Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:09

Wil jij zaterdag dan ook een update geven?
En de tips hier neerzetten please? :)

En thanks :o
Zachte billen joh...... dat kan wonderen doen :D
Ik zet het maar niet in mijn onderschrift zo, dat staat raar :o Al zou het een goede reminder zijn :D

Ga mijn instructrice ff pb-en met de link van het topic, hopelijk wilt ze reageren :)

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:42

Wat fijn dat je paard je zo spiegelt, dat is echt de beste manier om te leren.
Tip om goed te blijven ademen; zing een liedje :) Wij hadden één dame op de vereniging die verkeerd ademde tijdens het springen, en die ging altijd zingend de ring door. Beetje komisch gezicht, maar haar resultaten gingen echt vooruit :j

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:45

Wat fijn dat je weer kan genieten van het rijden +:)+

Ik heb jou altijd gezien als iemand met veel verstand van paarden, heel knap dat je inziet dat een nieuw begin het beste voor jou is. Niks om je voor te schamen hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:52

Blijheid schreef:
Wat fijn dat je paard je zo spiegelt, dat is echt de beste manier om te leren.

SuperMerrie 8-)

Zingen zei instructrice ook al :j alleen ben ik daarin een beetje verlegen :o

Ik klets wel veel tegen haar, maar alleen als er niemand bij is :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:53

bromfiets schreef:
Wat fijn dat je weer kan genieten van het rijden +:)+

Ik heb jou altijd gezien als iemand met veel verstand van paarden, heel knap dat je inziet dat een nieuw begin het beste voor jou is. Niks om je voor te schamen hoor :D

Senks :+:

Jij bent een schatje, maar dat weet je wel toch? :+:

Amanda__

Berichten: 1790
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:22

Yamcha: jou verhaal kon zo de mijne zijn. ook ben ik opnieuw begonnen sinds enkele maanden. Ik denk,voel precies hetzelfde tegenover mijn paard.
Het gaat helemaal goedkomen met ons, hier komen we sterk uit!
Heel veel succes en vooral PLEZIER ermee!

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:24

:o

Maar ik ben wel benieuwd naar rijfoto's nu :))

DeHP

Berichten: 572
Geregistreerd: 16-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:25

je kunt in de draf proberen mee te tellen met de passen/ lichtrijden. sta-zit, sta-zit, sta-zit inademen en dan weer 3x sta-zit uitademen. In uiteraard door de neus en uit door de mond.
Super dat je echt zo hard je best doet om je angst te overwinnen!!

Naomi_Star

Berichten: 964
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:35

Yamcha ik vind het echt ontzettend knap dat je deze keuze hebt gemaakt! Lekker opnieuw en vooral met veel vertrouwen leren paardrijden.. Fijn ook dat je meteen verschil merkt wanneer je met 'zachte billen' of harde billen zit! Ik ben wel benieuwd van wie je les hebt..

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:41

Er loopt momenteel een heel leuk topic over "angstige ruiter" waar allemaal mensen met angst opnieuw leren rijden. Misschien moet je daar ook eens kijken. Doet je vast goed. Je bent zeker niet de enige die na bijvoorbeeld een naar ongeval heel veel moet overwinnen om weer met plezier en ontspanning te kunnen rijden.

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:32

Dank je, had het gezien :)
Vind het erg herkenbaar allemaal.

Bromfiets: dat duurt nog ff hoor :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:33

Amanda__ schreef:
Yamcha: jou verhaal kon zo de mijne zijn. ook ben ik opnieuw begonnen sinds enkele maanden. Ik denk,voel precies hetzelfde tegenover mijn paard.
Het gaat helemaal goedkomen met ons, hier komen we sterk uit!
Heel veel succes en vooral PLEZIER ermee!

Vertel een uitgebreider als je wilt?

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:48

Super dat je er zo mee bezig bent!
Vervelend dat je lijf niet wil wat je hoofd wel wil (want aan kennis ontbreekt het je niet), en dat alleen door angst.
Gewoon de tijd nemen voor deze stappen en dan komt het moment "vanzelf" dat je kan gaan genieten en samen met je paard het beste uit jullie te gaan halen.
Zoals je weet vind ik dat je een heerlijk paard hebt om mee te werken, ze spiegelt je heel mooi, ook al is dat soms lastig, omdat je elk kleine "foutje" 3dubbel terug krijgt. Maar daardoor wel hele mooie leermomenten.

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:18

Ja, ze is geweldig, hè? Ik ben echt dol op haar. Het gekke is, dat als ik aan de hand met haar werk, dat ik helemaal geen angst heb. Maar erop is anders wat.....
Maar morgen weer les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:21

Naomi_Star schreef:
Yamcha ik vind het echt ontzettend knap dat je deze keuze hebt gemaakt! Lekker opnieuw en vooral met veel vertrouwen leren paardrijden.. Fijn ook dat je meteen verschil merkt wanneer je met 'zachte billen' of harde billen zit! Ik ben wel benieuwd van wie je les hebt..

Van Japeloup hier op Bokt :)

martine2610

Berichten: 361
Geregistreerd: 02-03-08
Woonplaats: Assendelft

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:36

heel goed wat je doet! en zo herkenbaar! ik ben ook opnieuw begonnen met mijn instructrice: belangrijkste: ontspanning bij mijn merrie en mezelf. eerst in stap, dan pas verder....of niet! per dag verschillend.
in theorie weet ik het wel, maar het doen....zo moeilijk! Voor haar wel heel belangrijk omdat ze kissing spines heeft....heel veel succes! je bent hartstikke goed bezig!!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:42

Ik lees vooral mee, maar wou even zeggen dat ik iedere keer moet lachen als jij weer met je "zachte billen" aan komt zetten. :')
Ik zou zeggen zet dit in je onderschrift: Zolang ik nog niet netjes met zachte billen kan rijden mag ik dit niet uit mijn onderschrift halen.
Heb je een mooi doel haha.

Tov
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-09-10
Woonplaats: dorp aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:02

Hé wat herkenbaar inderdaad. Ik was alleen een slechte en angstige B ruiter, en ga nu voor een goeie ;) Wel heb ik zoals iemand anders al zei me veel verkeerde dingen aangeleerd. Teveel binnenteugel, gespannen binnenbeen, teveel naar het hoofd kijken of ie al niet zakt etc. Ik bleek ook veel te veel op mijn (gespannen) bovenbenen te zitten en leer nu diep zitten, en ja met zachte billen :D Doordat ik alleen nu veel dieper zit en een hard (Stubben) zadel heb, én geen tienerkontje meer heb, kortom ik wat zadelpijn heb, moet ik nu opletten dat ik niet stiekum mijn spieren aanspan om de druk te verminderen.
Ik moet zeggen dat echt zitten wel verslavend is. Ik begin met rijden met beugels op maat. Daarna rijd ik een poos zonder beugels. Wanneer ik ze dan weer aan doe, zijn ze echt te kort. Ik merk nu als Tov nu wegspringt, dat ik juist dieper ga zitten, ipv dat ik me als ware eruitknijp door mijn benen aan te spannen. Tijdens de les rijden we voltes, veel wendingen op de zit, dus draaien met je bekken en veel lange teugel werk. Dat laatste vind ik lastig, en ik val iedere keer weer door de mand dat ik aan de voorkant teveel wil. Esther, mijn instructrice roept dan; " teugels langer" en hop daar gaat Tov met het neusje naar beneden...
Moeilijk vind ik wel inderdaad diep zitten in draf. Tijdens het lichtrijden raak ik helemaal in de knoop, ik span dan weer helemaal op, verlies mijn beugels, val naar voren en kom te veel omhoog. Het gekke is dat ik daar eerder minder last van had, maar het is nu een grote verwarring. Met doorzitten is in die zin makkelijker, alleen kan ik dan minder goed ontspannen, en komt mijn ademhaling te hoog, loopt Tov minder ontspannen en je snapt het wel.
Ik heb inderdaad al gezongen in de bak :') maar zijn er nog andere tips?
Het is trouwens wel enorm verrijkend om zo je paardje ook veel beter te leren kennen en begrijpen.
Ik blijf volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:37

Gypsy schreef:
Ik lees vooral mee, maar wou even zeggen dat ik iedere keer moet lachen als jij weer met je "zachte billen" aan komt zetten. :')
Ik zou zeggen zet dit in je onderschrift: Zolang ik nog niet netjes met zachte billen kan rijden mag ik dit niet uit mijn onderschrift halen.
Heb je een mooi doel haha.

Lach er maar om, maar het werkt wel :j :D

@ Tov: mooi! Vind het super om je verhaal te lezen, fijn zo een spiegel. Ik snap echt helemaal wat je bedoelt :j

Naomi_Star

Berichten: 964
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:37

Hoe is je les vandaag gegaan, of vanavond pas les?

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:10

Ben net terug van les.
Sommige dingen gingen wel beter, bijvoorbeeld het ademhalen, kom alleen heel dicht nu bij het pijnpunt waar het allemaal om gaat: de angst voor controleverlies. En die komt opzetten op het moment dat ik mijn beugels kwijtraak..... en dat komt doordat ik in elkaar duik. Het stomme is, realiseer ik me nu, dat dat gebeurt als ik op het goede been lichtrijd, gek genoeg op het verkeerde been niet? Heel raar.
Instappen gaat wel goed, trek alleen mijn rug hol als ik mijn buitenteugel eraan moet houden, ook weer zo een raar ding.
Huiswerk is oefenen op goed ademhalen, en relaxen op het paard.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:16

Je vergeet te melden dat het aan het eind wel beter ging, dat je dacht de controle te verliezen, en ipv te gaan spannen juist ontspannen ging zitten, met als resultaat dat je weer controle had en je paard mooi met je mee ging ontspannen.

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:19

Wat ben jij toch ook een schatje <3

Echt, als ik jou niet had, dan was ik gestopt met rijden denk ik :=

Maar dat klopt :j
En ik vergeet ook te vermelden dat ik heel erg moest huilen omdat ik een beetje in paniek raakte........ en dat het toch gewoon goed kwam :)
Paard is ook zo'n schatje, wat ben ik dol op haar zeg <3 een paard met een beter karakter moet nog geboren worden........ hoezo Ferrobloed is lastig, helemaal niet :n

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:22

Heerlijk zo'n schat van een paard :)
Goed om te lezen dat je je les toch nog positief hebt afgesloten!

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:28

Ik doe het ook voor pwoonlief :o

Ik wil dat zij het rijden leuk vindt :j en ik wil eerlijk zijn naar haar toe, en het is niet eerlijk om te eisen dat je paard nageeft, terwijl de ruiter teveel zit te flapperen om dat te kunnen doen :j