Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 154 van de 156 [ 3889 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 151, 152, 153, 154, 155, 156  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Aan de teugel

 
Profiel   

Oke Absolem, bedankt voor de tips! Gaan we dat proberen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-19 15:56 



 
Profiel   

Een tijdje geleden heb ik hier iets in gepost. Na vele lessen van een dressuurlesgever is ook dat probleem opgelost! Met mijn toenmalig M2 paardje train ik inmiddels op Z-niveau. :)

Ik heb ook mijn instructeursdiploma gehaald en begeleid nu mijn nichtje met haar tinker. Zij kampt echter met veel problemen die ik ook niet direct kan oplossen. Heb haar dus aangeraden om een meer ervaren lesgever te zoeken. Die zoektocht verloopt moeilijk, dus ik kwam even polsen of jullie ideetjes hebben.

Het paard heeft altijd "aan de teugel" gelopen door middel van gespeel in de mond (link een knijpje-rechts een knijpje) - de foute manier dus, want het paard liep compleet op d'r voorhand. Terug naar de basis: voorwaarts neerwaarts rijden, neusje laag en veel voltewerk. Het probleem is dat het een énorm sterk en koppig paard is. Laat je even je contact los? Ze is weg met je. Begrens je niet CONSTANT met je binnenbeen? Hij valt onmiddellijk naar binnen. Laat je even te veel toe op de buitenteugel? Schouder valt helemaal weg... Na veel oefenen lukt het ontspannen lopen al ietsje beter, maar ook enkel wanneer ze echt slentert. Ze loopt daarbij niet zozeer op d'r voorhand, maar enig impuls of een goed actief achterbeen ontbreekt dan wel. Zodra je versnelt is het kop-in-de-lucht.

Tanden en zadel zijn oké. Osteopaat is een tijdje geleden langsgekomen en komt binnenkort opnieuw. Kleine probleempjes wat betreft het bekken, maar niets dat zo'n lastig paard zou veroorzaken.

Iemand tips? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 01:13 



 
Profiel   

JulieP schreef
Een tijdje geleden heb ik hier iets in gepost. Na vele lessen van een dressuurlesgever is ook dat probleem opgelost! Met mijn toenmalig M2 paardje train ik inmiddels op Z-niveau. :)

Ik heb ook mijn instructeursdiploma gehaald en begeleid nu mijn nichtje met haar tinker. Zij kampt echter met veel problemen die ik ook niet direct kan oplossen. Heb haar dus aangeraden om een meer ervaren lesgever te zoeken. Die zoektocht verloopt moeilijk, dus ik kwam even polsen of jullie ideetjes hebben.

Het paard heeft altijd "aan de teugel" gelopen door middel van gespeel in de mond (link een knijpje-rechts een knijpje) - de foute manier dus, want het paard liep compleet op d'r voorhand. Terug naar de basis: voorwaarts neerwaarts rijden, neusje laag en veel voltewerk. Het probleem is dat het een énorm sterk en koppig paard is. Laat je even je contact los? Ze is weg met je. Begrens je niet CONSTANT met je binnenbeen? Hij valt onmiddellijk naar binnen. Laat je even te veel toe op de buitenteugel? Schouder valt helemaal weg... Na veel oefenen lukt het ontspannen lopen al ietsje beter, maar ook enkel wanneer ze echt slentert. Ze loopt daarbij niet zozeer op d'r voorhand, maar enig impuls of een goed actief achterbeen ontbreekt dan wel. Zodra je versnelt is het kop-in-de-lucht.

Tanden en zadel zijn oké. Osteopaat is een tijdje geleden langsgekomen en komt binnenkort opnieuw. Kleine probleempjes wat betreft het bekken, maar niets dat zo'n lastig paard zou veroorzaken.

Iemand tips? :)


Gebrek aan kracht.

Je zei het zelf al. Na terug naar de basis te zijn gegaan kwam er heel iets verbetering in. Dus geduld. Zodra hij actiever moet worden kost het m veel en veel meer kracht om die boven lijn los te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 08:21 



 
Profiel   

Terug naar de basis is prima, maar aan de orde is dat het dier over de rug moet gaan lopen, van de voorhand af.
Dat kost kracht en dus tijd - dat is geen onwil van het dier, maar een punt waar de ruiter /de mens rekening mee moet houden.

In mijn ervaring gaat dat het snelste met verticale balans, gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
Du momente dat dit lukt ('a leg at each corner') ontspant het dier.

Is dit een feit (of: lukt het met steeds grotere regelmaat) dan komen er mooie voltes met lengtebuiging, waarbij het is toegestaan dat het dier iets naar buiten 'kijkt', om te helpen van het binnenvoorbeen te blijven, doel is het binnenachterbeen dat tussen de sporen van de voorbenen gaat landen. Dit alles dus met behoud van de 'bollende' rug. (Andermaal zwaar, dus kort oefenen, belonen en twee rustdagen inlassen. Aan spierpijn heb je niets, in tegendeel.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 08:26 



 
Profiel   

Tijd kracht én balans.

Zet het dier maar eerst terug op de grond en in haar natuurlijke balans.
Pas dan trainen aan de rijtypische balans.

Mag ik vragen waar jij je instructeursdiploma hebt gehaald?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 09:31 



 
Profiel   

maralyn schreef
Mag ik vragen waar jij je instructeursdiploma hebt gehaald?


Gewoon bij de VLP/VTS, zoals de meesten dat doen in België! :) Ben nu ook geslaagd voor de rijproef van instructeur B, dus kan die binnenkort aanvangen.

Bedankt alvast aan iedereen voor de tips! Had haar sowieso meegegeven om te werken aan een verticale balans, en dat op een ontspannen manier (fase 1) alvorens de "dressuurladder" op te klimmen. Stelde me gewoon wat vraagjes bij de praktische kant ervan. Gewoon goed oefenen en veel geduld dus, om het paard te herscholen. Ik onderschatte precies wel het belang van kracht inderdaad! :)

Zou het een idee zijn om bezig te zijn met rechtrichten vanop de grond? Ik herinner me dat dat bij mijn paardje wonderen deed voor het oefenen van laterale bewegingen, maar ik neem aan dat dat in dit geval ook zeer nuttig kan zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 13:12 



 
Profiel   

Juliep die ken ik niet.

Ben zelf ook bezig met de opleiding, vandaar de vraag.
Daar worden dit soort vraagstukken ook behandeld namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-19 17:56 



 
Profiel   

Hallo iedereen!

Ik ben nieuw hier :)
Ik heb een verzorgpaard van 16 jaar waar ik sinds een maand mee rijd.

In stap is de aanleuning min of meer goed en is ze mooi gebogen, (Als ze wat opgewarmd is al wat beter natuurlijk)
Vanzodra ik de hulpen voor draf geef, gaat haar hoofd direct naar boven en loopt ze met haar hoofd echt heel de tijd in de lucht (sterrekijker) Ik probeer dit dmv cirkels en veel figuren te verbeteren en na een tijdje lukt het dan ook min of meer, maar het is nooit perfect. Ik moet haar ook heel erg tegenhouden, want anders blijft ze maar lopen met mij in uitgestrekte draf. Dit komt waarschijnlijk omdat de verzameling niet goed zit, maar wat kan ik hier aan doen?
In galop gaat ze wat makkelijker aan de teugel, maar gaat ze ook echt lopen en bochten verkorten.

Ik reed vroeger in een manege, waar je hard links-rechts moest trekken voor aan de teugel te kunnen rijden.
Natuurlijk weet ik dat dit niet de goede manier is.

Nu krijg ik privéles op het paard van mijn lesgeefster, maar dit paard gaat heel erg makkelijk aan de teugel en ik moet er niet veel moeite voor doen als ik mijn handen gewoon stil houd.
Nu vraag ik mij af, wat is nu eigenlijk de goede manier om aan de teugel te kunnen rijden? Dit klinkt waarschijnlijk voor veel van jullie echt stom, en ik ken alle regeltjes en definities, maar hoe doe je dat nou? Ik heb al veel gelezen over dat de achterhand actief moet zijn en dat daarom cirkels dit vergemakkelijkt, maar doe je eigenlijk iets met je handen wanneer je aan de teugel wilt rijden?

Het paard is echt heel erg goed en is vroeger op hoog niveau gereden, dus daar heeft het in elk geval niks mee te maken.

Zou iemand mij kunnen helpen?
Sorry voor de misschien iets wat stommere vraag :)
Angelina

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 13:16 



 
Profiel   

Aantal mogelijkheden. Het kan zijn dat je de draf niet goed voorbereidt, en even waarschuwt met een klein kneepje: er komt een hulp aan, en je paard verrast wordt door de hulp. Het kan zijn dat je paard niet aan het been is, en dus een soort huppeltje moet gaan maken om alsnog in draf te gaan, want hij was zo fijn ingedut.

Het kan zijn dat je te veel doet in draf, dat je lichtrijden, omdat je zelf gaat staan, en je niet op laat gooien, uit het ritme is, en je dus in je paard zijn rug bonkt, bij elke drafpas, en paard daarom de rug wegdrukt en jij controle over het tempo verliest.

Het kan zijn dat je teveel doet met je binnenteugel, maar je buitenhand er niet aan houdt, waardoor je paard over de schouder wegloopt en balans verliest.

Het is geen stomme vraag, maar wel een lastig, omdat ik wel beeld heb, maar eigenlijk iemand jou op dat moment moet helpen, en de persoon die nu lesgeeft klinkt niet zo capabel eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 13:27 



 
Profiel   

Angelinah schreef
Hallo iedereen!

Ik ben nieuw hier :)
Ik heb een verzorgpaard van 16 jaar waar ik sinds een maand mee rijd.

In stap is de aanleuning min of meer goed en is ze mooi gebogen, (Als ze wat opgewarmd is al wat beter natuurlijk)
Vanzodra ik de hulpen voor draf geef, gaat haar hoofd direct naar boven en loopt ze met haar hoofd echt heel de tijd in de lucht (sterrekijker) Ik probeer dit dmv cirkels en veel figuren te verbeteren en na een tijdje lukt het dan ook min of meer, maar het is nooit perfect. Ik moet haar ook heel erg tegenhouden, want anders blijft ze maar lopen met mij in uitgestrekte draf. Dit komt waarschijnlijk omdat de verzameling niet goed zit, maar wat kan ik hier aan doen?
In galop gaat ze wat makkelijker aan de teugel, maar gaat ze ook echt lopen en bochten verkorten.

Ik reed vroeger in een manege, waar je hard links-rechts moest trekken voor aan de teugel te kunnen rijden.
Natuurlijk weet ik dat dit niet de goede manier is.

Nu krijg ik privéles op het paard van mijn lesgeefster, maar dit paard gaat heel erg makkelijk aan de teugel en ik moet er niet veel moeite voor doen als ik mijn handen gewoon stil houd.
Nu vraag ik mij af, wat is nu eigenlijk de goede manier om aan de teugel te kunnen rijden? Dit klinkt waarschijnlijk voor veel van jullie echt stom, en ik ken alle regeltjes en definities, maar hoe doe je dat nou? Ik heb al veel gelezen over dat de achterhand actief moet zijn en dat daarom cirkels dit vergemakkelijkt, maar doe je eigenlijk iets met je handen wanneer je aan de teugel wilt rijden?

Het paard is echt heel erg goed en is vroeger op hoog niveau gereden, dus daar heeft het in elk geval niks mee te maken.

Zou iemand mij kunnen helpen?
Sorry voor de misschien iets wat stommere vraag :)
Angelina



Probeer eens hoe het gaat als jij je handen voor jouw gevoel overdreven stil houd. En het kan zijn ( kan ik niet zien natuurlijk zonder foto's of filmpjes) dat je niet echt stabiel zit. Dus wat je kan proberen is eens je beugel een gaatje langer doen en dan doorzitten tijdens het draven.

Wat ik vaak doe ( is niet aan te raden op een jong of sensibel paard) is een paar seconden even mijn ogen dicht als ik doorzit tijdens het draven.

Sommige mensen gaan rijden op hun ogen zoals ik dat noem. Dus die gaan constant kijken naar hun paard en dan raken ze uit balans omdat hun zwaartepunt veranderd. En dan gaan ze van daaruit hun eigen balans corrigeren Wat het paard stoort in zijn evenwicht.


Als je eventjes een paar seconden je ogen dicht doet en goed blijft ademhalen voel je pas echt goed wat er nou onder je gebeurd.

Het gevoel voor een correcte aanleuining en ontspanning kun je niet uitleggen. Je moet het ervaren. Voelen voelen en nog meer voelen en dan niet met je handen maar met heel je lichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 13:33 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Aantal mogelijkheden. Het kan zijn dat je de draf niet goed voorbereidt, en even waarschuwt met een klein kneepje: er komt een hulp aan, en je paard verrast wordt door de hulp. Het kan zijn dat je paard niet aan het been is, en dus een soort huppeltje moet gaan maken om alsnog in draf te gaan, want hij was zo fijn ingedut.

Het kan zijn dat je te veel doet in draf, dat je lichtrijden, omdat je zelf gaat staan, en je niet op laat gooien, uit het ritme is, en je dus in je paard zijn rug bonkt, bij elke drafpas, en paard daarom de rug wegdrukt en jij controle over het tempo verliest.

Het kan zijn dat je teveel doet met je binnenteugel, maar je buitenhand er niet aan houdt, waardoor je paard over de schouder wegloopt en balans verliest.

Het is geen stomme vraag, maar wel een lastig, omdat ik wel beeld heb, maar eigenlijk iemand jou op dat moment moet helpen, en de persoon die nu lesgeeft klinkt niet zo capabel eigenlijk.



Bedankt voor de reactie :)

Ze is toch wel goed aan het been en heb niet echt de indruk dat ze in slaap valt in stap. Ik moet maar heel lichtjes hulpen geven en ze gaat naar draf.

Ik heb niet echt de indruk dat ik bonk in het zadel, en dit is mij ook nooit gezegd.

Wat bedoel je precies met buitenhand er aan houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 18:51 



 
Profiel   

Absolem schreef
Angelinah schreef
Hallo iedereen!

Ik ben nieuw hier :)
Ik heb een verzorgpaard van 16 jaar waar ik sinds een maand mee rijd.

In stap is de aanleuning min of meer goed en is ze mooi gebogen, (Als ze wat opgewarmd is al wat beter natuurlijk)
Vanzodra ik de hulpen voor draf geef, gaat haar hoofd direct naar boven en loopt ze met haar hoofd echt heel de tijd in de lucht (sterrekijker) Ik probeer dit dmv cirkels en veel figuren te verbeteren en na een tijdje lukt het dan ook min of meer, maar het is nooit perfect. Ik moet haar ook heel erg tegenhouden, want anders blijft ze maar lopen met mij in uitgestrekte draf. Dit komt waarschijnlijk omdat de verzameling niet goed zit, maar wat kan ik hier aan doen?
In galop gaat ze wat makkelijker aan de teugel, maar gaat ze ook echt lopen en bochten verkorten.

Ik reed vroeger in een manege, waar je hard links-rechts moest trekken voor aan de teugel te kunnen rijden.
Natuurlijk weet ik dat dit niet de goede manier is.

Nu krijg ik privéles op het paard van mijn lesgeefster, maar dit paard gaat heel erg makkelijk aan de teugel en ik moet er niet veel moeite voor doen als ik mijn handen gewoon stil houd.
Nu vraag ik mij af, wat is nu eigenlijk de goede manier om aan de teugel te kunnen rijden? Dit klinkt waarschijnlijk voor veel van jullie echt stom, en ik ken alle regeltjes en definities, maar hoe doe je dat nou? Ik heb al veel gelezen over dat de achterhand actief moet zijn en dat daarom cirkels dit vergemakkelijkt, maar doe je eigenlijk iets met je handen wanneer je aan de teugel wilt rijden?

Het paard is echt heel erg goed en is vroeger op hoog niveau gereden, dus daar heeft het in elk geval niks mee te maken.

Zou iemand mij kunnen helpen?
Sorry voor de misschien iets wat stommere vraag :)
Angelina



Probeer eens hoe het gaat als jij je handen voor jouw gevoel overdreven stil houd. En het kan zijn ( kan ik niet zien natuurlijk zonder foto's of filmpjes) dat je niet echt stabiel zit. Dus wat je kan proberen is eens je beugel een gaatje langer doen en dan doorzitten tijdens het draven.

Wat ik vaak doe ( is niet aan te raden op een jong of sensibel paard) is een paar seconden even mijn ogen dicht als ik doorzit tijdens het draven.

Sommige mensen gaan rijden op hun ogen zoals ik dat noem. Dus die gaan constant kijken naar hun paard en dan raken ze uit balans omdat hun zwaartepunt veranderd. En dan gaan ze van daaruit hun eigen balans corrigeren Wat het paard stoort in zijn evenwicht.


Als je eventjes een paar seconden je ogen dicht doet en goed blijft ademhalen voel je pas echt goed wat er nou onder je gebeurd.

Het gevoel voor een correcte aanleuining en ontspanning kun je niet uitleggen. Je moet het ervaren. Voelen voelen en nog meer voelen en dan niet met je handen maar met heel je lichaam.



Bedankt voor de tips!

Ik betrap me er zelf ook wel vaak op dat ik toch lange tijd naar haar hoofd kijkt, mijn instructrice zegt dit ook wel eens, maar heb niet de indruk dat er iets veranderd al ik daar op let.

Ik heb filmpjes bijgevoegt. Dit was de eerste keer dat ik op haar reed, dus het was allemaal een beetje nieuw op dat moment maar zo hebben jullie in elk geval een idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 18:56 



 
Profiel   

Die filmpjes bijvoegen lukt dus niet :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 18:59 



 
Profiel   

Angelinah schreef
Ze is toch wel goed aan het been en heb niet echt de indruk dat ze in slaap valt in stap. Ik moet maar heel lichtjes hulpen geven en ze gaat naar draf.

Ik denk dat er tussen jouw beeld van onmiddellijke reactie en het mijne misschien nog wat verschil zit. Ik geef in principe nooit een hulp als het paard netjes in hetzelfde tempo en gang blijft als ik wil. Ik geef dus niet elke pas been, want dan wordt je paard een soort van dood voor het been, en krijg je dit ook he

(oh je wil nu echt wat? Help! en dan krijg je ook de hoofd omhoog reactie, en balansverlies)

Met aan het been bedoel ik echt dat je op elke hulp een onmiddellijke reactie krijgt.
Angelinah schreef
Ik heb niet echt de indruk dat ik bonk in het zadel, en dit is mij ook nooit gezegd.

Die indruk heeft nooit iemand van zichzelf, en als ik het zie, kijk ik er soms anders tegenaan. Heel veel mensen hebben het idee dat ze veel stiller zitten dan ze echt zitten. Wat voor je paard voelt als vervelend, hoeft voor jou niet zo te zijn.


Angelinah schreef
Wat bedoel je precies met buitenhand er aan houden?

Altijd een stabiel contact op je buitenhand. Zodat je wat lucht kan geven aan de binnenkant, maar nog belangrijker: de schouder kan begrenzen en plaatsen. Op een paard stuur je niet door aan de binnenteugel te trekken, maar door buiging te vragen om je binnenbeen, en de buitenschouder naar binnen te plaatsen. Doe je dat niet, dan krijg je een paard dat met de schouder er een soort van 'uitvalt' in de bocht en dan ben je je balans kwijt. En sommige paarden gaan in reactie daarop hard rennen met het hoofd omhoog.

Nogmaals: er gaan bij jou een aantal dingen mis, en daarom vind ik tips geven via internet niet handig. Ik zou je eigenlijk op dat moment zelf willen corrigeren, en de kans dat je uitvoert wat ik hier zeg, het goed timet, en daarin ook echt wat oppakt is niet zo heel groot. Dus het is handiger als je er iemand in de baan hebt staan die je op dat moment helpt, omdat ze zien en snappen wat er misgaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 19:38 



 
Profiel   

Ten eerste: +:)+ uitstekende vraag!
(Stomme vragen bestaan sowieso niet.) En rond 'aan de teugel' bestaan veel misverstanden, er is een boel discussie en er zijn ook gewoon verschillende meningen.

2e: over de overgang stap - draf (en ach, eigenlijk alle overgangen, inclusief alle 'schakeltjes', richting veranderingen - jawel!) geldt dat je even een "halve ophouding" moet geven. Auf deutsch: halbe parade.
Een beetje verderop op RT-D gaat het over 'de hulpen voor het halthouden' en Airnt beschrijft daar keu-rig netjes de ganze parade.
(Bij de halve blijf je stappen of galopperen of wat je maar doet, bij de ganze ga je actief stil staan.
Maar wat je doet is in wezen hetzelfde.)
'Verzamel' je je dier op deze manier, is de overgang makkelijker.

Ik streef ernaar om niets met de teugel te doen, ik heb m in de hand en ik voel mijn paard en ik hoop op aanleuning.
En ik ben alert op zwaarder op 1 teugel - dan zit er teveel gewicht op dat voorbeen en moet ik efkes aan de bak.
(Zitten op de kant waar het gewicht niet is, de zware teugel 'los', de ander heel licht in contact.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 20:46 



 
Profiel   

Hallo bakkers, ik kwam dit topic tegen en hoop dat iemand mij zou kunnen helpen. Ik heb een jong paard (of naja jong 7 jaar) die nauwelijks wat gedaan heeft bij de vorige eigenaar behalve flink met slof gereden als er gereden werd en een verkeerd zadel. De osteopaat is geweest en nu de laatste 2 keer door happy athletes gemasseerd. Hij liep weer als vanouds en alles zat lekker los. Nu gaf degene die dit had gedaan al aan dat je het gevoel hebt dat je nu weer van 0 moet beginnen omdat hij lang in een bepaalde strakke houding gelopen heeft. Nu heb ik er vandaag voor het eerst weer opgezeten en idd hij heeft veel minder balans. Nu vind ik het lastig was ik met de teugels moet doen. Hij wil bijvoorbeeld in stap maar ook nog in draf dat behoorlijk aan de teugels trekken met z'n hoofd (in stap meer dan draf) en dan vind ik het lastig om te kijken wat te doen. Moet ik hem juist volgen of de teugels op een wat losser niveau te laten en hem vooral met de benen te sturen door de oefeningen en overgangen in de hoop dat hij dan meer mijn teugels gaat volgen? Ik krijg vanaf woensdag les, maar dacht wie weet kan ik daarvoor nog wat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 20:53 



 
Profiel   

Sorry voor de late reactie, had het behoorlijk druk hier.
Ondertussen is iemand mij les komen geven op dat paard, en vertelde ook dat ze over haar schouder liep en dat dat éen van de grootste problemen was. Ik liet haar blijkbaar ook teveel doen en was niet streng genoeg omdat ze echt zo een koppig dametje is.
Het was echt wel een productieve les en op naar het einde toe liep ze zo los en ontspannen in haar nek :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 21:28 



 
Profiel   

HorseTimeXL schreef
Hallo bakkers, ik kwam dit topic tegen en hoop dat iemand mij zou kunnen helpen. Ik heb een jong paard (of naja jong 7 jaar) die nauwelijks wat gedaan heeft bij de vorige eigenaar behalve flink met slof gereden als er gereden werd en een verkeerd zadel. De osteopaat is geweest en nu de laatste 2 keer door happy athletes gemasseerd. Hij liep weer als vanouds en alles zat lekker los. Nu gaf degene die dit had gedaan al aan dat je het gevoel hebt dat je nu weer van 0 moet beginnen omdat hij lang in een bepaalde strakke houding gelopen heeft. Nu heb ik er vandaag voor het eerst weer opgezeten en idd hij heeft veel minder balans.

Vroeger leunde hij op de ruiter, op zijn strakke spieren en was hij gewend aan een slechte houding.

Nu is hij iets belangrijks aan het doen: 'hoe moet ik toch lopen onder het zadel zonder dat knellende harnas?'

Citaat
Nu vind ik het lastig was ik met de teugels moet doen. Hij wil bijvoorbeeld in stap maar ook nog in draf dat behoorlijk aan de teugels trekken met z'n hoofd (in stap meer dan draf) en dan vind ik het lastig om te kijken wat te doen.

Gewoon door laten glijden.
Laat m maar wennen aan 'geen blok beton aan de voorkant'.
Om veiligheidsredenen (als oma zijnde wil ik mijn botten heel houden) het eerste wat ik met een groen paard doe is het dier leren op te stoppen op zit, gewicht, kortom 'ganze parade'.
Op het moment dat jij je teugels laat doorglijden gaat zijn zwaartepunt naar voor - help je dier door op dat moment je eigen zwaartepunt terug te brengen (soort van 'halbe parade').
In het ergste geval krijg je een overgang (draf - stap of stap - halt), het zij zo, je dier is aan het zoeken. Gewoon een klein drijfje en terug naar stap of draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-19 08:43 



 
Profiel   

Ik kom even binnenvallen hier voor tips. Sinds een paar maandjes ben ik overgestapt van bijrijdpaard (kleine koudbloed naar grote warmbloed) en dat is op z'n zachtst gezegd nogal wennen.
Zelf vind ik het heel belangrijk om correct en vriendelijk te rijden, maar de theorie komt er in de praktijk even niet uit :+
Mijn grootste vraag is nu hoe mijn teugelcontact moet zijn. Ik rijd snel met een open hand/niet gesloten vuist, mijn ellebogen staan wat van mijn lichaam af en mijn buitenhand gaat mee in een wending -O-
Maar goed: wie fouten maakt, leert iets! Toch voelt dan mijn handen bij me en gesloten houden weer als teveel druk en teveel begrenzen, maar misschien is dat simpelweg wennen.
Ik ben vooral benieuwd of iemand 'het gevoel' aan me uit kan leggen en me tips mee kan geven. Ook: wat doe je bij contact als je paard het hoofd omhoog gooit, wat als je een overgang wil maken en hij vertrekt niet op je kuit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-20 17:47 



 
Profiel   

xChanelx schreef
Mijn grootste vraag is nu hoe mijn teugelcontact moet zijn.

;) ik ben al zo'n 30 jaar enthousiast over Rien van der Schaft.
De basis voor alle rijkunst is een 'contactteugel', jij doet vrijwel niets, gaat je paard naar voor met t hoofd ga je mee, gaat-ie naar achter ga je mee, gewoon een licht, prettig contact van een paar gram.
Citaat
Ik rijd snel met een open hand/niet gesloten vuist, mijn ellebogen staan wat van mijn lichaam af en mijn buitenhand gaat mee in een wending

Ik heb gelest bij iemand die de open hand aanbevool: je hebt de teugel vast tussen duim en wijsvinger, door te variëren tussen vuist, bijna vuist en open heb je zo'n 7 centimeter speling zonder dat je zwaartepunt hoeft te veranderen.
Het helpt ook bij 'onzichtbare' hulpen.
...en een vuist als vuist, mwah: knijpen is sowieso niet aan de orde, of wedstrijdjes touwtrekken.

Ellebogen wijd wil ik nog wel eens doen als het dier onder mij niet goed in balans is. O:) Volgende vraag: is Knollie aan het kapseizen, hangt hij opeens op de linkerschouder, etc etc.? (En als ik het weet, moet ik het ook nog zien op te lossen...)

Buitenhand mee in de wending lijkt mij niet zo veel mis mee. Het is wel je contact teugel bij uitstek. (Grapje van een instructrice:"De les is volgende week gratis, maar je betaalt een euro voor elke keer dat ik zeg 'blijf van de binnenteugel af'.")
Bij een correcte contact teugel kun je zo ongeveer je paard naar voor duwen, dus je buitenhand gaat zowel naar voor als je blijft daar contact houden.
Citaat
Ik ben vooral benieuwd of iemand 'het gevoel' aan me uit kan leggen en me tips mee kan geven. Ook: wat doe je bij contact als je paard het hoofd omhoog gooit, wat als je een overgang wil maken en hij vertrekt niet op je kuit?


...gevoel uitleggen is wat lastig, maar het wemelt helaas ook van de mensen die alleen maar de trucjes kennen (en zich daarna op gevoel beroepen).
Paard kan uiteraard om honderd redenen het hoofd omhoog gooien, maar het ideaal van de contact teugel is om dit te voorkomen en vertrouwen in de hand te laten ontstaan.
En als het gebeurt: netjes volgen, schouders ontspannen zodat het dier geen ruk in de mond krijgt.

Overgangen naar een snellere gang kunnen ook weer om honderd redenen mislukken, ideaal is idd: jij geeft kuit en hij vertrekt. Snapt hij de hulp? Hoe soepel is het dier? (Veel paarden die 'niet goed voor het been' waren, hadden moeite met de achterhand onderbrengen. Dan heb je meer aan correcte vierkantjes stappen (met correcte stelling en buiging) dan die tik met die zweep...) Etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-20 20:32 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
xChanelx schreef
Mijn grootste vraag is nu hoe mijn teugelcontact moet zijn.

;) ik ben al zo'n 30 jaar enthousiast over Rien van der Schaft.
De basis voor alle rijkunst is een 'contactteugel', jij doet vrijwel niets, gaat je paard naar voor met t hoofd ga je mee, gaat-ie naar achter ga je mee, gewoon een licht, prettig contact van een paar gram.
Citaat
Ik rijd snel met een open hand/niet gesloten vuist, mijn ellebogen staan wat van mijn lichaam af en mijn buitenhand gaat mee in een wending

Ik heb gelest bij iemand die de open hand aanbevool: je hebt de teugel vast tussen duim en wijsvinger, door te variëren tussen vuist, bijna vuist en open heb je zo'n 7 centimeter speling zonder dat je zwaartepunt hoeft te veranderen.
Het helpt ook bij 'onzichtbare' hulpen.
...en een vuist als vuist, mwah: knijpen is sowieso niet aan de orde, of wedstrijdjes touwtrekken.

Ellebogen wijd wil ik nog wel eens doen als het dier onder mij niet goed in balans is. O:) Volgende vraag: is Knollie aan het kapseizen, hangt hij opeens op de linkerschouder, etc etc.? (En als ik het weet, moet ik het ook nog zien op te lossen...)

Buitenhand mee in de wending lijkt mij niet zo veel mis mee. Het is wel je contact teugel bij uitstek. (Grapje van een instructrice:"De les is volgende week gratis, maar je betaalt een euro voor elke keer dat ik zeg 'blijf van de binnenteugel af'.")
Bij een correcte contact teugel kun je zo ongeveer je paard naar voor duwen, dus je buitenhand gaat zowel naar voor als je blijft daar contact houden.
Citaat
Ik ben vooral benieuwd of iemand 'het gevoel' aan me uit kan leggen en me tips mee kan geven. Ook: wat doe je bij contact als je paard het hoofd omhoog gooit, wat als je een overgang wil maken en hij vertrekt niet op je kuit?


...gevoel uitleggen is wat lastig, maar het wemelt helaas ook van de mensen die alleen maar de trucjes kennen (en zich daarna op gevoel beroepen).
Paard kan uiteraard om honderd redenen het hoofd omhoog gooien, maar het ideaal van de contact teugel is om dit te voorkomen en vertrouwen in de hand te laten ontstaan.
En als het gebeurt: netjes volgen, schouders ontspannen zodat het dier geen ruk in de mond krijgt.

Overgangen naar een snellere gang kunnen ook weer om honderd redenen mislukken, ideaal is idd: jij geeft kuit en hij vertrekt. Snapt hij de hulp? Hoe soepel is het dier? (Veel paarden die 'niet goed voor het been' waren, hadden moeite met de achterhand onderbrengen. Dan heb je meer aan correcte vierkantjes stappen (met correcte stelling en buiging) dan die tik met die zweep...) Etc.


Dankjewel! Riens aanpak vind ik zelf ook fijn, maar mijn contactteugel blijkt dus niet altijd met contact te zijn :+
Ik ben volgens mij (te) bang dat ik het paard bij bijv. een overgang naar voren tegenhoud met mijn hand, maar het resultaat is dan dat ik geen contact meer heb.
Moeilijk hoor, paardrijden :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-20 10:50 



 
Profiel   

Het aller beste en aller saaiste advies wat ik kan geven is.

Zoek een instructeur die er net zo over denkt als jij.
Een instructeur die op jouw denkwijze en niveau uitlegt. Geloof mij, dat doet wonderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-20 11:31 



 
Profiel   

Hey,

Even een vraagje vanuit mij. Na een lange periode van grondwerken door blessureleed loopt mijn paard op de grond nu aan de lichtste hulpen. Ik hoef er zo goed als alleen maar aan te denken en ze doet wat ik van haar vraag.
Nu mogen we al weer een tijdje ook onder het zadel aan de gang en loop ik toch wel tegen een aantal zaken aan. Voornamelijk dat ze wanneer ik op haar rug zit, mijn hulpen soms echt compleet negeert.

Het meest duidelijke voorbeeld: We rijden op de lange zijde, ik wil graag wenden: draai met mijn lijf en blik naar waar ik heen wil, "verplaats" mijn gewicht, leg mijn binnenbeen meer aan en vraag stelling zonder terug te werken met mijn binnenhand. Je zou denken dat paardlief dan toch wel oppakt dat er iets gevraagd wordt.... Helaas, dendert gewoon rechtdoor, walst door mijn buitenbeen en buitenteugel heen en standje "negeren" is voor die lange zijde en hoek ingeschakeld...

Ik probeer altijd zo eerlijk mogelijk te communiceren met haar, maar wanneer ze dit gedrag vertoond heb ik erg veel moeite om mijn menselijke emotie niet naar boven te laten komen en gefrustreerd te raken. Dus rijd ik vaak door naar de volgende lange zijde en poging 2, dan doet ze het vaak wel, ondanks dat ik mijn hulpen dan niet anders geef. Ik beloon haar dan wel voor de 2e poging wenden, maar kan er met mijn verstand niet bij waarom ze bij "een eerste keer vragen" in de "negeer-stand" schiet.
Het is namelijk ook niet zo dat ze dan volledig ingedut is, gezien ik haar wel bezig houdt met voorwaarts-terug, stelling, nette hoeken rijden, schoudervoor/binnenwaarts, wijken etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-20 12:16 



 
Profiel   

Citaat
Ik ben volgens mij (te) bang dat ik het paard bij bijv. een overgang naar voren tegenhoud met mijn hand, maar het resultaat is dan dat ik geen contact meer heb.


Het zij zo. ;) "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen... " - de meeste paarden zijn allang blij als ze niet in hun mond getrokken worden.

Mbt zit: werk aan je eigen 'core stability' (psoas spier, transversus abdominis spier) hoe meer "kracht" je daar kunt zetten, terwijl je
je benen 'natuurlijk laat afhangen',
bovenlichaam op de centered riding manier rechtop
je je bovenarmen laat afhangen en
voor je gevoel een verbinding hebt tussen je 'core' en je ellebogen - "moet" :) het lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-20 12:21 



 
Profiel   

@ Soeboenoe: ben je bekend met de halve ophouding...?
Ik doe het zonder teugels, 'gewoon' alleen maar efkes mijn zwaartepunt wat terug.
De functie is net niet alleen je dier wat verzamelen, maar het is ook een 'aankondigingscommando'.
.... en soms weigert een dier als je als mens het aankondigingscommando achterwege laat...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-20 12:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 154 van de 156 [ 3889 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 151, 152, 153, 154, 155, 156  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen