47 



 
Profiel   

Les. :)

Ja, ik weet het, oneliner maar nuttiger dan advies online.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 22:51 



 
Profiel   

ja, les krijg ik ook, en ze zegt: teveel met gedachten met de galop bezig, niet duidelijk geweest eerder wanneer wel en wanneer geen galop, vooruit kijken, bovenbenen ontspannen etc. Na volgende week weer les maar wil zondag gaan oefenen zelf... en ben gewoon benieuwd wat men op dit forum zegt hierover.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 23:01 



 
Profiel   

Je lesgever heeft wel een beetje gelijk, wanneer een ruiter wat gaat klemmen kan dat een reden zijn. Maar B , misschien de galop even laten wezen, niet diep de hoeken inrijden en wat van de hoefslag af. Misschien is zijn balans nog niet voor elkaar. Niet teveel focussen op in de houding lopen, gewoon lichte aanleuning en variëren in draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 23:06 



 
Profiel   

ja, en aanvankelijk was de overgang van draf naar galop het probleem, ik had het zelf niet direct in de gaten maar tijdens het aanspringen maakte ik toen een beweging met mijn handen omhoog. Als reactie daar op maakte hij dan met het aanspringen bokkesprongen. Dat is nu voorbij, gelukkig, en niet lang daarna ging hij een paar keer uit zichzelf in de galop, heel netjes in de goede galop en dat vond ik okay. Dan had ik tenminste gegalopeert en was de spanning eruit. Maar goed, nu gaat hij dus steeds uit zich zelf en ja ik weet, dus het ligt ook echt aan mijzelf.... al doende leert men :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 23:13 



 
Profiel   

Wat gebeurd als je heel veel overgangen en figuren rijdt? En dan stap-draf overgangen en figuren als slangenvoltes, voltes openen en sluiten, willekeurige plekken afwenden etc.? Balkjes draven kan ook een afleiding vormen (voor beide) of andere figuren waar balkjes in verwerkt zijn.

En gare tip misschien maar ga eens zingen of neuriën. Waarschijnlijk klem je onbewust en ben je te veel bezig. Als je in een bepaald ritme zingt of neuriet ga je zelf ook meer ontspannen en in dat ritme licht rijden.

En verder ben je het beste geholpen met les, iemand die bij je in de bak staat kan natuurlijk veel beter belpen omdat die fila kan geven ahv wat hij of zij ziet. Komt heus wel goed, wat je zelf al zegt: al doende leert men!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 23:16 



 
Profiel   

Misschien helpt dit je een beetje: https://www.youtube.com/watch?v=LZLCkWP ... ckSchiller Simpel uitgelegd.
Verder zou ikzelf paard op de volte terug nemen, ontspannen stil staan en het nog eens proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 23:20 



 
Profiel   

@Charmander; hij gaat in de overgangen en voltes zichzelf rond maken, verzameld. achter de loodlijn lopen en het contact met de mond voelt dan heel licht. Voelt wel heel ontspannen maar het echte contact , de lichte teugeldruk die je als ruiter moet voelen is dan weg. (hij zal wel iets met het bit in zijn mond doen) wel heel leuk om zo steeds verder te komen, en ik voel vertrouwen, dus komt goed. Op zich wel bijzonder, ik heb jaren in mijn jeugd op mijn D ponie gereden, M niveau en de galop was nooit een ding. Nu dit paard (jaja 1,72 cm) en ineens is de galop best moeilijk, had ik niet gedacht, maar het houdt mij scherp, het hoeft ook niet allemaal vanzelf te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 23:29 



 
Profiel   

ja, zingen of een verhaal vertellen tegen het paard helpt ook, net zoals rustig in en uitademen. Bedankt allemaal voor de tips, ben benieuwd wat er nog meer binnen komt, leuk forum, ga ik zeker vaker bezoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 23:32 



 
Profiel   

Ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie. Het enige wat bij haar helpt is om haar gedachte van de galop af te halen. Na de galop laat ik haar bijvoorbeeld een paar pasjes wijken. Hier moet ze zelf heel erg bij nadenken. Ook gebroken lijntjes en 8jes gebruik ik zodat ze haar met haar gedacht bij mij moet blijven. Dit is het enige wat bij haar werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 23:46 



 
Profiel   

Als een paard uit zichzelf aangaloppeert en dus een beetje onder de hulpen uitprobeert te komen dan rijd ik zelf bewust naar voren en pak de controle terug in de galop. Dus ik ga naar voren rijden en terug, voltes openen en sluiten en werken aan de verbinding tot ik de controle weer terug heb. En dan ga ik terug naar draf. Als je dit consequent doet dan zal je merken dat hij veel minder snel aangaloppeert. Het heeft te maken met de gehoorzaamheid aan de hulpen en consequent zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 08:09 



 
Profiel   

Juriska schreef
@Charmander; hij gaat in de overgangen en voltes zichzelf rond maken, verzameld. achter de loodlijn lopen en het contact met de mond voelt dan heel licht. Voelt wel heel ontspannen maar het echte contact , de lichte teugeldruk die je als ruiter moet voelen is dan weg. (hij zal wel iets met het bit in zijn mond doen) wel heel leuk om zo steeds verder te komen, en ik voel vertrouwen, dus komt goed. Op zich wel bijzonder, ik heb jaren in mijn jeugd op mijn D ponie gereden, M niveau en de galop was nooit een ding. Nu dit paard (jaja 1,72 cm) en ineens is de galop best moeilijk, had ik niet gedacht, maar het houdt mij scherp, het hoeft ook niet allemaal vanzelf te gaan.


Dit is je probleem, niet de galop.

Op het moment dat ie er achter kruipt is er geen verbinding, hij loopt niet van achter naar voren en in de draf vind hij dat duidelijk moeilijk waardoor hij aangallopeerd.

Wat Suzanne zegt kan heel goed werken, het gaat er om dat hij meer actief van achter naar voren naar de hand toe gaat lopen. Als je door dit stukje heen bent is dat in draf ook geen probleem meer. Paard moet waarschijnlijk wat rekken in het lijf wat hij moeilijk vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 10:26 



 
Profiel   

Klinkt een beetje zoals mijn pony (al is die wel een pak ouder).
Citaat
Het is niet zo dat hij te veel energie heeft want hij loopt elke dag uren buiten.

Dat klopt niet noodzakelijk. Mijn pony is intussen 27 en die heeft na een ganse dag buiten echt nog mer energie dan ik eruit gereden krijg. Zelfs als ik hem voor het rijden nog eens longeer, heeft hij nog veel energie om te rijden.

Het is een beetje zoeken naar wat werkt voor jullie beide. Dingen zoals contact zoeken, voltes rijden etc. waren bij ons niet de oplossing. En vooral voltes waren geen succes.
Wat bij ons wel enigszins hielp was hem uitdagende oefeningen blijven geven voor het galopperen, verwachtingen doorbreken en hem even de vrijheid geven om (binnen bepaalde grenzen) tempo te bepalen en "uit te razen". Bij ons houdt dat laatste in: hij krijgt de vrijheid om even zo snel als hij wil te draven. Ik bepaal waar we heen rijden en hij mag niet in galop. Dit doe ik dan tot ik merk dat hij zijn hoofd leeggemaakt heeft en er weer aan toe is om terug aan het werk te gaan. Dit is niet voor iedere combinatie een goede oplossing, maar voor ons werkt het wel goed.
Waar het om gaat is opmerken waar je paard behoefte aan heeft en daarop inspelen.
Het klinkt misschien gek, maar op die manier heb ikzelf veel meer controle gekregen dan door "klassieke" oplossingen zoals voltes, overgangen,...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:17 



 
Profiel   

Ik volg even. Mijn draver heeft dit ook. Eenmaal in galop geweest wil die elke keer in een bocht terug naar galop aanspringen. Hij wordt ook neidig als ik hem steeds terugpak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:17 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Ik volg even. Mijn draver heeft dit ook. Eenmaal in galop geweest wil die elke keer in een bocht terug naar galop aanspringen. Hij wordt ook neidig als ik hem steeds terugpak.


Daarom ook niet terugpakken. Altijd voorwaarts oplossen en de controle (lees de verbinding) herstellen. Je hebt niks als er geen verbinding is en je het ‘op terug’ probeert op te lossen. Heeft geen zin.
Naar voren, aan de hulpen zetten, naar de hand toerijden, wat schakelen voor de gehoorzaamheid aan het been, wat voltes openen en sluiten totdat je voelt dat jij de controle hebt en er een fijne verbinding is. Dan pas rijd jij zelf terug naar draf.
Paarden gebruiken of misbruiken het aangalopperen vaak om ergens onderuit te komen en dat is vaak een stukje aanspanning of het rekken van het lichaam. Dan altijd voorwaarts je probleem oplossen en de aanspanning en het rekken in het voorwaartse oplossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:41 



 
Profiel   

dank voor de reacties! ik geloof niet dat hij echt uit wilt razen. Als ik met hem op de weg stap is hij superbraaf en kalm. Hij vindt het gewoon leuk om te galopperen, is voorheen springpaard geweest en zal altijd veel galopwerk hebben gedaan. @Suzanne, je schrijft: niet terug pakken, maar als hij uit zichzelf aan springt naar de galop (hetgeen overigens mooie overgangen zijn :-) ) kan ik dat toch niet goedkeuren, ik bedoel dan moet ik hem toch rustig terug zetten naar de draf?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 13:21 



 
Profiel   

Juriska schreef
dank voor de reacties! ik geloof niet dat hij echt uit wilt razen. Als ik met hem op de weg stap is hij superbraaf en kalm. Hij vindt het gewoon leuk om te galopperen, is voorheen springpaard geweest en zal altijd veel galopwerk hebben gedaan. @Suzanne, je schrijft: niet terug pakken, maar als hij uit zichzelf aan springt naar de galop (hetgeen overigens mooie overgangen zijn :-) ) kan ik dat toch niet goedkeuren, ik bedoel dan moet ik hem toch rustig terug zetten naar de draf?


Nee hoor, net wat ik zeg. Als hij wilt galopperen, nou dan gaan we galopperen, maar dan wel op mijn voorwaarden. Dus been erbij en vooruit. En aan het werk zetten. Verbinding herstellen, gehoorzaam maken aan je been etc. Naar voren en terug. Zet hem maar aan het werk. En dan rijd je zelf een keer terug naar draf. En doet hij het weer dan rijd je weer naar voren, aan het werk, naar de hand toe, schakelen, voltes openen en sluiten en dan rijd je pas weer terug naar de draf.
Altijd je problemen voorwaarts oplossen. Je lost dit niet op door hem elke keer weer terug te nemen naar de draf. Hij doet dit omdat hij dit makkelijker vind. Een paard kiest altijd de weg van de minste weerstand. Dus als hij merkt dat galopperen hem niet meer geeft wat hij wilt dan stopt hij daarmee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 13:24 



 
Profiel   

uitdagende oefeningen geven is zeker een goede tip. Naar voren rijden is nog niet zo gemakkelijk want dan vindt hij steeds een moment om toch weer aan te springen. Vooral als ik stelling en buiging vraag, kan hij makkelijk in de galop. Zo heb ik de galop bij mezelf met hem ook aangeleerd, vanuit de volte en de stelling, hup in galop. Ik denk overigens als ik de galop nog meer onder de knie heb, dan maak ik het galopwerk wat langer, qua minuten, en zal het nieuws er meer af gaan. Nou ik ben benieuwd hoe het straks en of morgen gaat, laat de zon maar schijnen en ik ga oefenen. groetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 13:29 



 
Profiel   

suzanne: het paard is in het galopwerk verder in de rijkunst dan dat ik ben. Dus in de galop doet hij denk ik niets verkeerd, hij laat zich ook prima rijden, wil het graag goed doen voel ik wel, alleen ik moet nog meer leren om goed te zitten in het zadel, te scharnieren vanuit mijn heup, de hoeken netjes door zien te komen en mijn bovenbenen ontspannen te houden. Ook is het zo dat ik teveel aan de binnenteugel zit, terwijl dat juist de vriendelijke hand moet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 13:34 



 
Profiel   

De galophulp zou enkel dat moeten zijn, een hulp. Jij maakt er een reeks van volte, stelling, 'iets' en dan galop. Het is dan heel logisch dat hij bij de inleidende volte en stelling al het riedeltje afmaakt en in galop gaat.

Ga je galophulp weer terug brengen tot alleen die hulp. Wissel af waar je aanspringt, zorg dat je basis fijn is, maar ga niet extra dingen corrigeren voordat je aangaloppeert.

Verder sluit ik me aan bij voorwaarts oplossen. Wanneer hij er achter duikt zoals jij omschrijft, is hij niet aan je been en waarschijnlijk in een 'bubbeltje'. Terugrijden en druk op de teugel maakt dat alleen maar erger. Hij moet eerst weer vooruit denken en aan je been. Dat kan zowel in draf als galop, maar jij moet dat doen, jij moet er aan rijden. Rijd hem vooruit tot hij weer je hand opzoekt.

Kijk daarnaast ook eens kritisch naar je overgang naar draf. Hoe meer je die rijdt op je hand, hoe meer je hem uitnodigt om in draf gelijk weer er achter te duiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 13:52 



 
Profiel   

"Maak het je paard gemakkelijk...!"

Hij is wat stijf als je begint en zijn manier om het op te lossen is galop.

Op zich prima. O:)

.... het is geen militaire operatie, dus so what.
Accoord, het vraagt wat van jouw spieren.
De verlichte zit kan helpen.

Goed losmaken inclusief zaken zoals 'met lange teugel in contact draven' dragen er aan bij dat je zijn probleem gaat oplossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 13:54 



 
Profiel   

Ruiterfit/ruiterfysio. Je zult een stuk van de oplossing in je eigen balans en spierkracht gaan moeten zoeken.
Heeft de dierenarts al eens mee gekeken of er een lichamelijke reden is dat je paard niet graag draaft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 13:58 



 
Profiel   

Qua spieren: een paard kan 'honderd' redenen hebben om zich op te krullen.

In het verlengde van de stijfheid (als in: 'rug bol etc is lastig, het lukt waarschijnlijk het beste in galop')
kan het zo zijn dat het dier de spieren nog niet heeft om het hoofd langdurig voor de loodlijn te houden.

Om de gedachte te bepalen: het hoofd weegt een kolo of 15, de hals is al gauw een meter - het koppel (of hoe heet het precies, kippelkracht?) is dan al gauw 1500 kilo.
Als het dier de hals oprolt komt het zware hoofd dichter bij het zwaartepunt en dat scheelt al gauw weer een paar honderd kilo 'koppel'.
Oplossing: kweek ook bij je paard 'buik'spieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 18:28 



 
Profiel   

Bowo schreef
De galophulp zou enkel dat moeten zijn, een hulp. Jij maakt er een reeks van volte, stelling, 'iets' en dan galop. Het is dan heel logisch dat hij bij de inleidende volte en stelling al het riedeltje afmaakt en in galop gaat.

.


Bowo, ik ben het met jou eens, een hulp op zichzelf zou voldoende moeten zijn om naar galop te gaan. Echter, een maand geleden was ik nog niet zo ver, toen was het moment van aanspringen echt een ding. Omdat ik mijn handen ineens omhoog deed tijdens het aanspringen, bokte hij uit protest (voelde niet goed voor hem) en werd het aanspringen de weken daarna een te spannend moment. Ook hield ik blijkbaar mijn binnenteugel te strak waardoor hij niet weg kon aanspringen met zijn binnen voorbeen. Dus ging ik terug naar de basis, doorzitten in draf, op de halve volte, stelling vragen en op het moment dat ik bijna weer bij de hoefslag was, aanspringen. Toen ging dat gelukkig goed, ik was blij dat we zonder bokken of protest aangalopeerden, en ja, het werd een riedel en het paard is slim dus hij onthoudt dat. Ik ben denk ik nog niet zo ver dat ik op de rechte lijn of vanuit stap kan aanspringen. Daar zit bij mij nog de huiver dat het bokje weer komt. Bedankt voor de tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 18:55 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Goed losmaken inclusief zaken zoals 'met lange teugel in contact draven' dragen er aan bij dat je zijn probleem gaat oplossen.

Dag Janneke, vanmiddag heb ik eerst wat losrijwerk gedaan. Stappen, draven, voltes, overgangen. Het bijzondere is dat hij voordat hij in galop is geweest, niet heel vlot is, eerder aan de slome kant. En toen de galop. Ik ben bewust met de rechtergalop begonnen, dat is zijn minder soepele kant, en dus was hij na het eerste galopje niet zo geneigd om opnieuw zelf in galop te gaan, hij bleef rustig. Toen heb ik op de linkerhand, zijn natuurlijke soepele kant, een tijdje gedraafd aan de vrije teugel. Daarmee leidde ik 'm mooi af. Ik heb 'm niet meer opgepakt aan de normale teugel in arbeidsdraf omdat ik voelde dat er op de linkerhand ongeduld richting de galop aan zat te komen. Dus ik heb het kort gehouden, succesvol afgesloten in ontspanning. En dat voelde goed, ondanks dat de linkergalop niet gedaan is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 19:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen