Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 10 [ 250 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

 
Profiel   

Daar zet ik hem ook neer, Dp! Ik kan kiezen, of buiten opstappen en te paard de deuren dicht doen, of in de bak en dan zo neerzetten. Op deze manier kan ik elke oefening en wending rijden zonder er last van te hebben.

Ik vind in de hoek juist vervelend, want ik rijd heel diep de hoeken in en had dan juist dat ik af moest snijden door krukje. Want er staan al mestbakken in de hoek.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 14:35 



 
Profiel   

Mijn blok staat net buiten de bak, daardoor geen last ervan. Maar sowieso niet hoor. Onze bak is 40 x 80 meter. Ruimte genoeg :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 14:56 



 
Profiel   

Haha, ik vind de deuren of hekken sluiten te paard meer gedoe :') maar zelfs in 20x40 staan ze niet in de weg als ze niet in de hoek staan. Anderen hebben er geen last van in de hoek, ik gebruik de hoeken veel dieper :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 16:37 



 
Profiel   

Ik laat het hek altijd gewoon open :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 16:54 



 
Profiel   

Het hek open laten vind ik zelf niet veilig in mijn situatie. Mocht ik de controle kwijt zijn om welke reden dan ook en ze rent de bak uit en ik val er dan af is de kans veel groter op ernstige blessures dan dat ik er in de bak vanaf zou vallen.

Maar volgens mij ging het ook over hekken sluiten tijdens een buitenrit? Is wel handig als je dat kunt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 16:59 



 
Profiel   

Ik heb vroegah als meisje van 12 een paard naar binnen zien rennen een smalle deur in.
Paard past daar door, ruiter met knieen niet....
Hier is de bakdeur richting stal dus dicht.

Maar hekken leren open en dichtmaken is ook leuk om te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 17:03 



 
Profiel   

Ik heb geen bakdeur richting stal. Gewoon een heel breed hek. Dus ik kan het prima open laten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 17:45 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik heb vroegah als meisje van 12 een paard naar binnen zien rennen een smalle deur in.
Paard past daar door, ruiter met knieen niet....
Hier is de bakdeur richting stal dus dicht.

Maar hekken leren open en dichtmaken is ook leuk om te doen.

*Ohhh herinnering schiet omhoog* mijn toen-nog-jonkie, net zadelmak keerde een keer vlak na het opstappen subiet om en vloog de box in….dat was de eerste box rechts dus heel dichtbij. Kon nog net bukken anders had ik mijn gezichtsafdruk in de houten delen van de hooizolder gezet of daarna aan de bovenrail gehangen _O- . Hij schrok ergens van. Ben daarna ook maar in de bak opgestapt met hek dicht :+ .

Groot stevig blok is fijn. Dat gewiebel op kleine krukjes is ook weer zowat. Ik had een Ikea kruk en dat was voor mij prima. Die plastic blokken op beton kunnen als het waait nog wel eens gaan verschuiven (als er niemand op staat }:0 ).
Dat is wel een puntje van aandacht. Maar weet niet welk merk dat was, dat kan mss uitmaken.

Edit: typo


Laatst bijgewerkt door paars op 25-05-23 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 18:55 



 
Profiel   

Veel wind moet ik nog mee gaan maken, maar hij is zeker 8/9 kilo zwaar dus komt niet zomaar van zijn plek bij een beetje wind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 19:04 



 
Profiel   

Lenteklokje schreef
Sinds een paar maanden rijd ik op een braaf rijpaard. Het is hem geleerd om stil te staan tijdens het opstijgen. En ja, hij stond echt maandenlang stokstijf stil als ik op steeg. Dat vond ik heel braaf. En de laatste 3x keer gaat hij lopen als ik er half op zit. Niet dat hij weg rent, hij begint gewoon te stappen. In de voorbereiding met het aansingelen en beugels uittrekken, dan staat hij wel stil en hij is ook niet zenuwachtig. Hij loopt overdag in de wei dus de energie is er grotendeels wel uit voordat ik ga rijden. Dat hij nu toch gaat stappen voordat ik de hulp geef, vind ik jammer want ik vond het juist zo knap dat hij braaf bleef staan. Hoe zou ik hem kunnen corrigeren? Het liefst zonder krukje, (ik ben nog uit de tijd dat de krukjes nauwelijks gebruikt werden) wel verleng ik de stijgbeugel zodat de opstap minder hoog is. Ik lees ook over iets lekkers geven als beloning maar dat doe ik sowieso nooit. Moet ik gewoon weer terug afstijgen als hij al half gaat lopen? Ik kan ook iemand vragen om hem vast te houden maar dat was eerder ook nooit nodig. En dan went hij daar weer aan. Dus hij kent het wel, maar moet het weer even weten. Dank jullie wel!


Mijn paardje deed dit ook, terwijl hij dat nooit deed bij de vorige eigenaren. Ik heb hem nu een jaartje. (Tinker) Ik gebruik wel een krukje vanwege zijn welzijn, filmpje gezien wat opstijgen zonder met de rug van je paard doet. Niet alle ouderwetse dingen zijn altijd even goed. Telkens als ik het krukje pakte stapte hij verder...en kon ik er niet meer op. Ik had zoiets van ik blijf je niet achterna lopen met de kruk. Dus op een gegeven moment heb ik een paar keer het krukje gepakt tijdens poetsen in het inloopstukje, ben daarop gaan staan. Als hij dan stil bleef staan beloonde ik hem met een gezond suikervrij snoepje. Volgende keer ging ik over hen heen hangen weer beloond. Zo deed ik dat in stapjes. Toen ik er een keer opzat weer beloond. Dat doe ik nu af en toe om het erin te houden. Ik las dat je geen snoepjes gebruikt. Ik heb deze tip van Danielle Meiboom van Amable inzicht overgenomen om wel met snoepjes te werken. Dan leren ze dat het fijn is om bepaalde dingen wel te doen. Het betekent niet dat je continue snoepjes hoeft te geven. Met mijn hondjes werkt dat net zo. Hij blijft nu meestal staan. Doet hij het niet oefen ik weer even en dan herinnert hij het zich weer. En ook het vasthouden door iemand anders helpt aardig. En ik spreek hem ook even streng toe als hij wegloopt, dat dat niet de bedoeling is. Mijn Tinker heeft duidelijkheid nodig. Hoe lief hij verder ook is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:59 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik heb vroegah als meisje van 12 een paard naar binnen zien rennen een smalle deur in.
Paard past daar door, ruiter met knieen niet....
Hier is de bakdeur richting stal dus dicht.

Maar hekken leren open en dichtmaken is ook leuk om te doen.


Ik heb vroeger als 16 jarige zelf op een paard gezeten dat door een smalle deur naar binnen rende. :o Moest kiezen tussen mijn nek breken of mijn knie vol tegen de muur aan laten komen...heb voor dat laatste gekozen maar dat is nooit meer 100% goed gekomen daarna. Wat een pijn zeg. :o

Dus ik zeg ook zorg dat gevaarlijke doorgangen dicht zijn, niet te makkelijk over dat soort zaken denken. Ongelukken zitten in een klein hoekje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 15:27 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Ik laat het hek altijd gewoon open :)


Dit doe ik ook, of ik kijk of ik in de hoek kan opstappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-23 03:00 



 
Profiel   

En iedereen heeft het hier over teugels strakker. Ik rij dus een ruin die je gewoon geheel los moet laten staan. Zodra je aan de mond komt, gaat die in z'n achteruit. Die wil gewoon netjes meewerken, maar op zijn manier, dat is helemaal los. Dus teugels als waslijntjes. En dan staat hij stil totdat ik een commando geef. Prima, niet zoals het meestal gaat met andere paarden, maar het zijn tenslotte ook individuen met een mening.
Dus misschien ben je wel te streng met de teugels?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-23 09:29 



 
Profiel   

Lenteklokje schreef
Change3x schreef
Als je met je krukje in de hoek op stapt heeft niemand er last van en het is gewoon beter voor je paard. +:)+

Dag Change, veel voorstanders van het krukje!
Ik ben niet zo overtuigd…. Maar al doende leert men. Het is een groot sterk paard die kan echt wel 2x in de week een opstijgende Amazone hebben. En mijn merrie is er 31 mee geworden. Als ik om me heen kijk dan zie ik veel paarden de hele dag op stal staan. Dat vind ik dan weer niet okay. Nu ik ouder word, en in de toekomst minder flexibel, ga ik zeker een opstapje regelen. Bedankt voor het mee denken


Het gaat er niet om dat het een sterk paard is of dat jij maar 2x per week zo opstapt of dat je vorige paard er 31 mee is geworden. Het gaat erom dat het bewezen is dat het niet goed is voor een paard en zadel om zo op te stappen.
Natuurlijk zijn er situaties waarin je soms wel vanaf de grond moet opstappen. Maar zelfs met buitenrijden zie ik hier tegenwoordig steeds meer afgezaagde bomen die ze speciaal voor ruiters laten staan om vanaf daar op te stappen.

Vroeger werden een hoop paarden ook met hetzelfde zadel gereden en ging dat allemaal goed, dat zien we nu ook bijna niet meer toch?
En als jij eerst een rondje wandelt in de bak met je paard kun je toch in de bak opstappen vanaf een krukje? Zet je 'm in een hoek of juist net wat van de hoefslag af. Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-23 10:26 



 
Profiel   

germie schreef
En iedereen heeft het hier over teugels strakker. I

? Vraagje hoor, heb je echt verder gelezen dan pagina 1 waarin 1 (echt 1 maar) zegt dat het misschien werkt om de teugels wat aan te nemen.
De rest van de pagina's gaat over opstappen met krukjes enz.

Ik stap ook op met krukje, werkt ook goed bij jonge paarden die vaak de neiging hebben te gaan lopen als je gaat opstapopen en ze uit balans komen.
Men zegt ook vaak: wilt je paard niet meelopen? Trek hem iets uit balans na 1 zijde en daardoor verzet hij een been en kun je hem direct naar voren vragen.
Met opstijgen (zonder krukje) doe je eigenlijk hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-23 11:40 



 
Profiel   

Nee duidelijk niet verder gelezen. Want het heeft daarna nog enkele berichten over gegaan.

Maar krukje blijft gewoon het belangrijkste. Naast uiteraard zacht gaan zitten en een passend zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-23 13:54 



 
Profiel   

Topic doorgelezen misschien komt mijn reactie als mosterd na de maaltijd, maar toch ;)
Persoonlijk snap ik de weerstand tegen het krukje bij ts ook niet. Het is beter voor het zadel, beter voor je paard en je maakt jezelf het er makkelijker mee. Dus waarom niet? Het welbekende Ikea krukje kost je de kop niet en als je het op een handige plek zet bij het opstappen heb je er geen last van bij het rijden. Tijdens buitenritten moet je dan naar een alternatief opzoek, maar hoe vaak gebeurd het dat je dan op moet stappen?
En ook dan helpt het als jouw paard getraind is om netjes te wachten tot je zit.

Persoonlijk heb ik een grafhekel aan paarden die niet kunnen wachten bij het opstappen. Sterker nog, het is een soort trauma voor mij doordat ik een doodsmak heb gemaakt van een paard dat niet bleef staan tot ik zat. Ik kon geen balans vinden en ben aan de andere kant van het paard eraf geklapt en zo naar op mijn rug terecht gekomen dat ik een wervel brak.

Voor mijn eigen paard was het dus een soort doodzonde om weg te stappen bij het opstappen. Vanaf het begin zette ik hem meteen terug als hij ook maar aanstalten maakte om weg te stappen. Braaf blijven staan werd beloond met een snoepje. Toen hij daar zo braaf door was dat hij geen pas meer verzette zonder snoepje ben ik dat op de bakrand gaan leggen om de beloning uit te stellen.

Mijn jonge paard dat ik een paar jaar geleden kocht stond ook vrij braaf stil. Helaas had ik een verzorgster met een ander idee bij braaf bij het opstappen en had ik op een gegeven moment een paard dat opzij wegstapte van het krukje zodra ze erop stapte en als ze snel genoeg zat meteen plankgas er vandoor ging. Toen ik haar erop wees dat ik dat ongewenst vond kreeg ik reactie dat ze echt wel ingreep. Enige wat ik zag was als hij liep dat zij extra been gaf om het tempo te bepalen. Helaas bevestigde ze hiermee vooral het gedrag i.p.v. het te corrigeren. Pas toen ik door dat gedrag er afvloog en bijna op een paaltje landde snapte ze dat ze bezig was geweest om zijn gedrag te bevestigen i.p.v. te corrigeren en bijsturen.
Overigens zat het opzij wegstappen ook bij wat zij naar hem zond. Een paard wijkt in principe voor druk en als je van nature een drukke houding hebt, straal je dat ook uit naar een paard. Iedere keer als ze op het krukje stapte week hij vaar haar druk. Ongewenst, maar eigenlijk heel braaf.
Ondertussen is hij verder doorgereden met hulp van mijn instructrice en heeft geen enkel probleem meer met opstappen doordat ik zelf heel consequent en beloningsgericht ben gaan trainen op het stil blijven staan bij het krukje. Ben ik blij mee want hij is 1,65m en ik ook en ik ben tegenwoordig niet meer zo lenig :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-23 14:23 



 
Profiel   

Ik heb werkelijk nog nooit gereageerd op een bokt topic, maar moet nu toch echt iets van mijn hart. In mijn ogen telt hier namelijk maar één boodschap mbt het opstappen met een krukje ipv van de grond:

Het is beter voor je paard.

Leuk al die bijzaken als beter voor het zadel etc, maar in mijn ogen zouden alle andere argumenten niet eens nodig hoeven zijn. Laat staan beargumenteren waarom je het niet wil doen terwijl het wel kan ;( . Het is beter voor je paard, klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-23 17:18 



 
Profiel   

bedankt voor de reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-23 20:12 



 
Profiel   

Nu het hier toch over krukjes gaat. Wat is nou een handzaam en fijne opstapkruk? Eentje die je makkelijk kan verplaatsen (we lopen naar de bak toe).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-23 20:39 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Nu het hier toch over krukjes gaat. Wat is nou een handzaam en fijne opstapkruk? Eentje die je makkelijk kan verplaatsen (we lopen naar de bak toe).


Binnenbak: Ikea kruk

Buitenbak: Ikea kruk goed in de lak

Weeg je weinig en heb je geen groot paard, dan zijn die inklapbare kunststof dingen ook prima. Tip: kijk altijd even naar het maximale gewicht dat zo’n ding kan hebben en hou er rekening mee dat je waarschijnlijk een hupsje maakt op de kruk (dan komt er extra kracht naar beneden op de kruk), dus je wil altijd dat die ruim meer aankan dan je eigen gewicht.

Ik heb zelf op stal deze een kunststof opstap kruk met 3 treden in het zwart:
https://www.agradi.nl/horsemens-pride-o ... -blauw.htm

En voor het vlechten en onderweg een inklapbaar aluminium schilderskruk met 3 treden:
Bekijk Escalo - Huishoudtrap - Steppy - Aluminium - Extra Stevig - 3 treden op: https://www.bol.com/nl/p/escalo-huishou ... _iphoneapp

Maar ik heb hele grote paarden en ben zelf ook geen kleintje, dus heb hoogte en stevigheid nodig in een kruk. Bij ons staat er ook altijd een Ikea kruk in de bak om mee op te stappen en daar red ik me ook nog prima mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-23 20:50 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Nu het hier toch over krukjes gaat. Wat is nou een handzaam en fijne opstapkruk? Eentje die je makkelijk kan verplaatsen (we lopen naar de bak toe).

Een paar pagina’s terug staan al wat opties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-23 22:08 



 
Profiel   

Ah ik had tot pagina 4 gelezen. Ga ik even verder bladeren.

Bij ons gaat het om een 14 jarig meisje en een pony van 136. Ik denk dat we er met een huishoudtrapje wel komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-23 22:41 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Ah ik had tot pagina 4 gelezen. Ga ik even verder bladeren.

Bij ons gaat het om een 14 jarig meisje en een pony van 136. Ik denk dat we er met een huishoudtrapje wel komen

Ik ben erg blij met deze bij mijn ijslander. Opklapbaar dus neem hem overal mee naar toe

https://www.bol.com/nl/nl/p/benson-opvo ... QcEALw_wcB

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-23 00:20 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Nu het hier toch over krukjes gaat. Wat is nou een handzaam en fijne opstapkruk? Eentje die je makkelijk kan verplaatsen (we lopen naar de bak toe).


Ik vind de ikea krukken niet zo fijn meer. De fijnste hebben ze niet meer, de houten hebben we er flink wat van versleten en zijn oke.
Heb pas geleden bij de aldi een fijne gehaald, eigenlijk precies dezelfde als deze maar een stuk goedkoper
https://hypostore.nl/imperial-riding-op ... -fold.html

Volgens mij is die van curver
https://www.gamma.nl/assortiment/curver-kunststof-opstapje-inklapbaar/p/B145195?channable=00b9c86964004231343531393524&gclid=Cj0KCQjw7uSkBhDGARIsAMCZNJs5UbopsMlzZ9RHNzfkb52zuGh3v7aA5Ly1hCUBOZgc5W218lEEgcUaAmIIEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Stevig, makkelijk mee te nemen door op te klappen. En kan gewoon buiten staan. En wat hoger. Andere opklapbare krukjes vind ik vaak niet stabiel genoeg.
Ik maak trouwens nooit een hupsje op een kruk, dat vind ik ook niet fijn voor paard en niet nodig als het krukje goed is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-23 04:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 10 [ 250 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen