spier ontwikkeling bij de schoft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

spier ontwikkeling bij de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 12:48

Wie weet wat voor oefeningen ik met mijn paard kan doen om de spieren aan weerszijden van de schoft te trainen. Mijn paard valt daar momenteel behoorlijk in. Hij is 18, maar wordt nog 4 à 5 x per week gereden of gelongeerd. Ik geloof niet dat dit echt door zijn leeftijd komt en wil om problemen met het zadel te voorkomen deze spiergroep extra gaan trainen. Wie heeft er goede tips voor mij?

Alvast bedankt.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: spier ontwikkeling bij de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:07

Goed de boven lijn trainen, kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
staan goeie oefening die je ook aan de hand kan doen.
Het is een kwestie van de goeie stelling en buiging vragen met een goed ontspannen onderhals, ruimte bij de kaak , soms moet het paard in het begin best laag lopen om die spier te pakken te krijgen.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: spier ontwikkeling bij de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:10

Ik sluit me bij bovenstaand aan :Y)

Longeren met touw geeft ook veel resultaat, mits je paard goed over de rug loopt in totale ontspannenheid ;)

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:12

ook je zadel kan de oorzaak zijn van het weg drukken van deze spieren,als je zadel zo past dat het gaat klemmen als deze spieren met werk dikker worden door aanspannen. het kan dan helpen door met een wat wijdere boommaat te rijden om daar ruimte aan die spieren te bieden. nu ik met wow rijdt is het probleem bij mijn oudere paard weg...die had daar ook last van

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: spier ontwikkeling bij de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:12

Ja, daar heeft knollentuin een goed punt ;)

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:25

kaatje77 schreef:
Longeren met touw geeft ook veel resultaat, mits je paard goed over de rug loopt in totale ontspannenheid ;)



Longere met touwtjes zou ik zeker niet aanraden, dat geeft een gedwongen houding en je wil juist de spier niet gedwongen trainen want dan kun je snel last van verzuring krijgen en dan werk je juist averechts.
Voelen met je eigen handen en leren te zien met je eigen ogen en vooral luisteren naar het paard, dan kun je pas een spier mooi opbouwen.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: spier ontwikkeling bij de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:30

geen touwtjes, een touw ;)

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Re: spier ontwikkeling bij de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 17:59

ik was al wat begonnen met recht richten maar door verschillende oorzaken is dat weer blijven liggen. En ik probeer hem al zo laag mogelijk te rijden. Mijn zadel wordt jaarlijks gecontroleerd door een goede zadelmaker. Volgens hem ligt het goed en heeft hij de ruimte om die spieren goed te gebruiken. ik heb het paard nu 5 jaar en het zadel heb ik er bij gekocht. Ik denk dat hij er in ieder geval al bijna 7 jaar mee loopt. Het probleem is het laatste jaar ontstaan.

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Re: spier ontwikkeling bij de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 18:03

Kaatje77, welke manier bedoel je met longeren met touwtjes. Echt met bijzetjes of meer een chambon of pessoa? Als ik hem met pessoa of chambon longeer, zakt hij wel heel makkelijk. Soms iets te makkelijk waardoor hij bijna met z'n neus over de grond gaat.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:05


amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:08

Met zn neus over de grond is juist goed,
dit afwisselen met iets (dus niet vast !) hoger bijzetten en je hebt een perfecte longeertraining :)

nandolufyou
Berichten: 605
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:07

Heej! De fysio was een tijd geleden bij ons geweest, bij mijn paardje precies hetzelfde. Aan de teugel rijden maar dan laag (lange hals/nek van paard) was een goede oefening, en inbuigen als je op de grond staat. Gewoon ernaast sttaan en dan een paar keer zijn hoofd naar jouw toe buigen, iets lekkers in je hand help heel goed.

Succes!

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: spier ontwikkeling bij de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:32

@kaatje Vind ik zelf niet echt een fijne ongedwongen manier ook de bovenlijn word hier niet lekker mee getraind je ziet dat het paard toch best tegen de druk in komt, en dat wil je juist niet want dan train je spier technisch echt niet goed, maar juist averechts,
Je kan beter met gevoel in je eigen handen trainen toch, waarom al die hulpstukken?
Ik longeer zelf altijd met kaptoom, daar kun je heel fijn de boven lijn mee trainen en het binnen achter been om onder de massa laten stappen en je leert heel veel te voelen wat je in je handen hebt dat gevoel kun je nooit ontwikkelen als je er touwtjes aan hangt toch?