scherper bit!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
love_speedy
Berichten: 50
Geregistreerd: 22-10-07

scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 13:50

hallo.

ik heb een pony die in de bak met rijden echt super makkelijk in haar mond is. maar zodra we buiten zijn is ze echt sterk en hou ik haar echt niet meer.
NU is dit wel een manege hoofdstel geweest, maar graag voor buiten zou ik een scherper bitje willen, zouden jullie me kunnen vertellen wat jullie voor bit zouden aanraden of wat jullie hebben, en als het kan een foto van google erbij dan kan ik hem uitprinten en meenemen naar de hyporama, ik vind die mensen daar namelijk niet echt ze hebben er volgens mij weinig verstand van.

help me alsjeblieft.

groetjes angela

Anoniem

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:51

Ik zou geen scherper bit nemen, daarmee verdoezel je het probleem. Maar je lost het niet op Ga oefenen met buiten aan de hand wandelen of ga met iemand naar buiten zodat je erachter kan blijven.

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:52

Scherper bit is idd niet de oplossing. Zoek waarom ze zo heet is buiten en ga daar dan aan werken.

Anoniem

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:53

idd
De oorzaak aan pakken.

Waarom staat dit bij aangepast rijden?

love_speedy
Berichten: 50
Geregistreerd: 22-10-07

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 14:09

naja aan de hand lopen doet ze echt helemaal niks.
het is alleen als ik erop zit dan luistert ze niet, iedereen bij ons op stal rijdt buiten wel met een scherper bit, ik denk mischien helpt het bij mij ook wel.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:12

love_speedy schreef:
naja aan de hand lopen doet ze echt helemaal niks.
het is alleen als ik erop zit dan luistert ze niet, iedereen bij ons op stal rijdt buiten wel met een scherper bit, ik denk mischien helpt het bij mij ook wel.


Oh dus je wilt het alleen om meelopers redenen? Een scherper bestrijdt de symptomen, niet het probleem. Het is gewoon een makkelijke oplossing voor een probleem dat enige aandacht vergt. Waarom ga je er niet aan werken ipv er meteen iets scherpers in te hangen...?

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:12

ik ben van mening dat jee erst het probleem aan moet pakken. Blijkt ze gewoon het super leuk te vinden en anders niet te rijden zijn kan je een ander bit pakken MITS je daarmee overweg kunt. Ik rijd buiten met een scherper bit maar met een lange teugel. Ze is super braaf maar mocht er iets gebeuren wil ik veilig stil kunnen staan om ongelukken te voorkomen. het blijven vluchtdieren namelijk. Mijnpaard komt ook heel vaak buiten en is uber verkeersmak maar ook zij kan schrikken.

Anoniem

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:15

Het spijt me dat ik het zeg maar die mensen bij jou op stal denken dan niet goed na Een scherper bit zorgt er alleen maar voor dat een paard op een gegeven moment immuun ervoor word. Vervolgens gaat hij aan de kletter met dat bit. En dan? Dan ga je steeds scherper. Als je met paarden omgaat dien je een aanleiding en een oplossing te zoeken als je problemen hebt, die kan voor de hand liggen maar vaak moet je er ook tijd en geduld in stoppen. Sommige dingen gaan nou eenmaal niet zo snel. Het is niet de bedoeling om dan maar voor een scherper bit te gaan omdat je er gemakkelijk vanaf te maken.

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:16

imuun voor een bit aleen als deze verkeerd gebruikt word

Anoniem

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:18

Dat bedoel ik, er moet met verstand mee worden omgegaan. En als je een scherper bit gaat zoeken als je pony te sterk is op buitenrit ga ik ernstig twijfelen aan het verstand van de ruiter Knipoog

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:18

klopt. Waar wordt die pony voor gebruikt eigenlijk

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:19

Als je een paard op een bit wilt stopen moet je hem om zn benen knuppen.

Ik rijdt thuis en buiten bitloos. Hij is buiten heel erg bang. Maar ik heb de one-rein-stop in de bak geleerd en krijg hem zo stil als het nodig is. En als ik het niet vertrouw stap ik af.. Lopend kom ik er ook wel.

Ik zou er zeker geen scherper bit in hangen "omdat de rest het ook doet". Je verdoezelt je probleem dan. Wat waarschijnlijk bij jouw licht en je lost het probleem niet op.

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:21

ik heb toendertijd bij mijn paard wel besloten er een scherper bit in te hangen. Mevrouw vond het grappig om aan de haal te gaan. dat heeft ze nooit meer gedaan en rijd nog steeds met dit bit of bitloos trouwens ook. Vind het wel fijn dat mocht er iets gebeuren ik altijd kan stoppen (al weet ik dat ze dat ook op de stem doet)

Mijn vorige paard MOEST ik van de manege een pelhalm indoen om daar mee naar buiten te gaan. Les mee gehad zodat ik wist hoe te gebruiken maar hij bleef levensgevaarlijk. Dus uiteindelijk verkocht

love_speedy
Berichten: 50
Geregistreerd: 22-10-07

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 14:39

ik rij gewoon recreatie buiten.
de reden dat ik een scherper bit wilt is omdat ze er buiten steeds met me vandoor gaat en ik haar echt niet houd.

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:41

tja, dan maar niet meer buiten rijden als je haar niet aankan en meer dressuurmatig oefenen

Anoniem

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:42

Dat kun je dus leren
Net als dat je moet leren in de bak te rijden moet je dus ook leren buiten te rijden.
Dat mensen daar vaak geen tijd in willen stoppen is een ander verhaal.

Black_White

Berichten: 1612
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:44

Wat is de reden dat je paardje er vandoor gaat? angst of speelsigheid?

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:44

klopt maar heeft hij ook een bepaald patroon dat hij er vandoor gaat?

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:46

love_speedy schreef:
ik rij gewoon recreatie buiten.
de reden dat ik een scherper bit wilt is omdat ze er buiten steeds met me vandoor gaat en ik haar echt niet houd.


Hm, omdat JIJ haar niet houd, moet je paard maar een scherper bit?

Ik zou eerst andere opties bekijken, voordat je er een scherper bit in hangt.

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:46

TS, hang je er een scherper bit in dan doet je aan symptoombestrijding. Ik zou iets aan de oorzaak doen en wat terug gaan in de basis met je pony. Kan helaas niet vanaf internet een hele oplossing voor je verzinnen, maar er is vast wel iets aan te doen.

De moeder van mijn paard (een Fjord met Arabierenbloed) was ook zo sterk en heftig (ook in de bak) en die is uiteindelijk met hele scherpe bitten gereden, wat niet bepaald de oplossing was. Ze verzette zich hevig, werd immuun voor alles. Zo immuun dat ze onhandelbaar werd en uiteindelijk is geeindigd op de slacht. Ze was nog maar 5 jaar.

Haar zoon, mijn paard dus, is ook oersterk en heeft de karaktertrek om vooral veel eigen initiatief te tonen. Maar de manier waarop we nu samen werken, laat zien, dat hij gewoon het vertrouwen moet krijgen om mij de leiding te geven. Lukt heel goed, hij is bijna (op 12 dagen na) 4 jaar en het rijden gaat tot nu toe prima. Ben ook al een keertje in het bos geweest. Oh, en ik rij hem bitloos trouwens. Niet dat jij dat ook moet doen, maar om even aan te geven, dat je ook op andere manieren met elkaar kan leren communiceren en jij als ruiter leiding kan geven aan een oersterk paard.

Ik hoop dat je er uit komt met je paard en een andere oplossing kan vinden.

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:51

zorg maar eens eerst dat jij bovenaan de rangorde staat
hij speelt de baas over jou/ hij heeft geen vertrouwen in jou als hij buiten is..

tempo bepalen, jij bent de lijder jij bepaald het tempo, bepaald waar hij loopt en hoe hij loopt! oefen dit met halster en touw (buiten he), gewoon erlangs lopen, als jij stilstaat moet hij dat ook doen! en niet nog ff 1 meter doorlopen. als jij zachter of harder loopt moet hij dat ook doen en niet jou meesleuren..
ook met rijden moet je je gaan richten op t wisselen van tempo's enz..t paard moet luisteren naar je been, doe geen trekwedstrijdje want dat velies je! en om er dan een scherper bit in te hangen.. dat zou ik niet doen want hier pak je t probleem wel mee aan maar de oorzaak niet!

dus denk nu maar eens heel goed na over hoe het leiderschap is en hoe het leiderschap moet worden!

Als jij een goede band hebt met je paard en het duidelijk is dat jij bovenaan de rangorde staat en jij de leider bent, het paard respect heeft voor jou en jij op een gezonde manier respect voor het paard dan kun je overal rijden, hij zal wel heus eens bang zijn maar hij moet weten dat hij op jou kan vertrouwen

t aller maar dan ook allerbelangrijkste: ben streng consequent en rechtvaardig! vaak loopt t weer de mist in omdat mensen niet consequent zijn...

Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:53

AP --> RT-P.

love_speedy
Berichten: 50
Geregistreerd: 22-10-07

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:12

elinax21 schreef:
tja, dan maar niet meer buiten rijden als je haar niet aankan en meer dressuurmatig oefenen


waar slaat dit op als ik vragen mag?
steeds in de bak blijven rijden zeker.
hou die domme opmerkingen lekker voor je met je niet buiten rijden.

pppffff wat een mensen joh zelf wel met een scherper bit rijden voor het minste maar als andere mensen het willen is het dierenmishandeling dit en dat.

love_speedy
Berichten: 50
Geregistreerd: 22-10-07

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:13

Black_White schreef:
Wat is de reden dat je paardje er vandoor gaat? angst of speelsigheid?


ze is nogal blij buiten.
nu is dit bit eigenlijk ook niet echt goed,vind het zelf nogal een gaar bit.
zou ik anders gewoon een normaal bit kunnen kopen? inplaats van scherper.

Anoniem

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:16

Ja, een goed bit helpt al een stuk beter dan een belabberd stuk metaal Vork Gewoon een enkel of dubbelgebroken trensje helpt al een stuk beter. Wat voor bit heb je nu dan?