Oefendressuur per video

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurroen
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 13:54

MariekeS_ schreef:
Wat een super leuk initiatief! Naar aanleiding van het "Jureer mee" van HE had ik zelf al bedacht een proef te filmen en op HAW te zetten om te laten beoordelen.
Vooral omdat ik niet de mogelijkheid heb om te starten (geen vervoer) maar zou erg graag willen weten hoe we het zouden doen als het er ooit wel van komt.

Ik stuur je binnenkort ook een filmpje op als dat mag :)


Natuurlijk, en als je wil kun je de proef alsnog ook op HAW zetten om de mening van anderen te horen.

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:13

Lijkt mij wel heel interessant, ben wel benieuwd naar de mening van Juryleden buiten drenthe. Zal even kijken of ik een filmpje kan maken.

Kim1507
Berichten: 92
Geregistreerd: 04-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:10

Leuk initiatief! Ik wil mijn proef ook graag laten beoordelen. Is echter een gefilmde proef nog niet officieel gereden. Is dat geen probleem?

Groeten,
Kim

Skip_Bo

Berichten: 290
Geregistreerd: 24-12-06

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:17

Erg leuk dat je bereid bent dit te doen! Ik stuur binnenkort ook een filmpje op! :D

Zit voor nu nog even te denken of ik een L2 of M1 proef doe, maar daar denk ik nog even over na!

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:48

Oh super dit!! Ik zit er over te denken om volgend jaar te gaan starten, nu wou ik dit najaar een paar oefen dressuurwedstrijdjes starten alleen zijn die er helaas niet zo heel veel hier. ;( Toch lijkt het me wel héél erg leerzaam! Zal is kijken of ik van het weekend ofzo een filmpje kan maken, alleen heb ik dan waarschijnlijk geen filmer en heb hem dan gewoon op statief staan dus weet niet of dat een probleem is??

Jurroen
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 13:30

_Marinke_ schreef:
alleen heb ik dan waarschijnlijk geen filmer en heb hem dan gewoon op statief staan dus weet niet of dat een probleem is??


Zolang alles nog duidelijk zichtbaar is, is het geen probleem natuurlijk.

Babootje

Berichten: 26392
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:42

Pff voor ons zal t ff duren dat filmpje. Paard is niet rad. Donderdag naar Bodegraven.

Gizmo4ever
Berichten: 50
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:30

wat een goed initiatief zeg vind dit na het jureren op bokt een goed moment om het door te pakken

lovefi

Berichten: 1200
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:57

ik heb nog een B proef 5 of 6(weet even niet meer welke) waar ik heel benieuwd naar ben wat jullie ervan vinden? Ik weet niet of ik hem mag sturen?

Libiris

Berichten: 1672
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Groesbeek

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:05

erg leuk initiatief:-) zal vanavond thuis eens goed het filmpje en commentaar bekijken... Ook zeer leuk voor mensen die nooit op wedstrijd gaan of kunnen... !! mijn filmpje zal ook wel een keer volgen:-)

Babootje

Berichten: 26392
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:37

lovefi schreef:
ik heb nog een B proef 5 of 6(weet even niet meer welke) waar ik heel benieuwd naar ben wat jullie ervan vinden? Ik weet niet of ik hem mag sturen?


PB hem aan Jurroen, die zet zijn commentaar erbij en als jij het OK vindt komt het filmpje inclusief commentaar dan in dit topic.

lovefi

Berichten: 1200
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:45

Ik heb ook heel erg fijne opbouwende kritiek gekregen, van mij mag het ook in dit topic geplaatst worden, ik wacht nog even op goedkeuring van jurroen.

Jurroen
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 14:47

Met de goedkeuring van Lovefi hier nog een proef.

http://www.youtube.com/watch?v=bCSwDXVu ... e=youtu.be

Als je wilt meepunten pak dan je proevenboekje erbij en kijk dan pas daarna hieronder.
Het gaat om de klasse B proef 5.

Reacties zijn welkom. Misschien kunnen we nog wat van elkaar leren.



1 6 Zou met meer impuls mogen worden gereden en meer stelling en buiging vragen in de hoeken
2 5 Meer verruimen, meer activiteit vanuit de achterhand zodat je paard meer gewicht kan
overnemen op het achterbeen, en meer bergopwaarts kan gaan lopen
3 8 Goed gereden overgang, mooi in de aanleuning, zuiver in de beweging
4 6 meer toestaan de stappassen (meer) te verlengen
5 6 Meer impuls, vlotter/expressiever wegdraven
6 6 Meer stelling en buiging vragen
7 6 Meer impuls, meer vanuit de achterhand
8 6 Meer sprong en op de hele volte dezelfde stelling en buiging vasthouden
9 6 meer stelling en buiging in de hoek vooraf
10 7
11 6 Constante stelling en buiging vragen zodat de volte vloeiend en rond blijft
12 5 Welliswaar in de goede galop maar niet helemaal aan de hulp, zou met meer impuls mogen,
mn niet scheef laten worden in de aanleuning. Meer voorwaartse drang.
13 6 Meer sprong en vloeiender
14 7
15 6 Zou een fractie meer mogen dalen en meer stelling en buiging vragen
16 6 Vloeiender rond/ op de hele volte dezelfde stelling en buiging vasthouden
17 5 Blijft te recht
18 6 Beter gereden dan de eerste maar nog meer paslengte
19 6 Probeer de overgang wat progressiever te rijden
20 5 Nageeflijker, meer ruggebruik, meer buiging, meer impuls
21 6 Stap meer voorwaarts rijden en recht houden (slingerend)
22 7 Zuivere stap die nog een fractie actiever mag
23 7 Mag met meer impuls gereden worden voor een hoger punt
24 6 Af en toe teveel op voorhand, meer activiteit vanuit de achterhand
25 6 Probeer in je training meer expressie in de beweging te krijgen
26 6 Hele mooi aanleuning, ontspanning is ook goed. Vwb het rechtgerichte viel mij op dat de
linkerbuiging makkelijker gaat dan de rechterbuiging.
27 7 Zit is mooi rechtop, let erop dat je polsen niet naar beneden doorknikken.
28 6 Effect: Af en toe verlies van buiging, meer reactie in het achterbeen
29 7 Een 8 als je hem zou hebben ingevlochten

Totaal 184 punten.

Je hebt een leuk paard met prima bewegingen. De aanleuning is heel vriendelijk met een correcte hoofd/hals houding. Je zit zelf ook mooi recht wat het totaalbeeld aangenaam om naar te kijken maakt.
De belangrijkste aandachtspunten zijn op dit moment denk ik de impuls en het rechtgericht zijn.
Met name in de galop zou de merrie actiever mogen ondertreden. In de stap en draf zou je nog meer voorwaarts mogen rijden. Het is m.i. ook beter als je op dit moment de overgangen nog wat progressiever rijdt. Dus meer de tijd nemen om je paard impulsiever te maken in het achterbeen zodat ze deze actiever ondertreedt.
Zoals hierboven al vermeld zou de rechterbuiging beter mogen. Probeer als je in de training buigingsoefeningen linksom doet, deze minimaal tweemaal rechtsom te doen. Let er ook op dat als je een volte inzet, dat je over de hele volte dezelfde stelling en buiging vast blijft houden.

lovefi

Berichten: 1200
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:53

Aah daar is die. Ik ben het veel eens met het commentaar en het klopt ook dat het voor mij en het paard de rechterstelling en sowieso de buiging en stelling nog een punt van aandacht is. Voor mij is het heel fijn dat ik nu in de training naar mij eerste wedstrijd toe (7oktober) weet waar ik aan moet werken en waar de jury nou zoal oplet. Nogmaals heel erg bedankt!

Jurroen
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: NB

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 15:28

Ik ben weer helemaal bij, dus als er nog gegadigden zijn stuur dan nu je proef in voor een snelle reactie...

Cave_equum
Berichten: 15
Geregistreerd: 05-10-12

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:09

Ik heb nog geen proef gefilmd, maar ben wel heel geïnteresseerd hierin dus zal dat binnenkort doen. Als je dan nog zin/tijd hebt hoop ik dat je hem wil beoordelen!

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:37

Argh! Ik wilde vandaag laten filmen. 1e poging stond achteraf niet op film (verkeerde knoppie) en bij de 2e poging stopte de camera steeds waardoor opnieuw begonnen moest worden met filmen en er dus flinke stukken ontbreken :')
Hoe moeilijk is het om 5 minuten te filmen zou je denken , helaas dus _O- Binnenkort maar weer iemand aan de jas trekken om het nog eens te proberen...

Jurroen
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: NB

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 22:22

Mijn aanbod staat voorlopig nog wel dus doe op je gemak en film een keer als het je goed uitkomt,
of beter laat je filmen... ;-)

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 00:31

Haha, dat was nu ook de bedoeling: stalgenootje lief aangekeken maar helaas was werkte de hedendaagse apparatuur niet mee... Ik hoop binnenkort alsnog iets van beeld materiaal te hebben. Ben nog altijd erg geïnteresseerd dus als het aanbod nog blijft hoor je van me.

Jurroen
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 16:41

Ik vind het leuk om te merken dat er zoveel positieve reacties zijn, voor wie nog wil staat het aanbod nog steeds open!

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:02

Wij zijn wel weer redelijk opgetraind na de vakantie. Zal binnenkort eens iemand aan zijn mauw trekken voor een filmpje :D

Jurroen
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 16:20

Als er weer belangstellenden zijn stuur mij dan svp even een berichtje...

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:43

Heb je ook ervaring met proeven in België?

Ik kan ook wel de NL proeven rijden voor te oefenen, maar ik wil deze zomer starten in België, en de proeven zijn hier toch wel anders, vooral omdat er verschillende organisaties zijn, die met verschillende proeven werken.

Jurroen
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: NB

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:33

@Seltje: ik heb alleen de Nederlandse bevoegdheid. Het lijkt mij dat rijtechnisch gezien de beoordeling hetzelfde is. Mocht je een Belgische proef willen insturen, doe er dan svp ook een protocol bij.

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Oefendressuur per video

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 07:46

Kun je ook uit de voeten met een filmpje vanuit hoek bij H?