Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElanII

Berichten: 1253
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:50

@Yamcha: als ik nieuwe tips krijg, dan geef ik die zeker door. Beter dat meer mensen er wat aan hebben :D Het valt me trouwens wel op dat je geneigd bent om de negatieve of angstige dingen te benoemen dan stil te staan bij de dingen die wel heel goed gegaan zijn. Dat begrijp ik dus van de relativerende post van je instructrice :) Ik weet hoe moeilijk het is om juist die omslag te maken, maar in je koppie moet die knop toch echt om en ik weet hoe moeilijk dat is. Daarom ga ik in hele kleine stapjes, zodat ik eigenlijk altijd met een goed gevoel uit mijn les kom. Daardoor groeit mijn zelfvertrouwen en durf ik weer meer. Geen kritiek is dit he, meer een tip :o

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:36

Voelt ook niet als kritiek. Zal het morgen nog eens goed doorlezen wat je zegt. Heb nu hoofdpijn en ben heel moe. Moest vanavond nog best veel huilen. Dit is erg zwaar merk ik.

ElanII

Berichten: 1253
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:51

Yamcha schreef:
Voelt ook niet als kritiek. Zal het morgen nog eens goed doorlezen wat je zegt. Heb nu hoofdpijn en ben heel moe. Moest vanavond nog best veel huilen. Dit is erg zwaar merk ik.

Herkenbaar hoor. Mijn emoties komen er ook geregeld uit als ik oefeningen aan het doen ben met mijn instructrice of tijdens de les. Gewoon laten komen hoor, moet er toch uit.
Mijn instructrice woont trouwens in de regio Utrecht, niet zover van jou vandaan dus ;)

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:24

Gaat het bij jou ook al beter dan? Ik word er zo moe van...... zo heftig is dit....

ElanII

Berichten: 1253
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:59

Yamcha schreef:
Gaat het bij jou ook al beter dan? Ik word er zo moe van...... zo heftig is dit....

Met het rijden of met de emoties ? Met allebei iets beter wel. Ik ben zoals al eerder gezegd helemaal geen wereldruiter, maar ik begin er weer lol in te krijgen, zeker in de lessen, daar verheug ik me altijd enorm op. De rijtechnische vorderingen gaan langzaam, maar de spirit is al een stuk beter dan die was. Ik denk dat jij nu zo'n beetje in de fase bent voordat ik opnieuw begon, beetje depri soms denk ik en er heel zwaar aan tillen... Geloof me, het komt goed, je vertrouwen gaat echt groeien en het fijne gevoel, het genieten, dat komt echt terug. Het klinkt misschien gek en heel zwaar maar achteraf beschouw ik de afgelopen periode een beetje als een rouwproces, dat is ook zo'n periode met allerlei fasen waar je doorheen moet, maar waar je sterker uit komt. Zeg het maar als ik overdrijf hoor :o

Tov
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-09-10
Woonplaats: dorp aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:26

Herkenbaar! Soms denk ik, is het nu zo belangrijk om paard te rijden? Koste wat het kost? Maar het zijn denk ik twee dingen die door elkaar lopen. Enerzijds opnieuw plezier krijgen in je sport. Maar anderzijds het overwinnen van je angst. Ik merk wel dat het leren omgaan met een angst die zo enorm je impulsen beheerst, enorm vermoeiend is, maar uiteindelijk me ook meer en meer leert met angsten/ controle verlies om te gaan. Uiteindelijk wordt je er op meerdere vlakken een mooier mens van, niet alleen op het gebied van sport of omgang met je dier. Ik bedoel maar; de angst/ spanning die wij ervaren bij het paardrijden na een valpartij, ervaart iemand anders die een ongeluk heeft gehad met de auto, tijdens het autorijden.
Maar pittig is het!

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 04:21

Dat is idd wat het is, een rouwproces.
Wat ik merk, is dat ik heel veel spanning heb, in mijn lijf, maar ook in mijn hoofd. Dingen die me dwars zitten, dingen die ik moet afsluiten, en loslaten, en ik merk dat ik dat moeilijk vind. Onafgewerkte zaken, onverwerkt verdriet.
Paarden zijn spiegels, en zeker die van mij. Paarden hebben ook de gave om je in een spiegel te laten kijken, en dan meer geestelijk. Ik word heel hard met mijzelf geconfronteerd, en deze merrie is daar heel goed in. Zij laat me alle spanning zien die ik heb, en die spanning is de reden dat ik mijn beugels kwijtraak: ik kan mijn benen niet ontspannen af laten hangen.
Ik moet het: 'ik kon' ook loslaten..... dat was toen. Verleden tijd.
Paarden zijn voor mij ontspanning, en rust, en lol, maar ze zijn ook uitstekende spiegels, en in die spiegel zie ik geen rust en ontspanning, maar stress, onuitgesproken woorden en woorden die niet uitgesproken zouden moeten zijn.
Wat te doen?
Goed slapen, is belangrijk voor nu. (sprak zij om 4.18 :+ ) Dingen afwerken, geen dingen laten liggen. Woorden gaan uitspreken die ik niet uitgesproken heb, structuur in mijn hoofd, rust in mijn hoofd. Ontspanningsoefeningen. Zen te paard.

ElanII

Berichten: 1253
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 07:23

Toen ik mijn reply gepost had, dacht ik van: "O jee, maak ik het niet allemaal veel te zwaar nu?" Er kwam maar geen reactie en ik werd een beetje ongerust :o Jij herkent het dus wel en ik sta ook achter mijn uitspraak, maar meisje: maak het ook niet te zwaar. Ik ben er wel van overtuigd dat de spanningen waarmee jij rondloopt in je lijf, dat die een weerspiegeling zijn van niet afgemaakte zaken of iets dergelijks en ook dat je die spanning over kan dragen op je paard, maar maak er geen halszaak van.
Wat het loslaten van je benen betreft: ik was me er niet eens van bewust, maar natuurlijk doe ik dat ook, vasthouden dus. Wij zijn daar nu mee bezig. Mijn beugels waren ook veel te kort daardoor. Ik moet dan zonder beugels stappen (wat ik niet durfde natuurlijk). Geen probleem, de juf loopt mee zolang ik niet durf. Daarna gaan we in het midden van de bak stil staan. De juf pakt mijn voet, ik hoef alleen maar los te laten, te ontspannen, heel moeilijk dus. Ze tilt mijn (losgelaten) been omhoog en let erop dat mijn been los blijft. Daarna laat ze het weer voorzichtig zakken. Andere kant hetzelfde natuurlijk. Voor mijn gevoel zijn mijn benen dan 1 meter langer geworden, het is een hele aparte sensatie. De beugels gaan dan 1 gaatje langer. Op deze manier ben ik al 3 gaatjes langer gaan zitten en het zit fijn. Het valt me nu ook pas op, hoeveel ruiters (veel) te kort zitten, ook gevorderde ruiters. Nog een tip om "zachtheid" te krijgen (niet alleen in je billen). Tijdens het rijden niet alleen goed ademen maar zelf je kaak loslaten, net zoals je van je paard wilt eigenlijk. Let er maar eens op: waarschijnlijk rijd je keurig met je mond dicht, maar met je kiezen ook op elkaar. Laat die onderkaak maar los, laat maar hangen. Ik moest er heel erg om lachen de eerste keer en het is nog geen gewoonte, maar alles moet zacht worden, ontspannen, ook je kaak. Verder: gisteren hoorde ik van een vriendin dat ze, ook i.v.m. angst, E.M.D.R. gaat doen. Dat is een therapie met oogtrillingen waar kennelijk verbluffende resultaten mee behaald worden, niet alleen voor ons probleem zal ik maar zeggen. Zij heeft alleen nog maar de intake gehad, maar ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Afijn tot zover... Zo meteen mag ik na een week weer op mijn paard, met juf erbij. Daarna naar een verjaardag, dus update komt waarschijnlijk vanavond pas...

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:29

Heb net lekker gereden..... gestapt en gedraafd en ik was relaxed.....
Yes!!!

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:06

+:)+

Tov
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-09-10
Woonplaats: dorp aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:56

Ik zat ook al "op je te wachten", fijn dat je zo lekker gereden hebt!

Citaat:
Tijdens het rijden niet alleen goed ademen maar zelf je kaak loslaten,


Helemaal mee eens ElanII! Ik heb ondekt (eindelijk..) dat alles met alles samenhangt; span ik mijn kaak, dan trek ik ook mijn schouders strak, en kan ik mijn been niet lang maken. Het lijkt dan net of ik een trekpop ben die aan de bovenkant wordt aangetrokken; alles doet mee.

En nog even over de enorme spanning die vrij lijkt te komen bij het paardrijden. Alles wat je door de dag of misschien wel dagen meeneemt aan spanning, komt vrij op de plek waar je het kwetsbaarst bent. Je neemt dus idd spanningen mee op het paard, die niet direct met het rijden te maken hebben.Vaak is paardrijden een heerlijke afleiding voor mij, alle zorgen laat ik dan los. Maar toen ik onlangs een conflict had met mijn man ( hij wist het niet eens := )en ik dat niet had uitgesproken, en het dus heerlijk in mij gistte, werd mijn les een drama. Tov was zo vervelend en luisterde zo slecht...dacht ik. Maar Tov gaf alleen maar door wat ze bij mij waarnam.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:15

Hoi mag ik ook meepraten?
Ik vind het wel een bijzonder fijn topic,
Yamcha ik heb wel eens een topic van jou gezien met Duitse Herders toch?

Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd wat jullie met "zachte billen" precies bedoelen :=
Even een stukje over mijzelf zodat je ook weet met wie je te maken hebt :7
Ik beschouw mezelf als een talentloze amateurruiter die het gewoon van veel oefenen moet hebben.
Ik heb mijn eerste eigen paard nu 4 jaar.
Ik heb met tussenpozen daarvoor zo'n 7 jaar intensief manegepaard gereden en ben toen overgestapt op western.

Ik dacht dat ik best wat kon maar eigenlijk wist ik helemaal niks. Veel van de beschrijvingen die jij doet gebruik ik ook.
Ik rij alleen bijna nooit licht, alleen even in het begin, ik denk dat ik die zachte billen wel snap hoor en die heb ik denk ik ook wel.
Nu pas, na bijna 4 jaar, maak ik ineens grote sprongen vooruit.
Kid hoef ik eigenlijk niet te sturen voor mijn gevoel, ik kijk of denk waar ik heen wil en dan gaat ze gewoon.
Ik ben haar nu zelf aan het leren spinnen en stoppen, uiteraard onder begeleiding en ik vind het zo gaaf dat ik dat gewoon kan,
mijn paard zelf iets leren.

Tegen spanning en om diep adem te halen gebruik ik wel eens gewoon kauwgum, en bij het draven helpt het soms om gewoon niet te focussen maar met "zachte ogen" te rijden en je te concentreren op wat je voelt.
Je kunt ook doorzitten aan de longe met je ogen dicht, maar dat moet je wel durven.
Iedere keer als je langs een bepaalde letter in de bak komt zuchten.
Maar eigenlijk denk ik dat je gewoon heel veel moet rijden, dan komt het vanzelf terug. :j

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:38

Voor mij zijn er altijd een paar dingen waar ik naar kijk of iemand los en ontspannen zit:
Zit iemand met zacht billen (dus ja zo zacht dan je eigenlijk een soort van dril billen hebt), vele zitten met gespannen billen.
Ademhaling rustig en vanuit de onderbuik, vele hebben hun adem hoog en gespannen.
Gezichtsspieren ontspannen. Heeft iemand zijn kaken vast dan heeft hij ook zijn heup en bekken vast.

Pas als dit allemaal klopt dan kan je gaan kijken of iemand scheef zit etc.
Dan pas kun je in mijn ogen iemand vragen om een paard te gaan rijden/trainen/corrigeren.

Het gaat er om dat een ruiter een onafhankelijke en vooral gecontroleerde houding en zit heeft. Kan een ruiter op het juiste moment de juiste spieren aanspannen en los laten.

Ik kan niet anders zeggen dan dat Yamcha aan het begin staat van fijn rijden, alleen is de eerste stap alles behalve makkelijk. Maar ze neemt hem wel, petje af dus.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:21

Ik dacht al dat het zoiets was :D
Dat heeft me heel veel tijd gekost voor ik dat kon.
(denk aan jaren, ik ben geen held :o )
Dat loslaten heeft met vertrouwen te maken; je zit al snel in een cirkeltje
ik span aan omdat paard even schrikt of wegspringt, en doordat ik aanspan weet mijn paard het zeker, het is echt gevaarlijk :j

Nu gaat het meestal goed, maar met buitenrijden heb ik het nog wel vaak als ik alleen met mijn paard ben.
Bij western heb je nog als extra moeilijkheid dat je de teugels los moet laten als ze goed op eigen benen loopt.
Dat vond ik de allermoeilijkste opgave terwijl het gewoon in je hoofd zit.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:00

Het is ook niet makkelijk, maar of het alleen maar in je hoofd zit....
Dat weet ik nog net zo niet, we zijn zo gewent om bepaalde dingen op een bepaalde manier te doen.
Een lijf heeft de gewoonte om een houding te kiezen waarin hij zich het makkelijkst voelt. Zo komt het ook dat als je maar je dagelijkse dingen doet je niet hoeft te merken dat je stijf, scheef etc bent. Tot je iets anders of iets nieuws gaat doen. Soms houden we een houding/gewoonte vast terwijl de reden waarom we dat doen allang niet meer aanwezig is.
Dingen die ons zelf hebben aangeleerd zijn soms moeilijk af te leren, zoals we allemaal waarschijnlijk weten leer je makkelijker iets nieuws aan dan dat we iets ouds afleren.
Het leuke van paardrijden vind ik dat je steeds weer met je eigen tekortkomingen geconfronteerd wordt, en dat je doormiddel van je paard gelijk terug gespiegeld krijgt of je op de goede weg zit (heb het dan zowel over lichamelijk, als geestelijk).

Wel fijn justkid dat je beseft wat en wanneer er iets niet helemaal goed gaat. Dat is imo altijd het belangrijkste.
Klinkt alsof je lekker op weg bent met je paard, gewoon genieten van alle fijne momenten (maar dat zit wel goed geloof ik).

ElanII

Berichten: 1253
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:11

@Yamcha: GE-WEL-DIG *\o/*
Ik ben zo blij voor je. Nu weet je in ieder geval dat je “het” nog in je hebt en nog kan, ook als het eens minder gaat. Update van mijn les staat trouwens onderaan…
@Tov: inderdaad alles hangt met elkaar samen en je kaak is heel belangrijk daarbij. Zet je tanden maar eens op elkaar, span je kaak. Waar is je tong ? Bovenin dus, Laat je tong naar beneden zakken en laat hem onderin je mond liggen. Je kaak ontspant, je nek en schouders ontspannen enz..
@justkid: ook op dit interessante topic, leuk. Je bent goed bezig zo te zien.
@japeloup: mee eens. Als de kaak gespannen is, zijn ook nek en schouders gespannen en de rest ook. Doe jij met je leerlingen ook oefeningen naast het paard om ze los te maken en goed te leren ademen ? Mij helpt dat enorm.
Ik ben het met jou eens dat je lijf gewend is om een aantal dingen op een bepaalde manier te doen, maar ook met Justkid. Wat zich in je hoofd afspeelt, kan ook een positieve of negatieve uitwerking hebben, heb ik vandaag nog ondervonden. Ik had vandaag dus les, oefeningen gedaan, ik word losser in mijn lijf en rechter, fijn dus. Daarna opgezadeld en ik zou gaan rijden maar… de bak was een drama, daar kon ik echt niet in rijden zo slecht. Het weiland was dan wel niet ideaal, maar vele malen beter. In mijn hoofd zit echter een doemscanario met als titel: “Mijn paard gaat er altijd vandoor in een vreemde bak”. Weg was dus de ontspanning in mijn lijf… Het duurde dus best een poosje voordat die ontspanning weer terug was… De juf heeft Dúx echt een poosje vast moeten houden voordat mijn lijf weer ontspannen was en Dúx lekker mee ontspande.
@Yamcha: ik zou jou nog een update geven over de ademhaling bij het lichtrijden. Nou heb ik niet gedraafd, alleen gestapt, maar wel op de grond geoefend. Zoals ik al zei heb ik alles verkeerd aangeleerd ook lichtrijden. Wat ik dus doe is wat ik geleerd heb: het bekende sta-zit oftewel recht omhoog komen (te hoog) en recht omlaag, fout dus. Zoals ik het doe kom ik achter de beweging van mijn paard aan en achterin het zadel terecht bij het gaan zitten. Ook kom ik, doordat ik te ver omhoog ga met een dreun (voor het gevoel van mijn paard dan) terug in het zadel. Dan gaat mijn paard eerst zijn pas verkorten, als dat niet helpt, gaat hij zijn rugspieren minder bewegen en als dat niet helpt (en dat doet het niet als ik het niet goed doe) dan drukt hij zijn rug weg en komt volkomen vast te zitten. Daarom is Dúx nu een week geleden behandeld en is het aan mij om goed te leren rijden. We hebben nu dus “droog” geoefend en ik heb meteen gevraagd hoe het dan met het ademen zit.
Inademen bij “sta” en uitademen bij “zit” dus. Het sta gaat niet recht omhoog, maar hierbij moeten de heupen naar voren kantelen. Daardoor kom ik minder hoog uit mijn zadel en op een juiste manier weer terug… Morgen ga ik lekker even een rondje naar buiten, dan kan ik wel beter ontspannen, want Dúx is bomproof en lekkere stukken draven, oefenen dus wat ik vandaag “droog” heb geoefend. Het is toch wat he, als je (ik dus) op gevorderde leeftijd nog moet leren paardrijden. Ben ik gek of beleef ik mijn tweede jeugd ? Ik heb er in ieder geval lol in, laat ik het daar maar op houden… :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:33

Zo, nu even een uitgebreid verslag, zat vanmiddag op de foon, en wilde jullie toch even iets laten weten, dus vandaar even een kort berichtje. Voor de mensen die het interesseert: korte berichten komen waarschijnlijk van de foon, lange van de computer.

Goed, ben dus vanmorgen naar mijn meiske gegaan, heb haar opgehaald van de weide, waar zij enthousiast naar mij toe kwam, zij vergat even haar waardigheid. Ik vertelde haar dat ik vandaag vooral gewoon lol met haar wilde hebben, gewoon leuk, en dat ik even op haar ging rijden, vroeg haar om voorzichtig met me te zijn, en ik heb haar uitgelegd in mensentaal iig, dat ik best bang ben om te vallen, dat dat niet haar schuld is, maar iets van mij, maar dat ze me er wel mee kan helpen als ze wil.......
Ik ben erop gegaan met het idee gewoon te stappen, te ademen vanuit de buik ipv de borst (daar ben ik heel erg op aan het letten, ben me echt bewust aan het ontspannen, en aan het zoeken wat de dingen zijn die spanning bij mij opleveren, zodat ik me daar bewust van word. Dan overkomt de spanning me nog wel, omdat je nu eenmaal maar heel weinig in het leven in de hand hebt, maar dan kan ik me er bewust van zijn, en het ook weer weg-ademen, als iemand mij nu nog begrijpt). Ik ben verder niet fanatiek of zo, dat lijkt alleen maar zo :+

Goed, lekker lange poetssessie gedaan (wat niks niet nodig was, merrie is altijd best heel schoon, en haar vliegendeken helpt daar goed bij). Pad erop, zadel erop (leuk detail is dat sinds mijn 'nieuwe' zadel zij helemaal niet boos meer is met opzadelen, maar het heel prima vindt, en zelfs wel leuk tegenwoordig :D vind ik dan weer even een 'yes'momentje). Opgestapt, en gewoon lekker gaan stappen, voltes (ze léken er niet op :') ) geprobeerd te sturen met mijn navel, om erachter te komen dat ik met mijn schouders de mate van buiging in haar lijf kan bepalen ( *\o/* *\o/* *\o/* ) en dan mijn mijn heupen ook weer kan begrenzen. Ik heb me geconcentreerd op het ademen, rustig en diep, Zen te paard zeg maar (Yamcha is dol op Zennnn.....) en merrie en ik waren hartstikke Zen, wij schrokken heel niet van een klapperend zeil, wij waren bom-proof :')

Toen aangedraafd, netjes rechtop blijven zitten proberen, en voeten over de grote teen naar buiten rollen, en damn, ben maar ene keer mijn beugel kwijtgeraakt, en ik was heel niet in paniek. Wel ietsje gespannen, dat wel, merrie terug in tempo geademd zo ik geleerd heb (of althans probeer te leren :+ ) en weer Zennn......... :z 8-)

Toen vond ik dat het tijd was om eraf te gaan, ik vond het heel leuk, en merrie ook, en ik vond dat we met een goed gevoel moesten stoppen. Merrie nog even gelongeerd, ben bezig de galop onder commando te zetten (blijkbaar kende ze dat niet heel goed) zodat ik later makkelijker kan aangalopperen, als het daar tijd voor is, vooral om rommelig aanspringen, en in galop te 'vallen' te voorkomen. Ik ben bang dat ik daar dan heel erg tegenop ga zien, en als ze aan de longe rustig aanspringt op beide handen, gaat dan onder mij ook makkelijker. Een mens moet soms vooruit plannen B-)
Als Japeloup mij dan goede hulpen leert voor de galop (Japeloup kent hulpen die niet zozeer in het traditionele boekje staan, maar biomechanisch gezien veel logischer zijn dan de hulpen die je van de meeste instructeurs leert) moet dat haast wel goedkomen :j

Toen nog even gespeeld met haar (ze kent 'touch' en ze kan komen op commando) en even geknuffeld, ze vond het zowaar goed dat ik haar op de neus zoende (dat wil ze nooit) en haar op de wei gezet........

ElanII

Berichten: 1253
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:48

Super mooi verslag en helemaal relaxed inderdaad.
Fijn dat je nu de vruchten gaat plukken, dat je lessen je zo goed doen en dat je wat opsteekt van de tips hier, vooral de ademhaling. Wat een verschil al he, geweldig *\o/*

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:53

@Elan: ja ik geef mijn leerlingen zeker oefeningen mee om thuis te oefenen. Niet alleen wat ademhaling betreft, ook wat rechtrichten betreft van ons eigen lijf en om te leren los te laten in je lijf en de juiste beweging te maken in je lijf om een hulp te kunnen geven.
Natuurlijk ben ik het ook met jou en justkid eens, alles wat je denkt vertaal je naar je paard, wilde alleen duidelijk maken dat er meer speelt dan dat, kennelijk is dat niet helemaal duidelijk overgekomen, excusses, niet mijn bedoeling geweest.

@Yamcha, ben heel blij voor je, ben heel benieuwd doe jullie gaan met de volgende les....

martine2610

Berichten: 361
Geregistreerd: 02-03-08
Woonplaats: Assendelft

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:45

wat een fijne reacties hier...en heerlijk om erachter te komen dat ik niet de enige ben die opnieuw begint en hoe verschrikkelijk moeilijk het inderdaad is!
Aan mijn merrie kan ik merken als ik gespannen ben: meteen. ls ik dan ontspan loopt zij ook meteen een stuk beter. Logisch ook, maar nogmaals, ik vind het heeeeeeel moeilijk. Maar het gaat gelukkig steeds beter.
Japeloup, ik ben heel benieuwd wat voor oefeningen ik thuis kan doen wat betreft rechtrichten van mijn eigen lijf? wil je dat vertellen of niet?

merel90

Berichten: 1732
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: rosmalen

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:52

Petje af voor je Yamcha, ik vind het knap dat je het aandurft opnieuw te beginnen en je angst te overwinnen, en dat je er zo openhartig over schrijft. Mooi om te lezen, en leerzaam. Het klinkt alsof jullie al goed op weg zijn, en zowel jij als je paardje het erg waarderen!

Ik herken de verhalen hier wel gedeeltelijk. Ik heb ruim een jaar geleden een zware heup/bekkenoperatie gehad. Daardoor 4 maanden niet kunnen rijden, en daarna heel langzaam opgebouwd. Door de heupoperatie ben ik een hoop stabiliteit kwijt, en mijn zit is niet meer wat het was. Daarnaast speelt er eigenlijk stiekem bij mij ook angst mee. In de winter heeft 'mijn' paard (door begrijpelijke redenen, paard kwam veel te weinig buiten, ik kon de eigenaar niet overtuigen haar op de wei te zetten) een behoorlijke rotperiode gehad waarbij ze heel onvoorspelbaar werd en me er een paar keer klink af-gerodeoot heeft. Daar ben ik eigenlijk heel erg van geschrokken, ik ben heel bang om te vallen. Deels omdat mijn laatste valpartijen allemaal behoorlijk heftig waren (zware hersenschudding, gekneusde ribben en bekken en een scheur in mijn heiligbeen, en de laatste een gebroken ruggenwervel) en deels omdat ik heel bang ben mijn heupen in gruzelementen te vallen.

Resultaat, ik zit veel minder stevig en span alles veel te veel aan. Vooral zodra mijn paard iets geks doet span ik gelijk alles op, en denk ik 'ik mag niet vallen, mijn heup!' Dat werkt nou niet bepaald in mijn voordeel ofzo :+ Ik zit ook te vaak met 'harde' billen, en doordat ik mijn rug, schouders en daardoor armen teveel span kan ik vooral in de draf ook geen lekkere veerkrachtige verbinding met de mond houden. Gevolg, mijn paard loopt ook met teveel spanning, wat haar niet kwalijk te nemen is. Met het losrijden gaat het fijn, maar als ik meer aan het werk ga word mijn lijf, en daardoor ook die van mijn paard, veel te veel gespannen. Ik lees hier dan ook graag mee om jullie ervaringen te horen en eventuele tips mee te kunnen pikken als dat mag :)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:57

Yamcha wat goed! +:)+ wat een heerlijk gevoel als het zo gaat.
Ik heb vandaag eens gelet op de dingen die hier genoemd zijn.
Ik heb mijn kaak los en zit inderdaad met zachte billen,nou heb ik niet zoveel billen ik rol dus min of meer over mijn zitbeenknobbels :')
Ik vind het wel een hele fijne controle, dank je japaloup.

Ik weet nog wel dat ik in het begin vaak heb gedacht waarom ik dit in vredesnaam eigenlijk wilde.
Waarom ga je voor de lol met knikkende knieen op een paard zitten 8)7
Het overwinnen van die angst en het toch doorgaan.
De confrontatie met jezelf aangaan, dat speelt voor mij een belangrijke rol.

Wat mij in het begin en nu soms nog wel helpt is gewoon kletsen met je begeleider.
Dan moet je al ademhalen en ontspan je makkelijker omdat je niet zo focust op je angst.

Om ontspannen te leren doorzitten heb ik ooit de tip gekregen om je voor te stellen dat je salsa danst,
dus swingen met je heupen.
Bij mij was dat net de tip om te weten wat ik dan moest doen.
Het lichtrijden is bij mij eigenlijk een golfbeweging, je rolt eigenlijk als een golf met de beweging mee.
Je laat je opgooien, eigenlijk doe je zelf niet aktief iets, je vaart mee op die golf.

Als ik nou iets stoms heb gezegd laat ik me graag corrigeren hoor :o
Voor thuis heb ik al jaren een zitbal, ook goed voor losse heupen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:42

@ Japeloup: ik ook :j
Vond het vooral goed van mezelf eigenlijk, dat ik niet iets moest van mezelf, maar gewoon lol had. Da's lang geleden....... :j

@ justkid: zie dat ik een eerdere vraag van jou ben vergeten te beantwoorden, ik heb idd Duitse Herders :j
Wat betreft dat laten opgooien, daar heb je helemaal gelijk in :j Volgens mij is dat ook een heel goede manier om met de beweging mee te gaan :j
Wat betreft die opmerking van losse teugels, weet je, als je dressuur rijdt, of iig niet western (Engels rijden is daar geen goede benaming voor, Duits lijkt me juister), betekent dat niet dat je met teugels controle hebt. Wie denkt dat dat wel kan, daag ik uit op mijn merrie te stappen, zij geneest je vrij snel van dat idee.
Ik leer dat controle vooral loslaten is. Als je vasthoudt, lijkt het alleen maar of je controle hebt, maar in werkelijkheid ben je alleen maar aan het drammen en duwen, en de kans dat je daar mee reacties uitlokt die niet grappig zijn, is redelijk groot aanwezig..... en als die reactie dan komt, heb je niets meer over, je bent immers al tot het uiterste gespannen, je lichaam kan niet meer dan dat....... dus je hebt niets om terug te rijden, om het tempo bij jou te houden, want dat deed je de hele tijd al, en het werkt gewoon niet.

@ merel90: neem ook les van Japeloup :j zij is hier heel goed in :j Oh, zie dat je in Brabant woont, dan wordt dat wat lastiger :j maar daar moet je toch wel een goede kunnen vinden denk ik zo :)

Ik weet een ding: zelf blijven aanmodderen moet je niet doen :n
Paardrijden leren is imo enerzijds gewoon kilometers maken, en op die manier worden dingen die eerst nieuw zijn gewoon. Anderzijds heb je wel degelijk iemand nodig die meekijkt, tips geeft, corrigeert, en steunt en complimenteert. Anders roest je vast in oude dingen :j
Vanuit mijn navel sturen is iets wat compleet nieuw voor mij is, en om je de waarheid te zeggen, had ik het zelf nooit bedacht. Maar het werkt wel subliem. Zelf je kaak loslaten is ook een goede, daar reageert paard best heel sterk op. Ik was me er zonder instructie ook niet van bewust geworden dat ik mijn billen steeds aanspande, of mijn rug hol trok. Daar heb je echt iemand bij nodig. En als je bang bent, heb je ook iemand nodig die dat snapt, waar je af en toe gewoon bij kunt huilen, dat dat oké is.

Paardrijden is voor mij, en voor anderen ook zo te lezen, een heel emotioneel iets.
Ik heb een redelijk sensibel paard, zij spiegelt mij fysiek enorm, maar geestelijk ook, en dat is best een heftig iets. Ik krijg echt alles terug van haar, elke stemmingswisseling, elke spanning. Ik zat pasgeleden met mijn tenen te miepen (die wilden niet goed) en zij ontspande maar niet....... dat had gewoon met mij te maken, zij reageert daarop. En daar reageer ik uiteraard weer op....... en zo blijven wij op elkaar reageren. Ik hoef echt niet met haar te gaan werken als ik chagrijnig ben, dan heeft zij ook de bokkepruik op, en dan is ze NIET lief :n
Maar als ik tegen haar zeg dat ik een beetje niet zo goed in mijn vel zit vandaag, en dat er niet gewerkt wordt, omdat vrouwtje denkt dat dat niet zo'n goed idee is, dan is het alsof ze mij compleet tot rust brengt, alle pijn en verdriet is weg, en even is de wereld helemaal volmaakt. Dat kan zij doen, en zij doet het ook, als ik eerlijk ben...... als ik het gewoon tegen haar zeg, als ik mij openstel voor haar. Zij is een heel bijzonder paard, vind ik. Ik hou van haar :+:

Naomi_Star

Berichten: 964
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:53

Yamcha knap dat je ook zonder les met een fijn gevoel af hebt kunnen stappen. Goed ook dat je stopt met rijden wanneer het voor jou gevoel goed is.. Vaak gaan mensen dan toch door met rijden waardoor er dan iets gebeurd zodat je weer terug bij af bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:00

Naomi_Star schreef:
Yamcha knap dat je ook zonder les met een fijn gevoel af hebt kunnen stappen. Goed ook dat je stopt met rijden wanneer het voor jou gevoel goed is.. Vaak gaan mensen dan toch door met rijden waardoor er dan iets gebeurd zodat je weer terug bij af bent!

Dat is een van mijn grootste valkuilen :j

Thanks, ben eigenlijk ook best trots op mezelf :o