Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 155 van de 156 [ 3889 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 152, 153, 154, 155, 156  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Aan de teugel

 
Profiel   

Janneke2 schreef
@ Soeboenoe: ben je bekend met de halve ophouding...?
Ik doe het zonder teugels, 'gewoon' alleen maar efkes mijn zwaartepunt wat terug.
De functie is net niet alleen je dier wat verzamelen, maar het is ook een 'aankondigingscommando'.
.... en soms weigert een dier als je als mens het aankondigingscommando achterwege laat...


Ja die ken ik :) , ik doe het vaak door mijn buikspieren wat extra aan te spannen en zie ook dat ze dan haar oren iets meer richting mij draait. Dus dan heb ik haar aandacht wel, vanuit daar ga ik "draaien" in mijn lijf en blik etc., maar zodra ik dan toch de wending in wil zetten, negeert ze die hulpen toch.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-20 12:34 



 
Profiel   

Hey! Ik probeer het eerst even hier omdat ik denk dat het hier prima onder valt, maar anders maak ik denk ik een nieuwe aan.

Ik rijd nu 2 jaar 2x per week op mijn verzorgpony en nog steeds heb ik tijdens het rijden niet het fijne contact. Als ik wat meer contact vraag (dus echt niet meteen “aan de teugel”) gaat ze echt in protest en ik weet niet zo goed wat ik daar mee moet. Ze gaat niet bokken of rennen of wat dan ook, ze wil het contact gewoon echt niet aan nemen, gaat trekken aan het bit of erg vasthouden ze loopt tijdens het rijden dan ook vaak voor me uit terwijl ze echt geen snelle pony is. Soms kijken er mensen mee en willen ze dat ik (in dit geval gaat het wel echt om aan de teugel rijden) gewoon steeds meer druk ga geven (en met haar word dat dus echt trekken...) tot dat ze maar naar beneden moet (niet zagen of dat soort trucjes) maar dit doet ze uiteraard ook niet. En ik heb niet het gevoel dat dit op deze manier voor mij als persoon werkt. Ik wil vanuit ontspanning en wederzijds vertrouwen contact kunnen maken, en uiteindelijk aan de teugel kunnen rijden omdat dit ook belangerijk is voor haar rug en stelling. (Ze rijd helaas in veel kinderlesjes en heeft soms behoorlijk wat gewicht en gehans op haar rug en lichaam dus ik wil ook goed met haar kunnen lopen. En ze heeft ook veel moeiten met buigzaamheid en stelling, ik weet niet of ik daar de goeie taal voor gebruik := )

Mijn vraag aan mensen op bokt is, wat denken jullie dat ik kan doen om vanuit ontspanning wat contact kan maken zonder dat ze daar meteen tegen in gaat. Of wat kan ik doen om met haar (daar zitten veel stappen tussen begrijp me niet verkeerd!) “aan de teugel” te lopen.

Groetjes lieke

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 22:28 



 
Profiel   

Je zegt dat ze moeite heeft met buigzaamheid en stelling. Waarschijnlijk ook met balans, dan? Als in, valt ze regelmatig naar binnen of buiten?

Nageven kan een paard pas echt als hij zich kan ontspannen. Ontspannen kan pas als hij in evenwicht loopt. Stel je voor dat jij helemaal naar rechts leunt met je hele lijf wanneer je rechtop staat, dan heb jij het ook nodig dat je je lijf aanspant, want zodra je ontspant val je om. Zo voelt dat voor een paard ook. Veel paarden worstelen met hun balans. Zolang ze dat doen, kunnen ze niet echt correct nageven.

Eerst in balans, dan pas nageeflijkheid. Je hand volgt de mond (niet trekken, maar wel een soepele verbinding. Je volgt de paardenmond alle kanten op.). Op het moment dat je paard ontspant, dus zachtheid in de mond geeft/hals laat vallen, geef jij ook na.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 22:46 



 
Profiel   

Sadira,

Ja inderdaad, dat ze niet goed in balans is zou heel goed kunnen! Dankjewel had er op die manier nog niet naar gekeken dus goeie nieuwe inzicht! :))

Ik heb helaas wel het groten nadeel dat ze veel in kinderlesje mee rijd en ik haar maar 2x per week zie. Denk je misschien iets te weten waardoor ik alsnog (in ieder geval wanneer ik op haar rijd) haar (en mijn balans met haar) balans kan verbeteren? En als het met al die andere ruiterjes moeilijk is lijkt me het alsnog goed om meer te weten over balans oefeningen of over hoe je voelt dat het wel/niet goed is (ik ga uiteraard ook gewoon lekker onderzoek naar doen op internet *\o/* )

Ik wil, ook al heb ik niet de mogelijkheid om haar meer te rijden, er graag alsnog zo veel mogelijk uit halen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 23:07 



 
Profiel   

Tijdens het rijden ben ik heel erg bezig met verticale balans. Als je rijdt, probeer er op te letten of je voelt dat je paard naar buiten valt (over de schouder vallen kan ook heel mild, maar je voelt dan wel dat je paard niet fijn je hand volgt als je hem naar binnen zou sturen) of juist naar binnen (op de binnenschouder, pakt dan ook niet de correcte stelling en buiging).

Ik probeer dat te corrigeren, en wanneer hij dat niet meteen fijn doet omdat hij zichzelf niet gecorrigeerd krijgt, te overcorrigeren totdat mijn paard daarin meegeeft/loslaat.

Stel dat hij over de buitenschouder valt, dan stuur ik juist een bocht naar binnen. Daar voelt ie dan stug in, en dan wil hij niet fijn gestuurd worden, maar ik stuur door tot hij meegeeft en echt fijn zelf de volte in meedenkt, dan ga ik weer rechtuit. Dit herhaal ik telkens, tot hij zelf meer zijn eigen balans begint te houden, en aan beide teugels zacht blijft.

Je merkt vaak ook dat het moment van balans komt omdat je paard dan vaak zelf al voorwaarts neerwaarts begint te denken en zijn hoofd iets laat zakken. Een paard in onbalans heeft zijn hoofd hoog. Op die momenten doe ik zo min mogelijk. Ik corrigeer dus alleen maar als het niet goed gaat, op de goede momenten lift ik alleen maar mee. Op die manier wordt het verleidelijker voor je paard om die momenten van balans zelf ook op te zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 10:26 



 
Profiel   

Onbalans ontstaat door een gebrek aan kracht van het achterbeen. In de wendingen is het het binnenachterbeen dat moet inbuigen en sterker afzetten. Onbalans oplossen met "sturen" is met de handen rijden, dit leidt altijd tot het op de voorhand gaan. Je lost balansproblemen op door in de wending vermeerderd te drijven met je binnenbeen samen met een een halve ophouding op de buitenteugel die vervolgens nageeft. Hierdoor neemt je paard lengte op de buitenkant, het strekt zo op de buitenteugel en draagt op het binnenachterbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 17:15 



 
Profiel   

... en stel dat je paard op de gebogen lijn op de rechterschouder 'valt': wenden in een correcte rijkunstige lengtebuiging is lastig.
Meestal ga ik dan rechtuit onder het motto 'volte mislukt'. (Soms moet je in de praktijk een hoek om of een ander paard ontwijken...) en dan het verticale evenwicht herstellen.
In zijn algemeenheid: blijf van de rechterteugel af ('de harde, stugge "bolle" kant', 1 grammetje contact mag) - doe je eigen gewicht iets naar links en neem licht contact op de 'holle' ('zachte') kant.

In het begin is het prima als de neus in de wending ter hoogte van de buitenschouder blijft. (Contrastelling hoeft niet, maar stelling is buiging in het nekgewricht en als gezegd : lengtebuiging is lastig en komt dus later, eerst verticale balans.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 18:24 



 
Profiel   

Hoi!

Ik rij nu een tijd een super leuke pony en heb wekelijks les. Hierbij gaat de ontspanning super, maar zodra ze ontspannen is en nagevelijk, is ze dood voor het been. Ze reageert vaak slecht of niet, wat ik oplos met een zweepje door een klein tikje/kriebeltje te geven achter mijn kuit. Hier reageert ze wel op, maar ik vind het vervelend om telkens een tikje te moeten geven i.p.v. dat ze gewoon reageert op mijn been. Mocht ze niet nagevelijk zijn (dus kop in de lucht, niks van haar vragen) dan reageert ze wel op het been.

Zou dit kunnen komen omdat ze misschien nog niet veel balans heeft? Met de les zijn we er ook mee bezig, maar dacht misschien hebben jullie nog tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-20 09:58 



 
Profiel   

Luusje_Kviek schreef
Hoi!

Ik rij nu een tijd een super leuke pony en heb wekelijks les. Hierbij gaat de ontspanning super, maar zodra ze ontspannen is en nagevelijk, is ze dood voor het been. Ze reageert vaak slecht of niet, wat ik oplos met een zweepje door een klein tikje/kriebeltje te geven achter mijn kuit. Hier reageert ze wel op, maar ik vind het vervelend om telkens een tikje te moeten geven i.p.v. dat ze gewoon reageert op mijn been. Mocht ze niet nagevelijk zijn (dus kop in de lucht, niks van haar vragen) dan reageert ze wel op het been.

Zou dit kunnen komen omdat ze misschien nog niet veel balans heeft? Met de les zijn we er ook mee bezig, maar dacht misschien hebben jullie nog tips?

Wat is bij jou nageeflijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-20 11:01 



 
Profiel   

Toch herken ik dat wel. Mijn paard is vrij voorwaarts. Maar ze is heel erg aan het been als ze niet nagevelijk is. Dan hangt ze ook wat meer in de teugels.
Als ze wel nagevelijk is in draf of galop moet ik veel meer bijdrijven. Dus meer been geven, daar reageert ze wel op, als ik dat niet doe valt ze soms terug.
Oplossing is hier haar toch echt aan het been krijgen. Been geven en reactie krijgen en anders zweep erbij. (Ik gebruik geen zweep en sporen, dan zou ze te vlug worden..)
Maar veel tempowisselingen en dan even niet opletten waar ze haar hoofd houdt. Ook niet erg als tempo nog niet helemaal goed is. Pas na kwartiertje en als ze echt goed aan het been is dan komt hier aanleuning vanzelf. Ik moet haar dan ieta terugnemen in tempo en dan loopt ze ontspannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 22:46 



 
Profiel   

Dan rijd je haar niet correct nageeflijk. Nageeflijkheid mag geen enkel effect hebben op het aan de hulpen staan, sterker nog, doe je het goed, dan zou het rijden veel makkelijker moeten voelen en veel lichter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 23:09 



 
Profiel   

Dan is ze niet aan je been... ze gaat gewoon hard.
Ook een paard wat flink doorloopt kan niet aan het been zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-21 17:14 



 
Profiel   

Wij hebben een wat slomere en wat fellere pony beide kan ik na lang trainen met de goede instructrice en vele privélessen ‘correct’ (naar mijn mening en gevoel). Niet zwaar in de handen. Niet dood op het been maar ik kan wel aansporen wat bij de felle wanneer hij niet ontspannen is niet mogenlijk is. De wat slomere reageerde tijdens het correct lopen juist beter op mijn been en kan ik ook echt met de achter hand in mijn handen rijden. Waardoor er nooit een te zwaar contact is. De felle loopt nog niet zoals mensen dat graag in een proefje zien. Hij loopt nog vrij hoog aan de teugel maar zijn rug gebruik is echt optimaal. Je ziet zijn rug achter het zadel gewoon opbollen. En de hals houden scheelt me eigenlijk weinig al is het in een proefje mooi meegenomen het gaat me vooral om het ontspannen rijden en dat ze goed op de hulpen letten. Als je paard in de Krul zit en dood op het been is gaat er wel wat mis :=

De wat fellere durft mijn hand nu ook te vertrouwen en volgt deze ook mooi de wat minder felle ook maar deze is minder ‘paniekerig’. De fellere komt ook steeds wat meer naar beneden. Een goede tip is je pony wat verzamelen als dit lukt zonder meer druk op de teugels te geven. En voltes gewoon het losmaken van je pony. Uiteindelijk gaan ze allemaal lekker lopen mits de ruiter de goede hulpen geeft en niet te veel met de hand doet. Het heet niet voor niks van ACHTER naar voor rijden. Het is jammer want je ziet zo vaak dat mensen het andersom doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 08:49 



 
Profiel   

Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt. Het is een beetje een woord salad meid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 10:25 



 
Profiel   

Eefjetdem schreef
Hij loopt nog vrij hoog aan de teugel maar zijn rug gebruik is echt optimaal. Je ziet zijn rug achter het zadel gewoon opbollen.


Hoe moet ik dat voor me zien? Het paard moet toch onder het zadel de rug bollen, niet achter het zadel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 10:31 



 
Profiel   

Babootje schreef
Eefjetdem schreef
Hij loopt nog vrij hoog aan de teugel maar zijn rug gebruik is echt optimaal. Je ziet zijn rug achter het zadel gewoon opbollen.


Hoe moet ik dat voor me zien? Het paard moet toch onder het zadel de rug bollen, niet achter het zadel?

Hmmm, ik snap er ook niet heel erg veel van.

Mbt opbollen: tegenwoordig kennen we het begrip 'schoftlift'. Paarden doen het al eeuwen...
Bij de schoftlift gaan niet alleen de schoft omhoog, maar wordt de gehele bovenlijn langer, OMDAT de onderlijn korter wordt.
Dus zowel onder als achter het zadel.

Hoe dit samengaat met 'hij is nog vrij hoog aan de teugel' is mij niet duidelijk.
(Ik krijg er beelden bij :o van paarden die met een hertehals lopen, plus een afbuiging die uit kracht voortkomt. Maar tja, bij het thee drinken na het rijden zit in de kantine en zie ik dieren qua houding veranderen van 'neus in de wind' naar 'achter de loodlijn' terwijl er niets, maar dan ook niets ten goede verandert in de achterhand of bovenlijn-tot-de-hals...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 10:42 



 
Profiel   

is ook lastig uit te leggen.
je kunt zien dat ze de rug ook achter en onder het zadel opbollen. Dat hij wat hoger loopt is niet dat hij als een hertje loopt hij loopt mooi horizontaal maar nog net wat hoger dan dat mensen graag zien. Hij is harstikken ontspannen en dit komt niet uit kracht van mijn armen. Hij heeft alleen een wat meer opwaartse bouw. Waardoor hij altijd ietsje hoger loopt. Ik vind het jammer dat er super snel word gedacht dat je iets uit kracht doet vraag het liever even en dan geef ik antwoord als je niet snapt wat ik bedoel zeg dat dan ook even. Maar liever niet op een kleinerende manier :o ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 20:14 



 
Profiel   

Dat wordt toch ook gezegd? Ik zie het probleem niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 13:58 



 
Profiel   

Nou gelukkig dan :)

Mijn pony heeft een hoge bouw dus vandaar zal hij altijd hoger (wanneer deze goed nagefelijk loopt op een niet gedwongen manier) lopen dan een pony die een lagere bouw heeft (in de nek). ik had het meer zo moeten zeggen nu ik het terug lees snap ik ook wel wat jullie voor je zagen :j zal voortaan alles wat duidelijker verwoorden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 14:14 



 
Profiel   

Eefjetdem schreef
Nou gelukkig dan :)

Mijn pony heeft een hoge bouw dus vandaar zal hij altijd hoger (wanneer deze goed nagefelijk loopt op een niet gedwongen manier) lopen dan een pony die een lagere bouw heeft (in de nek). ik had het meer zo moeten zeggen nu ik het terug lees snap ik ook wel wat jullie voor je zagen :j zal voortaan alles wat duidelijker verwoorden.

Maar ook een bergopwaarts gebouwd paard kan laag, diep en rond. Dus ik snap het nog steeds niet.

Wat is een hoge bouw in de hals exact?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 17:31 



 
Profiel   

Bv een arabiertje deze zal meer moeite hebben om net zo diep te lopen als een Duitse rijpony. Het is ook niet goed om deze twee even diep te willen zien lopen want voor een arabiertje zal dit niet lekker lopen. Ja ze kunnen allemaal laag diep en rond maar in hoeverre is dit fijn voor dit paard en zijn bouw?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 18:38 



 
Profiel   

Niet helemaal mee eens...
Elke bouw kan, mits gezond, lang en laag. Dat is niet moeilijker, wel kan het voor het beeld minder mooi ogen door de bouw, maar ontspannen rond en diep kan elk gezond paard imo.
Echt gaan zitten of verzamelen is een ander verhaal.

Maar qua bouw en laag en rond:
De mijne heeft ongeveer de meest onfortuinlijke bouw voor lang en laag.
Zeer hoge halsaanzet, lekkere zware hals aanzet, hoge kont :+
En zijn geprefereerde houding is dit:

[ img ]

:+


Maar toch, als je de motor achter aan houdt, en de rug is los en komt mooi omhoog is lang en laag geen enkel probleem. Kan hem op elke hoogte instellen, als de andere voorwaarden maar oké zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 19:00 



 
Profiel   

Ja dat is ook wel waar. Maar waarschijnlijk heb je er wel hard aan gewerkt om hem zo fijn te krijgen, en je zal al een best handige ruiter moeten zijn om hem fijn te rijden. Al moet ik zeggen dat mijn arabiertje vandaag met zijn nieuwe bitje (sprenger flexi duo) veel fijner liep en al makkelijker te regelen was en vaak al laag en rond ging. Maar bij hem kost dit meer tijd en geduld maar dat zal vooral door zijn gedrag komen :+ is een fel dingetje. Maar vandaag liep die wel rustiger en fijner. Ja het heeft ook allemaal met de achterhand te maken. En met het (bij mijn pony) cool maken in het hoofd dus gewoon de spanning eruit rijden :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 19:22 



 
Profiel   

Maar het zal van de ruiter wel meer geduld vragen dan wanneer je op een pony/paard zit welke lang en laag al in zijn genen zit. Maar je hebt gelijk het is zeker niet onmogelijk. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 19:37 



 
Profiel   

Lang en laag zit bij ieder paard in de genen, ze kunnen allemaal grazen. Als het niet in de genen zat, waren ze met 6 maanden dood, dus dat is nonsens wat je daar zegt.

Nah, ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat de mijne waarschijnlijk heter is dan die van jou en toch is ze nageeflijk zodra ik de teugels oppak en kan ik haar in elke houding zetten die ik wil, zelfs als ze heel druk is.
Dat is namelijk geen kwestie van tijd en geduld, maar van techniek. Ik kan haar door haar diep en rond te zetten, naar de ontspanning krijgen.

Plus dat ik er bij mensen zoals jij nogal aan twijfel of je paard correct laag en rond is, of gewoon je hand ontwijkt, dus achter de teugel kruipt. Ook het hoger aan de teugel verhaal vind ik heel vreemd, want ieder paard dat de rug achter de schoft losmaakt en de hals laat vallen kan een correcte voorwaarts neerwaarts.
Plus bij veel mensen staat: "tijd en geduld" in werkelijkheid voor een heleboel gepluk en op de een of andere manier krijgen ze het paard ook alleen maar 'nageeflijk' in stap.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 19:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 155 van de 156 [ 3889 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 152, 153, 154, 155, 156  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen