Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

na galop wordt paard onrustig en wil steeds opnieuw galopperen.

 
Profiel   

Normaal is de galophulp een halve ophouding op de buitenteugel, gevolgd door het binnenbeen op de singel en het buitenbeen achter de singel.

Als ik bovenstaande lees dan denk ik dat het paard heel erg zijn best doet om je te begrijpen maar dat de hulp verwarrend is en nu iedere bocht een "galophulp" is geworden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 19:04 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
Ruiterfit/ruiterfysio. Je zult een stuk van de oplossing in je eigen balans en spierkracht gaan moeten zoeken.
Heeft de dierenarts al eens mee gekeken of er een lichamelijke reden is dat je paard niet graag draaft?

Jasmijn, ja mijn balans en mijn zit wordt elke dag beter, vanmiddag ook gelet op de ontspanning in het bovenbeen en ver vooruit kijken. Het paard draaft op zich wel goed hoor, alleen hij wil steeds naar galop nu. Ook omdat de galop en vooral het moment van aanspringen vorige maand nog een ding was. Nou hebben we dat stukje overwonnen en wordt mijn zit beter en denk hij: Yes laten we meer en vaker galoperen! Althans dat is mijn vertaling. Paard is verder heel soepel daar twijfel ik niet aan, loopt de hele dag buiten (heeeerlijk) en gaat dagelijks uitgebreid rolllen. bedankt voor de tips

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 19:07 



 
Profiel   

Citaat
Altijd voorwaarts oplossen en de controle (lees de verbinding) herstellen. Je hebt niks als er geen verbinding is en je het ‘op terug’ probeert op te lossen. Heeft geen zin.
Naar voren, aan de hulpen zetten, naar de hand toerijden, wat schakelen voor de gehoorzaamheid aan het been, wat voltes openen en sluiten totdat je voelt dat jij de controle hebt en er een fijne verbinding is. Dan pas rijd jij zelf terug naar draf.
Paarden gebruiken of misbruiken het aangalopperen vaak om ergens onderuit te komen en dat is vaak een stukje aanspanning of het rekken van het lichaam. Dan altijd voorwaarts je probleem oplossen en de aanspanning en het rekken in het voorwaartse oplossen.


Soms kan dit zin hebben, maar dat hoeft niet.
Het paard is in principe braaf, dus ik vind het niet nodig meteen de kaart 'hij WIL (nadruk van mij) er onderuit' hoeft te trekken.
Als gezegd, ik ben geneigd in dit verhaal vooral te horen dat het dier lengtebuiging en 'buik'spieren mist.
Aan ons als ruiters om dat op te lossen.
(En niet meteen verwijten maken aan het paard. Idem: 'Wil jij galop? Nou dan zul je!!')

And please note: één van de honderd mogelijke redenen om zich op te rollen is vermoeidheid.
OF dat hier speelt is een vraag, maar ZOU het spelen is minutenlang galop met oefeningen niet de weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 19:10 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Normaal is de galophulp een halve ophouding op de buitenteugel, gevolgd door het binnenbeen op de singel en het buitenbeen achter de singel.

Als ik bovenstaande lees dan denk ik dat het paard heel erg zijn best doet om je te begrijpen maar dat de hulp verwarrend is en nu iedere bocht een "galophulp" is geworden.

Elisa, klopt, de galophulp geef ik ook op die manier. In combinatie met enkele passen doorzitten. Het is geen hoge dressuur nog hoor, vergelijk B niveau. Echter in de bocht geef ik geen galophulp, maar hij anticipeert erop en in de stelling op een volte grijpt hij zijn kans. Waarschijnlijk omdat is dan in de stelling makkelijker weg kan komen met zijn binnenvoorbeen (?) Overigens op het moment dat ik wel wil galopperen en de hulp geeft, springt hij netjes aan. Maar na het eerste galopje, als ik dan weer in draf ben heeft hij de smaak te pakken en wil hij weer opnieuw in galop, terwijl ik dan andere oefeningen in draf wil doen. Bedankt voor het mee denken en als je nieuwe tips hebt, welkom!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 19:14 



 
Profiel   

Misschien kun je het eens anders opbouwen, doe eerst stap en draf werk en dan op het eind even galop beide kanten op en daarna uitstappen. Dan kom je even uit dat "circeltje" dat hij zelf steeds het iniatief neemt.

En graag gedaan :-), ik vind het mooi hoe je ermee bezig bent en aan het uitzoeken bent wat er mis gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 19:32 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Misschien kun je het eens anders opbouwen, doe eerst stap en draf werk en dan op het eind even galop beide kanten op en daarna uitstappen.

ja Elisa, dat heb ik ook bedacht. Dat gaat goed, maar niet te lang, want het paard is slim en voelt op een bepaald moment aan dat het tijd is voor de galop. Namelijk als ie is losgewerkt en steeds actiever en buigzamer wordt in zijn lijf. Maar goed, ik zou dat kunnen oplossen door het rondje op de weg eens tussentijds in te lassen en dan echt op het eind de galop. Dan verras ik hem daarmee. Na de galop lukt het wel om aan de vrije teugel te stappen en draven, zodra ik 'm oppak in de arbeidsdraf gaat het "mis".
groetjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 22:14 



 
Profiel   

Je lijkt nogal vast te houden aan een routine en je paard anticipeert daarop. Je hoeft niet te galopperen als je rijdt, je kan ook prima trainen zonder galop. Dan kan hij er ook niet op anticiperen.

Ga je niet zelf mee in zijn wil om te galopperen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 22:56 



 
Profiel   

Als mijn pony wat loperig is en snel terug in galop wil vallen, ga ik in een langzamer tempo lichtrijden en laat ik hem juist hals strekken. Dan kan hij lekker strekken en ontspannen, en hij komt dan ook uit zichzelf heel erg makkelijk terug in tempo. Als ik ipv halsstrekken juist de teugels op zou nemen, wordt hij loperiger. Misschien helpt dit ook bij jouw paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 23:12 



 
Profiel   

Bowo schreef
Je lijkt nogal vast te houden aan een routine en je paard anticipeert daarop. Je hoeft niet te galopperen als je rijdt, je kan ook prima trainen zonder galop. Dan kan hij er ook niet op anticiperen.

Ga je niet zelf mee in zijn wil om te galopperen?

ja daar zit wat in. Ik wil juist graag de galop beter beheersen en daar makkelijker in worden. Steeds wat overwinnen. Stap en draf is niet echt spannend, de galop nog wel, en die wil ik juist ook ontspannend krijgen. En hij wil zelf ook graag in galop. Maar als zo'n portie ongeduld het resultaat is, moet ik het misschien de komende keren weg laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 09:05 



 
Profiel   

heidy_wilco schreef
Als mijn pony wat loperig is en snel terug in galop wil vallen, ga ik in een langzamer tempo lichtrijden en laat ik hem juist hals strekken. Dan kan hij lekker strekken en ontspannen, en hij komt dan ook uit zichzelf heel erg makkelijk terug in tempo. Als ik ipv halsstrekken juist de teugels op zou nemen, wordt hij loperiger. Misschien helpt dit ook bij jouw paard.

ja Heidy, hals strekken werkt goed, dan is hij ook niet geneigd om naar galop te gaan. En als je dan later alsnog de teugels weer inkort, gaat het dan wel goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 09:08 



 
Profiel   

Ik denk dat het belangrijk is om anders te denken, als je de galop verbeterd door niet te galloperen dan ligt daar de uitdaging. Het probleem is niet de galop, maar dat je paard niet aan de hulpen staat en het iniatief over neemt. Dus dan is het zaak om slimmer te worden, eerst even die associaties met de galop weghalen en als die associatie er uit is dan kan het weer toegevoegd gaan worden maar wel op een manier dat jij er de controle over hebt en houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 09:12 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Citaat
Altijd voorwaarts oplossen en de controle (lees de verbinding) herstellen. Je hebt niks als er geen verbinding is en je het ‘op terug’ probeert op te lossen.
Het paard is in principe braaf, dus ik vind het niet nodig meteen de kaart 'hij WIL (nadruk van mij) er onderuit' hoeft te trekken.


dat is waar Janneke, hij is echt braaf en hij is wat verder in de rijkunst dan dat ik ben. Ik was voorheen gevorderd met mijn D-ponie, maar ik merk nu dat zo'n groot paard net iets andere vaardigheden vraagt. Zijn gangen zijn veel ruimer en hij is wat gevoeliger waardoor ik hem niet mag verrassen met ineens een hulp. Alhoewel ik natuurlijk wel de baas ben, maar dat komt wel goed. :-) bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 09:15 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik denk dat het belangrijk is om anders te denken, als je de galop verbeterd door niet te galloperen dan ligt daar de uitdaging. Het probleem is niet de galop, maar dat je paard niet aan de hulpen staat en het initiatief over neemt. Dus dan is het zaak om slimmer te worden, eerst even die associaties met de galop weghalen en als die associatie er uit is dan kan het weer toegevoegd gaan worden maar wel op een manier dat jij er de controle over hebt en houdt.

Elisa, hij is redelijk gehoorzaam aan de hulpen, heel gevoelig ook, met mijn zit kan ik al veel doen en een kleine ophouding is al genoeg. Maar hij voelt gewoon super goed wanneer de galop er aan zit te komen. En omdat ik een maand geleden nog moeite had met het moment van aanspringen, heb ik hem toen een paar keer zelf naar galop laten gaan. Wat overigens mooie overgangen zijn. Maar goed, dat is natuurlijk ook niet echt de bedoeling, dat hij uit zichzelf gaat, dus dat moet ik nu weer afleren. Heeft wel als resultaat gehad dat ik weer vertrouwen heb ik de galop (het aan galopperen ging vorige maand nog gepaard met bokjes en hupjes...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 09:23 



 
Profiel   

Ja en dat is precies mijn punt, hoe gevoelig hij ook is..hij mag niet zelf bepalen. ;-) Een paard moet leren wachten, niet zelf tempo overnemen of bepalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 09:25 



 
Profiel   

Hmmm, paardrijden kan erg subtiel zijn.
Dressuur hoort een soort dansen te zijn.
'Jij denkt het en je paard doet het' - zo hoort het er uit te zien.
(In het FEI regelement staat zoiets als dat het paard de gevraagde bewegingen zo uitvoert dat het lijkt alsof de ruiter niets vroeg.)

Een gevoelig dier merkt dat jij aan galop denkt en reageert op dit gegeven.
Dat is geen eigen initiatief, maar eerder gehoorzamen aan een superkleine hulp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 08:55 



 
Profiel   

Als mijn paarden vooruit denken en in galop aan springen als ik dat nog niet vraag dan zet ik ze stil en achterwaarts. Niet hard trekken maar dat ze andersom gaan denken (achterwaarts ipv voorwaarts) Daarna stap ik in een rustige stap verder. Als ik dit 3x gedaan heb blijven ze keurig rustig stappen. Consequent blijven daar in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 09:37 



 
Profiel   

Juriska schreef
Elisa2 schreef
Normaal is de galophulp een halve ophouding op de buitenteugel, gevolgd door het binnenbeen op de singel en het buitenbeen achter de singel.

Als ik bovenstaande lees dan denk ik dat het paard heel erg zijn best doet om je te begrijpen maar dat de hulp verwarrend is en nu iedere bocht een "galophulp" is geworden.

Elisa, klopt, de galophulp geef ik ook op die manier. In combinatie met enkele passen doorzitten. Het is geen hoge dressuur nog hoor, vergelijk B niveau. Echter in de bocht geef ik geen galophulp, maar hij anticipeert erop en in de stelling op een volte grijpt hij zijn kans. Waarschijnlijk omdat is dan in de stelling makkelijker weg kan komen met zijn binnenvoorbeen (?) Overigens op het moment dat ik wel wil galopperen en de hulp geeft, springt hij netjes aan. Maar na het eerste galopje, als ik dan weer in draf ben heeft hij de smaak te pakken en wil hij weer opnieuw in galop, terwijl ik dan andere oefeningen in draf wil doen. Bedankt voor het mee denken en als je nieuwe tips hebt, welkom!


Ga je enkel doorzitten wanneer je gaat galopperen? Train je hier in het 'draf-gedeelte' ook op? Mogelijks anticipeert hij daarop. Niet enkel je stelling en je volte, maar ook het feit dat je gaat zitten en mogelijks al ergens vastklemt in je benen. Ik zou inderdaad de galop even laten, je hoeft niet te galopperen om een goede training te hebben. Oefen meer op de draf en de controle daarin. Ik denk dat dat je galop en je zit ook zeker ten goede zal komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 10:18 



 
Profiel   

Even een antwoord in een hele andere richting. Ik heb ooit een paard gereden wat alleen maar wilde galopperen. Gewoon rustig aan, maar deze galoppeerde constant aan.
Het probleem was het zadel. Deze drukte te veel op de trapezius. De galop was de gang die hij daarmee nog het best kon. Na zadel aanpassing was het probleem opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 10:46 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Hmmm, paardrijden kan erg subtiel zijn.
Dressuur hoort een soort dansen te zijn.
'Jij denkt het en je paard doet het' - zo hoort het er uit te zien.
Een gevoelig dier merkt dat jij aan galop denkt en reageert op dit gegeven.
Dat is geen eigen initiatief, maar eerder gehoorzamen aan een superkleine hulp.

dat is wel bijzonder, Janneke, wat jij schrijft. Dus het paard kan voelen dat ik aan de galop denkt en gaat dan alvast??? Daar zit wat in, dat zei mijn begeleider eerder ook al, maar wilde ik niet echt geloven toen.
Ja dressuur hoort op dansen te lijken, maar zo ver zal ik niet komen. Ik ben een recreatieruiter en mijn paard loopt heel veel buiten, geeft zichzelf ook beweging, en ik rijd gemiddeld 2 x per week, Als ik hem nog meer onder controle heb ook meer buiten etc. bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 12:52 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Ga je enkel doorzitten wanneer je gaat galopperen? Train je hier in het 'draf-gedeelte' ook op? Mogelijks anticipeert hij daarop. Niet enkel je stelling en je volte, maar ook het feit dat je gaat zitten en mogelijks al ergens vastklemt in je benen. Ik zou inderdaad de galop even laten, je hoeft niet te galopperen om een goede training te hebben. Oefen meer op de draf en de controle daarin. Ik denk dat dat je galop en je zit ook zeker ten goede zal komen.


nou eerlijk gezegd ga ik tot op heden alleen doorzitten als ik de overgang naar galop ga voorbereiden. Of een overgang naar stap. En dat heeft hij nu door. Dus daar ga ik ook op letten. En ja ik hoor je denken: daar heeft ze het zelf naar gemaakt, klopt deels. Je moet weten dat pakweg een maand terug het moment van aangalopperen omgeven was door spanning en onjuiste teugelvoering door mij. Met als gevolg dat hij (begrijpelijk) ging bokken en huppen. Vervolgens ben ik voltes gaan rijden en bepaalde hij min of meer zelf wanneer ie in galop ging. Dan was het tenminste een vloeiende overgang en hadden we de galop gedaan. Soms moet je iets loslaten om ergens anders te komen, dacht ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 13:29 



 
Profiel   

Ik zou ook eens het gesprek aangaan met je instructeur over hoe je om moet gaan met problemen.

Je lijkt voornamelijk op zoek naar omwegen om het probleem te ontwijken ipv het probleem zelf aan te pakken. Je gaf verkeerde hulpen met galop aanspringen, dus ben je met voltes gaan werken. Je paard wil blijven galopperen, dus ga je stappen.

Het helpt op dat moment om niet tegen het probleem aan te lopen, maar het lost je probleem niet op.

Daarnaast denk ik dat je de lat te hoog legt. Fouten maken mag, dingen mogen boven je niveau zijn, maar je moet niet verwachten dat dat zo maar oplost. Als de galop te moeilijk is, is het niet erg om dat even niet te doen totdat je je paard in draf fijner voor elkaar hebt.

