Kan een stevig galopje in het bos kwaad voor een dresuurpaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 15:13

owzo, ik dacht al , verzameling????? haha sorry sorry, .. ikheb dan ook een hek nodig dus .. maar nu begrijp ik je al beter

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 16:06

Ik denk dat het juist hardstikke goed is voor een dressuurpaard om zich eens goed te strekken. Het afzetten is goed voor de achterhand, maar het strekken maakt hem heel soepel. Ik denk dat hij er juist leniger van zal worden. Met iones heb ik het veel gedaan, echt volgas bedoel ik dan he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 16:52

Ik denk dat als je je paard niet meer netjes kunt rijden als je hem af en toe eens lekker "paard laat zijn", je uberhaupt niet kunt rijden.
Lekker laten kletsen dus, juist heerlijk voor je paard om zich eens lekker uit te leven. Ik laat die van mij af en toe (niet te vaak) echt helemaal "leeg" lopen, dat heeft ze af en toe echt effe nodig.
Ik zou het echter niet elke keer op rengalop uit laten komen. Gewoon eens lekker "schakelen" zoals je dat in de bak doet (westernruiters noemen dat "speedcontrol") is ook prima te oefenen buiten.

Ik denk dat je stalgenoten beter eens naar jou kunnen gaan luisteren ipv andersom....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 16:56

in jo ureactie kan ik me wel vinden sonja, maar als je dan gaat schakkelen is het wel de edoeling dat je de aanspanning over de ruglijn behoudt of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 17:03

Ha die PJ! Dat ligt eraan wat je doel is van het schakelen (jaja, zelfs over buitenrijden wordt hier nagedacht, stelletje freaks zijn we!)
Als je als doel hebt de rengalop van je paard te leren beheersen, dan is het niet noodzakelijk.
Als je het als "normale" dressuurtraining gebruikt, dan natuurlijk wel.

Waarom zou je tijdens een buitenrit geen normale stukjes dressuurtraining inbouwen? Is stukken leuker dan in de bak, en het is veel makkelijker voor jezelf om "maat te houden" in de trainingsduur.
Doe na een half uurtje echt recreatief rijden, eens tien minuutjes (of nog minder!) serieuze oefeningen. Pasje schoudervoor, stukje wijken en/of appuyeren.......Gewoon effe een paar keertjes, paard netjes over de rug rijden en wat oefeningetjes laten doen. Daarna ook gewoon weer lekker de teugel lang, en weer recreatief verder.
Als je de smaak te pakken hebt, dan na een half uurtje lekker nog een keertje wat oefeningen doen.
Moet je eens kijken wat een resultaat je daarmee kunt boeken! Immers, zowel jij als je paard zijn lekker ontspannen, in een relaxte omgeving, en geen gezeur met elke 40 of 20 meter een hek voor je neus!

Is echt heerlijk, om buiten af en toe kleine trainingsblokjes in te bouwen! Ik doe het bijna altijd, en m'n meissie werkt dan met nog meer plezier voor me dan in de bak, terwijl het resultaat zeker zo goed is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 17:05

goed plan, denk dat ik donderdag ga doen hihi, dan vrijdag nog even ontspannen vw nw dan zat longeren en zondagmorgen invlechten en dan op concours

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 17:06

Is idd een prima voorbereiding voor een concours. Toch nog effe lekker oefenen, puntjes op de i, maar wel ontspannen. Goed plan! Succes zondag!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 19:12

Joh, is juist goedvoor ze, helemaal voor dressuurpaarden!

Coby Van Baalen gaat regelmatig over de galoppeerbaan bij Johann Hinneman, Leida Strijk d'r paarden worden ook minstens eens per week over zo'n baan gegaloppeerd......als die dressuurpaarden dat 'mogen', waarom die van ons dan niet?

Ze blijven er juist lekker fris van in hun koppie!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 19:43

pfff ik heb er geen verstand van hoor, maar jeeeeetje!
Moet je je indenken in dat paard: Je staat in een box, af en toe mag je in de wei. De meeste weides zijn nou ook weer niet zo groot dat je voluit kan en voluit kan blijven gaan.
En dan moet je altijd iedere pas precies zo zetten en niet anders. Altijd in elkaar lopen, altijd dressuurmatige dingen.

Wat zou het dan eens lekker zijn om samen met je baasje een flink end te scheuren!
Nou zijn wij niet dressuur-kundig, maar wel erg kundig in voluit scheuren! En na zo'n stukje crossen voelen wij ons SAMEN toch echt heerlijk ontspannen en uitgerust. (of uitgeput, al naar gelang *LOL*

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 22:59

Lekker doen!!
Goed voor jou en voor je paard, even heerlijk uitwaaien en benen strekken!!
Kunnen alle spieren zich weer even strekken en goed voor de geest!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 00:40

Citaat:
Op 2001-08-29 09:52, schreef Jippie:
Veel stalgenoten zijn van mening dat je een dressuurpaard nooit mag laten gaan in het bos. De reden hiervoor is dat je je paard dan helemaal uit elkaar rijdt. Dit gaat ten koste van de takt en verzameling.
Nu kan ik me moeilijk voorstellen dat je door 1 keer per week een gecontroleerd maar stevig galopje te maken je hele verzameling en takt kwijt bent. Maar toch wordt me dit door veel mensen op het hart gedrukt. Hoe denken jullie daar over?


jippie:mijn mening is dat een GOED gereden dressuurpaard betrouwbaar is op de basis.dus als je hem eens lekker doorrijdt in een galopje in het bos moet je hem daarna ook weer naar de basis terug rijden en dan moet er imo geen enkel verlies van takt of iets anders zijn.als er verlies optreedt van die genoemde redenen dan is de basis binnen dat dressuurpaard niet goed.en dan dient de ruiter te werken aan de basis.dus als bovengenoemde reden optreedt is het de fout van de ruiter zijn paard niet voor elkaar te hebben op de basis.elk goed gereden paard kan dus makkelijk even een keer een lekker bosgalopje maken zonder daardoor vanalles kwijt te zijn.het is zelfs een verrijking imo voor zijn spierontspanning/spanning en spier groep versterkend!!!!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 09:16

Ik heb niet alle reacties gelezen, alleen de vraag. IMO is afwisseling zeker zo belangrijk en een goed gereden galop in het bos (dus niet op zijn voorhand laten vallen) kan volgens mij geen kwaad. Ik merk zelfs dat ruiters die veel buiten rijden (of springen) een betere middengalop laten zien omdat ze ook echt durven weg te rijden. IK heb persoonlijk medelijden met paarden die M dressuur lopen en dan niets anders meer mogen omdat dat de dressuur zou bederven. Ik heb veel combinaties in onze buurt dubbel Z zien rijden (dressuur en springen) en dat waren niet de minsten!
Een van de paarden Jenny Loriston Clarke won de Prix St Georges in Rotterdam (lang geleden) en liep een week later een SGW wedstrijd.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 11:59

Ik kan buiten veel beter met de galop bezig dan in de bak. Onze bak is niet zo heel erg groot en aangezien ik een vrij groot paard heb kan ik nooit eens echt lekker vooruit galopperen. Vlakbij de pensionstalling hebben we een breed zandpad van ong. 750 meter lang, waar je dus altijd wel ff vooruit kunt. De ene keer laat ik haar echt gaan, om haar later weer op te pakken en weer ff dresuurmatig verder te rijden. De andere keer een rustig galopje, met af en toe wat passen vooruit en weer terug. Zeker omdat het bij ons in de bak wat moeilijk gaat vind ik dit een super oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 12:58

pj welcome back

en die verzameling gaat dus (sinds kort) wel

Lees bij verslag van de dag "ik denk dat mijn paard omgeruild is"

Echt gister in het bos liet ik hem gaan en ik kon hem zo lekker terug nemen. Heerlijk op de achter hand en zoveel impuls. En dus echt verzameld op een manier waar in de proef alleen maar van kan dromen.
Dat heerlijk voorwaartse wat hij in het bos vanzichzelf heeft is dus heel makkelijk te gebuiken voor de verzameling.

Ik schakelde dus van een ren galop naar verzameld (er kwam een stukje waar het pad dichter begroeid is) en vandaar uit weer in rengalop.
Echt super.

Dus misschien als Torino wat ouder is gaat het bij jou ook.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 16:55

Niet twijfelen Jippie, als je paard zich eens kan laten gaan in een bos of zo, zal zijn dressuur er echt wel niet op achteruit gaan.
Het is juist goed voor hem, omdat de ontspanning nodig heeft als afwisseling op het dressuren. Je paard zal met meer motivatie weer aan het werk gaan als je hem af en toe een een keertje laat dollen.
Er gaat niets boven wat afwisseling... en in de wei lopen de meeste paarden toch ook geen dressuuroefeningen te doen? Verward Volgens mij kan het geen kwaad.
Laat je paard maar eens gaan, daar zal hij goed aan doen. *LOL*
Femke

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 17:01

Het lijkt mij dat het voor het paard heerlijk is om eens niet netjes in het gareel te lopen. En door afwisseling maak je het "werk" wel veel leuker.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 18:33

Ik ben het helemaal met jullie eens, maar als je nu eens een paard hebt dat gewoon niet hard wil??? Moet je die dan toch aansporen tot een rengalop?

Die van mij heeft gewoon niet de behoefte om hard te gaan, dus waarom zou ik dan dingen tegen zijn zin doen, 't is zowel voor hem als voor mij een buitenrit voor de ontspanning. Dat is ook de reden waarom ik absoluut geen dressuur rijd tijdens een buitenrit. De bak is om te dressuren en een buitenrit is ter ontspanning, zo zie ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 19:35

Je hebt groot gelijk, als je paard het niet wil, waarom dan doordrammen? Het gaat idd om de ontspanning en plezier voor twee. Je wilt toch ook de hobby van je paard zijn, niet alleen andersom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 20:46

Ff geen tijd om alle reacties te lezen, maar wat jouw stalgenoten beweren is zware onzin.
Juist in het bos heeft een paard de kans om balans te krijgen, omdat je bochten hebt, geen aanleunig, kuiltjes, takjes, plassen etc. Daarom moet een paard juist leren te kijken waar hij loopt en voor zichzelf beslissen wat wel en niet kan. Sommige stukken zijn zwaar, andere juiste weer niet, zodoende krijgt het lichaam meer afwisseling in beweging en belasting als tijdens een dressuurtraining (alhoewel?) terwijl je paard ook nog mentaal bezig is op een andere manier.
Er zijn ook serieuze dressuurmensen die een paard pretinent niet op de wei laten, vind ik ook al zo apart.
Heerlijk voor een paard om eens niet voltes en zijgangen te hoeven doen en even lekker rechtuit zonder elke 60 of 20 meter een bocht.
Voor ruiter en paard geweldig om weer eens de eendjes en fazante van dichtbij te zien toch?
Trouwens, ik heb zelf regelmatig dressuurdingen gedaan in het bos. Appuyeren over het bospad (zig zag zig zag), travers, alle zijgangen eigenlijk. Daarbij de verzameling er eens bijgepakt, kan ook in het bos hoor.
Laatste argument is dat het goed is voor het verterouwen tussen ruiter en paard, je leert elkaar beter kennen.

gillian

Berichten: 4425
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 22:56

ff lekker uitrazen in het bos is "OOK VOOR EEN DRESSUURRUITER" het fijnste wat er is.
zo houd je je paard lekker wakker en fris.
vooral als je paard een beetje lui is, laat hem maar lekker gaan op een lang recht pad wedden dat ie opknapt!!
volgens mij is het juist goed om een paard af en toe lekker hard te laten galoperen, dan vind ie zijn eigen ritme toch?
wel een peesbeschermertje ofzo omdoen, want hij kan zichzelf tijdens zo'n galopje wel raken en dan kom je terug met een kreupel paard m.a.g dat je stalgenoten "gelijk hadden" (in hun ogen) Haha!
toedeledoki
gillian

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 18:33

Fritzroy: ik denk ook niet dat je iets moet forceren, maar misschien vind je paard het wat ongewoon om zo ineens eens lekker door te gaan.
Geef hem wat ruimte en moedig hem eens aan? 'ga maar, jongen' zeg ik meestal tegen Rocky en als ik erg euforisch ben zeg ik wel eens 'yihaa'! Maar dat is alleen in extreem vrolijke toestand (en als er niemand anders in de buurt is Knipoog ). Rocky vind dat heerlijk een steekt als het kan zijn staart recht in de lucht. Rengalop is wel eventjes erg snel, ik denk niet dat ik dat al gedaan heb (of ik zou niet weten hoe anders het voelt), maar ik laat hem gewoon zo snel gaan als hij zelf wilt, naast gaat hij na een paar meter zelf een 'versnelling' hoger en dan voelt je zijn kont echt onder komen om te schakelen Clown Haha! Cool .
Je moet je echt laten gaan en gewoon nergens aan denken, maar het natuurlijk wel onder controle houden hé. Ik weet dat Rocky heel gemakkelijk te stoppen is en als hij in een erg hevige bui is, zal ik hem nooit zomaar alles geven. *LOL*
Als je paard het niet doet, moet je er niet mee in zitten. Je zegt zelf dat je buiten niet aan je dressuur werkt, dan laat je je paard ook wel eens aan een ontspannen teugeltje draven of galoperen? Verward
Femke

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 18:57

Volgens mij kan het geen kwaad. Het is alleen maar goed voor vooral de fysieke gesteldheid van je paard.
Zo komt hij helemaal los op een andere manier die die vast heel leuk zal vinden.
Er is meer op aarde dan een intensieve training!! Gun je paard ook een pleziertje. Hij zal meer plezier beleven aan het normale werk door af en toe door het bos te galoperen!!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 12:55

Ik denk, dat als je je paard veel afwisseling biedt, hij/zij meer plezier in z´n leven heeft en dus ook bereidwilliger in de dressuur meewerkt!
Dus.. lekker buiten rijden (met een flink stuk -ren- galop), veel werken aan de hand (gymnastiek), af-en-toe een -klein- sprongetje enz. Veel plezier!

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 14:04

Party!! Party!! Party!! Ik vind het ook onzin dat dat slecht is.!! Party!! Party!! Party!!

Het is juist lekker voor je paard dat ie zich ff kan laten gaan , Bloos we mogen blij zijn dat we op hun rug mogen zitten!! Party!! Tong uitsteken

En inderdaad je paard word er nog losser van ook , dan gebruiken ze zeker al hun spieren..

Het lijkt me alleen niet goed als je paard geen gezonde benen heeft, of als je het elke dag gaat doen.
Maar zo eens af en toe .....is juist lekker voor je paard Cool


xxxxxx mireille en nishrina k.n. Haha!

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 19:21

Heej!
Ik vind het zielig hoor als dressuurpaarden altijd maar verzameld enzo moeten lopen!!
Die beesten willen ook wel es een keer wat anders!

Groetjes Jolanda