Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilovetina
Berichten: 334
Geregistreerd: 24-07-11

Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:02

hoi
ik rijd mijn lievelling met een Thiedemanteugel?
zelf vind ik het lekkerder rijden dan met een elastiek
ik ben benieuwd naar wat jullie van de Thiedemanteugel vinden!

xx
Laatst bijgewerkt door Revanches op 12-01-12 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelling verbeterd

Leedebee

Berichten: 2158
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:22

Ik hoop dat je "lieveling" niet een van de shetten uit je profiel is? ;)

Het is natuurlijk beter om zonder hulpteugel te rijden, maar als het niet anders kan zou ik voor een martingaal gaan.
Maar goed, het is (mits goed afgesteld) beter dan een slof! :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Tiendemansteugel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:24

Thiedemanteugel vind ik echt rot om mee te rijden. Het is een hulpteugel van niks. Als je teugel geeft dan blijft de thiedemanteugel wel op contact. Neem dan een martingaal..

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:28

heb je het nu over een manege paard, verzorgpaard of eigen paard? (of 1 van de shets?)

noahlady

Berichten: 812
Geregistreerd: 16-07-11

Re: Tiendemansteugel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:43

hihi......

Ik rijd er niet mee, maar waarom rijd jij ermee? En waarom vin je het lekkerder rijden dan elastiek?
Gewoon nieuwsgierig hoor..........

ilovetina
Berichten: 334
Geregistreerd: 24-07-11

Re: Tiendemansteugel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 20:52

neej het is niet een van die shetten op mijn profiel! het is een new forsest pony
en daar kan je wel meej zonder gaan rijden maar spoor haar rustig aan en ze vliegt zo in galop naar poortvliet!!
en noahlady: ik vind het lekkerder rijden omdat met een elastiek word ze konstant met haarhoofd naar benenden gehouden tegen eigen wil in! en soms kan je paard er een hernia van krijgen :O
het is niet voor mijn eigen paard hoor!!

Onali

Berichten: 18502
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:55

Hernia? :')

Misschien kan je beter rijtechnisch om hulp vragen dan hulpteugels te gaan gebruiken waarvan je overduidelijk niet weet waar ze voor zijn.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:56

Moderatoropmerking:
Beetje jammer van de gegeven reacties hier. Even een druk op de temknop was voldoende geweest, inplaats van hier te gaan onelinen. De betreffende berichten zijn verwijderd. In de hoop weer nuttige reacties ervoor terug te krijgen.


AP-->RT

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:58

ilovemouse schreef:
neej het is niet een van die shetten op mijn profiel! het is een new forsest pony
en daar kan je wel meej zonder gaan rijden maar spoor haar rustig aan en ze vliegt zo in galop naar poortvliet!!
en noahlady: ik vind het lekkerder rijden omdat met een elastiek word ze konstant met haarhoofd naar benenden gehouden tegen eigen wil in! en soms kan je paard er een hernia van krijgen :O
het is niet voor mijn eigen paard hoor!!

Je woont vlakbij Poortvliet Zeeland?
Dan kom ik je heel graag helpen om zonder thiedemann te rijden. :o

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:02

ik ken de reden van het rijden met een thiedeman eigenlijk niet. Wat doet zo'n thiedeman, waar is het voor bedoelt?

ilovetina
Berichten: 334
Geregistreerd: 24-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 09:13

Somebitch schreef:
ilovemouse schreef:
neej het is niet een van die shetten op mijn profiel! het is een new forsest pony
en daar kan je wel meej zonder gaan rijden maar spoor haar rustig aan en ze vliegt zo in galop naar poortvliet!!
en noahlady: ik vind het lekkerder rijden omdat met een elastiek word ze konstant met haarhoofd naar benenden gehouden tegen eigen wil in! en soms kan je paard er een hernia van krijgen :O
het is niet voor mijn eigen paard hoor!!

Je woont vlakbij Poortvliet Zeeland?
Dan kom ik je heel graag helpen om zonder thiedemann te rijden. :o

haha jah dat zou me leuk lijken alleen het is niet mijn eigen pony ik zal deze week een foto van de pony waar het om gaat op mijn profiel zetten.
alleen ik heb nog geen foto van haar met de thiendeman dus zet ik er 1 op met Elastiek en 1 zonder alles
xxx

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:55

Wat maakt het uit dat het niet je eigen pony is? Ook als het je eigen pony niet is kan je zonder al die troep rijden. :j Zeker als je niet weet waar het voor bedoeld is.

ilovetina
Berichten: 334
Geregistreerd: 24-07-11

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 13:38

sorry maar ik weet dus wel waar de thiendeman voor bedoelt is

ilovetina
Berichten: 334
Geregistreerd: 24-07-11

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 13:39

de thiendeman teugel
is bedoelt om het paard met zijn hoofd naar beneden blijft maar hij kan veeeeel minder snel een hernia van krijgen dan het elastiek!

ilovetina
Berichten: 334
Geregistreerd: 24-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 13:41

en ik vroeg niet of iemand comentaar kan geven dat het niet mijn eigen pony is of dat het niet goed is als je die gebruikt!
maar ik vroeg hoe mensen het vinden om met de Thiendemansteugel te rijden,
en nog eeen keer ik vroeg niet om comentaar!

Onali

Berichten: 18502
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:42

Nogmaals het is een THIEDEMAN.

En nee hij voorkomt niet dat een paard een hernia krijgt :n
Zou mooi zijn, een hulpteugel die medische dingen tegengaat.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:42

ik vindt de thiedeman een on ding, als je je teugels los laat laat je dat ding ook los, maar als je je korter maakt trek je de tiedeman ook strak. ik vind zelf een slof fijner, kun je kiezen hoe strak of los hij moet

ilovetina
Berichten: 334
Geregistreerd: 24-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 13:44

het kan wel voor komen dat het paard daar een hernia van krijgt!!
maar bedankt voor je mening!

Onali

Berichten: 18502
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:44

Even van Boktwiki gehaald:

Slofteugel

De slofteugel
De slofteugel, ook wel kortweg "slof" genoemd, bestaat uit een lange leren of stoffen riem van vergelijkbaar materiaal als waar ook teugels van gemaakt worden. Beide uiteindes worden vastgemaakt aan de singel tussen de voorbenen en lopen van daar via het bit naar de handen van de ruiter. De ruiter heeft dus 2 paar teugels in de handen. In plaats van tussen de voorbenen kan de slofteugel ook aan de zijkanten aan de singel vast gemaakt worden.
Als de slofteugel strak getrokken wordt, dan wordt het hoofd van het paard naar beneden gedwongen richting de singel. De slofteugel is echter niet bedoeld om een neerwaartse beweging van hoofd en hals af te dwingen, maar juist om een opwaartse beweging te begrenzen. Het is niet de bedoeling dat de slofteugel constant aangenomen is, als het paard in de correcte houding loopt, hoort er geen spanning op de slofteugel te staan. Als de slofteugel aan de zijkanten van de singel (aan de singelstoten) word vastgemaakt dan heeft een slofteugel een meer zijwaartse begrenzende werking.
Over het gebruik van de slofteugel is veel discussie.


Thiedemann-teugel

Thiedemanteugel
De thiedemann-teugel is eigenlijk een mengvorm tussen de slofteugel en de martingaal. Op de teugels zijn met tussenafstanden van ongeveer 10 centimeter kleine D-ringetjes genaaid. De thiedemann-teugel bestaat net als de martingaal uit een riem die aan de singel vast zit en zich verderop vertakt in 2 smallere riemen. Aan de uiteinden zitten clipjes. Deze smallere riemen lopen door de bitringen heen en de uiteinden worden vastgeclipt op de ringetjes op de teugels.
Hierdoor ontstaat een vergelijkbare inwerking als die van de slofteugel, maar dan beperkt doordat de lengte van de hulpteugel gefixeerd is en niet bepaald wordt door de ruiterhand. De thiedemann is goed afgesteld als er geen spanning op staat als het paard in de correcte houding loopt.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:44

als je geen commentaar wilt dan moet je niet op en forum een berichtje plaatsen...simple as that.

Met een TDM trek je je paard gewoon in de krul bijna het zelfde effect als een slof, hang er dan een martingaal aan..die werkt alleen in als paards hoofd heel hoog zou willen gooien

mltex

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:45

Ik gebruik ook een thiedeman, hele simpele gebruiksvriendelijke hulpteugel. Bevalt ons erg goed ;)

ilovetina
Berichten: 334
Geregistreerd: 24-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 13:46

heey
bedankt voor de informatie dat ga ik zeker bewaren!

tinkerfunss

Berichten: 1374
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:47

Ik rijd voorlopig met een thiedeman, Paard heeft rugklachten gehad na onwetendheid van de eigenaar die dus jaren met een fout zadel reed. Zadel is nu aangepast, en ik heb een goed dressuurzadel aangeschaft. ook is er een osteopaad bij geweest, die vertelde dat hij totaal geen rugspier heeft. het is een groninger die altijd met zijn hoofd in de lucht moet, dus nu een tijdje een tiedeman erbij gepakt, waardoor hij lager komt. Hij loopt er heel fijn op, en ondertussen doe ik de thiedeman halverwege het rijden weg.

ilovetina
Berichten: 334
Geregistreerd: 24-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 13:47

@mltex
jah dat vind ik ook en het paard heeft er geen last van!
of denk jij er anders over?

mltex

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:50

ilovemouse schreef:
@mltex
jah dat vind ik ook en het paard heeft er geen last van!
of denk jij er anders over?

Klopt hoor, als paard goed loopt merkt ie niks van de thiedeman. En bij sommige paarden is het gewoon beter dan dat ze rug wegdrukken met alle gevolgen van dien. En bespiering opbouwen duurt gewoon lang.
Er is niks mis met thiedeman en heeft niks met onkunde te maken al zullen alle anky's van bokt anders beweren :j