Ik denk dat je heel graag wilt leren en beter wil worden, maar je dat je kritisch moet kijken naar de manier waarop en wat je nou daadwerkelijk je doel is (in dit geval, galopperen of correct galopperen?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 13:39 



 
Profiel   

Bowo schreef
Ik zou ook eens het gesprek aangaan met je instructeur over hoe je om moet gaan met problemen.

Je lijkt voornamelijk op zoek naar omwegen om het probleem te ontwijken ipv het probleem zelf aan te pakken. Je gaf verkeerde hulpen met galop aanspringen, dus ben je met voltes gaan werken. Je paard wil blijven galopperen, dus ga je stappen.

Ik denk dat je heel graag wilt leren en beter wil worden, maar je dat je kritisch moet kijken naar de manier waarop en wat je nou daadwerkelijk je doel is (in dit geval, galopperen of correct galopperen?)


dag Bowo, nee ik schuw mijn rijtechnische problemen niet, let wel, ik ben er 1x echt vanaf gebokt (boem ** 172 cm naar beneden ** en een stuk op 10 keer bleef ik net in het zadel. Dus enkel correct geven van de hulp was nooit alleen de oplossing geweest, omdat voor het paard zelf het moment van aanspringen ook met spanning omgeven was. Dus was ik heel blij dat ik alsnog een overgang kon rijden (nadat ik weer opgestegen was) vanuit de volte. En nu het volgende op te lossen. Ja ik ga zeker met instructrice in overleg, stap voor stap. En ik wil de uitdagingen ook aan gaan! Dank je wel :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 20:06 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Als een paard uit zichzelf aangaloppeert en dus een beetje onder de hulpen uitprobeert te komen dan rijd ik zelf bewust naar voren en pak de controle terug in de galop. Dus ik ga naar voren rijden en terug, voltes openen en sluiten en werken aan de verbinding tot ik de controle weer terug heb. En dan ga ik terug naar draf. Als je dit consequent doet dan zal je merken dat hij veel minder snel aangaloppeert. Het heeft te maken met de gehoorzaamheid aan de hulpen en consequent zijn.

Dit! galoppeer hem maar eens eerst wat meer naar voren en vanuit daar tempowisselingen en voltes. Als je dan controle heb kun je terug naar draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 20:09 



 
Profiel   

Benzz schreef
Suzanne F. schreef
Als een paard uit zichzelf aangaloppeert en dus een beetje onder de hulpen uitprobeert te komen dan rijd ik zelf bewust naar voren en pak de controle terug in de galop. Dus ik ga naar voren rijden en terug, voltes openen en sluiten en werken aan de verbinding tot ik de controle weer terug heb. En dan ga ik terug naar draf. Als je dit consequent doet dan zal je merken dat hij veel minder snel aangaloppeert. Het heeft te maken met de gehoorzaamheid aan de hulpen en consequent zijn.

Dit! galoppeer hem maar eens eerst wat meer naar voren en vanuit daar tempowisselingen en voltes. Als je dan controle heb kun je terug naar draf.

ja ik begrijp wel wat je zegt, maar ik ben zo ver nog niet dat ik hem echt onder controle heb ik de galop. Ik ben al blij als ik een paar rondes in ontspannenheid kan zitten in het zadel zonder hem te storen in de mond. Het is nog zoeken voor mij en het paard in de galop. En ik wil 'm echt niet storen in de mond dus hou ik 'm bewust nog wat langer. Na 2 rondes wordt het mij te veel en rijd ik een rustige overgang naar draf, terwijl het paard dacht van hé ik ben net lekker bezig, laat mij nou ff galopperen. (ik weet nog van vroeger op de pony met de springles, ook veel galopwerk, overgangen naar stap en weer naar galop, middengalop, korte galop, korte wendingen etc. ) Tja zover ben ik nog lang niet met dit paard. En ik kan het toch alleen leren door te doen. Maar ik snap het advies, dank jullie wel :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 20:20 



 
Profiel   

Ga lekker verlicht zitten! Dat zal je enorm helpen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 20:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen