Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 156 van de 156 [ 3889 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 152, 153, 154, 155, 156
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Aan de teugel

 
Profiel   

Eefjetdem schreef
Maar het zal van de ruiter wel meer geduld vragen dan wanneer je op een pony/paard zit welke lang en laag al in zijn genen zit. Maar je hebt gelijk het is zeker niet onmogelijk. :j

Deels mee eens... het kost tijd en oefening, maar voornamelijk voor de ruiter, niet voor het paard, want van nature zit die "stand" er al op.
Bij de mijne was het in het begin ook lastig aan het begin van het rijden toen hij nog niet zo lang ohz was. Dan was hij aan het begin al zijn energie er uit aan het schieten en was het vooral meeliften :') maar zodra ik dit kon verdelen kwam het vanzelf.
Maar je moet er handigheid in krijgen en ik denk ook goede begeleiding. :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 19:49 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Deels mee eens... het kost tijd en oefening, maar voornamelijk voor de ruiter, niet voor het paard, want van nature zit die "stand" er al op


Is echt...... ik ben die muts van mij aan het inrijden, en die is vanaf de eerste keer al nageeflijk geweest. Ze zoekt het ook echt zelf op, en zolang je hand licht en zacht is, heb je echt continu verbinding, ook met een paard wat niets kent, dat is namelijk veel fijner dan achter de teugel kruipen of tegen de hand komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 19:55 



 
Profiel   

.... persoonlijk doe ik het anders. Ik richt mij eerst op de 'verticale balans' (gelijk gewicht op de beide voorbenen, paard 'staat rechtop' ipv meer gewicht op 1 voorbeen/ schouder / teugel).
Op het moment dat dit gaat lukken (het was een tijd oefenen om het mijn jonkie te leren, inmiddels gaat ze het na de eerste vijf minuten zelf opzoeken)
ontspant het dier de 'bovenlijn',
spant de 'buik'spieren aan, bekken kantelt, achterbenen er onder - en de hals' lang en laag' (het idee is: ogen op heuphoogte).

En het is een vreselijk 'handige techniek' om te kennen. Het is eerst puzzelen ('wat moet ik nu precies doen?') maar verder niet erg moeilijk.
Het paard vindt het eerst maar raar, maar daarna prettig.
En het levert heel veel op. (Blij paard, mooie 'krul' zonder trekken, ontspanning en vertrouwen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 19:59 



 
Profiel   

Ik doe een combinatie. Ik leer mijn paard aan de hand wat de bedoeling is wat betreft de schouders, ik leer ze hoe ik de schouders kan plaatsen, wat stelling en buiging is, ik leer ze van de binnenschouder af komen, en eens ze dat snappen, klim ik erop en leer ze dat ze al diezelfde dingen kunnen doen onder mij, en veel van de hulpen snappen ze dan al heel goed en je hebt al iets (best veel) van balans, en daar kun je dan mee gaan spelen.

Overigens vraag ik ze met of zonder balans om na te geven, want juist daarin kun je ook weer spelen met die balans. Nageeflijkheid en loslaten is een basisvoorwaarde bij mij, ik ga niet met een scheef paard door de baan scheuren, hopen dat zij eens een keer recht wordt en gaat nageven, want dat is imo vragen om blessures.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 20:09 



 
Profiel   

Ik vind het ook wel apart dat je zegt dat het een techniek is het heeft ook gewoon tijd nodig en dat jouw paard heter is dat weet je niet en dat ik mijn pony verkeerd rijd weet je ook niet dus dat vind ik een beetje oneerlijk. Ik rijd juist heel zacht met de hand kan hem ook bitloos en met neckrope correct rijden maar voordat hij rond en laag loopt moet hij los zijn en dat kost tijd. Ik gebruik geen techniek of trucjes ik laat hem mijn hand opzoeken. En hou ze zelf stil je paard laat wel weten wanneer deze eraan toe is. :) Dus je hoeft niet te denken dat hij mijn hand ontwijkt enzo je hebt alleen een berichtje van mij gelezen voor de rest niks dus vind dat een beetje veroordelen. Mijn lesgeefster zou mij zeker op de vingers tikken als ik verkeerd rijd ze walgt van dat trekken en plukken aan paarden net als ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:09 



 
Profiel   

Ken je de uitdrukking: met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid? Dat is namelijk wat ik zei. Ik zei niet dat ik het zeker weet. Dus als je het niet erg vindt, ga ik niet iets verdedigen wat ik in de eerste plaats niet gezegd heb :)

Verder kan ik of iemand anders niet oordelen anders dan op wat jij zegt. Ik vind je verhaal volkomen onlogisch. Ieder paard kan voorwaarts neerwaarts. Niet iedere ruiter kan het.
Wat jouw lesgeefster zegt, interesseert me helaas niet zoveel. Er zijn helaas vrij veel zeer slechte instructeurs in Nederland, die niet kunnen rijden en ook niet kunnen les geven. Dus ook dat kan ik onmogelijk beoordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:20 



 
Profiel   

Ik rijd ook voorwaarts neerwaarts. De voorkant komt dan ook vanzelf hij loopt nog niet in de houding die mensen graag zien maar neemt het bit wel aan dit zie ik als nagefelijk hij kwam als hertje die het bit niet aan wilde nemen bij ons. Dus ik vind het al een hele vooruit gang dat hij het bit nu aanneemt en mijn hand vertrouwt. Ik moet ook nog veel leren maar daar heb ik les voor en ik vind het een goede instructrice. En ik ga met veel geduld verder en we zullen wel zien hoe en wat. En natuurlijk kan hij voorwaarts neerwaarts ik heb nooit gezegd dat hij dat niet kan. Maar daar heb ik nog geduld voor nodig. En de ene pony is hier echt wel makkelijker in omdat deze de spieren al heeft. Alles zal vanzelf komen misschien klinkt alles wat onlogisch voor jou dat zou best kunnen. Maar dit is mijn manier en ik probeer alles zo te doen zodat het voor mijn pony ook fijn is. Ik ga nu slapen dus alvast welterusten iedereen
<3 :Z

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:32 



 
Profiel   

Ieder paard kan ook voorwaarts neerwaarts maar bij de enen moet je langer losrijden om deze ontspannen in lijf en hoofd te krijgen. Ik heb ook nooit gezegd dat ze het niet allemaal kunnen maar wel dat het voor het ene paard lastiger is met een ruiter op zijn rug dan de ander. Of omdat de spieren verkeerd getraind zijn en je dat weer recht moet zetten net als bij mijn pony aan de hand is. Zijn vorige eigenaar heeft hem niet goed gereden waardoor het nu meer tijd kost maar we komen er zeker wel!

Nu echt welterusten :z

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:38 



 

vooral een jong (groen) paard krijgt hier de ruimte om zich erst qua spieren en balans/evenwicht te ontwikkelen, voorwaarts, overgangen en heel veel wendingen rijden, overgangen als het kan een sprongetje, balkjes lopen, lange rechte paden draven/galopperen, heuveltjes mee pakken, als het kan een cross baan oppakken om daar even lang en rechtuit te kunnen draven/galopperen (niet altijd lange rechte paden voorhanden)

dan pas komt de oprichting en als we het goed gedaan hebben kan het paard zelf vanuit de schouder voorwaarts oprichten, is het sterk genoeg om zich zelf te dragen en in balans te houden, ook dat doen we korte stukjes zodat de spieren niet verzuren

ontspanning levert meer spier op dan alsmaar krachttrainen bovendien is het mentaal ook prettiger zodat het ook daar niet "verzuurt"

Danielle Heijkoop zei ooit eens in een interview: als je alsmaar in een houding traint train je ook maar op een manier spieren

en dat is wat ik ook probeer te voorkomen

je moet wel geduld hebben en tijd durven steken in een goede basis opbouw, dat is hier niet in 3 maanden klaar,

en accepteren dat elk paard anders is en een andere aanpak nodig heeft, maar iedere ruiter/trainer/coach heeft zijn haar eigen manier maar durven we open te staan en naar andere te kijken

Jos Lansink schrijft hier op bokt: stelen met je ogen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 07:00 



 
Profiel   

MCE,
Hier heb ik ook wat aan bedankt!
Zo kan ik zijn spieren nog verder trainen. We zijn daar ook al hard mee aan het werk en we nemen ook alle tijd. Ik vind het fijn dat je ook een soort van tips geeft. Want die kan ik dan toepassen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 07:37 



 
Profiel   

Ik heb sinds een maand of wat een verzorgpaard, en hij heeft eigenlijk totaal geen bespiering, nu is het aan mij de taak om die spieren op te bouwen en hem gewoon lekker te rijden. Mijn grootste probleem is dat hij met een lange teugel wel lekker lang en laag kan lopen, maar als ik contact wil hebben schiet hij direct omhoog, geen idee waardoor het komt. Hij is in maart nog helemaal nagekeken door de tandarts en zijn rug is ook helemaal goed, dus daar kan het haast niet aan liggen. Ik weet alleen dat zijn eigenaar hem nog maar een paar maanden heeft en hem van een manege heeft gekocht, dus misschien dat hij daar nooit goed gereden is? Meestal ontspant hij na een tijdje wel wat meer en het gaat elke keer wat beter, het is echt die eerste keer contact oppakken dat hij direct omhoog schiet en vast begint te houden. Echt elke keer als ik de teugels even lang heb gelaten schiet hij weer omhoog. Zou hier aan gewerkt kunnen worden of zou het gewoon met tijd beter worden? Aangezien hij uiteindelijk wel los begint te laten en ontspant. En we moeten natuurlijk ook nog meer aan elkaar wennen.
Soms begint hij al zelf het contact op te zoeken, maar dat zijn echt korte stukjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 13:43 



 
Profiel   

Ik zou veel voltes rijden en heel erg licht contact nemen. Als het kan wilt een paar stapjes wijken ook helpen. En de voltes kleiner en groter maken. Ook veel overgangen rijden. Misschien is er op de manege een beetje te veel op de voorhand gereden, daarom zou ik niet teveel aan de voorkant doen en de achterhand nu trainen en als ze maar omhoog blijft de teugels ook wat meegeven. Ik denk namelijk dat het vertrouwen in de hand terug moet komen omdat op een manege meestal wat mensen zijn die het nog moeten leren en daarom te veel met de hand doen. Waardoor jouw verzorg pony waarschijnlijk een beetje bang voor de hand is geworden en teveel op de voorhand loopt. Dus ik zou haar lekker aan het werk zetten met licht contact en veel voltes en overgangen rijden en af en toe een pasje wijken meenemen als dat mogenlijk is. Zodat je paardje je hand gaat vertrouwen en de goede spieren gaat gebruiken. :)

Als dit allemaal echt niet zou werken zou de osteopaat ook nog een idee zijn maar het is natuurlijk niet jouw paard dus dat is een beetje lastig. Maar ik denk dat het wel goed zal komen met de bovenste tips.

Ik en mijn instructrice praten ook altijd over de twee fases .

Eerste fase is het vertrouwen krijgen en het contact aan willen nemen en vooral het losrijden. Bij veel paarden kan er in het begin alleen in de eerste fase gereden worden. Bij sommigen paarden hoef je maar een halfjaar of minder in de eerste fase te rijden en bij sommigen doe je dat misschien wel 3 jaar.

De tweede fase.
Bij de tweede fase heeft je paard vertrouwen in de hand en durft deze ook constante druk met de hand aan te nemen. In deze fase zal je paard nagefelijk lopen niet te diep en niet te hoog gewoon constant op een manier die voor je paard ook het meest comfortabel is!


Ik hoop dat je er wat aan hebt :D
Groetjes Eefje

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 14:13 



 
Profiel   

Eefjetdem schreef
Ik zou veel voltes rijden en heel erg licht contact nemen. Als het kan wilt een paar stapjes wijken ook helpen. En de voltes kleiner en groter maken. Ook veel overgangen rijden. Misschien is er op de manege een beetje te veel op de voorhand gereden, daarom zou ik niet teveel aan de voorkant doen en de achterhand nu trainen en als ze maar omhoog blijft de teugels ook wat meegeven. Ik denk namelijk dat het vertrouwen in de hand terug moet komen omdat op een manege meestal wat mensen zijn die het nog moeten leren en daarom te veel met de hand doen. Waardoor jouw verzorg pony waarschijnlijk een beetje bang voor de hand is geworden en teveel op de voorhand loopt. Dus ik zou haar lekker aan het werk zetten met licht contact en veel voltes en overgangen rijden en af en toe een pasje wijken meenemen als dat mogenlijk is. Zodat je paardje je hand gaat vertrouwen en de goede spieren gaat gebruiken. :)

Als dit allemaal echt niet zou werken zou de osteopaat ook nog een idee zijn maar het is natuurlijk niet jouw paard dus dat is een beetje lastig. Maar ik denk dat het wel goed zal komen met de bovenste tips.

Ik en mijn instructrice praten ook altijd over de twee fases .

Eerste fase is het vertrouwen krijgen en het contact aan willen nemen en vooral het losrijden. Bij veel paarden kan er in het begin alleen in de eerste fase gereden worden. Bij sommigen paarden hoef je maar een halfjaar of minder in de eerste fase te rijden en bij sommigen doe je dat misschien wel 3 jaar.

De tweede fase.
Bij de tweede fase heeft je paard vertrouwen in de hand en durft deze ook constante druk met de hand aan te nemen. In deze fase zal je paard nagefelijk lopen niet te diep en niet te hoog gewoon constant op een manier die voor je paard ook het meest comfortabel is!


Ik hoop dat je er wat aan hebt :D
Groetjes Eefje

daar heb ik heel veel aan, dankjewel!
de osteopaat komt eens in de zoveel tijd al langs, die is vorige maand nog geweest om hem helemaal na te kijken, dus dat zit helemaal goed ^^
ik rij altijd al veel figuren met hem omdat hij erg pittig is en het liefste alleen maar gallopeert als hij die kans krijgt, maar zodra hij meer ontspant blijft hij ook een veel constanter tempo lopen dus daar zou het vast ook wel bij helpen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 14:49 



 
Profiel   

Dat is super fijn! Dan ben je denk ik al heel goed bezig en zal het even duren voordat alle spiertjes erop zitten. Nog veel plezier met je verzorg paardje :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 15:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 156 van de 156 [ 3889 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 152, 153, 154, 155, 156
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen