Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard vind het rijden in de bak niet meer leuk, wat nu?

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.
Ik rijd een 6 jarige haflinger ruin. Een topper van een pony.
Zolang de pony al bij ons staat was het altijd een leuke ruin en was hij altijd zeer braaf.
Maar sinds kort lijkt hij geen plezier meer in het rijden te hebben. Hij is in de bak ontzettend sloom en wilt niet vooruit. Hij draaft langzaam en de galop gaat ook langzaam.
Een tik met de zweep helpt niet en daardoor bokt hij alleen maar.
Sinds een paar weken probeert hij er ook onderuit te komen en gaat dan harder draven en galopperen. Hierbij gaat hij springen en steekt hij zijn hoofd tussen zijn benen.
Nu ben ik afgelopen weekend met hem het bos in geweest en dat vond hij helemaal geweldig. Hij draafde goed door en de galop had ook een goed tempo.
Ik denk dat hij het rijden in de bak gewoon echt niet meer leuk vind,
heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Hij rijd alleen in de bak maar ook met andere paarden en dat maakt geen verschil.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-13 17:48 



 
Profiel   

Ik zou als ik jou was gewoon wat vaker op buitenrit gaan, en af en toe weer in de bak rijden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-13 17:50 



 
Profiel   

Doe je soms nog iets anders dan alleen rijden met hem in de bak?
Soms eens naar buiten? Wat vrijheidsdressuur eventueel als je daar interesse voor hebt? Springen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-13 17:51 



 
Profiel   

Misschien moet je zorgen voor afwisseling, de ene keer in de bak, de andere keer naar buiten. Ook in de bak afwisselen met wat je doet, ene keer figuren rijden, andere keer springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-13 17:51 



 
Profiel   

Dan krijgt hij er ook weer zin in om in de bak te rijden ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-13 17:52 



 
Profiel   

Zet hem wat meer aan het werk, met tempowisseligen en overgangen wordt hij ook actiever op je been.
Afwisselen met buitenrijden, wandelen, vrijwerken of springen oid is ook wat leuker voor je pony dan elke dag rondjes in de bak te lopen


Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 03-06-13 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-13 17:54 



 
Profiel   

Doe je altijd het zelfde in de bak? Dus altijd maar oefenen op 1 bepaald ding?
Zorgen voor veel afwisseling maakt het veel leuker voor je pony.
Zet eens een keer een hindernisje neer, of doe een keertje grondwerk, zo ontdek je ook wat hij leuk vind.
Of zorg gewoon dat je vaak in het bos rijd, leuk voor beide ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-13 17:55 



 
Profiel   

of...je gaat eerst in de bak rijden en daarna maak je een (kort) buitenritje :) dan word het buitenrijden (wat hij leuk vind) een beloning voor het dressuur (werkte heel goed bij mij!) ik denk persoonlijk dat je paard het 'werk' te eentonig vind en ja dan vinden ze het algauw 'saai' (weet er alles van) je kunt ook bijv. Vrijheids Dressuur doen, wandelen, poetsen wat hierboven ook gezegd word, succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-13 17:58 



 
Profiel   

gewoon veel afwisselen, keertje naar buiten als die mogelijkheid er is, longeren, springen, horsemanship, van alles een beetje en ook met een buitenritje kun je dressuur oefenen.
Ik heb het geluk dat mijn paard aan de bosrand staat en vaak ga ik uitstappen in het bos wat hij super vind. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om altijd in de bak te moeten rijden, lijkt mij
namelijk ook erg saai, laat staan voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-13 18:06 



 
Profiel   

Herkenbaar, mijn Haf is in de bak ook vaker liever lui dan moe. Maar soms krijgt hij de kolder, steekt zijn neus tussen zijn voorbenen en schiet er met een bolle rug een stukje vandoor. Buiten doet hij dat niet maar wil soms wel het bit vastpakken. Omdat zowel mijn dochter (10 jaar) als ik beiden nog niet goed genoeg zijn voor buiten zitten we voorlopig wel aan de bak vast (behalve buiten uitstappen).
Hij heeft het overigens heel veel gedaan (was eerst manege pony) maar dat was ook wel uitproberen, grenzen verleggen (pubergedrag). Wordt nu steeds braver maar is inmiddels net 8 geworden.
Kan wat uitproberen zijn, of inderdaad verveling. Als ik veel overgangen en figuren rij wordt hij weer wat vlotter en reageert beter op het been. Verder zijn we bezig met trucjes leren en spelen we met hem (als hij los staat in de bak, eerst een kant oprennen, schijnbeweging maken en dan de andere kant op, dan springt hij met vier benen tegelijk omhoog, vindt hij echt leuk)
Trappen naar het zweepje doet de mijne idd ook.
Succes ermee

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-13 21:21 



 
Profiel   

veel afwisselen,
grondwerk
longeren
vrijspringen
vrijheidsdressuur
buitenrijden
balkjes
springen
beetje dressuur
Alle dagen iets anders.
Voorkom gewoon dat hij iets saai gaat vinden. En sluit altijd af met buiten uitstappen als het weer het toelaat. Dan gaat hij dit als beloning zien en zijn best willen doen om naar buiten te mogen. Dus rijd je bevoorbeeld uur waarin het totaal niks gaat, niet naar buiten. Rijd je een 10 minuten waarin het super gaat: naar buiten. Zo leer je hem dat als hij moeite doet hij iets leuk mag doen.
Dus weigert hij te werken in de bak doorzetten tot hij 5 min braaf is en zijn werk doet. Is hij in het begin onmiddellijk braaf eerst 10 min bak en buitenrijden, en zo bakwerk terug opbouwen.


Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 03-06-13 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-13 21:23 



 
Profiel   

Wat al gezegd is, zorg voor wat afwisseling, dus wat vaker een buitenritje en niet elke keer een even zware training in de bak.

En dan moet je zelf aanvoelen wat het probleem in de bak is. Misschien vraag/verwacht je steeds meer, waardoor hij in verzet komt. Soms werkt het om een stap terug te doen, zodat het werk goed te behappen is voor je paard. Maar soms is het ook een kwestie van aanpakken/doorzetten, omdat hij inmiddels heeft ervaren hoe hij onder zwaarder werk uit kan komen.

Ik vind vooral dat je rekening moet houden met het kunnen van je paard (dus niet overvragen).
En soms moet je inschikken en je eigen plannen opzij zetten en bijvoorbeeld op buitenrit gaan. Maar zeker niet altijd! Dan is het helaas pindakaas, maar vandaag gaat er gewerkt worden. En dan zal je heel duidelijk moeten zijn en moeten doorzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-13 21:34 



 
Profiel   

Afwisseling

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 21:41 



 
Profiel   

Hoop dat ze dat 8 jaar later wel doet :)

Topic is van 2013.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 21:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen