Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:37

Bedankt voor jullie zadelreacties.
Ik zou graag gaan kijken voor een Wow zadel, maar tjee wat zijn die duur.... Daar moet ik nog een nachtje over slapen..

Vanavond heb ik weer les gehad. Wat kan mijn paard soms toch heftig zijn. Wat ze gisteren deed, deed ze nu tijdens de les in het kwadraat... |( maar dat was meteen ook heel leerzaam want instructrice praatte me door de heftige momenten heen. Het is waarschijnlijk een combinatie van dominantie en het moeilijk vinden van de oefeningen c.q. moeten wennen aan de "nieuwe" manier van rijden. Vandaag kreeg ik het om mijn oren met de volte op de rechterhand.. halverwege brak ze nogal heftig uit naar links en daarbij bokken en dwars doen. Ik heb mezelf heftig ingepraat RUSTIG te blijven en niet mee te gaan in haar opwinding. En dat hielp. Ondanks dat ik er op sommige momenten aardig de kriebels in mijn maag van kreeg, heb ik wel doorgezet en dat resulteerde uiteindelijk in hele mooie stukken, volledig ontspannen én nageeflijk. Die momenten zijn dan wel meteen weer echte goedmakers en fijn om te voelen.

Maar man, wat vind ik het lastig , en ik moet goed bij de les blijven. Ze test me aan alle kanten, probeert hier en daar eronder uit te komen terwijl ze het echt goed kan. Ik ben wellicht ook niet doortastend genoeg en ik moet haar eigenlijk vóór zijn. Maar ík wil het doen. Samen met haar. We moeten die band weer krijgen, het vertrouwen. Dus schrijf ik het hier ook af en toe maar effe van me af, als jullie het niet erg vinden.
Ik ben ook nog maar 3 weken aan de gang op de AdB manier, maar ik heb al zoveel over mezelf geleerd. En mijn sensibele merrie is zó gevoelig, dus ook voor deze nieuwe technieken en mijn nieuwe, betere manier van rijden

Eefske

Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:55

Jaaaaa. Nog 10 pagina's en ik ben er eiiiindelijk doorheen!
Dan kom ik me fatsoenlijk voorstellen in dit topic :+

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:06

Knap hoor meis. Wat een doorzetter. Ik doe het je niet na.

Eefske

Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:07

Het is zo leerzaam en interessant dat ik het gewoon heel leuk vind om te lezen :D

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:15

Dat is leuk om te horen :j

Nu, ik zal je niet meer storen dan. Lees rustig verder.

SabM
Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-07-06

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:00

Oh ... wat balen van Beeb.
Hopelijk is het tijdelijk.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:12

Das knudde.. nou ik duim voor je dat het niets ernstigs is met Beeb meid

knollentuin
Berichten: 10407
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:14

sterkte met beeb, hoop dat t meevalt..hallo eefske, al bijna klaar met lezen?

Eefske

Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:28

Hoi allemaal! Bij deze kom ik me maar eens voorstellen na het hele topic doorgeworsteld te hebben.

Mijn naam is Eva en ik rijd vanaf m'n 6e paard waardoor ik mezelf vanzelfsprekend een excellente ruiter met jaren ervaring vind :+

Ik heb geen eigen paard. Na jaren manegeles kreeg ik bij dezelfde de mensen de gelegenheid om een pony wat door te rijden. Vlak hierna stopten zij echter met de manegelessen, maar gelukkig mocht ik wel blijven rijden. Vanaf die tijd heb ik dan ook geen les meer gehad. Dit was zo'n beetje vanaf m'n 14e. De afgelopen jaren heb ik meerdere pony's/paarden bij deze mensen gereden waardoor ik vooral heb geleerd hoe het niet werkt. Bij de pony die ik moest doorrijden kreeg ik direct een slof aangeboden, omdat het dan makkelijker zou gaan. Onwetend als ik was heb ik die pony daarmee enigszins de pleuris ingereden. Het zag er geweldig uit maar ontspanning was nergens te vinden. Ondertussen ben ik gelukkig wat ouder en wijzer en weet ik dat het zo niet werkt. Maar eerlijk waar moet ik zeggen dat ik het idee heb dat ik zo weinig weet. Als ik al die wijsheid lees op bokt en ook hier in het topic dan voel ik me echt een dom blondje (en niet eens blond ;) ) :o? Ik heb weinig verstand van zadels/bitten/correct spiergebruik etc. Ik merk dat ik gewoon altijd veel te weinig heb 'gevoeld' en geluisterd naar m'n paard. Daarnaast heb ik het ook altijd maar moeten doen met wat ik aangeboden kreeg omdat ik zelf niet de mogelijkheid heb tot het kopen van een eigen paard. Ik moet me altijd aanpassen aan de mensen van wie het paard is.

Op het moment rijd ik daar nog steeds want ik heb het er erg naar m'n zin. Ik kan het heel goed vinden met deze mensen ondanks dat we paardtechnisch niet altijd op een lijn liggen. Sinds een paar maanden rijd ik daar nu een veel te groot maar oh zo lieve merrie op wie ik helemaal gek ben. Helaas rijd ik maar 1 á 2 keer in de week, in het weekend, omdat ik in Rotterdam ben gaan studeren (meer dan 2 uur bij mijn ouders in Ommen vandaan). Toch meen ik dat ik zeker nog veel kan leren en hoewel ik misschien niet de mogelijkheid heb om dit paard veel te verbeteren vind ik dat ik in ieder geval voor mezelf ontspanning en een nette houding moet kunnen aannemen. Hier komt nog even om het hoekje kijken dat ik (net zoals iemand anders hier in het topic?) een beenlengte verschil van 2 cm heb en een verhoogde spierspanning op links waardoor het soms allemaal net iets lastiger gaat. ;)

Nu wat betreft het paard wat ik rijd (mijn god wat wordt dit een lang verhaal :+ ). Eigenlijk weet ik vrij weinig van d'r, behalve dat ze 2 jaar op het land heeft gestaan en op het moment vooral gebruikt wordt voor de fok. Ze is erg sterk en in het begin was het een vrij groot gevecht. In stap is ze heerlijk ontspannen maar op het moment dat ik aandraaf is het spanningspanningspanning en hardhardhard. Nu heb ik geprobeerd om minder/geen teugelwerk te doen en vooral op zit/ademhaling terug te rijden maar tot noch toe met weinig resultaat. De afgelopen 2 keer ben ik in een flink galoppie door de bak gegaan en heb ik haar toch maar even met wat teugelhulp teruggenomen in verband met te snel op me afkomende bomen etc. :+ Aan de longeerlijn (met mij erop) gaat het wel wat beter maar ik merk dat ik erg veel moeite heb met ontspannen en me bewust zijn van m'n lichaam.

Ik heb me nu ook voorgenomen om zo'n 1 keer per maand les te gaan nemen. Gewoon zodat er eens iemand is die naar mij kijkt: waar verkramp ik? Hoe scheef zak ik en welke kant op? Waar knik ik m'n heup in? etc.
Dus mochten jullie iemand weten die een keer in de zoveel tijd een keer langs kan komen om me een beetje te controleren dan zou dat erg fijn zijn ;) Of eventueel iemand die eenmalig een keertje wil komen kijken, dat ik me iig bewust ben van m'n mindere punten.

Dus. Voor zover mijn verhaal. Tips zijn welkom! ;)

SabM
Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:15

welkom Eefske. Wel een lang verhaal hoor :+

Eefske

Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:08

Sorry h oor ;( :+

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:21

Hoi Eefske dat vind ik juist fijn een lang verhaal :j
En ik vind het knap dat je alle pagina's hebt door gelezen.
Volgens mij zijn we begonnen met "zachte billen" :D
Ik denk dat daar voor ons allemaal het begin ligt.
Als je dat als eerste puntje neemt en alleen daarop let word je je al bewuster van hoe je zelf zit.
Ik denk dat het tweede punt om aan te werken je ademhaling is, hoe doe je dat.
Kun je vanuit je buik ademhalen of juist daar naar toe werken.
Als je daar controle over krijgt dan denk ik dat het moet lukken met het tempo terug rijden.
Dit heb je niet binnen een weekje gefixed (nou ja ik niet in ieder geval)

SabM
Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:31

Eefske schreef:
Sorry h oor ;( :+

:(:) was grapje ... :D

SabM
Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:35

ff vraagje over wijken. Ben beetje aan het meenemen adhv les laatst. maar op een of andere manier wil suus niet wijken naar rechts. Moet natuurlijk zeggen ik kan niet wijken :+
Terwijl ze naar links heel makkelijk doet, nog niet netjes maar wel makkelijk.
Ik zal haar ongetwijfeld ergens blokkeren maar weet het niet meer....

Knollentuin...wil je zo lief zijn en het mij nog eens uitleggen hoe het nu moet en waar ik op moet letten bij mezelf.

edit; Uiteraard mag iedereen het me uitleggen hoor!!! :D Maar KT heeft mij vrijdag ermee geholpen maar ben het vergeten :o?

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:00

Wat geef je zelf voor hulp(en)?
Wijken is toch niks anders dan weg van je been?
Dan zou je dus op zijn westerns :P eerst recht stellen dus tussen je been en teugel. Dat zijn ahw muurtjes waar je paard tussen loopt. Dan leg je je linkerbeen tegen je paard en je linkerteugel, ik denk dat je je been iets naar achter legt. Paard zelf blijft recht volgens mij. En de ruiter ook *zit na te denken of ze zelf nog iets met haar zitbeenknobbels doet*
Volgens mij geef ik ook nog even richting aan door iets meer gewicht op de linkerzitbeenknobbel te leggen zodat je je paard ahw wegduwt zodra ze doet wat je vraagt verdeel je je gewicht weer gelijk.

Zoiets?

Eefske

Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:05

Iedereen bedankt voor de reacties en de pb-tjes.
Les zou ik overigens in Ommen (Overijssel) moeten hebben, niet in Rotterdam om verwarring te voorkomen ;)

Justkid, ik ga weer hard m'n werk doen met zachte billen en m'n ademhaling. M'n ademhaling gaat eigenlijk best aardig op het moment maar ik kan voor geen meter op haar doorzitten. Ik heb ook al geprobeerd om langzamer te gaan lichtrijden maar dat vind ik echt bijzonder moeilijk :+

SabM
Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:24

justkid tnx. ik doe idd eerst recht stellen, daarna linker been iets naar achteren en meer aandrukken en dan doet suus... uhhh.... NIETS _O- _O-
Volgens mij kijk ik naar waar ik naartoe wil en denk dat ik dan onbewust ook mijn gewicht iets op links zet waardoor ik haar idd weg duw.
Denk ik... volgens mij... uh.. hoop ik :?

Gisteren was suus een }:) Alleen maar onder me vandaan lopen, tempo was bizar... menig racepaard zou ons niet bijhouden O:)
Suus was drammerig en luisterde niet naar ophoudingen. Heb haar gewoon paar keer grof stilgezet omdat ik een soort buldozer zonder rem gevoel kreeg. 8)7
Na het rijden stond ze heel liefjes te kijken naar me en was knuffelig ^)

Pffff vanmiddag maar eens opnieuw proberen, mss is ze wat liever :Y)

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:39

het is vast het frissere weer... mijn lief paard was ook een Ferrari van de week :-)

SabM
Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-07-06

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:42

Dat zal ook wel, maar baalde er wel van. Ging rijden om 19.30 uur en het was mss te donker. Wij hebben geen licht in de bak alleen maar schijnsel van de lampen van de weg. dus veel was eng en raar en oja het waaide 8)7
Suus is altijd wel wat gevoelig geweest voor verandering jaargetijden, maar vond het niet leuk gisteren :o

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:42

-O- Stalgenootje heeft half uur naar me staan kijken.

Op rechte zijdes zit ik in mijn lichaam helemaal recht. Geen ongelijke druk te zien (alleen kijk ik teveel naar beneden maar dat is een ander verhaal)

Op voltes kantel ik mijn hoofd tijdens "de draai" ik kijk in de richting waar ik heen moet en druk dan de bovenkant van mijn hoofd naar buiten, waardoor ik altijd een schouder optrek en dus scheef zit.

Heb ik zowel links als rechts maar rechtsom minder. Ofwel, op linkervoltes ga ik naar rechts zitten omdat IK kantel.

Ze gaf me de tip om ipv. te kijken mijn hoofd iets opzij te leggen, alsof ik op mn zij tegen een kussentje aan ga liggen. Dan blijft mn lichaam recht en kan ik kijken zonder dat ik (scheef) kantel.

Toen ik dat deed gingen de voltes verbazingwekkend een stuk beter linksom bleef ze wat makkelijker doorlopen op de volte en rechtsom liep ze minder weg en kwam al iets makkelijker om mijn binnenbeen.


Gisteren les gehad en dit dus ook herhaald. Op de linkergalop is ze op lange zijdes al helemaal recht (yeeey!!) op de rechtergalop nog niet (ik ben te bewust van mijn zit en zit teveel te klooien :')) linksom gingen de lange zijdes vele malen beter en rechtsom gingen de voltes vele malen beter.

Uiteindelijk voelde ze aan het einde van de les wel heel erg fijn (voor het eerst!.. ondanks dat ze toch best wel gespannen was toen ze de trailer zag en op het terrein van instructrice helemaal in haar eigen wereldje zat voelde ze echt lekker.)

Mijn zadel schuift wss nog wat naar voren omdat ik in galop veel te veel aan het stuwen ben omdat ik bang ben dat ze uit galop valt (doe ik onbewust) toen ik stiller bleef zitten ging het wel al beter.. (alleen voelde ik wel spanning in mijn bovenbenen opbouwen omdat ik mezelf stil probeerde te dwingen :( [***] reageerder er niet heel erg op. Ze vond het wel prettig galloperen volgens mij.. Mag de sprong nog meer afmaken maar de spanning werd wel steeds minder in galop en ook bij het aanspringen en terugrijden ging het beter.

Al met al vond instructrice haar vergeleken met de vorige les heel erg vooruit gegaan. Ze vond mn achterwaarts supernetjes.. en ohja.. tot slot vind ze dat [***] moet nog meer om mn binnenbeen heen komen. (ze loopt nog steeds op beide kanten wat teveel tegen mn linkerbeen aan.. al wordt dat wel steeds minder.)

Was een pittig lesje gister.. wel nuttig. Kan haast niet wachten tot ik behandeld ben door osteo en zitles afgesproken heb en krijg van Japeloup!

SabM
Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-07-06

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:57

Lekker dat je les goed ging svdijk. Fijn dat je door hebt waar je op moet letten of iig wat je fout doet.

knollentuin
Berichten: 10407
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:10

ok ,wijken? in de proeven hoor je je paard vanuit de wending bij a eerst recht te richten ( ik heb het nooit iemand zien doen) maar stel je komt de wending uit en rijdt de ac lijn op. in de wending heb je je lichaam en je paard gesteld in de richting waarin je wendt. dus rechtsom is wijken voor rechterbeen.. in de rechterwending binnenbeen op singel buitenbeen iets naar achter dan terwijl de de ac oprijdt je paard rechtuit laten lopen en aan je been ligging en zit niets veranderen ,als het goed is zit je dan dus op je rechterzitbeenknobbel en kun je je paard van daaruit ,in combinatie met je binnenbeen naar buiten -links toedrukken.het is belangrijk dat je rechtop blijft zitten ,kijken waar je heen wil is goed, maar er niet naar toe hellen,dan kom je ws niet opzij. je buitenbeen hou je iets naar achter, daarmee voorkom je dat de achterhand uitzwaait of voor de achterhand uitgaat. het tever doorlopen uit de buitenschouder vang je op met je buitenteugel, te weinig opzij kan je beinvloeden door je buitenteugel iets van de hals mee naar buiten te plaatsen. ik weet dat je het op de manege en bij vele instructeurs anders leert ,maar op deze manier is het in mijn ervaring logisher voor je paard en een mooie voorbereiding op de rest van de zijgangen -ok wijken is niet een officiele zijgang maar als je het doorwerkt en er lengtbuiging bij vraagt is het een enorm fijne oefening om je paard los en soepel te werken.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:39

Zo mensen, mijn paard is maandag door de osteopaat behandeld en ondanks dat ik wel wat had verwacht, ben ik toch wel geschrokken hoeveel blokkades ze vond. Kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik niet eerder actie heb ondernomen. Maar ja...niks meer aan te doen.

Ik ga nu eerst mijn paard door de VA laten checken voor alle zekerheid en mijn zadels laten nakijken, want ik vermoed dat daar een deel van de sleutel van het probleem ligt. Helaas kan ik pas op 18 november terecht bij de zadelmakerij. Tot die tijd ga ik niet tot nauwelijks rijden, want ik heb geen zin om het opnieuw te verklooien.

Vraag aan jullie: wat kan ik doen aan grondwerk, longeren etc., hoe train ik m'n paard zonder dat ik er op zit?
Ik longeer weleens natuurlijk, met bijzet en dan laat ik vaak balkjes lopen en kleine sprongetjes nemen. Dubbele longe heb ik nog nooit mee gewerkt, werken aan de hand ed. ben ik ook niet echt mee bekend.
Wie heeft er tips??

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:56

Ik heb een filmpje in mijn profiel staan van wat ik met Kid moest oefenen toen ze door de osteopaat was behandeld
misschien heb je daar wat aan?

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:53

knollentuin schreef:
ok ,wijken? in de proeven hoor je je paard vanuit de wending bij a eerst recht te richten ( ik heb het nooit iemand zien doen) maar stel je komt de wending uit en rijdt de ac lijn op. in de wending heb je je lichaam en je paard gesteld in de richting waarin je wendt. dus rechtsom is wijken voor rechterbeen.. in de rechterwending binnenbeen op singel buitenbeen iets naar achter dan terwijl de de ac oprijdt je paard rechtuit laten lopen en aan je been ligging en zit niets veranderen ,als het goed is zit je dan dus op je rechterzitbeenknobbel en kun je je paard van daaruit ,in combinatie met je binnenbeen naar buiten -links toedrukken.het is belangrijk dat je rechtop blijft zitten ,kijken waar je heen wil is goed, maar er niet naar toe hellen,dan kom je ws niet opzij. je buitenbeen hou je iets naar achter, daarmee voorkom je dat de achterhand uitzwaait of voor de achterhand uitgaat. het tever doorlopen uit de buitenschouder vang je op met je buitenteugel, te weinig opzij kan je beinvloeden door je buitenteugel iets van de hals mee naar buiten te plaatsen. ik weet dat je het op de manege en bij vele instructeurs anders leert ,maar op deze manier is het in mijn ervaring logisher voor je paard en een mooie voorbereiding op de rest van de zijgangen -ok wijken is niet een officiele zijgang maar als je het doorwerkt en er lengtbuiging bij vraagt is het een enorm fijne oefening om je paard los en soepel te werken.


nog nooit iemand zien doen het rechtstellen? Ik wel... omdat je met rechtstellen kunt voorkomen dat ze over de schouder naar buiten valt... want dat gebeurt veel... en dat is eigenlijk geen wijken..... :=