Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stelling vragen op de volte, wat zijn de hulpen?

 
Profiel   

Precies. En idd binnenhand nooit naar je toe.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:22 



 
Profiel   

Idealiter houdt je je handen op dezelfde hoogte en op 1 lijn bij elkaar. Je binnenhand mag nooit meer naar jouw lijf toe zijn als je buitenhand, wél mag je binnenhand iets meer naar voren als je buitenhand.

Heel veel mensen gaan hier de fout mee in en dan blokkeer je je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:30 



 
Profiel   

https://www.atletischerijkunst.nl/atr/t ... aanleuning
hier zie je mooi uitgelegd. Die van mij heeft de voorkeurskant links om op de volte

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:37 



 
Profiel   

https://www.atletischerijkunst.nl/atr/o ... aanleuning
Oefening: We geven het paard niet de kans zich vast te zetten op de rechter teugel. Deze laten we letterlijk los en we gaan het paard uitnodigen om de linker teugel aan te nemen en te volgen. Dat doen we middels de contrastelling.
Ik kom er nu zelf niet meer uit: die van mij loopt linksom als voorkeur, dus dan moet ik deze oefening uitvoeren zoals omschreven (?) OF andersom

In eerste instantie rijdt je deze oefening gewoon over de hoefslag. Wanneer het paard heeft geleerd wat de bedoeling is, is het uiteraard de bedoeling deze oefening bij de hoefslag weg uit te voeren, zodat het paard echt perfect recht en op eigen benen komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:41 



 
Profiel   

Ik zou eerst eens beginnen om gewoon je wendingen correct te rijden, voor je begint aan contrastelling. Je maakt het nu zo ongelooflijk ingewikkeld voor jezelf, en zo moeilijk is het helemaal niet. Niet alles tegelijk willen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:27 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Ik zou eerst eens beginnen om gewoon je wendingen correct te rijden, voor je begint aan contrastelling. Je maakt het nu zo ongelooflijk ingewikkeld voor jezelf, en zo moeilijk is het helemaal niet. Niet alles tegelijk willen doen.

Klopt, dat doe ik ook, en ik wil ook geen contrastelling aannemen, maar wilde even weten of het paard dat links om de voorkeur heeft, de rechterteugel eerder aanneemt en dus moeite heeft met de linkerteugel, of dit de juiste theorie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:55 



 
Profiel   

Lenteklokje schreef
We geven het paard niet de kans zich vast te zetten op de rechter teugel. Deze laten we letterlijk los en we gaan het paard uitnodigen om de linker teugel aan te nemen en te volgen. Dat doen we middels de contrastelling.

Lees je eigen quote eens terug, daar staat het al in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 14:00 



 
Profiel   

Stelling krijg je door met je binnenbeen naar je buitenteugen te drijven, door het intrekken van de eerste ribben achter de schouder zal t paard licht zijdelings met het hoofd bewegen >dat is je stelling . Binnenbeen op de singel buitenbeen ligt op gewone plek , pas bij lengte buiging plaats je die ook naar achteren

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 14:19 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Stelling krijg je door met je binnenbeen naar je buitenteugen te drijven, door het intrekken van de eerste ribben achter de schouder zal t paard licht zijdelings met het hoofd bewegen >dat is je stelling . Binnenbeen op de singel buitenbeen ligt op gewone plek , pas bij lengte buiging plaats je die ook naar achteren

mijn binnenbeen gebruik ik dus actief op de volte rechtsom, de moeilijke kant. Echter eerder in deze vraag staat ook uitgelegd dat het binnenbeen op de volte niet gebruik mag worden, tenzij er iets gecorrigeerd moet worden. Mijn instructeur wees me er ook op. De zit, balans, lijf, druk in de binnenbeugel en teugelvoering zijn de hulpen, niet het binnenbeen. Aldus de reacties. vroeger heb ik ook geleerd om binnenbeen te gebruiken. NB ik heb het hier over stelling en buiging bij een basis dressuur paard, geen hogere dressuur!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 14:58 



 
Profiel   

Je nivo heeft er helemaal niets mee te maken- vind ik- feitelijk zou het O moeten zijn dat je paard netjes reageert op druk van je binnenbeen in combinatie met de positie van je been en dan stelling neemt.
Probeer het maar eens als je naast je paard staat, ales je met je hand op die plek lichte druk geeft zal je paard iets de ribben intrekken en daarmee de kaak iets inbuigen- daar is je stelling . Stelling is het allereerste begin van buiging. Door de combinatie van inbuiging van de kaak en de kleine intrekking van de rib achter de schouder zal het paard ook licht vermeerderd ondertreden met het binnenachterbeen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 15:25 



 
Profiel   

Lenteklokje schreef
"Oefening: We geven het paard niet de kans zich vast te zetten op de rechter teugel. Deze laten we letterlijk los en we gaan het paard uitnodigen om de linker teugel aan te nemen en te volgen. Dat doen we middels de contrastelling."
Ik kom er nu zelf niet meer uit: die van mij loopt linksom als voorkeur, dus dan moet ik deze oefening uitvoeren zoals omschreven (?) OF andersom


Wat mij betreft reft staan er twee dingen.

Het is erg verstandig om te zorgen dat een dier zich nooit kan/ hoeft vast te zetten op een teugel.
'Alles wat hij vastpakt, laat jij los', zei een oude instructrice.
Dreigt het dier te zwaar of te stug worden op rechts: loslaten is de boodschap.
De andere teugel neem je zelf zachtjes aan. (Ik ben van de school van drie gram contact.)
"Dit geldt altijd."

.... and just for fun kun je daar contrastelling aan vastplakken, maar het hoeft niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:46 



 
Profiel   

Lenteklokje schreef
(Ik) wilde even weten of het paard dat links om de voorkeur heeft, de rechterteugel eerder aanneemt en dus moeite heeft met de linkerteugel, of dit de juiste theorie is.


De stuggere kant is de kant waar het voorbeen van het dier meer gewicht draagt.
Als rechts zwaarder (stugger etc.) is, en links zachter voelt,
is het waarschijnlijk dat de volte linksom makkelijker gaat.
(Er zijn uitzonderingen, sommige grappenmakers gebruiken de uitdrukking 'wokkel'.)

Op de rechterhand is het voor de ruiter ook wat ingewikkeld:
je buitenteugel is je contactteugel (maar links was niet makkelijk om contact te krijgen)
en 'blijf van de binnenteugel af'
- daar wil je dier wel graag contact...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 19:02 



 
Profiel   

Ik leer een hoop van dit topic. Heb ik nog een vraag nav iemand hierboven die zegt dat je je binnenhand niet achter je buitenhand mag doen. Maar als je kijkt waar je heen wil gaat toch automatisch je binnenhand iets achter je buitenhand doordat je draait met je bovenlichaam?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:40 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Ik leer een hoop van dit topic. Heb ik nog een vraag nav iemand hierboven die zegt dat je je binnenhand niet achter je buitenhand mag doen. Maar als je kijkt waar je heen wil gaat toch automatisch je binnenhand iets achter je buitenhand doordat je draait met je bovenlichaam?

NEE, je paard is geen fiets. Dat is het verschil met een fiets dus.

Je armen en handen kun je onafhankelijk van je lichaam bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:44 



 
Profiel   

Precies. Je stuurt niet met je handen, je stuurt met je lijf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 00:32 



 
Profiel   

Bedenk ook dat iedereen de 'fout' wel eens heeft gemaakt om de binnenhand naar achter te brengen en terug te werken.

Beide handen altijd gelijk is het ideaalbeeld....


Lenteklokje schreef


Fijn linkje dit!

Ik vind de uitleg van Elisa2 ook fijn. Als je leert rijden is het de kunst om het eerst zo simpel mogelijk te begrijpen. En door te oefenen en meer uitleg het gevoel te ontwikkelen.

Zodra je hebt gevoeld hoe het uitpakt als je de sterke kant los kan laten en aanleuning vind op de holle kant. Dan valt er vaak weer een belangrijk kwartje in je rijtechniek :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 04:46 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Als je leert rijden is het de kunst om het eerst zo simpel mogelijk te begrijpen. En door te oefenen en meer uitleg het gevoel te ontwikkelen.

Dit!!! En hou de uitleg zo simpel mogelijk.

Sturen met je navel bijvoorbeeld, dan maak je al die andere bewegingen ook, maar omdat je focus bij je center is ga je geen onlogische hulpen geven of veel te veel doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 05:59 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Ik leer een hoop van dit topic. Heb ik nog een vraag nav iemand hierboven die zegt dat je je binnenhand niet achter je buitenhand mag doen. Maar als je kijkt waar je heen wil gaat toch automatisch je binnenhand iets achter je buitenhand doordat je draait met je bovenlichaam?


Ja.
Niet in meegaan, maar zo is het wel.
(Ooit kreeg ik op les de opdracht om alle hoeken en voltes met mijn binnenhand naar voor te rijden 'mijn paard buigt op mijn zit!')

(En dat je buitenbeent automatisch naar achter gaat, ik geloof er niets van.
Als ik op een stoel laten we zeggen draai om mijn linkerzitbot, gaat de rechter helft van mijn lichaam naar voor.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 06:19 



 
Profiel   

Dat is een "onafhankelijk zit" en dat is nodig om in balans te blijven, als het soepel genoeg is blijf je beide zitbenen voelen alleen wordt je buitenlengte iets langer voor je gevoel - net als bij het paard -

en jawel als je dat kunt op je paard gaat het ben automatisch naar achteren

niet denken hoe het moet maar veel simpeler denken en doen, zodat het paard niet gehinderd wordt door onze hulpen maar die de ontwikkeling van het paard ondersteunen op zijn/haar eigen manier

“Het is zo belangrijk dat je je ledematen onafhankelijk van elkaar kunt bewegen, maar ook bewegingen kunnen volgen. Onvoorziene bewegingen kunnen volgen.”


Laatst bijgewerkt door mce op 29-05-23 07:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 07:04 



 
Profiel   

Citaat:

Veel meer moet je in mijn ogen niet gaan nadenken bij het paardrijden, bovenstaande (in het artikel) is al lastig genoeg

en als je bijvoorbeeld scheefheid van je paard gaat compenseren met je eigen zit dan kom je alleen maar in een vicieuze negatieve circel terecht en krijg je een kip/ ei verhaal van wie nu het eerste scheef was.

https://correctedressuur.com/onafhankelijke-zit/


Laatst bijgewerkt door mce op 29-05-23 07:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 07:12 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
xSCWx schreef
Ik leer een hoop van dit topic. Heb ik nog een vraag nav iemand hierboven die zegt dat je je binnenhand niet achter je buitenhand mag doen. Maar als je kijkt waar je heen wil gaat toch automatisch je binnenhand iets achter je buitenhand doordat je draait met je bovenlichaam?


Ja.
Niet in meegaan, maar zo is het wel.
(Ooit kreeg ik op les de opdracht om alle hoeken en voltes met mijn binnenhand naar voor te rijden 'mijn paard buigt op mijn zit!')

(En dat je buitenbeent automatisch naar achter gaat, ik geloof er niets van.
Als ik op een stoel laten we zeggen draai om mijn linkerzitbot, gaat de rechter helft van mijn lichaam naar voor.)

Je steunt hopelijk niet maar op 1 zitbot, of wel? Je moet in het midden blijven zitten op beide zitknobbels. En dan draait je buitenbeen gewoon mee naar achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 07:19 



 
Profiel   

TS,
hoop dat je uit alle info oplossingen kunt halen die je helpen een goede volte te rijden,
dat per paard heel verschillend kan zijn.verschillend

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 08:42 



 
Profiel   

mce schreef
TS,
hoop dat je uit alle info oplossingen kunt halen die je helpen een goede volte te rijden,
dat per paard heel verschillend kan zijn.

dank je, mooi om te lezen al die reacties. Er zit zeker een rode draad in, kijkend naar de adviezen voor zit, lijf, indraaien, en navel "intrekken" dat heb ik nooit geleerd :9

En dan de scheefheid, op links de voltes gaat makkelijker, dus rechts neemt hij makkelijker aan. Op de rechterlijnen zijn hier ook oefeningen voor, heb ik ook gezien op filmpjes. Binnenhoefslag pakken. Rechts loslaten en proberen dat hij linkerteugel meer aan neemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:04 



 
Profiel   

https://horsefulness.be/laterale-scheef ... het-paard/
dit is ook helder uitgelegd, met tekening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:13 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Janneke2 schreef
En dat je buitenbeent automatisch naar achter gaat, ik geloof er niets van.
Als ik op een stoel laten we zeggen draai om mijn linkerzitbot, gaat de rechter helft van mijn lichaam naar voor.

Je steunt hopelijk niet maar op 1 zitbot, of wel? Je moet in het midden blijven zitten op beide zitknobbels. En dan draait je buitenbeen gewoon mee naar achter.

Hoe dan...?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen