Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard staat stil en wilt niet meer vooruit

 
Profiel   

Het komt omdat ze in een nieuwe omgeving is, ik heb precies hetzelfde gehad met een paard, als ik met een ander paard meeging was er niks aan de hand, maar zo gauw ik alleen ging was het mis, ook stilstaan en absoluut niet meer verder willen, het heeft al met al 9 maanden geduurd voordat hij alleen ging, maar nu is er niks meer aan de hand, hij is gewoon bang en een beetje overdonderd door de nieuwe omgeving en alles wat erom heen hangt, ook een ander baasje, al zijn veiligheid is hij kwijt, het is toch echt een zaak van volhouden en al helemaal niet verrot slaan want hij is nu al zijn zekerheid kwijt en al je dat toch gaat doen wordt het nooit meer wat. Het is niet voor niks dat een paard een half jaar tot 1 jaar moet wennen aan zijn nieuwe baas en omgeving. Succes en houd vol, het komt goed alleen moet je geduld hebben en een tik af en toe mag best maar niet onnodig meppen!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-11 11:24 



 
Profiel   

In elk antwoord staat wat nuttigs om voor iedereen te lezen!
@ deeva: Dankje! Ze doet dit niet als mijn moeder mee fietst omdat ze dat gewoon leuk vind. Ze gaat er zelfs achteraan en als mijn moeder langzamer ging wachtte ze zelfs netjes dat ze er weer was en dan ging ze weer snuffelen (onder het draven enzo) omdat ze het leuk vond. Maar ik kon ook gewoon zonder mijn moeder zonder dat ze bang leek of stil ging staan. Ze had iets laten vallen en moest een kwartier zoeken terwijl ik gewoon vrolijk verder ben gegaan, en toen vond ze het alleen maar leuk, was niet bang en ging niet stil staan.
Ik denk dat ze écht niet bang is. Ze staat er niet alleen ontspannen bij, maar ze blijft ook gewoon zo lief. Ze sluit zich alleen af voor de hulpen die zeggen dat ze voorwaarts moet. Ik zie gewoon aan haar dat het geen angst is.. Ook omdat ze het ook gewoon soms met lopen doet, of soms als ze der stal niet uit wilt, of als ze de bak niet in wilt. Dit is geen angst! Maar toch doet ze precies hetzelfde.

@ Maroesjka: Dankje! Die van mij geeft alleen geen reactie op de dingen die haar op dat moment niet aan staan, voor de rest doet ze gewoon normaal.. Ze wilde trouwens ook niet vooruit met mijn moeder ernaast op dat moment! Ze vertikte het, maar wilde wel terug.

@ Laura_x_: Met sporen rijd ik sowieso niet veel, dus ik denk ook niet dat ik haar met sporen ga prikken. Ik ga nu veel werken aan grond, en afstraffen als ze stilstaat omdat ze geen zin meer heeft om te lopen, of der stal niet uit wilt ofzo, en na een tijdje ga ik het weer proberen en zonodig afstraffen.

@ Tinkerfunss: zie antwoord Laura_x_

@ Gineke: Het grondwerk gaat hartstikke goed. Ze wilde tijdens dat ook opeens niet meer lopen, gelijk een tikje met de zweep en ze deed het weer. Ze deed hetzelfde als in het verkeer, maar had echt geen angst..

@ Just_Natural: Ik ga het in het vervolg proberen!

@ Lisald: Ik heb het ook geprobeerd, maar dat hielp ook niet.. Ze wilde gewoon niet meer vooruit. Het was niet dat ze op een bepaalde plek niet meer voorruit wilde, maar als ze omdraaide om verder het verkeer in te gaan, ging ze weer stilstaan, op welk punt dan ook.

@ alesha: dankje. We gaan er zeker aan werken.

@ Merlijn: Ik heb haar ook niet geknuffeld hoor, zij mij. Ze was inderdaad al goed verkeersmak.. Eigenaar bleef ook heel lief toen paardje haar stal niet uit wilde dus het zou me niks verbazen als ze te vaak haar zin heeft gekregen. Dat wat je zegt over het meelopen deed ik inderdaad bij het grondwerken! Zie o.a. antwoord gineke.

@ Tika: Toen mijn moeder iets had laten vallen ben ik zelf alleen door gegaan met paardje en toen deed ze alles ook braaf.. Ze was niet bang niks. En aangezien ze precies hetzelfde doet als ze geen zin heeft om haar stal uit te gaan enz. denk ik dat het echt geen angst is.

Zoals ik al heb gezegt in bijna elk antwoord, ben ik er bijna zeker van dat het geen angst is. Zie hiervoor de dikgedrukte stukken, als je niet alles wilt lezen, wat heel begrijpelijk is :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-11 20:37 



 
Profiel   

Tika: Toen mijn moeder iets had laten vallen ben ik zelf alleen door gegaan met paardje en toen deed ze alles ook braaf.. Ze was niet bang niks. En aangezien ze precies hetzelfde doet als ze geen zin heeft om haar stal uit te gaan enz. denk ik dat het echt geen angst is.

@Mijn paard was ook absoluut niet bang, maar zette gewoon een "muurtje" om zich heen en deed net of hij van de wereld was en ging gewoon op rust staan en verzette geen been meer, dus inderdaad ook NIET bang, maar er kwamen gewoon geen hulpen meer door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-11 07:59 



 
Profiel   

Je zou een hengel kunnen nemen en daar een wortel aan hangen. Dan ga je op je paard zitten, houdt de hengel in de hand zodat de wortel voor zijn neus hangt. En dan rijden he...

Sorry, melig he. Vroeg wakker.

Ff serieus... Heb je wel eens buiten met haar gewandeld? Hoe gaat dat?

Mijn voorkeursvolgorde ter voorbereiding van alleen buitenrijden is als volgt;
Eerst wandelen en met ander paard (of fietser) erop uit
Als beiden zonder probleem goed gaan, leeg mennen/lange lijnen buiten. Omdat je dan achter het paard loopt, krijg je een redelijke indruk van zijn gedrag alleen buiten. (wel handig als je paard dit al kent, dus eerst thuis oefenen)
En pas als dat goed gaat, alleen naar buiten rijden.

Het niet verzetten van een pas ken ik. Onze merrie had dat in het begin ook (koudbloeddraver, alleen ervaring op de baan, niet met ruiter) Alleen deed zij dat thuis al. (sterker nog, ze wilde dan gaan liggen)
Wat m.i. het beste werkt is niet zozeer grof worden, maar volharding. Ga ergens heen waar het verder weinig kwaad kan, zorg dat je desnoods een dag de tijd hebt en geef vervolgens niet op. Niet grof worden, maar volharden. Niet opgeven.(neem een pot thee en boterhammetjes mee.... ben je op het ergste voorbereid) Je moet er uiteraard wel voor waken dat het paard niet kan omdraaien om naar huis te gaan of kan gaan eten e.d.) Reken maar dat je paard het op een bepaald moment beu wordt. Dat kan best heel lang duren, die eerste keer (maar nooit langer dan 24 uur :)). Maar dat is eigenlijk alleen die eerste keer. Als je duidelijk maakt dat je toch niet opgeeft en dat het toch gebeurt zoals jij dat wil, gaat het een volgende keer sneller, en daarna nog sneller etc, totdat je het al voor kunt zijn voordat je paard stopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-11 08:11 



 
Profiel   

Ik heb al vaak gewandeld over het kamp en een stukje van het kamp af (woonwagenkamp). Toen ging ze ook vaak stilstaan en wilde niet meer verder (op de heenweg) maar dat was nog niet overdreven. Ik kreeg haar een minuutje niet meer verder en daarna ging ze wel weer... Dat was geen angst want ik heb daar erg vaak gewandeld. Bedankt, ik ga er een keer een dag voor uittrekken als ik haar beter ken enzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-11 10:24 



 
Profiel   

Ik ben mij zojuist aan het verdiepen in het boek grondwerk en wat ik eruit begrijp is dat het bij een dergelijk probleem belangrijk is dat je:
Focus en geduld nodig hebt. Focus door voorwaartse lichaamstaal. Hiermee vertel je hem wat je van hem verwacht.
Vraag zijn aandacht en medewerking. Door zwaar te straffen krijg je in de toekomst niet een paard wat graag met je meewerkt. Hij weet immers wat hem te wachten staat.
Door geduld te tonen geef je hem zelf de kans de juiste keuze te maken
Dus vooral wachten en veeeel geduld hebben. Uitbundig belonen voor ieder stapje in de goede richting.

succes !

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-11 16:59 



 
Profiel   

bertine37 schreef
Ik ben mij zojuist aan het verdiepen in het boek grondwerk en wat ik eruit begrijp is dat het bij een dergelijk probleem belangrijk is dat je:
Focus en geduld nodig hebt. Focus door voorwaartse lichaamstaal. Hiermee vertel je hem wat je van hem verwacht.
Vraag zijn aandacht en medewerking. Door zwaar te straffen krijg je in de toekomst niet een paard wat graag met je meewerkt. Hij weet immers wat hem te wachten staat.
Door geduld te tonen geef je hem zelf de kans de juiste keuze te maken
Dus vooral wachten en veeeel geduld hebben. Uitbundig belonen voor ieder stapje in de goede richting.

succes !


Het was al een flinke tijd geleden, deze post, maar heb alles gelezen want ik heb precies hetzelfde probleem met mijn kersvers geadopteerde eerst bijrijdpaard Westfaler ruin van 11 jaar. Hij heeft altijd een beetje onder een steen geleefd naar wat ik van zijn historie ken, maar daar wil ik hem langzaam onder vandaan krijgen. Ik ben vanaf vandaag begonnen met juist wèl heel veel belonen met snoepjes bij iedere stap die hij zet buiten het terrein. Het staat belachelijk, zo'n groot zwart paard op de weg, geplant letterliijk en als een herdershond aan de weg aan het snuffelen, en het is nogal gedoe want best een redelijk bereden weg, maar hij KAN het wel, als we samen met een ander paard gaan, vind hij het spannend maar wel leuk, ik denk inderdaad dat ik jouw tip in ga lijsten. VEEEEEEEEEEEL geduld ook inderdaad. En ik denk dat dat wel een tijdje gaat duren, nadeel is dat ik hem binnenkort ook nog ergens anders ga zetten. Maar we gaan ervoor. Dank je wel en succes met alles

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 19:33 



 
Profiel   

Ik geloof niet in spelletjes spelen.

(Ik speel erg graag met paarden, maar dat is wat anders.)

'Hij speelt een spelletje met je, hij neemt je in de maling, hij wil zijn zin' - gaat allemaal over macht.

Nou, paarden zijn maar matig geïnteresseerd in macht.

Paarden zijn erg geïnteresseerd in veiligheid.

Persoonlijk ben ik erg blij als een paard stil staat omdat-ie iets eng vindt: ik vind dat te prijzen gedrag.
Het beest heeft zes zintuigen die stuk voor stuk scherper zijn dan de mijne, dus er is vast wel een reden voor.
En dan komt het aan op leiderschap.

En leiderschap is niet de machtsvraag 'krijg ik m er wel of niet langs', maar leiderschap is het vertrouwen van je dier winnen en vasthouden, ook als dingen moeilijk of spannend zijn.

Ik zou dus vaak naar buiten gaan, korte stukjes ('setting up for succes') veel bekijken, veel belonen, veel spanning afvoeren - en 'vanzelf' op goede dagen net iets verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 16:58 



 
Profiel   

Dubbel


Laatst bijgewerkt door miereneter op 23-10-22 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 17:27 



 
Profiel   

Mooie post, Janneke. Ik geloof ook in vertrouwen kweken (en: durven geven) en kleine stappen indien nodig. Maak het jullie paarden zo makkelijk mogelijk. Het gaat hen in ieder geval niet om winnen, er is altijd een andere reden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 17:27 



 
Profiel   

Rapperijder schreef
Het klinkt imo toch als een spelletje spelen, en nu heb je haar laten winnen. Als je haar leert dat ze door dit truukje niet van stal weg hoeft, kan je het buitenrijden verder vergeten.
Ik zou toch even doorpakken als ik jou was. Zweepje, spoortje, iemand op de fiets ernaast en haar aan het lopen houden. Waarschijnlijk moet het maar 1 of 2 keer kwaadschiks, en heb je er daarna geen problemen meer mee.

Sorry maar dit is wel een hele ouderwetse en nare oplossing , je wil tenslotte dat je paard met jou mee wil en niet uit angst mee gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 10:07 



 

midgie schreef
Rapperijder schreef
Het klinkt imo toch als een spelletje spelen, en nu heb je haar laten winnen. Als je haar leert dat ze door dit truukje niet van stal weg hoeft, kan je het buitenrijden verder vergeten.
Ik zou toch even doorpakken als ik jou was. Zweepje, spoortje, iemand op de fiets ernaast en haar aan het lopen houden. Waarschijnlijk moet het maar 1 of 2 keer kwaadschiks, en heb je er daarna geen problemen meer mee.

Sorry maar dit is wel een hele ouderwetse en nare oplossing , je wil tenslotte dat je paard met jou mee wil en niet uit angst mee gaat.
Je weet dat die reactie ook al een jaar of 11 geleden gepost is? Ik neem aan dat de poster van toen inmiddels wel tot andere inzichten gekomen is. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 10:14 



 
Profiel   

O echt , had ik niet gezien }:0
Hoop idd dat ze dat inzicht heeft gekregen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 10:16 



 
Profiel   

Vallen de grote rode letters nou niet op als je dan wat post? :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 10:16 



 
Profiel   

Edit: verjaard topic _/-\o_
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 11:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen