Oefendressuur per video

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurroen
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: NB

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 00:17

Leuk, al die enthousiaste reacties!

Misschien kan, als iemand zich daar vrijwillig voor beschikbaar stelt, ik een voorbeeld van een video met de bijbehorende punten en de motivering hier op bokt plaatsen. Dan heeft iedereen een beetje idee wat er van mij kant uit verwacht kan worden. Dat zal waarschijnlijk ook wel tot de nodige discussie leiden, wat ook weer erg leerzaam is voor ons allemaal.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 01:38

Van mij mag je het hier plaatsen. Ze branden me maar af, kent wel hebbe :D :+
Let wel dat wordt een B proef he (of je moet al voorkeur voor een L proef hebben??).

Jurroen
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 12:41

rina schreef:
Van mij mag je het hier plaatsen. Ze branden me maar af, kent wel hebbe :D :+
Let wel dat wordt een B proef he (of je moet al voorkeur voor een L proef hebben??).


Het maakt voor mij niet uit welke klasse...

Kyarahh
Berichten: 2438
Geregistreerd: 03-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:43

Jurroen schreef:
Leuk, al die enthousiaste reacties!

Misschien kan, als iemand zich daar vrijwillig voor beschikbaar stelt, ik een voorbeeld van een video met de bijbehorende punten en de motivering hier op bokt plaatsen. Dan heeft iedereen een beetje idee wat er van mij kant uit verwacht kan worden. Dat zal waarschijnlijk ook wel tot de nodige discussie leiden, wat ook weer erg leerzaam is voor ons allemaal.

Mijn filmpje zou je hier wel mogen plaatsen :)

Heb commentaar terug gekregen waar ik zeker iets aan heb, top! +:)+

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:48

Leuk idee! En dat bespaart weer een ritje! Nu nog op zoek naar een rijbaan zonder hindernissen erin.
Wat wordt er verwacht? Compleet tenue + knotten of casual? Beenbeschermers?

muis_lover
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:47

Tof dat je dit wilt doen! ik zal binnenkort wel wat filmen!

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:51

Leuk idee! Ik zal snel kijken of ik een filmpje kan laten maken!

Jurroen
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 21:26

Kyarahh schreef:
Mijn filmpje zou je hier wel mogen plaatsen :)

Heb commentaar terug gekregen waar ik zeker iets aan heb, top! +:)+



Dank je voor je medewerking Kyarahh. Bij deze dan hier de video: http://www.youtube.com/watch?v=0aQugtU8 ... e=youtu.be

Kleine kanttekening hierbij is dat het beeld niet helemaal duidelijk is als de combinatie op de korte zijde bij A is.
Voor degenen die nog een proef gaan opnemen; het is handiger om af te toe een beetje in en uit te zoomen.

Dit is overigens L1 proef 8. Het spreekt denk ik voor zich dat meestal hoe hoger de klasse hoe specifieker de motivering is.

1. 7 De combinatie toont een mooi ontspannen beeld. Draf is mooi in takt en je hebt voldoende buiging in de wendingen. Voor een hoger punt zou het met nog meer impuls mogen.
2. 6 De figuur op zich is goed, maar zou met meer impuls mogen worden gereden.
3. 5 In de basis is het mooi scharend, het is jammer dat er teveel impulsverlies is.
4. 6 probeer je pony ook in de overgang terug actiever te houden
5. 7 goed gereden overgang, voor een hoger punt ook weer met meer impuls rijden.
6. 6 ook weer mooi scharend, probeer ook hier weer meer impuls erin te rijden en let op dat je pony niet te veel gaat kantelen
7. 6 probeer goed door de hoeken te rijden en iets meer voorwaartse drang te houden
8. 7 mooie zuivere stap, zou voor een hoger punt nog losser door zijn lijf mogen en let erop dat je de aanleuning mooi stil kunt houden.
9. 6 iets meer overgang laten zien. Je zou de teugels wat langer mogen laten zodat je pony de hals meer kan uitschuiven (meer verlengen in het frame zoals we dat noemen). Wel contact houden natuurlijk en vervolgens actiever in het achterbeen maken zodat de passen duidelijker kunnen verruimen.
10. 6 moeilijk te zien op de video, maar zoals ik het zie met meer impuls rijden
11. 6 je pony zou nog iets meer mogen dalen in de hals, zorg ook dat je een constante buiging houdt op de hele volte
12. 6 het aangalopperen zelf zou met meer impuls mogen, zorg ook dat je meteen daarna ook meer sprong krijgt in de galop
13. 5 het beeld mag meer bergop, meer verruiming van de paslengte
14. 6 ook weer moeilijk te zien op de video / meer impuls
15. 6 meer impuls en nog duidelijker stelling en buiging vragen
16. 6 meer impuls
17. 6 meer impuls
18. 5 zie 13
19. 7 zie 5
20. 6 ook hier zie 13. Je pony mag nog actiever gaan ondertreden vanuit de achterhand zodat hij meer vrijheid krijgt in de voorhand en de passen nog meer kan verruimen.
21. 7 mooi recht, beetje moeilijk te zien of het op de AC lijn is, stap zou nog iets actiever mogen
22. 6 Probeer in de stap nog meer lossigheid te krijgen en meer activiteit
23. 7 Mag met nog meer impuls
24. 6 Meer sprong
25. 6 Meer impuls
26. 7
27. 7 Je zit heel mooi rechtop. Probeer je handen nog iets meer te dragen. Dus iets hoger houden, zodat de lijn vanuit de mond van je pony via de teugels, je handen en volgens je onderarm in één rechte lijn staat. Duimen steeds het hoogste punt houden.
28. 6 De harmonie tussen jou en je pony is heel goed. Je zou er nog wat meer aan mogen gaan rijden om meer impuls te krijgen.
29. 8

Over het geheel bekeken vind ik het een mooi ontspannen beeld wat je tijdens deze proef laat zien. Je pony heeft 3 zuivere gangen waar je mee verder kan! Je pony loopt in een mooie houding en reageert over het algemeen goed op je hulpen.
Zoals je hierboven wel kunt lezen komt het in veel onderdelen terug dat je met meer impuls zou mogen rijden. Probeer samen met je instructeur oefeningen te zoeken waarbij je pony meer gaat reageren op de voorwaartse inwerking van je hulpen. In de basis zouden alle drie de gangen met meer activiteit gereden mogen worden.
Voor het wijken heb je een goede basis gelegd. Je pony is soepel in zijn lijf en laat mooi scharende passen zien. Probeer in je training ook hier met meer impuls te gaan rijden.
Ik kom uiteindelijk op 187 punten!

Jurroen
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 21:29

CaPrIoLe`79 schreef:
Leuk idee! En dat bespaart weer een ritje! Nu nog op zoek naar een rijbaan zonder hindernissen erin.
Wat wordt er verwacht? Compleet tenue + knotten of casual? Beenbeschermers?


Het is alleen bedoeld als oefening, dus wat mij betreft hoef het niet in wedstrijd-outfit. Houdt er aub wel rekening mee dat de proef nog steeds goed beoordeeld kan worden. Als je bijvoorbeeld een dikke winterjas aantrekt is je houding en zit moeilijker te beoordelen.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:40

ga dit even volgen rij nu nog B en wil eigenlijk wel L1 of L2 gaan starten hangt er af hoe hij het doet, maar dat kan ik hier wel mooi laten beoordelen

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:44

Jurroen schreef:
Kyarahh schreef:
Mijn filmpje zou je hier wel mogen plaatsen :)

Heb commentaar terug gekregen waar ik zeker iets aan heb, top! +:)+



Dank je voor je medewerking Kyarahh. Bij deze dan hier de video: http://www.youtube.com/watch?v=0aQugtU8 ... e=youtu.be

Kleine kanttekening hierbij is dat het beeld niet helemaal duidelijk is als de combinatie op de korte zijde bij A is.
Voor degenen die nog een proef gaan opnemen; het is handiger om af te toe een beetje in en uit te zoomen.

Dit is overigens L1 proef 8. Het spreekt denk ik voor zich dat meestal hoe hoger de klasse hoe specifieker de motivering is.

1. 7 De combinatie toont een mooi ontspannen beeld. Draf is mooi in takt en je hebt voldoende buiging in de wendingen. Voor een hoger punt zou het met nog meer impuls mogen.
2. 6 De figuur op zich is goed, maar zou met meer impuls mogen worden gereden.
3. 5 In de basis is het mooi scharend, het is jammer dat er teveel impulsverlies is.
4. 6 probeer je pony ook in de overgang terug actiever te houden
5. 7 goed gereden overgang, voor een hoger punt ook weer met meer impuls rijden.
6. 6 ook weer mooi scharend, probeer ook hier weer meer impuls erin te rijden en let op dat je pony niet te veel gaat kantelen
7. 6 probeer goed door de hoeken te rijden en iets meer voorwaartse drang te houden
8. 7 mooie zuivere stap, zou voor een hoger punt nog losser door zijn lijf mogen en let erop dat je de aanleuning mooi stil kunt houden.
9. 6 iets meer overgang laten zien. Je zou de teugels wat langer mogen laten zodat je pony de hals meer kan uitschuiven (meer verlengen in het frame zoals we dat noemen). Wel contact houden natuurlijk en vervolgens actiever in het achterbeen maken zodat de passen duidelijker kunnen verruimen.
10. 6 moeilijk te zien op de video, maar zoals ik het zie met meer impuls rijden
11. 6 je pony zou nog iets meer mogen dalen in de hals, zorg ook dat je een constante buiging houdt op de hele volte
12. 6 het aangalopperen zelf zou met meer impuls mogen, zorg ook dat je meteen daarna ook meer sprong krijgt in de galop
13. 5 het beeld mag meer bergop, meer verruiming van de paslengte
14. 6 ook weer moeilijk te zien op de video / meer impuls
15. 6 meer impuls en nog duidelijker stelling en buiging vragen
16. 6 meer impuls
17. 6 meer impuls
18. 5 zie 13
19. 7 zie 5
20. 6 ook hier zie 13. Je pony mag nog actiever gaan ondertreden vanuit de achterhand zodat hij meer vrijheid krijgt in de voorhand en de passen nog meer kan verruimen.
21. 7 mooi recht, beetje moeilijk te zien of het op de AC lijn is, stap zou nog iets actiever mogen
22. 6 Probeer in de stap nog meer lossigheid te krijgen en meer activiteit
23. 7 Mag met nog meer impuls
24. 6 Meer sprong
25. 6 Meer impuls
26. 7
27. 7 Je zit heel mooi rechtop. Probeer je handen nog iets meer te dragen. Dus iets hoger houden, zodat de lijn vanuit de mond van je pony via de teugels, je handen en volgens je onderarm in één rechte lijn staat. Duimen steeds het hoogste punt houden.
28. 6 De harmonie tussen jou en je pony is heel goed. Je zou er nog wat meer aan mogen gaan rijden om meer impuls te krijgen.
29. 8

Over het geheel bekeken vind ik het een mooi ontspannen beeld wat je tijdens deze proef laat zien. Je pony heeft 3 zuivere gangen waar je mee verder kan! Je pony loopt in een mooie houding en reageert over het algemeen goed op je hulpen.
Zoals je hierboven wel kunt lezen komt het in veel onderdelen terug dat je met meer impuls zou mogen rijden. Probeer samen met je instructeur oefeningen te zoeken waarbij je pony meer gaat reageren op de voorwaartse inwerking van je hulpen. In de basis zouden alle drie de gangen met meer activiteit gereden mogen worden.
Voor het wijken heb je een goede basis gelegd. Je pony is soepel in zijn lijf en laat mooi scharende passen zien. Probeer in je training ook hier met meer impuls te gaan rijden.
Ik kom uiteindelijk op 187 punten!


Volgens mij moet ik maar in jullie regio starten. Want in mijn regio zou je veel lagere punten krijgen voor deze proef

Kyarahh
Berichten: 2438
Geregistreerd: 03-12-09

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:27

Ben dan wel heel benieuwd hoe jij deze proef zou rijden. Het is zeker niet perfect, verre van dat. Het is te braaf gereden, dat weet ik, maar om hier nou zoveel lagere punten voor te geven zou ik onterecht vinden :) Maar dat is mijn mening.

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:41

Ik bekritiseer jou niet.
Maar dit zegt meer over hoe er bij mij in de regio door een aantal juryleden wordt gejureerd. Hier zou je geen winstpunt rijden met zo'n proef. Of precies 180. En dan zeggen ze ook nog wel dat ze bij ons soepel zijn.

Kyarahh
Berichten: 2438
Geregistreerd: 03-12-09

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:57

Snap het punt ook wel, het grappige is alleen dat we een jaar geleden L1 op wedstrijd reden, toen was het echt dramatisch. Hier in Brabant hadden we alleen maar 160, maar we zijn 1x in een andere regio geweest (in Ermelo), waar we ineens wél winst hadden, met dezelfde dramatische proef :). Weet dus niet waar ze nou dan soepel zijn met jureren maar dat kan aan mij liggen.

Jurroen
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: NB

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 09:04

Wil alleen even zeggen dat ikzelf deze proef niet soepel noch streng gejureerd vindt.

Babootje

Berichten: 26391
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:32

Ik vind de proef netjes gereden. Ben geen jury maar ga veel met mijn dochter op wedstrijd dus hier ook wel wat ervaring over wat men wil zien. Persoonlijk vind ik de jurering door Jurroen prima. Het beeld is mooi en ontspannen. Nergens echte fouten. Een groot punt is de impuls ben ik mee eens. Maar he, dit is L1 en hoeft niet te worden gejureerd als een M proef.
Dat er verschil in punten is, is heel gewoon. Bij ons in de randstad komt het ook voor dat we de ene week voor een zelfde gereden proef soms tot 10 punten verschil hebben. Maar het commentaar dat er dan bij staat klopt altijd wel, dus men ziet blijkbaar wel hetzelfde.
Ik vind dit een heel leuk initiatief Jurroen. Mijn dochter zal binnenkort de overgang maken naar M2, dus wij gaan ook aan de slag met een filmpje.

Jurroen
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 20:06

Babootje schreef:
Ik vind dit een heel leuk initiatief Jurroen. Mijn dochter zal binnenkort de overgang maken naar M2, dus wij gaan ook aan de slag met een filmpje.


Super. Hopelijk kan ik nog wat bruikbare tips geven!

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:11

Ik ga zeker ook een keer filmen!!! Leuk dit hoor. Ben zelf ook jury, en jureer mezelf dus ook, maar ja is toch anders :D!

Denk dat je overspoeld gaat worden met reacties overigens...

Jurroen
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: NB

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 00:24

Ik heb al wel gemerkt dat het me iets meer tijd gaat kosten per proef dan ik van te voren gedacht had. Voornamelijk omdat ik hier thuis helaas geen schrijfster bij de hand heb...
Het kan dus zijn dat het even duurt als ik meerdere proeven tegelijk ontvang...

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:33

Ga binnenkort ook weer eens een proefje filmen. Maar dan moet eerst mijn wedstrijdpaard weer thuis staan. Paard waar ik nu op rijd is nog niet helemaal wedstrijd klaar. En ga er vanuit dat hij voordat hij dat echt is, wel verkocht is.

original

Berichten: 583
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:53

Wat een ontzettend leuk initiatief en idee ! Hier is zeker een hoop animo voor !
Ik ga je zeker een filmpje sturen van mij en mijn KWPN-er, een L1 proef. Nu nog even filmen!

Kentiapalm

Berichten: 71
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: op een mooi plekje in noord-brabant

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:18

Wat een leuk idee. Ik zou tzt wel eens willen starten, maar het kan nog even duren. Leuk initiatief iig.

kimberley

Berichten: 2359
Geregistreerd: 07-02-09
Woonplaats: Newfoundland, Canada

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:23

Jeetje wat een leuk initiatief! Ik wil binnenkort B gaan starten maar kan heel wat tips gebruiken, zal het binnenkort laten filmen en tzt sturen!

Jurroen
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 13:06

Komende week weer tijd voor enkele proeven. Dus als je dit weekend nog tijd hebt om te filmen....

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:12

Wat een super leuk initiatief! Naar aanleiding van het "Jureer mee" van HE had ik zelf al bedacht een proef te filmen en op HAW te zetten om te laten beoordelen.
Vooral omdat ik niet de mogelijkheid heb om te starten (geen vervoer) maar zou erg graag willen weten hoe we het zouden doen als het er ooit wel van komt.

Ik stuur je binnenkort ook een filmpje op als dat mag :)