Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Na/ tijdens rijden pijn bekken/ heup/ SI: breed paard?

 
Profiel   

Is een dameszadel leren rijden dan geen optie voor de heupklachten (van het wijdbeens zitten?)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-13 13:04 



 
Profiel   

Ik denk dat het niet ligt aan je paarden, maar aan je zadel. De zittingen kunnen namelijk ook nogal verschillen in breedte. Een goede zadelmaker zou zelfs op moeten meten hoe breed je bent (zitbeenknobbels) en daar de zitting op aan passen. Niets is zo vervelend als een te brede zitting! Zo kan ik bv. niet goed m'n benen lang maken en netjes zitten zonder zadel (erg brede haflinger), maar met m'n dressuurzadel liggen m'n benen vrijwel perfect en steken m'n tenen niet eens af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-13 13:07 



 
Profiel   

aeolusnr1 schreef
Hallo ik heb jouw topic gelezen, en das behoorlijk lastig en uiteraard een hele tijd ook pijnlijk, en tjaaa je moet dan idd op zoek naar een oplossing.
Eerste vraag is natuurlijk wat is er mis met jouw fysieke toestand, heb je al controle laten uitvoeren naar rugproblemen, of fysio- , osteo-, of andere, en wat waren hun bevindingen ?
Ook het zadel wat op jouw paard ligt kan hier bij een rol spelen, maar ik begreep dat daar reeds naar gekeken wordt.
Ook jouw rijhouding, is van heel groot belang voor allerlei zaken, controle over het paard, balans, maar idd ook voor eventueel spieren die je gaat overbelasten door bv een scheve houding, die je dan onbewust heel de tijd probeert te compenseren, hierbij is een heel goeie instructeur paardrijden van groot belang.
Nu zijn er nog andere factoren die van belang kunnen zijn, paardrijden is iets dat al heel veel jaren door mensen wordt gedaan, maar in vroeger tijden was het eigenlijk een bijna uitsluitend mannelijke bezigheid, want in vroeger jaren was het niet echt sport maar werk.
Zadels zijn dus ontworpen voor een mannelijk persoon, ook nu nog in onze moderne wereld is dat nog steeds zo, en de anatomie, de bouw van een mannelijke heup is echt helemaal anders dan een vrouwelijke.
Ook bij fietsen zie je dat er zadels zijn voor mannen en andere speciaal voor vrouwen.
Ook zadels voor het paardrijden zijn er enkele merken die daar speciaal een vrouwelijke reeks bij hebben, dit is nog steeds eerder een uitzondering dan een regel, maar het bestaat dus echt wel.
Bij mensen die dus echt problemen ondervinden kan dit dan soms een grootte verbetering met zich mee brengen.
Je vertelde zelf ook dat ooit een soort Fysio , jouw het advies gaf om een smaller paard uit te zoeken, dat is zeker bij jouw probleem geval een noodzaak, en wat jij daar als commentaar op gaf begrijp ik echt niet, je zegt ik heb nu geen smaller paard, tjaaaa als je gezondheid, je fysieke toestand het zo niet toelaat, tjaa dan heb je gewoon geen andere mogelijkheid, dan moet je maar gaan uitkijken naar een smaller paard ter vervanging of mssn een paard erbij dan.
Hier moet je gewoon met redelijkheid en met verstand een keuze in gaan maken, enkel voortgaan op gegevens betreffende gevoelens, das hier zeker altijd een foute keuze, gezondheid gaat altijd voor.
Ik hoop je hiermee toch een beetje een uitleg te hebben kunnen aanbieden.
succes verder.


Mooie bijdrage, dank daarvoor.

Ik heb al een aardig circuit doorlopen. Ben inmiddels wel licht sceptisch over het resultaat dat ik kan boeken via de reguliere weg. Maar ik bezoek nu regelmatig een manueel therapeut en een masseur.
Ook ben ik toch naar de dokter gegaan, en ga voor 1x de gehele molen door... kijken of er niet fundamentaal iets mis is.
Ik denk dat ik dat voor me uitschoof omdat ik onbewust wellicht bang was dat ik naar mijn hobby zou kunnen fluiten... hetgeen ik niet wil uiteraard.

Ik heb veel verschillende zadels geprobeerd, zelfs op maat laten maken.... ben dus wel heel ver gegaan in die zoektocht.
Nu ga ik daar nog eenmaal een poging mee wagen, op basis van mijn bevindingen van de afgelopen jaren voel ik nog duidelijker wat ik nodig denk te hebben/ zoek in een zadel.
Het verhaal over 'zadels welke feitelijk voor mannen ontworpen zijn' ken ik helaas maar al te goed.

Ik heb een fijne instructeur die me helpt, zij is uiterst alert op de wijze waarop ik mijn lichaam inzet... en daar is dan ook nog zeker winst te behalen. De keerzijde van de medaille in dit verhaal is echter dat ik die 'spanning' ook gebruik om te anticiperen op de 'rek' die ik ervaar op een breed paard.
Feitelijk zou ik, met mijn instructeur erbij, eens moeten kijken wat er gebeurt wanneer ik dezelfde dingen doe op een smal paard. Wat ziet zij dan? Wat voel ik dan?

Het stukje over nu eenmaal geen smal paard hebben...
Ja, ik heb nu 2 brede.
De breedste, merrie, heeft wat gezondheidsuitdagingen en blijft dus haar hele leven bij mij.
De ruin is ook breed, maar daar valt hopelijk nog winst te behalen door het puppyvet eraf te krijgen en een ander type zadel te proberen.
Ik heb ruimte voor een derde paard. Maar deze 2 moeten in beweging blijven.
En het is idioot om er 3 te hebben staan.... Maar goed, ik heb al eens overwogen of ik er 1 zou moeten verkopen om een smaller exemplaar te gaan zoeken.
Ik vind dat echter een vreselijk pijnlijk gevoel. Ik wil echter ook niet mijn lijf kapot maken omdat ik zo graag wil.

Het blijft dubben....

@ little-king: dat werd mij ook verteld... Ik had al een andere bureaustoel, een ander bed, van alles geprobeerd ;-) Bleek het uit mijn bekken/ onderrug te komen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-13 13:08 



 
Profiel   

Oh ja: hoe meer ik draaf, hoe minder last ik heb....
Ik heb een ruin die heel geschikt is voor afstanden, dat is dan ook mijn grote droom.
Met hem moet ik dus veel draftraining doen, en dat houd ik dus langer vol dan stappen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-13 13:11 



 
Profiel   

Ninx schreef
Oh ja: hoe meer ik draaf, hoe minder last ik heb....
Ik heb een ruin die heel geschikt is voor afstanden, dat is dan ook mijn grote droom.
Met hem moet ik dus veel draftraining doen, en dat houd ik dus langer vol dan stappen....


Ook dat is heel herkenbaar. Heel lang stappen is bijna niet te doen door de pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-13 13:14 



 
Profiel   

Ninx schreef
absque_dubio schreef
Tweede deel; ik kreeg op bokt van iemand de tip om naar gangenpaarden te kijken, bij mij helpt dir niet maar misschien bij jou wel?


Ik heb 2 IJslanders... ;-) Wel brede.... En over het algemeen zijn ze niet zo heel vreselijk breed. Maar ik heb het weer voorelkaar gekregen de breedste te vinden ;-)

Waren we maar cavia's gaan houden he.. :D
Gangenpaarden dus ook geen optie, jammer zeg.. Ook ik heb de pech niet het smalste paard gekozen te hebben.

Ik lees dat jullie minder last hebben in de draf, is dit bij lichtrijden of doorzitten? Ik heb zelf vooral last in de galop en bij doorzitten in draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-13 13:22 



 
Profiel   

janneke584 schreef
Ninx schreef
Oh ja: hoe meer ik draaf, hoe minder last ik heb....
Ik heb een ruin die heel geschikt is voor afstanden, dat is dan ook mijn grote droom.
Met hem moet ik dus veel draftraining doen, en dat houd ik dus langer vol dan stappen....


Ook dat is heel herkenbaar. Heel lang stappen is bijna niet te doen door de pijn.


Psies! Lang stappen is absoluut zwaarder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-13 13:24 



 
Profiel   

absque_dubio schreef
Ik lees dat jullie minder last hebben in de draf, is dit bij lichtrijden of doorzitten? Ik heb zelf vooral last in de galop en bij doorzitten in draf.


Dat zijn wel de gangen waarbij ontspannen zitten iets lastiger kan zijn, vooral wanneer je een paard hebt met veel beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-13 13:25 



 
Profiel   

Heb je al een Barefoot Missoula Nut of Virginia Rose geprobeerd?
Doen!! Ik heb altijd pijn, behalve als ik met mijn brede Haflinger en mijn
Missoula Nut rijd! (SI gewricht en ontstekingen, chronisch, aan de bekkenkam
aan beide kanten).
De Missoula bleek een smalle zit te hebben, soort ladies twist. Ik ben zo
gelukkig met dat zadel...
Wel neem ik een lichte pijnstiller voor ik ga rijden, maar de uren erna en de dag
erop heb ik niet meer pijn dan normaal. Ik kan dus weer rijden met mijn ronde
paard!!
Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-13 20:23 



 
Profiel   

Ik heb ook een vrij breed paard, zelf vrij fijn en noet erg groot ofzo.
Ik had heel erg veel klachten aan mn bekken. Osteo maar kwam telkens (sneller) terug.
Bleek aan mn zadel te liggen. Een kieffer. Deze zadels zijn blijkbaar vrij breed qua zitting.
Nu heb ik een smal zaldel (voor mij), voor paard is er niets gewijgd. Smalle zitting dus. En alle klachten zijn zo goed als weg.
Als ik nu opnieuw met breder zadel rij heb ik direct weer klachten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-13 22:45 



 
Profiel   

Ja, klinkt herkenbaar. Na mn eerste zwangerschap ontzettend veel last gehad van mn stuitje, wat doortrok naar mn bekken. Tijdens mn tweede zwangerschap bij ft gelopen ivm bekkeninstabiliteit en ischias. Toen ook een tijdje helaas niet kunnen rijden. Ik reed overigens altijd erg actief, endurancetrainingsritjes met mijn draver. Na tweede zwangerschap rijden weer opgepakt, ondanks aanhoudende klachten; pijn in linkerbil, -heup + ischias. Volgens mn ft is de onderkant van mijn ruggengraat hol ipv bol, wat vervolgens problemen bij mn SI-gewricht veroorzaakt. Bij haar behandelingen en oefeningen heb ik trouwens veel baat! Sinds enige tijd verzorg ik een rondgeribte fries waar ik ook regelmatig op rij. Ik merkte dat ik bij mijn draver te veel verkrampte op links, omdat ik haar in de bak wilde corrigeren (viel linksom naar binnen toe). Ondanks dat deze fries een stuk forser is, zijn mijn klachten afgenomen. Mijn instructrice helpt me er ook goed bij. De laatste keer moest ik mijn bekken iets meer kantelen, na het rijden had ik opeens spierpijn in mn billen/bekken ipv die zeurende pijn in mn linkerbil.
Jammer dat de reguliere geneeskunde geen uitkomst biedt voor jou. En eventueel homeopathie? Ik heb trouwens niet alles gelezen hoor... Of misschien en soort van second opinion door een andere instructeur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-13 22:57 



 
Profiel   

Het blijft een zoektocht....
Uiteraard begrijp ik dat een zadel slechts 1 onderdeel in de schakel van factoren kan zijn.
Doordat ik een kort paard heb, ben ik iets beperkter in mijn keuzemogelijkheden.

Ik probeer een plan van aanpak te maken waardoor ik hopelijk met mijn lieve paardje verder kan. Zou er niet aan moeten denken om er afstand van te doen.
Ik ben smal en gammel en hij is breed, geen ideale combi... maar ik sleutel door.
Uiteindelijk is het ook in zijn belang dat ik hem ontspannen rijdt, dus naar hem heb ik ook een verantwoordelijkheid.
Hopelijk slaag ik erin de boel goed te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-13 13:03 



 
Profiel   

Misschien dan even een positieve insteek; ik heb van de week op een veel te dikke fjord met goedkoop knigthrider zadel gereden, en mijn pijn was spontaan over.
Of het nou het zadel is, of de vlakke gangen van de fjord, is nog even de vraag. Ik ben druk bezig met andere paarden en zadels proberen. Maar ik was zeer verbaasd dat ik dus nog pijnvrij kon rijden! Geef het dus nog niet op TS. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-13 14:26 



 
Profiel   

Ik heb dit ook een tijd gehad, echt last van mijn heup. Dit had ik alleen na het buitenrijden en als ik lange tijd stapte. Dit heb ik ongeveer een jaar gehad en nu is het weer weg. Geen idee wat het nou was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-13 14:29 



 
Profiel   

ik herken het ook!! de laatste jaren word het erger. in de winter rij ik weinig en dan.heb ik geen last. zomers dagelijks en dan na een klein uurtje al last ( rij alleen buiten)

veel stappen is funest. heb laatst een trektocht gereden met een dag 5,5 uur waarvan 80% stap..kon dr niet afkomen. mijn been wou niet meer over het zadel..

erg lastig. mijn heup/bekken/lies is pijnlijk en naarmate ik langer rij gaat mijn scheenbeen tintelen en knie zeer doen.
en ook ik heb een redelijk breed paard helaas ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-13 14:40 



 
Profiel   

Heb zelf HD gehad toen ik klein was, en dat is grotendeels verholpen, maar blijf altijd wel zeurderig last houden. Soms ook aardig last als ik heb gereden. Heb twee paarden, een met een zadel met een brede boom en een met een zadel met een extra brede boom.
Zelf heb ik het idee dat als ik heel regelmatig blijf rijden het minder last geeft, als er paar dagen tussen zit is t erger. Meeste last de eerste paar stappen na het afstijgen.
En idd lange stukken stappen een paar uur lang, pff das funest.
Ik ben nu aant trainen voor endurance impuls klasse en dat gaat prima doordat je gangen kunt wisselen en je dus ook niet continu in dezelfde houding zit.
En wat ook al eerder is aangegeven...ontspannen trachten te zitten!
Met m'n paard waar ik mee dressuur let ik laatste tijd veel op houding en zit en dat scheelt wel degelijk.
Ik heb zadels wel met een diepe zit maar niet te gedwongen zodat je niet teveel in een bepaalde houding wordt gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-13 16:34 



 
Profiel   

Hier heb ik met mijn ruin (kruising tinker) ook dit probleem, maar dan vooral mijn bekken dat vastzit (heb problemen met SI-gewricht, beginnende hernia). Als ik daarentegen met mijn merrie rij (ook niet dun, maar toch een stukje slanker) dan is mijn rug zelfs beter dan anders. Heb es een les gehad van Ylvie Fros, en die zei dat veel mensen met te brede paarden rijden, en dat je idd best kijkt naar je zadelkeuze, zoals hier al aangegeven is. Verder zou ik je zeker centered riding aanraden, daar leer je rijden met minder spierspanning, kan ook al iets helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-13 19:07 



 
Profiel   

Helaas heb ik vandaag te horen gekregen dat ik reuma heb....
Maar eens kijken hoe ik dat aanvlieg. Met een concrete diagnose kan ik misschien alweer iets doen... tis wat met die brakke types en paardrijden! ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-13 00:29 



 
Profiel   

Ook ik heb een reumavorm in mijn bekken. En zoveel last gekregen met rijden op mijn paard dat ik hem weg heb moeten doen.... Ik heb nu een bijrijdpaard van een ander type en dan 2-3 keer in de week. Dat gaat goed, in beweging blijven is goed maar overbelasten niet (6x per week rijden en dan nog stal/wei mesten en sjouwen met hooi etc.). Het type paard waarop ik het minste last heb: breed/rondgeribt (!) en erg vlot van zichzelf. Ik krijg vooral last op paarden waar je zelf hard op moet werken of idd lange stapritten. Dat komt doordat je bekken het meeste beweegt bij de stap, dan draai je eigenlijk continu rondjes met je bekken. Zorgen dat je goede rompspieren hebt die de boel stabiliseren helpt ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-13 13:23 



 
Profiel   

Nog een aanvulling, met type paard die het beste gaat bedoel ik dus de snelle en vlakke haflingers/fjorden etc. De paarden met veel "elastiek" of juist de flegmatieke kastelen zijn funest

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-13 13:26 



 
Profiel   

Sandraa schreef
Nog een aanvulling, met type paard die het beste gaat bedoel ik dus de snelle en vlakke haflingers/fjorden etc. De paarden met veel "elastiek" of juist de flegmatieke kastelen zijn funest

Ook dat is waar ik inmiddels achter ben. Kon je dat niet vertellen voordat ik 4 maanden terug mn elastiek-paardje kocht. :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-13 13:28 



 
Profiel   

Sandraa schreef
Nog een aanvulling, met type paard die het beste gaat bedoel ik dus de snelle en vlakke haflingers/fjorden etc. De paarden met veel "elastiek" of juist de flegmatieke kastelen zijn funest


Mijn beide pony's zijn wel voorwaarts... maar betrekkelijk rond.
Draven is inderdaad het makkelijkste....
Ik wil ze uiteraard niet kwijt, dus ga bedenken wat ik zoal kan doen om ze in beweging te houden buiten het rijden om.
De diagnose moet nog gesteld worden. Als in: welke vorm het precies is. Maar zit het zit vooral in mijn si/ bekken... heupen.
En dan straalt het dus uit naar de benen, die slapen/ tintelen regelmatig.

Ik vroeg me af of het bij jou nog veel verschil maakt met wat voor type zadel je rijdt? Jij hebt dus geen last van de 'breedte' van het paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-13 13:37 



 
Profiel   

Als jullie willen kan ik jullie een hele hoop vertellen, maar of je er vrolijk van wordt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-13 13:46 



 
Profiel   

@Barbabientje: Ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar :o

Heb niet alles doorgelezen (doe ik nog wel aangezien het voor mij ook erg interessant is) maar ik herken je verhaal wel.

Ik heb heel lang een haf gehad, niet superbreed maar wel breed. Altijd last van mn liezen gehad. Is vooral ontstaan sinds ik die haf altijd reed. Nu heb ik al anderhalf jaar een "normaal" paard, niet breed en niet smal. Toch zijn mijn klachten vorig jaar echt heel erg geworden. Ik zat helemaal in elkaar (ook van het vele stallen mesten etc. denk ik). Dit betekende uiteindelijk dat ik hernia achtige dingen kreeg, dus scans en alles gehad, geen hernia, niets te vinden. Wel medicatie gekregen tegen de pijn, hielp niet. Ik had op een gegeven moment vanuit mijn si gewricht uitstralen naar vooral rechterbeen, liep helemaal over mijn benen, knie, onderbeen naar mijn kleine teen rechts. Wat een pijn, en het "leukste" was dat ik amper nog kon lopen op slechte dagen. Mijn rechterbeen hield er gewoon mee op. Dus geen autorijden (been kon ik niet bewegen), moeizaam lopen (slepen) en uit de douche komen of trap lopen was kruipen. En dan heb ik het nog niet eens over de pijn die ik had -O- -O- Uiteindelijk bij een fysio gekomen die triggerpoints behandeld. Nou, 3 behandelingen verder, en wat voelde mijn lijf anders aan!! En de dokters maar volhouden dat triggerpoints niet bestaan. Nu drie kwart jaar verder heb ik af en toe nog wat pijn maar geen uitval meer en ik kan zelf die triggerpoints behandelen. Het voelde soms net aan of mijn liezen vol vocht zaten en dan werd ik zo stijf in mijn heupen.

Ik denk echt dat dit door paardrijden komt. Mijn instructrice heeft nooit wat aan mijn houding gemerkt dat ik scheef zit, of iets anders. Verder doe ik naast de paarden ook niks raars. Ik heb het maar leren accepteren, de pijn is nooit helemaal weg, nu ik gewoon netjes rechtop zit te typen voel ik het ook. En om daar iedere week voor de naar de fysio te gaan lijkt me heerlijk, maar daar denkt mijn portemonnee anders over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-13 13:59 



 
Profiel   

Kom maar door met al die info hoor... wellicht kunnen we elkaar helpen? :-)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-13 14:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen