Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:06

Fijn Rhys, dat Venna al beter liep.

Janus is een keer gemanipuleerd, en arme vent was daarna echt de weg kwijt. Ik kreeg de opdracht op hem een paar dagen rust te geven, en daarna een paar ritten vnl alleen maar rechtdoor(buiten dus). Vervolgens na een week de bak in, en hem met lange teugel kriskras door de bak te sturen. Na 15 minuten was Janus drijfnat. Hij moest echt zijn evenwicht opnieuw vinden. Help 4 benen, wat moet ik ermee en waar moet ik ze laten :')
Bij mij wordt mijn nek een paar keer per jaar gemanipuleerd. Na de eerste keer, wist ik precies wat Janus voelde. Ik had het gevoel dat mijn hoofd scheef op mijn romp zat, en had enorme spierpijn aan een kant van mijn nek. Hele vreemde ervaring.

Eefske

Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:47

Gooya schreef:
'

Eefske, zoooo jij hebt een bijleesactie gehouden. 98 pagina's! Respect!
Ik ken niemand die in je buurt lesgeeft. Mijn ervaring is wel: als je het serieus aan wilt gaan pakken, dan is 1x per maand les echt te weinig.
Ik heb de eerste paar weken minimaal 2x per week bij Japeloup gelest. Het is zo belangrijk dat je goede begeleiding krijgt in de eerste periode.
Maar goed... dat is mijn idee hè :o


Ben ik absoluut met je eens. Gelukkig hoeft het van mij allemaal niet zo serieus en heb ik ook eenvoudigweg geen tijd om serieus bezig te gaan. Ik woon in Rotterdam en paardlief staat bij m'n ouders dus ik kan alleen in het weekend rijden.
Meer dan dat zit er helaas niet in :\

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:25

tja, zadels.... := er is veel keus..er is heel vaak zo een modeverschijnsel .allemaal aan de hulsebos en nu de arno brand geloof ik.. ik heb een voorkeur voor platte zadels ,weinig tot geen wrong en een open zit. dat is niet zomaar te koop tegenwoordig want er is weinig vraag naar, zonder alle steuntjes moeten ruiters namelijk zelf zitten en balans vinden ~~}> en dat is niet altijd makkelijk.
mijn idee is dat als je zelfstandig zitten kan zonder ondersteuning van een zadel je kan rijden,en ook dat een teveel steunend zadel je juist stoort in het ritme van je paard en je beperkt in je zit en dus hulpen. bij rien van der schaft rijden ze op schultheiss zadels ,die zijn van stubben en superplat. worden ook op bestelling gemaakt, zo heb ik ook mijn passier laten 'verplatten"

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:33

Ik geef ook de voorkeur aan open zadels. Ik dacht dat mijn Massimo redelijk open was. Zit niet heel veel wrong aan, zit is wel wat dwingend. Voor mij dan, want anderen die op Jim hebben gezeten hadden er moeite mee.
Het zadel van Noor is ook plat, met erg weinig wrong. Heel confronterend, maar het zat wel erg lekker.
Doe mij die maar :D
Maar eerst een tijdje sparen en hopen dat mijn eigen zadel nu gewoon aangepast kan worden.

Tov
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-09-10
Woonplaats: dorp aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:58

svandijk86@ heel herkenbaar die moeite met de houding op de volte. Mijn juf legde het zo uit: de volte is een ronde cakevorm, en probeer jij met je houding alvast de vorm aan te houden van de cake.Dus doormiddel van draaien in je bekken waardoor je bovenlichaam meedraait.
Of denk eraan hoe je als kind vliegtuigje speelde. Je lichaam maakte allemaal bochten. Doe zoiets ook op je paard alleen zonder naar binnen te hangen.
Voor mij is het goed om even een poosje heel korte wendingen te maken met mijn zit. Dan voel je heel sterk wat er gebeurd met een wending/buiging in je eigen lijf. Probeer dat gevoel ook vast te houden als je de wendingen ruimer/ groter maakt. Door deze oefeningen verlies ik ineens minder mijn beugels en laat ik beter mijn schouders los.

Eefske, misschien is mijn juf wat voor jou. Ze geeft les in Overijssel e.o. en ik ben erg enthousiast over haar. Ze heet livetime hier op bokt en via haar profiel kun je aan haar gegevens komen. Succes!

SabM
Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-07-06

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:34

Zo we gaan hard hier. Ff bijgelezen. Druk weekendje gehad.
Zaterdag ben ik vroeg gaan rijden omdat ik daarna stalgenootje ging helpen bij haar wedstrijd.
Zondag heb ik de hele dag in Elysium gedobbert!! Heerlijk lekker sauna dagje met mijn zus. Was heerlijk ontspannen en loom.

Suus is de laatste 4 dagen opstandig en druk. Ze loopt super, ze sjouwt echt maar ik moeite met de druk die ze opbouwt van voren. Stalgenoot attendeerde mij erop dat ik mijn druk toch weer te veel had en vast hield van voren. Zij zoekt steun bij mij en ik geef het haar automatisch blijkbaar toch. Waardeloos dat het er nog zo in zit. Heb er de keren daarna echt op gelet. Ging beter maar Suus ging nog pittiger lopen. Ze probeert onder me vandaan te lopen qua tempo omdat ik haar recht op de benen probeer te krijgen. Ze gaat als ik haar terugplaats lopen rommelen in de aanleuning (wss door ook door mij). Dat wisselende tempo en onrusting in aanleuning is iets wat ik erg voel, maar blijkbaar niet zo toont. Want stalgenoot zij dat het er niet onrustig uit zag. Nou ja we modderen wel door. Vrijdag komt Knollentuin ons weer helpen.

Heb vrijdag met een Parelli luchtpad gereden onder mijn zadel. Direct liep suus veeeeel beter. Zaterdag met mijn bontje eronder, dat ging ook fijn. Zadel is dus toe aan wat vulling. Luchtpad vind ze super, dus ga daar maar eens overna denken om die aan te schaffen.

TNX Knollentuin bedankt voor de uitleg. Ga het zo even opschrijven en vanavond maar eens proberen.

SabM
Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-07-06

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:21

iemand ervaring met luchtpad van Kieffer?

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:07

Ken ik niet Sabm, nooit van gehoord. Wel interessant. Ik heb zelf een poosje met een prolite pad gereden. Vond paard wel fijn.

Hier nog steeds Koos Paardloos.
Probeer een andere invulling te vinden, maar dat gaat nog erg moeizaam. Paardrijden was echt mijn uitlaatklep. Maar wil ook niet overhaast wat anders kopen, ben daar nog niet aan toe. Ik hoop dat er iets op mijn pad komt, al zou het maar om tijdelijk gaan. Vanwege ziekte, zwangerschap, verkoopklaar maken, weet ik veel wat. Wil het paard wel bij mij in de buurt op stal zetten en de stalkosten betalen, alles is in overleg mogelijk. Ik wil weer wat om handen hebben....

SabM
Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-07-06

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:16

Heb met die van Parelli gereden maar die is € 275,00 en de Kieffer airpad maar € 89,95.
Dat is nogal een verschil.

Ik kan me voorstellen dat je het mist. Merk dat als ik 2 dagen niet naar paard kan ik helemaal onthand ben.
Ben zo gewend aan de invulling en het ritme. Lastig voor je dat je nog zoekende bent, maar idd rustig aan doen is het beste. Je komt vanzelf de juiste invulling tegen of dat eigen paard is of bijrijdtpaard is dat zie je dan wel.

Apple

Berichten: 76210
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:18

Dat kan ik me ook zo voorstellen Ankem :\ Ik kan me ook niet voorstellen wat ik zou doen als ik plots zonder paarden zou zitten :\

Is er geen stal in de omgeving waar ze wat hulp zoeken? Ofzo?

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:23

Geen idee, ben daar niet zo van op de hoogte... Moet ik wat eens wat rond gaan vragen. Heb vandaag wel een advertentie op marktplaats geplempt.
Tja, het veroorzaakt een beetje onrust. Drukke baan, zet spanning snel lichamelijk vast (zeker na zo'n week als vorige week) en die spanning moet ik ook lichamelijk weer kwijtraken, dus door lichamelijk inspanning.
Geprobeerd: Wandelen, breien, Zumba voor de Xbox kinect en dat werkt dus niet. Twijfel nu nog over hardlopen.

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:46

[RT-P] Opnieuw leren rijden - deel 2

Deel 2 van ons topic, en dan zal hier een slotje op komen.

Bedankt iedereen, en bedankt Bokt, voor de mooie woorden, voor de steun. Bokt heeft in dit topic zich van haar mooiste kant laten zien. Bedankt!!!!

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:30

er zit lekker nog geen slotje op :P kan ik hier nog even mn laatste post doen en de wens uiten dat deel 2 net zo respectvol en leerzaam gaat zijn als 1 :))

Kinke

Berichten: 20556
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:07

En dan meld ik even dat ik gewoon weer mee ga genieten van het fijnste topic op Bokt, deel 2 :)

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 01:43

En dan op veler verzoek en met een welgemeend compliment voor iedereen in het topic veel plezier, succes en wijsheid in deel 2!

Afbeelding