van ZZL terug naar de basis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dezetel
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-10-21

van ZZL terug naar de basis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-23 12:53

Bedankt dat jullie mijn topic willen lezen!

Ik heb een paard waarmee ik ZZL geklasseerd ben. Van de B t/m ZZL de klasses doorgevlogen.
Inmiddels start ik niet meer.
Ik heb mijn paard altijd wat (niet bewust) te diep gereden, te kort in de hals.
Nu heb ik sinds kort een andere instructie welke dus wil dat die hals veel meer op lengte komt en hij dus echt van achter naar voor gaat lopen. Ik ben het hier absoluut mee eens en wil het heel graag op de goede manier gaan leren/doen.

Super moeilijk! Ik merk dat mijn paard opnieuw zijn balans moet vinden en ik ook. Een hoek door rijden of een grote volte is op deze manier eigenlijk al te lastig. rechtuit gaat wel maar stelling en buiging... zo onwennig. Zijn er hier die hier ervaring mee hebben? Echt terug naar de basis? Dingen opnieuw leren? Komt het wiebelige je dan bekend voor? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: van ZZL terug naar de basis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 13:14

Ja hoor, in een andere situatie dat wel.

Maar ik kwam ooit bij een nieuwe werkgeefster die zo super fijn, vriendelijk van achter naar voren reedt en dat wilde ik ook heel graag leren. Moest toen ook heel veel afleren en voelde me vaak net een beginner..en het duurde ook wel een paar jaar en vele paarden voordat ik wat handiger werd. Maar absoluut de moeite waard. In principe valt of staat alles met een goede basis.

spottedponie
Berichten: 2961
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: van ZZL terug naar de basis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 13:20

Heel herkenbaar inderdaad, ik heb een nieuw paard wat ook Z2 geklasseerd is, maar die ik nu qua basis anders aan het rijden ben, ik kan haar soms niet eens in galop houden… Kunt gewoon merken dat ze er dan helemaal niks meer van begrijpt…

dezetel
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-23 13:25

spottedponie schreef:
Heel herkenbaar inderdaad, ik heb een nieuw paard wat ook Z2 geklasseerd is, maar die ik nu qua basis anders aan het rijden ben, ik kan haar soms niet eens in galop houden… Kunt gewoon merken dat ze er dan helemaal niks meer van begrijpt…



Nou dat dus... als ik hem op mijn oude manier rijdt.. springt hij de wissels om de pas... kan ik hem verruimen en terug rijden waar en wanneer ik maar wil maar nu galoppeert hij in een hoger tempo door onbelans en voel ik me zo'n beginner. Het is zooooo moeilijk..

Gister is een stukje gefilmd. voor mijn gevoel loopt hij als een kameel. op het filmpje keurig nagefelijk met het neusje net voor de LL, zoals het hoort. Het zicht is gelukkig niet zo rot als dat het voelt hihi

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 13:44

Dezetel,
hoop dat je gaat genieten van de opleiding vanuit de basis en het paard - en jij - stapje voor stapje leert hoe je komt bij een happy atleet. Duurt ffff maar dan loopt het paard vanzelf en ben je de regieseur die aanwijzingen geeft, geen tricks en trucks maar gewoon simpele aanwijzingen.

Volhouden en heel veel succes.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: van ZZL terug naar de basis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 14:00

Ik heb op een manege leren rijden en daarna verzorgpaarden gehad maar nooit meer gelest, rijd dus al 24 jaar. Ik ben nu mijn eigen paard aan het (door)rijden op een hele andere manier dan hoe ik het op de manege geleerd heb, en ook ik voel me een vreselijke beginner. :') Soms zo frustrerend maar ik begrijp het nu wel, en mijn paard loopt er echt super fijn onder, dus we zullen het ergens toch goed doen. Maar ik snap je helemaal. :')

Enzo_Ollie

Berichten: 775
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 14:06

spottedponie schreef:
Heel herkenbaar inderdaad, ik heb een nieuw paard wat ook Z2 geklasseerd is, maar die ik nu qua basis anders aan het rijden ben, ik kan haar soms niet eens in galop houden… Kunt gewoon merken dat ze er dan helemaal niks meer van begrijpt…


3 jaar geleden heb ik mijne gekocht, die was ook Z2 (en strak getrokken). Alleen had ik het andersom: ik kreeg m niet uit de galop.... :+