Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pony zonder rem

 
Profiel   

Hoii,

Ik zit met een klein probleempje. Mijn pony Johnny heeft amper een rem. Als ik er op rijd is hij in het begin best wel braaf, maar na de galop wordt hij enorm sterk. Een tijd geleden trok hij zijn hoofd steeds naar beneden tijdens het galopperen. Gelukkig doet hij dit nu niet meer. Het probleem nu is dat als we een overgang van galop naar draf maken hij mega hard gaat draven en hij weer probeert aan te galopperen. Na de galop blijft hij de rest van het uur mega sterk en ben ik eigenlijk de hele tijd bezig met hem remmen. Op 2 teugels remmen, loslaten en weer remmen etc werkt niet en trekt hij eigenlijk alleen maar harder terug. Van mijn instructeur moet ik hem of in de hoek stil proberen te zetten of zagen (links rechts) Ook is het zo dat als ik eerst rechtsom en daarna linksom galoppeer hij redelijk rustig galoppeert. Maar als ik eerst linksom galoppeer en daarna rechtsom, hij bij de rechter galop in protest gaat. Zodra ik hem dan been geef of een tik geef wordt hij mega boos en wordt hij nog vervelender. Johnny heeft een thiedeman, en kwa bit een dubbelgebroken watertrens.

Heeft er iemand tips wat ik kan doen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:48 



 
Profiel   

zagen in z'n mond is zeker niet de oplossing. Stilzetten is dan een veel betere oplossing. Wat als je na de galop een 10-tal minuten gewoon rondstapt (ev met lange teugel) ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:06 



 
Profiel   

Als hij wil galopperen zonder dat de hulp hiervoor geeft laat ik mijn paard altijd redelijk hard door galopperen en langer dan hij zelf wil. Als je dit consequent doet, is dit gedrag snel over, is mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:12 



 
Profiel   

Ik herken dit! Om eerlijk te zijn vind ik de oplossing van je instructie ook niet helemaal oke. zagen is nooit de oplossing.
Wat ik doe ik een volte steeds kleiner maken. En juist veel overgangen. Je bent snel geneigd om op een bepaalde manier te handelen (harder = ophouding maken) maar wat vaak ook helpt is juist het tegenovergestelde te doen! Dus gaat die harder? juist been geven.
Zorg dat je tussendoor genoeg tijd neemt om de spanning die opgebouwd is in de galop af te laten vloeien, en bouw het daarna rustig op. begin met de lastig kant galop, zodat je op de makkelijke kant goed kan eindigen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:19 



 
Profiel   

Andere instructeur zoeken.

Hoe reageert je paard op je zit hulpen voordat je gaat galloperen?
Kun je hem zonder gewicht in je handen terug van draf naar stap naar halt rijden?
Dat is al een eerste stap voordat je gaat galloperen.

Hoe gaan je figuren?
Kun je een fijne volte draven om je binnenbeen heen?
Binnen teugel ontspannen en toch fijne stelling en buiging?

Beide een ja? Dan pas galopperen.
Dan kun je terug rijden op je zit.
Werkt dat niet kun je hem zonder trekken op een volte zetten en deze steeds kleiner maken. En krijg je vanzelf een moment dat je een rustige overgang kunt maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:19 



 
Profiel   

De rem erop zetten doe je niet met de teugels, trekken heeft geen enkele zin, net zomin als zagen want een pony die niet wil is altijd sterker.
Tikken met de zweep werkt ook niet positief. Al dat soort machtsvertoningen wekken alleen maar weerstand op zoals je hebt gemerkt.
Pony's zijn slim, en je moet net iets slimmer zijn. De tip om hem door te laten galopperen zodra je vraagt over te gaan in draf en hij reageert niet is er een van.
Nog slimmer is te onderzoeken of hij scheef is. Als hij bij de rechter galop protesteert dan betekent het vaak dat hij linksgebogen is. Rechts gaat moeilijker, dus het trainen zal vooral op rechtrichten gericht moeten zijn. Bijna alle pony's en paarden zijn scheef; voel je in draf op een rechte lijn verschil in links of rechts lichtrijden?
Mijn advies;zoek een andere instructeur. Iemand die niet meer kan aanraden dan in de hoek zetten of zagen aanbeveelt, en verder niet met echte oplossingen komt...laat ik het zo formuleren; er zijn veel meer die (veel) beter zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:21 



 
Profiel   

Heel erg bedankt voor deze tips! Ik ga er zeker iets mee doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:42 



 
Profiel   

Ik herken die heel erg. Wat mijn instructeur mijn geleerd heeft is opeen volte overgangen blijven rijden. Dus wil hij galopperen maak jij de overgang van draf naar stap, dit herhaal je een paar keer. Tot jij ontspannen kan draven, daarna ga je pas weer een overgang maken naar galop. En als die ontspannen blijft herhaal die de overgang van draf naar galop een paar keer. Maar pas gaan galopperen als hij helemaal ontspannen aanvoelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:22 



 
Profiel   

Lichamelijk even een check kan nooit geen kwaad, vooral omdat protest op een bepaalde kant echt kan duiden op problemen. Zelfde met het zadel, het bit en evt. zelfs het hoofdstel wat kan knellen.
Andere instructrice zoeken, dat zeker. Deze gaat jou niet op een goede manier helpen.
Voor de rest is het afhankelijk van het paard, de keren dat ik paarden inreed en er ook eens vandoor schoten gaf ik gas bij; hebben het nooit meer geprobeerd. Maar dan moet je niet bang aangelegd zijn en altijd vanuit een goede basis(dus ontspannen stap en draf).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:27 



 
Profiel   

Wat ik eigenlijk niet terugzie: hoeveel komt je pony buiten voor vrije beweging? Met vriendjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:54 



 
Profiel   

Ik herken dit wel. Zagen in de mond gaat niet helpen. En hem stilzetten in een hoek is imo een gevaarlijk advies. Mijn pony zou over de omheining durven springen, er los doorheen lopen of met een scherpe bocht weer uit de hoek draaien.
Ik heb ook wel eens geprobeerd om hem langer te laten galopperen zodat hij ook door moest gaan als hij niet meer wou: ook geen succes want hij heeft een geweldige conditie.
Ik zou nagaan wat de oorzaak van het probleem is en adhv daarvan bepalen hoe je dit kan aanpakken. Het is moeilijk, zonder onmogelijk om je hierin goed advies te geven als we het niet kunnen zien / ervaren. Dit gedrag kan meerdere oorzaken hebben en die vragen om een verschillende aanpak…

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 21:06 



 
Profiel   

MaaikeBs schreef
Het probleem nu is dat als we een overgang van galop naar draf maken hij mega hard gaat draven en hij weer probeert aan te galopperen. Na de galop blijft hij de rest van het uur mega sterk en ben ik eigenlijk de hele tijd bezig met hem remmen.


Dit is geen kwestie van 'sterk', maar van zwak.
Ten eerste van je instructrice (sorry)
maar je paard heeft een balans probleem.
Komt vaak voor en is best op te lossen, op voorwaarde dat je snapt wat er gebeurt.
Jouw dier heeft waarschijnlijk nooit echt geleerd om te 'dragen' "met het achterbeen (nu ja, beide achterbenen), hij stuwt.
Uiteraard stuwt hij in galop harder dan in draf - en hij weet niet hoe te stoppen met stuwen.
Citaat
Op 2 teugels remmen, loslaten en weer remmen etc werkt niet

Nee.
Hij is - gelukkig maar - geen auto. (Pompend remmen voorkomt slippen en doirgebrande banden.)

Om te stoppen met stuwen moet het zwaartepunt van de combinatie naar achter, iedere trektoestand brengt het zwaartepunt naar voor.
('Vraag maar aan de skippybal'.)

Citaat
(...) en trekt hij eigenlijk alleen maar harder terug.

Mogelijk wil hij best rustiger, maar zoekt hij steun op jouw handen om niet op zijn neus te vallen.
(Het hoeft dus zeer beslist geen ongehoorzaamheid te zijn - al is het niet wat je wil.)
Citaat
Van mijn instructeur moet ik hem of in de hoek stil proberen te zetten of zagen (links rechts)
(geweld gebruiken) - niet doen hoor!
Citaat
Ook is het zo dat als ik eerst rechtsom en daarna linksom galoppeer hij redelijk rustig galoppeert. Maar als ik eerst linksom galoppeer en daarna rechtsom, hij bij de rechter galop in protest gaat.

De kunst van het paardrijden is uitzoeken wat het moeilijk maakt.

Sommige paarden galopperen rechts moeilijk en zijn linksom op de volte ook moeilijk: dat heet bij fysiotherapeuten etc een probleem met het SI gewricht. (De overgang wervelkolom - bekken.)

Citaat
Johnny heeft een thiedeman, en kwa bit een dubbelgebroken watertrens.

Het bit kan goed zijn, de Thiedemann heeft zo ongeveer één functie: de kracht van jouw hand groter maken 'meer van hetzelfde' dus.

Dressuur begint aan de basis.
Kun jij op zit en zwaartepunt van stap naar halt...?
Kan iemand jou uitleggen hoe het moet...?

Rechtrichten hoort tot die basis - en draagt enorm bij aan het oplossen van balansproblemen.

Verder ben ik fan van de gedachte 'less is more' - jouw dier heeft inmiddels een harde mond, ga bitloos rijden, liefst met een 'touwtje om de hals' erbij (balansteugel, neckrope, halstertouw).

En dan oefenen om je dier te helpen 'dat hij kan dragen met zijn achterbenen ipv alleen maar stuwen' en dat hij kan 'spelen' met zijn zwaartepunt 'naar voor en terug'.
En gewoon een tijdje niet galopperen, eerst de basis goed krijgen, dan testen of het inderdaad klopt door te galopperen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 21:16 



 
Profiel   

Klinkt niet als de meest prettige aanpak van je instructeur. :(

Ik ben nu bezig in de lessen om terug te rijden uit een hele snelle galop naar stilstand puur op mijn zit. Juist om het 'niet willen remmen' op te lossen. Het lijkt een beetje op de western sliding stop qua houding, alleen dan wat minder groot. Hiermee wilde mijn instructeur de nadruk leggen dat trekken alleen maar resulteert in terugtrekken en je juist met je zit een soort anker kan worden waarmee je je paard afremt. En ja, het werkt als een trein. Nou remt mijn paard normaal gezien al op de teugeldruk van 2 vingers of een 'hooo maar', maar sinds kort is hij buiten nogal.. fris. :+ Dus vandaar dat we nu toch deze manier van rijden inbrengen in de training om een nieuwe manier van remmen toe te voegen aan onze toolset. Overigens vind ik dit correct uitvoeren in een hele snelle galop nog best pittig, dus ik oefen dit tussen de lessen door zelf eerst vanuit stap naar stilstand, dan pas van draf naar stilstand en als dat goed gaat van een normale galop naar stilstand. Die snelle galop waag ik me buiten de lessen om nog maar even niet aan. :')

Hopelijk vind je een manier wat wel voor jullie gaat werken. En hopelijk vind je een fijne instructeur die bij jou en je paard past. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 21:20 



 
Profiel   

Ik ben het ook totaal niet eens met mijn instructeur over het zagen etc. Ik ga opzoek naar een andere. Morgen ga ik proberen of deze tips helpen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 21:55 



 
Profiel   

Begin maar met het zoeken naar een andere instructeur

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 22:06 



 
Profiel   

Gewoon op je buitenbeugel steunen als je terug wilt naar draf, blijf je pony in balans en gaat hij niet racen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 23:23 



 
Profiel   

Waarom galopperen op een dier wat zo uit balans is?
Ik zou zeggen ga eens terug naar de basis en zorg dat dat in orde is.
Leer je pony jou te dragen, hard onder de man is vaak onbalans.
Idd zoek naar een andere instructrice die jou leert naar je pony te luisteren, het probleem zit niet bij de pony maar bij jouzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 12:04 



 
Profiel   

Heel veel voltes, én overgangen rijden, maar gewoon vooral: voltes. In alle formaten, op de hoefslag, in het midden van de bak, rond je instructeur, slangenvoltes,... wat je maar bedenken kan.

En ook tijdens galop niet gewoon hoefslag volgen, maar voltes rijden, afwenden,...

Heel belangrijk: probeer een instructeur of stalgenoot te vinden die je kan helpen met goed leren begrenzen! Dit is noodzakelijk.

Verder weet je zelf vast ook wel dat hij lichamelijk en geestelijk helemaal gezond moet zijn :-) is er geen sprake van pijnscheuten, krijgt hij genoeg beweging met vriendjes,..

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-23 21:13 



 
Profiel   

Voltes rijden is een “klassiek” advies wat wellicht bij sommige paarden / pony’s zal werken, maar het probleem bij andere net groter maakt. Ik kreeg dat advies vroeger ook en heb dit ook toegepast tot ponylief besloot om dan maar uit zichzelf voltes te gaan maken waarbij hij zowat plat door de bocht ging. Hij vertraagde niet bij een volte, maar ging dus plat door de bocht. Dat maakte het gevaarlijk. Meestal had hij wel voldoende evenwicht om overeind te blijven, maar heb hem zo (gelukkig niet als ik aan het rijden was) ook een paar keer onderuit weten gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-23 21:22 



 
Profiel   

Vandaar dat ik ook zei dat hierbij leren begrenzen noodzakelijk is - even lezen ;-)

Met een goede begrenzing zijn voltes een uitstekende oplossing.

Maar je hebt wel gelijk, het hoeft niet enkel dmv de traditionele methode opgelost te worden. Grondwerk zou deze pony met dit probleem zeker helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-23 21:36 



 
Profiel   

Bij een probleem als "geen rem" hebben, kan het ook zijn dat begrenzing net hetgeen is wat (nog) niet lukt. Als dat effectief het probleem is, moet daar imo eerst aan gewerkt worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 07:41 



 
Profiel   

Het paard wordt loperig, rent van het achterbeen af en valt in de galop. Het is inderdaad een balans en vlucht probleem.

Ik ben ook benieuwd naar wat de dressuurmatige basis in stap en draf is? Kan het dier daar netjes nageeflijk lopen? Kun je daar het tempo bepalen?

Voor zo'n dier helpt de one rein stop en wachtoefeningen, maar daar heb je een goede instructeur voor nodig om je dit aan te leren. Die ook kan helpen met de rest van de basis. Ik zou even niet galloperen totdat je een nieuwe en fijne instructeur hebt gevonden en dit onder begeleiding samen aan kan pakken.

Edit: typfout


Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 24-04-23 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 07:46 



 
Profiel   

Zeker. Dat zeg ik net, leren begrenzen.

Wil jij even uitleggen hoe je leert begrenzen zonder voltes rijden, ik leer heel graag bij van de jongere generatie :)*

Of een oplossing voor het probleem van TS?

Louter informatief hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 07:48 



 
Profiel   

leer hem eerst super te stoppen in stap, draf, ook op je stem in deze gangen is ho dan ook ho stilstaan eerst ontspannen desnoods een half uur staan en dan pas belonen en weg stappen.

werkt dat ga je wat harder draven en dan ho stil staan rust belonen en weg stappen

niet galopperen in deze trainingen totdat de stop bij stap en alle snelheden bij draf erin zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 07:59 



 
Profiel   

Ik zou de galop even laten voor wat het is en zorgen dat je pony sterker wordt en meer balans krijgt. Veel overgangen en figuren rijden zodat hij goed aan je hulpen staat en ook goed op gewichtshulpen terug komt. Je zou ook enkele lessen in de dubbele longe kunnen nemen. Dat heeft bij mijn pony erg geholpen.

Zij vond het ook lastig om rustig aan te galopperen en ging daarna ook volgas. Alleen deed zij haar hoofd het liefst omhoog en naar buiten toe. Ik heb de galop eerst aan de longeerlijn bevestigd. Als ik wilde dat ze aangalopeerde deed ik een kusgeluidje. Dat geluid maakte ik daarna ook als ze onder het zadel was. Daardoor galopeerde ze al wat rustiger aan. Ik heb haar eerst korte stukken laten galoperen en ik nam haar terug voordat ze hard ging. Na een tijdje kon ik dat steeds verder uitbouwen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 09:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen