Na/ tijdens rijden pijn bekken/ heup/ SI: breed paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Na/ tijdens rijden pijn bekken/ heup/ SI: breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 14:43

In toenemende mate heb ik pijn in mijn heup/ lies en onderrug na het rijden (handvol jaren).
Soms voel ik dit zelfs al heel duidelijk tijdens het rijden.
Ik had hier al last van, maar het lijkt erger te worden. Heb veel napijn, slapend been, hoofdpijn door vastzittend lijf. Dat stoort me natuurlijk enorm, want ik peins er niet over te gaan tennissen ipv paardenrijden ;-)

Maar goed, volgens mij ben ik zeker niet de enige die hier last van heeft.
Ik heb al heel wat zaken geprobeerd (behandelaars/ verschillende zadels/ etc...), en laat eind deze maand ook iemand komen om toch nog eens naar mogelijkheden/ verbeteringen betreffende het zadel te kijken.

Nu heb ik eigenlijk best een concrete vraag:
Alhoewel ik het niet graag toegeef, vermoedt ik wel degelijk dat de breedte van het paard erg van invloed is op mijn klachten.
Mijn beide paarden zijn breed, echt breed. Bij aankoop dacht ik: mwoah.... dat valt reuze mee met die breedte (expres met de ruin voor een kleintje gekozen, ik ben zelf immers niet de zwaarste). De zadelmaker dacht er echter anders over. Beiden hebben een flinke brede rug/ ribbenkast op de plek waar het middelpunt vh zadel zit.

Voor mensen die deze klachten herkennen: merken jullie veel verschil m.b.t. jullie lijf (en eventuele klachten) wanneer je een breed paard of een smal paard rijdt?

En mensen MET een breed paard EN klachten: zijn er nog tips en tricks die bij jullie voor verlichting hebben gezorgd?

Mijn behandelaar (rug) zei al eens: jij moet een smal en licht te rijden paard hebben, een arabier.... maar ja, laat ik er daar nu geen van hebben staan ;-)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Na/ tijdens rijden pijn bekken/ heup/ SI: breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:51

Ik rijd ook op een breed paard, met een boomloos westernzadel. Extra breed dus :P
Als ik een tijdje niet heb gereden, voel ik m'n liezen ook echt wel na het rijden... Maar ik heb er verder geen last van als ik weer wat meer rijd. Bij mij is het dus echt weer ff 'wennen'.
Voor die zere onderrug, zal ik als ik jou was kijken of je wel goed zit. Als je niet ontspannen zit, en een holle rug maakt, kan dat voor een pijnlijke onderrug zorgen. Dan zou ik zeggen; neem eens een zitlesje of vraag aan je instructrice of je wel goed zit.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 14:54

Dit is inderdaad iets meer dan spierpijn, maar behoorlijk hemeltergend pijnlijk...

Yoga, pilates, zitles, allemaal reeds geprobeerd... draagt allemaal bij aan verbetering, maar helaas nog steeds pijn...

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:56

Hier heupklachten door slechte heupen. :j de breedte van het paard, en het zadel, hebben bij mij in het verleden zeker een rol gespeeld. Inmiddels in een stadium beland dat zolang ik op een paard blijf gaan, ik moet leren leven met dagelijkse pijn (ook bij het rijden, maar dus ook buiten het rijden om).
Vroeger was het wat minder erg, helaas de laatste tijd flink verergerd. Enige optie voor mij is paard de deur uit doen. Of in ieder geval niet rijden. Laat ik nou net 3 maanden terug een jong paard te hebben gekocht waarmee ik de sport in wil..
In de periode dat het minder erg was, was het zeker zo dat dressuurzadel beter was dan vzh zadel, en ik niet op een al te rond paard moest. Inmiddels een tijd aan de pijnstillers gezeten omdat de pijn niet meer uit te houden was. En wat was het fijn om pijnloos te kunnen rijden en leven :oo ik snap niet dat ik het zo lang heb volgehouden.. Altijd pijnstillers is geen optie, dus inmiddels op verzoek van dokter gestopt. De pijn begint weer terug te komen.. Aankomende week dus weer bellen om te vragen of ik niet af en toe een periode op pijnstillers mag.
Over een maand ga ik kijken voor een ander zadel. Ik ben ervan overtuigd dat er veel winst te halen is in het zadel. Maar omdat ik niet weet waar te zoeken vrees ik dat ik er op dit moment niet veel mee kan.

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:59

Heb ook deels de klachten die jij ook hebt.
Dan alleen mijn linkerheup.
Ik had een hele brede fjord (bijna vierkant op haar rug), maar na zo'n 20 minuten tot een half uurtje rijden, kon ik de volgende dag nog amper lopen.
Vooral een irritant gevoel in mijn heup, wil het geen pijn noemen, ook af en toe als ik niet rijd trouwens.
Maar vooral na een rit op de fjord, behoorlijk irritant, alsof mijn heupbot niet meer op zijn plek in de kom zat zeg maar. Moeilijk te omschrijven.
Heb het ook als ik op de bank zit soms, dan moet ik gewoon even aan de wandel, en dan is het weer redelijk goed, weet dan ook niet meer hoe ik zitten moet.
Ik heb toen ook mijn fjord verkocht, want heb tussendoor wel eens op een smaller paard gereden en dan geen last.
Mijn nieuwe paardje moet nog ingereden, maar die is ook stukken smaller, en ook op de andere zonder problemen aan het rijden.
Dus ja bij mij was het echt de brede rug.

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:02

Ik heb ook een erg breed en ook nog rondgeribt(zo noemen ze dat toch?) paard, en herken mezelf precies in jou klachten.
Een nieuw zadel en echt leren ontspannen op me paard heeft mij geholpen.
Ik had eerst een kentaur en later een bates, de bates kon ik amper 5 minuten op zitten!
Ik heb nu een KN en ben daar heel blij mee maar stap binnenkort over op western dat ligt ons beter.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 15:06

mmm, zeer bekende verhalen.... tot mijn grote spijt zijn de zaken die jullie noemen zeer herkenbaar voor mij.
Eindelijk heb ik de tijd, het geld en de mogelijkheden om mijn hobby helemaal uit te leven! Ik wil dolgraag meer duur-ritten gaan doen, en het liefste eens endurance starten.
Maar of me dat ooit nog gaat lukken?

Ik denk dat het een idee kan zijn om eens wat smallere paarden te rijden. Kijken hoe dat voelt. Of ik een groot verschil bemerk.
Enerzijds hoop je dat dat een positief verschil maakt. Anderzijds niet..... ik kan immers geen 3 paarden onderhouden :-(

-O-

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 15:07

Heb even naar je paard gekeken, en idd... die is rond! (ook knap!)
Volgens mij komt dit enorm veel voor..... daarom hoop ik ook wat losgenoten, en wellicht tips, op te doen hier...

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Na/ tijdens rijden pijn bekken/ heup/ SI: breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:13

Is het niet verstandig om eens te kijken waar het vandaan komt? Heb je het al eens laten onderzoeken? Wat zegt je dokter erover?

Ik kom zelden (eigenlijk nooit) mensen tegen die zoveel pijn in de heupen hebben, dus ik ben erg verbaasd over jouw reactie over dat dit veel voorkomt.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:15

Ninx schreef:
mmm, zeer bekende verhalen.... tot mijn grote spijt zijn de zaken die jullie noemen zeer herkenbaar voor mij.
Eindelijk heb ik de tijd, het geld en de mogelijkheden om mijn hobby helemaal uit te leven! Ik wil dolgraag meer duur-ritten gaan doen, en het liefste eens endurance starten.
Maar of me dat ooit nog gaat lukken?

Ik denk dat het een idee kan zijn om eens wat smallere paarden te rijden. Kijken hoe dat voelt. Of ik een groot verschil bemerk.
Enerzijds hoop je dat dat een positief verschil maakt. Anderzijds niet..... ik kan immers geen 3 paarden onderhouden :-(

-O-

Eerste deel ken ik helemaal. :(:)

Tweede deel; ik kreeg op bokt van iemand de tip om naar gangenpaarden te kijken, bij mij helpt dir niet maar misschien bij jou wel?

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:19

Heel herkenbaar. Ik heb de zelfde klachten.

staat mijn brede merrie op peesblessure rust, dus rij ik die niet. Haar zoon is een stuk slanker, en ik merk heel duidelijk dat ik op hem geen klachten heb. Gisteren ging ik op mijn merrie stappen en gelijk voel ik mijn heupen op slot schieten, schuet het in mijn rug, en een toch wel een beetje aan onaangenaam gevoel van binnen.

Ik denk dat ik dit maar gewoon moet accepteren dat dit zo is.

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:23

Ninx schreef:
Heb even naar je paard gekeken, en idd... die is rond! (ook knap!)
Volgens mij komt dit enorm veel voor..... daarom hoop ik ook wat losgenoten, en wellicht tips, op te doe hier...


Je had het over mijne toch? :o
Dankje!
Hij is nu helaas ook wel te dik hoor dus dan kruip ik er sowieso niet op, want dan weet ik zeker dat ik morgen niet kan lopen. Als hij weer in vorm is en met mijn KN gaat het eigenlijk heel goed.
En ja die heupen heb ik altijd last van sinds mijn 14de dus heb er wel mee leren leven.
De pijn in mijn onderrug kwam door het vastzetten wat ik deed in spannende situaties en het dan niet meer loslaten, dat is veel beter sinds ik er bewust van ben. Dan zet ik me paard gewoon stil en schuld ik letterlijk alle spanning eruit(word best gek aangekeken dan)

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:28

Daar zijn toch gewoon zadels voor waardoor de zit wat smaller is? Dat eens proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:31

Misschien een raar idee, maar zou rijden in dameszadel een oplossing voor je kunnen bieden?

Ik heb zelf dit probleem ook, maar hoop het op te lossen door een smaller zadel te vinden. De barefoot waar ik nu mee rijd is qua breedte gewoon niet (meer) passend.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-13 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:32

Ik heb er wel eens last van gehad toen ik nog les had; toen kreeg ik altijd te horen: 'knieën aansluiten, voeten naar voren, hakken omlaag, goed rechtop zitten..' En de dag erna kwam ik vaak niet eens mijn bed uit van de pijn in mijn rug en knieën en heupen. Tegenwoordig vergeet ik die regeltjes gewoon, bij een breed paard is het gewoon fysiek onmogelijk om ontspannen in de goede dressuurhouding te zitten. Dus tegenwoordig zit ik gewoon lekker ontspannen, voeten laat ik lekker hangen waar ze willen, ik zit lekker op mijn kontzakken (ook omdat ik nu western rij) en ik heb nergens last van :)

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Na/ tijdens rijden pijn bekken/ heup/ SI: breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:13

Er zijn zadels met een hele smalle twist, waardoor je veel smaller zit dan het paard breed is, zonder dat het zadel klemt :)

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:18

Hallo ik heb jouw topic gelezen, en das behoorlijk lastig en uiteraard een hele tijd ook pijnlijk, en tjaaa je moet dan idd op zoek naar een oplossing.
Eerste vraag is natuurlijk wat is er mis met jouw fysieke toestand, heb je al controle laten uitvoeren naar rugproblemen, of fysio- , osteo-, of andere, en wat waren hun bevindingen ?
Ook het zadel wat op jouw paard ligt kan hier bij een rol spelen, maar ik begreep dat daar reeds naar gekeken wordt.
Ook jouw rijhouding, is van heel groot belang voor allerlei zaken, controle over het paard, balans, maar idd ook voor eventueel spieren die je gaat overbelasten door bv een scheve houding, die je dan onbewust heel de tijd probeert te compenseren, hierbij is een heel goeie instructeur paardrijden van groot belang.
Nu zijn er nog andere factoren die van belang kunnen zijn, paardrijden is iets dat al heel veel jaren door mensen wordt gedaan, maar in vroeger tijden was het eigenlijk een bijna uitsluitend mannelijke bezigheid, want in vroeger jaren was het niet echt sport maar werk.
Zadels zijn dus ontworpen voor een mannelijk persoon, ook nu nog in onze moderne wereld is dat nog steeds zo, en de anatomie, de bouw van een mannelijke heup is echt helemaal anders dan een vrouwelijke.
Ook bij fietsen zie je dat er zadels zijn voor mannen en andere speciaal voor vrouwen.
Ook zadels voor het paardrijden zijn er enkele merken die daar speciaal een vrouwelijke reeks bij hebben, dit is nog steeds eerder een uitzondering dan een regel, maar het bestaat dus echt wel.
Bij mensen die dus echt problemen ondervinden kan dit dan soms een grootte verbetering met zich mee brengen.
Je vertelde zelf ook dat ooit een soort Fysio , jouw het advies gaf om een smaller paard uit te zoeken, dat is zeker bij jouw probleem geval een noodzaak, en wat jij daar als commentaar op gaf begrijp ik echt niet, je zegt ik heb nu geen smaller paard, tjaaaa als je gezondheid, je fysieke toestand het zo niet toelaat, tjaa dan heb je gewoon geen andere mogelijkheid, dan moet je maar gaan uitkijken naar een smaller paard ter vervanging of mssn een paard erbij dan.
Hier moet je gewoon met redelijkheid en met verstand een keuze in gaan maken, enkel voortgaan op gegevens betreffende gevoelens, das hier zeker altijd een foute keuze, gezondheid gaat altijd voor.
Ik hoop je hiermee toch een beetje een uitleg te hebben kunnen aanbieden.
succes verder.

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:38

Dit is voor mij ook herkenbaar. Loop al 6 maanden met klachten bij manueel therapeut.
Alles recht gezet, beetje dry needling en nog niet over.

Sinds afgelopen donderdag bij fysio met flex chair geweest en halleluja het lijkt erop dat dit werkt voor mij.
Oefeningen daar op die stoel gedaan, een kussen mee naar huis om ook op te oefenen en nog paar oefeningen om zo
te doen.
Vandaag met rijden merkte ik ook verschil. Ik denk toch ook dat goede spieren trainen ook belangrijk is.
Iedereen Veel succes. Misschien is dit voor jullie ook nog een tip?

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:38

Ik heb een lichte vorm van heupdysplasie. Mijn heupkommen zijn ondiep.

Ik heb juist minder last bij een breed paard dan bij een smal paard.
Ik heb meer last als ik met een veelzijdigheidszadel rij, dan met een dressuurzadel.
En dat dressuurzadel dan liefst met wat wrong aan de voorkant, zodat mijn heup/been niet te ver naar voren kan.

Ik heb vorig jaar bij de podoloog en de fysio gelopen, omdat ik steeds meer last kreeg.
Heb tegenwoordig steunzolen en daarmee gaat het wel beter.
Ik heb ook minder last als ik regelmatig te paard zit. Helaas is mijn paard eind december overleden. Dat was een behoorlijk brede merrie, daarna heb ik een tijdje op een smalle draver gereden van een stalgenoot.
Helaas kreeg ik toch weer meer last van mijn heupen. Maar niet bewegen geeft meer problemen, dus ik heb gewoon doorgezet.
Sinds twee maanden heb ik een redelijk brede tinker. Maar dat is wel even wennen. Meer omdat de bewegingen anders zijn. In het begin had ik alleen maar een veelzijdigheidszadel, waardoor ik dus tijdens het rijden veel lest kreeg, omdat mijn been te ver naar voren kon.
Toen een zadelmaker laten komen en mijn probleem voorgelegd. Nu hebben we er weer een dressuurzadel bij. (te leen, want mijn zadel is in bestelling) En sinds die tijd gaat het weer langzaam beter.

Als oefeningen heb ik van de Fysio de Squad en de Lunges en die helpen mijn beenspieren te versterken.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:52

Ik herken het ook.
Tinker maatje picknik tafel. (boommaat 40)
Eerst reed ik boomloos. Met rijden merkte ik niet echt wat, als dat ik af en toe mijn benen een soort van oppakte en weer opnieuw neer legde.
(dat besefte ik pas nadat ik een ander zadel had en dat niet meer deed)
Spierpijn kreeg ik niet en legde dus helemaal niet de link met de heupen als ik de dag erop weer eens mijn nek vast had zitten en hoofdpijn had.
Ik dacht dat ik met rijden mijn schouders nek verkrampte of zoiets.

Ik ging naar een osteopaat en die zei de eerste keer al meteen, jou klachten komen uit je heupen niet van oorsprong uit je nek.
De klachten minderde niet, ook niet na de fysio.
Ik heb echt met de gedachte gespeeld mijn lieve tinker te verkopen.
Ik heb nog een paard, smaller daar heb ik het niet bij.

Op een dag zaten we wat te rommelen met de zadels, boomloos een keer op mijn andere paard toen mijn bijrijder daar op zat.
haar opmerking was meteen, tjeee dat zit breed.
En daarop is bedacht ik me breed + nog eens breed.
En ben op zoek gegaan naar een passend boomzadel.
En sindsdien heb ik geen last meer. net dat beetje smaller was voor mij genoeg.

Dus misschien zit daar voor jou ook de oplossing, een ander zadel?

Ondertussen ga ik ook nog naar een orthomanueel arts ( pas 1 keer geweest) om te kijken of hij alles los krijgt, want ik ben blijkbaar toch van onder tot boven scheef en dat moet wel opgelost worden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 12:44

absque_dubio schreef:
Tweede deel; ik kreeg op bokt van iemand de tip om naar gangenpaarden te kijken, bij mij helpt dir niet maar misschien bij jou wel?


Ik heb 2 IJslanders... ;-) Wel brede.... En over het algemeen zijn ze niet zo heel vreselijk breed. Maar ik heb het weer voorelkaar gekregen de breedste te vinden ;-)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 12:45

Blijheid schreef:
Misschien een raar idee, maar zou rijden in dameszadel een oplossing voor je kunnen bieden?

Ik heb zelf dit probleem ook, maar hoop het op te lossen door een smaller zadel te vinden. De barefoot waar ik nu mee rijd is qua breedte gewoon niet (meer) passend.


Dat is de volgende stap... nou ja, een zadel met iets meer een A-vorm erin.....

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Na/ tijdens rijden pijn bekken/ heup/ SI: breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:49

Vaak ligt het eraan dat er een gedwongen zit is door een bepaalde soorten dressuurzadel, dat je daarvan pijn krijgt.

Wat je ook kan gaan doen is als je graag wilt blijven paardrijden, een veelzijdigheidszadel te nemen en lekker met een stoelzit te gaan rijden, echt het scheelt enorm.

Of met iets waarvan de stijgbeugel ophanging meer naar voren geplaatst is.

Zelf rij ik met een Massimo Trail richting dressuur, nooit last van of van andere dressuurzadels ook niet maar van een hulsebos dressuurzadel van een vriendin, voor wie ik vroeger weleens op haar paard ging passen en rijden, nou nou nou savonds zere heupen en slapende been. Die zadel is een gruwel en dwingt je vreselijk in de zit.

BigOne
Berichten: 38256
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Na/ tijdens rijden pijn bekken/ heup/ SI: breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:56

Meestal ligt het er toch aan dat juist je zadel te breed is voor je heupen, zorg voor een zadel met een smalle zit voor jou ipv een ander paard aan te schaffen, dat kan altijd nog. Geen dressuurzadel met een recht zweetblad en dikke wrongen want dan worden je heupen ook weer in een pijnlijke houding gedwongen, succes.

janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:02

Deze klachten komen mij heel bekend voor. Heb zelf zo'n 9 jaar dezelfde klachten. Allerlei behandelingen gehad en soms werd het dan iets minder en soms erger. Anderhalve week geleden weer eens een MRI gehad van mn heup (dit keer met contrast vloeistof) en nou blijkt er een scheurtje of stukje afgebroken te zijn van het kraakbeen in mn heup. Dit zou de klachten moeten verklaren. Inderdaad op een breed paard erg veel pijn, maar ook op een heel smal paard. Bij een smal paard kan ik mn rechterbeen niet tegen de buik aan krijgen, omdat mn heup die bocht niet kan maken. De Massimo Trail richting dressuur zit erg fijn. Bij dit zadel heb ik de minste klachten. En anders een zadel met een smalle zit en geen dikke wrongen.