ingereden !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 15:33

ieder paard neemt dingen anders op de een wat sneller dan de ander. het zou best kunnen hoor binnen 2 wkn. Ik reed met een paardje dat 2 wkn onder het zadel was ook een dr. proefje tijdens onze onderlinge wedstrijd want anders kon ik hem de hele dag niet uit zijn stal halen. hij had 152 pnt in het B proefje maar ik deed meer voor de lol mee dan om te laten zien dat hij AL een b proefje kon lopen.
Wel onverstandig hoor dat je een paard helemaal alleen zadelmak maakt, als er wat gebeurt. En wees er maar trots op dat ze eenkennig is, not....

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 15:39

Laten we het er maar op houden dat ieder paard anders is en het ene paard leert gewoon sneller dan het andere. Als je spelenderwijs een proefje rijdt kan het ook misschien wel, maar dat is IMO iets anders dan wedstrijdklaar.

Ik sta er trouwens iedere keer versteld van dat Razinda weer meer kan, en zoveel meer dan de vorige keer dat ik reed. In theorie zou ik, op de galop na, ook een proef kunnen rijden. Ik kan haar precies zo sturen als ik wil, zelfs een rechte A-C lijn is geen probleem. Ook overgangen zijn geen probleem. Nu alleen de galop nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 15:47

hai hai iedereen iedereen maakt zich heel erg druk om alles maar ik had het longeren aal aangeleerd ik heb het over dat ik haar in 2 weken tijd heb geleerd om "netjes"te kunnen lopen voor zover ze dat kan en ze liep uitzichzelf aan de teugel ze is 3.4 jaar oud maar het ging echt heeeeeel makkelijk ze accepteerde alles gelijk alsof ze het nooit eerder anders had gedaan echt !! ze kan stap draf en de arbeidsgalop maar ook de middengalop (de middengalop is bij haar gewoon een versnelling hoger hehe maar ja daar moet nog iets aan gedaan worden ) maar dat jullie zich daar nou zo druk om maken snap ik echt niet ! ze accepteerde alles zelf dus toen ik er een zadel op legde keek ze alleen maar heel raar en ze ging gewoon weer recht staan en toen ik erop ging hangen bleef ze ook heeel rustig staan en toen ik erop ging zitten ging ook alles van een leien dakje ik vind zelf niet dat ik te ver ben gegaan want ik heb helemaal nix geforseerd ik had de motto : als ze iets nu niet accepeert ga ik te snel en dan zal ik echt niet verder gaan maar ja als het paard alles toe laat kan ik er ook nix aan doen maar ja ik von het nog niet echt snel een meid die rijdt paarden in in 2 dagen en elke 5 uur per dag! dat is pas zielig! om de 2 uur krijgen ze pauze nou lekker als je las jonge beest daar aan mee moet doen !!! nou ik heb het echt heel rustig gedaan het enige waar ze moelijk over deed was de arbeidsgalop daar ging de middengalop van maken ! wat niet echt de bedoeling was ehe maar nu heb ik de arbeidsgalop en nu snapt ze de middengalop niet echt maar dat komt wel een keer ! ik hoop dat jullie er nu iets van snappen ! en dat ik helemaal geen DIERENBEUL ben ofzo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 15:54

en dat paardje is helemaal niet wedstrijd klaar maar kan in de bak wel een b proef rijden ! ze is dat gebeuren van een wedstrijd nog helemaal niet gewend ze weet niet eens wat dat en ik heb dus 4 keer per week 15 min gereden nou ik vin dat niet veel iedereen bij ons op stal zegt dat dat heel makkelijk kan ! dus en het paard is nu echt niet overbereden ! ze heeft nog niet eens conditie om 1 uur achter elkaar te lopen in de bak ! dat is par zielig als mens gewoon een paard gaan inrijden en die gaan er 2 keer per week op zitten en blijven er 1 uur op oefenen daar wordt een paard toch gek van nou ja ik zal straks wel jullie reacties lezen

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 16:54

mm..toch blijf ik het heel snel vinden. Het kan natuurlijk goed gaan, en ieder zijn eigen manier van denken, maar IMO heb je veel langer plezier van een paard als je rustig aan doet. Met Spot hebben we dat ook gedaan, op het overdrevene af zelfs, maar die vindt het rijden echt leuk en wrkt graag voor je. Nou zeg ik niet dat een paard dat snel en jong is ingereden dat niet doet hoor, maar ik denk toch dat het beter is om alles lekker rustig te doen. als je je paard binnen 2 weken aan de teugel rijdt, gaat het het naar mijn mening veel te snel, de spieren vane en paard zijn daar helemaal niet aan toe. Het hangt natuurlijk wel van het paard af, ik vindt zelf met 4 jaar inrijden vroeg zat, maar qua tempo dat je daarbij hebt, moet je uiteraard letten op bouw van het paard, een groot paard heeft meer tijd nodig en op heo het tussen zijn oren zit, geestelijk aankunnen is net zo belangrijk als lichamelijk.
En, [***], dat een paard alles zomaar doet zonder tegne te stribbelen wil niet zeggen dat hij daar ook echt al helemaal aan toe is, mijn Spot heeft nooit echt verzet getoond, ook tijdens het begin niet, maar zij protesteert zelfs niet als ze pijn heeft, zo'n paard kan ook heel lastig zijn hoor...En 5 uur per dag op een jong paard?Sorry, dat geloof ik echt niet! Als het al zou kunnen, zou het paard de tweede dag zo'n spierpijn hebben dat hij niet eens kon lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 17:17

Ik denk dat ik gewoon gek ben, zal zo snel mogelijk hulp gaan zoeken.
Ik heb gewoon een totaal ander idee wat een paard inrijden is denk ik. Als ik een paard voor iemand inrijd en ik ben daarmee klaar, dan betekent dat dat een ander er zo mee weg kan rijden, dat het dier braaf kan halthouden, stap, draf en galop kan, en dat het dier op een ontspannen wijze (wat altijd mijn basis is) op eigen benen kan lopen.
De eerste keren dat ik er daadwerkelijk op ga, duurt dat zelfs geen kwartier. Zeker bij jonge dieren is mijn opvatting "braaf is braaf" en verder ga ik niet. Verder ga ik er zeker niet elke dag opzitten. Zeker in het begin vind ik twee keer per week echt voldoende.
Uiteraard blijft het een kwestie van kijken en luisteren naar je paard, en je gezond verstand gebruiken.

Overigens moet ik Misselijk van het verhaal van 5 uur op een jong paard gaan zitten en ik geloof er ook geen bal van.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 17:41

Nou, Sonja, dan ga ik maar met je mee, want ik ben het wel met je eens hoor! De eerste keren gaat het om het wennen aan gewicht op zijn rug, niet om te wennen aan gereden worden, aan de teugel lopen enz enz. En inrijden houdt denk ik idd voor iedereen iets anders in, sommigen komen nooit verder dan rodnjes stappen, Grand Prix ruiters hebben weer heel andere eisen. Wat je trouwens allemaal niet kan veroorzaken met en klein berichtje zeg...

Marjolein

Berichten: 11637
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 17:50

omdat een ander 5 uur per dag op een paard gaat zitten. maakt het niet minder erg weat jij doet. (iemand vermoord 10 mensen en jij maar 1 toch ben en blijf je een moordenaar, beetje raar maar het is wel zo)
voor mij is ingereden t zelfde als wat sonja zegt. hij moet stap draf en galop beheersen de rem kennen en kunnen sturen. en t belangrijkste is dat t paard daarbij ook ontspanne loopt.
vanaf welke leeftijd je dat doet maakt mij helemala niets uit zolang jij maar kijkt naar t paard. ziet t paard er als bijna 3 jarige eruit als een 5 jarige waarom niet. maar als je paard eruit ziet als een 2 jarige terwijl hij al ruim 3 is kan je beter wachten. leeftijd hoeft niet alles te zeggen.
en natuurlijk gewoon rustig aan doen paard is jong dus voor de basis heb je ruim tijd dan kan je daarna nog 15 jaar gerichter gaan werken

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 19:08

mmmm met een vriendin samen rijd ik een Fjord in. een heel lief paardje wat graag haar best doet te begrijpen wat je bedoelt. we zijn nu een paar week met haar bezig en we kunnen met haar stappen en draven en ook halthouden gat goed. Draven moet trouwens nog wel vooral op stemhulp. Beenhulpen snapt ze nog niet heel goed ( van stilstand naar stap wel maar een versnelling hoger niet). Galop is nog moeilijk maa richting haar veulen wil dat wel Haha! . Daar zit nu ook net het nadeel. Het veulen is drie maand oud en om te rijden zetten we hem even in een apart stukje. Voor even gaat dat wel maar zijn moeder is in de draf echt niet meer te sturen in de draf. Dan wil ze alleen naar haar zoon. Is het eigenlijk te vroeg om ze nu al voor even te scheiden. Ik vind het wel sneu maar de eigenaar zegt dat het makkelijk kan Verward . Beetje lang verhaal maar ben even benieuwd naar jullie mening.

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 19:31

Nee hoor met 3 maanden kan dat wel, er zijn zelfs mensen die de veulens met 3 maanden al afspenen. Dat vind ik weer wat te vroeg maar das mijn mening. Maar iig even gaan rijden terwijl het veulen apart staat kan makkelijk met een 3 maanden oud veulen.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 19:40

Nou sonja, jij hoeft niet echt hulp te zoeken hoor. Anders moet ik dat ook. Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben van mening dat je met een driejarige nog niet moet werken. Je kan wel met ze bezig zijn, maar laat vooral die rug met rust. Wij zijn pas begonnen met inrijden toen Christy 4,5 jaar was.
Heel rustig aan doen en vooral een stabiele ruiter erop (mijn dochter) want ze had behoorlijk moeite met het vinden van haar evenwicht als er iemand op zat.
De training staat nu vanaf juni al weer stil en dat houd voor ons in dat als zij weer belast mag worden, wij weer van voor af aan gaan beginnen.
Tegenwoordig moet alles snel snel. Als zo een paardje 10 is ben je er klaar mee!
Bij ons op het land kwam een paardje 3 weken vakantie houden. Het was een 5 jarige. Z dressuur en M springen. Beessie was met 3 begonnen en heeft nu al geen lol meer in het werk.
Is dat dan de toekomst van de paarden? Frusty

Dusty
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-08-01
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 19:52

Ja, je kan er op blijven zitten neem ik aan! Maar in 2 weken er op gezeten hebben kun je echt nog niet spreken van ingereden. ik kan me bijna niet voorstellen dat hij dan alle hulpen snapt voor de hoefslag verlaten en stelling vragen en dat soort toestanden.
Maare, volgens mij krijgen sommige paarden ook nog een periode dat ze door hebben dat hij zijn berijder er ook nog af kan gooien. dus leert hij bokken en steigeren en dergelijke toestanden. maar goed, naar mijn idee ben je nog niet echt bij een B-proef aangeland.
voor alle mensen die zich aangesproken voelen: sorry maar ik heb niet alles gelezen van wege de telefoon rekening!

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 23:02

Citaat:
Op 2001-09-04 14:44, schreef Kitty:
Je ziet het vooral bij handelsstallen. Op driejarige leeftijd wordt het paard 'even' beleerd en als jong, beleerd paard verkocht.
Tijd is geld is het motto van veel handelaren.
Als je een driejarige hebt, kun je toch wel nog even die extra maanden je geduld bewaren? Begin alvast met een aantal basisdingen zoals af en toe eens longeren en de omgang met de mens en wacht nog even met beleren totdat hij er aan toe is!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 23:12

jullie hebben nog steeds de verkeerde instelling van mij maar ja ik doe het echt wel rustig aan hoor ! ik forseer nix ! duzz maar ja laat maar want alles dat ik zeg wordt anders opgepakt op de een of andere manier dus ik geef vanaf nu geen commentaar meer ik heb hetgevoel alsof nu echt iedereen tegen mij is dus ja dan maar op zoek naar een andere forum! doei doei veelbplezier allemaal nog hier xxx [***] ow ja nou ik geef nu maar zelf reactie op dit berichtje : zo kan er eentje niet tegen een beetje kritiek zeg ! voor alles duidelijk heid doei doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 08:22

Ik denk dat ook voor jou geldt dat mensen je niet persoonlijk aanvallen, maar gewoon een andere mening hebben dan jij en dat hier uiten. Daar is het immers een forum voor.

Wij hebben dus bijvoorbeeld ook een totaal ander idee wat een "ingereden paard" is. Ik vind wat jij doet met je paard geen goede manier en ik probeer je door middel van redelijke argumenten te overtuigen van mijn standpunt. Dat is waar een goede discussie om draait.
Jij vindt mijn manier misschien weer veel te soft, maar ik heb helaas nog geen tegenargumenten van jouw kant gehoord. Is jammer, want dit is op zich een heel nuttige en leerzame discussie.
Je gaat toch niet weg omdat je 1 keertje je zin niet krijgt?

Kom, klim in je toetsenbord en argumenteer!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 15:31

Go Go Go sonja!!
ik ben het met je eens.
Maar waar ik je niet over gehoord heb is dat je paarden beter even weg kunt zetten nadat je ze ingereden hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 17:30

weet je wat het is sonja :
ik kan best wel discuseren maar als ik weet dat iedereen tegen mij is valt er nog weinig in te brengen ! maar ik vind persoonlijk dat iedereen het op zijn /haar manier doet : een paard inrijden dan
de een gaat iets sneller dan de ander maar dat bekend niet dat jij of iemand ander het slecht doet ik weet ook wel hoe je met jonge paarden moet omgaan dit is niet de eerste die ik heb bereden ik heb er vorig jaar een van 4 beleerd (was wel veeeel moeilijker die was helemaal in zijn pubertijd ) gelukkig was het geen hengst maar een ruintje van 1.55 m dus maar daar heb ik 4 weken op gezeten en toen kon hij pas de A lopen kun je nagaan wat en verschil maar nu loopt ie de m . kijk ik snap ook wel dat je met een paard die 3.5 jaar is niet gelijk de l mag rijden maar ik vind dat je best wel een paard in 2 weken kan inrijden toch? ja klinkt stom maar ieder paard is weer anders zullen jullie het vast wel met me eens zijn toch?? Verward Schijnheilig *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 19:06

ach, als je zo'n jong ding zo snel overdondert met vanalles, dan zijn ze meestal wel heel braaf. Totdat hij het een beetje doorheeft en dan komt ie terug met zijn versie van het verhaal. Tenzij het je gelukt is om psychische moord te plegen.
De manier waarop je het hier brengt is bij jou op de manege misschien heel normaal, hier niet dus.
Als je onder een B proef verstaat dat je tussen de hekjes kan blijven dan zou het wel lukken , wil je meer dan 156 punten halen dan zou ik toch dat diertje nog even doorrijden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 19:12

Citaat:
Op 2001-09-05 17:30, schreef [***]:
ik weet ook wel hoe je met jonge paarden moet omgaan dit is niet de eerste die ik heb bereden ik heb er vorig jaar een van 4 beleerd (was wel veeeel moeilijker die was helemaal in zijn pubertijd ) gelukkig was het geen hengst maar een ruintje van 1.55 m dus maar daar heb ik 4 weken op gezeten en toen kon hij pas de A lopen kun je nagaan wat en verschil maar nu loopt ie de M .

kijk ik snap ook wel dat je met een paard die 3.5 jaar is niet gelijk de l mag rijden maar ik vind dat je best wel een paard in 2 weken kan inrijden toch? ja klinkt stom maar ieder paard is weer anders zullen jullie het vast wel met me eens zijn toch?? Verward Schijnheilig *LOL*



Een paard van 4 zit nog niet in de puberteit hahaha,
ja misschien de peuterpuberteit...
Na 4 wk kon hij pas de A lopen???? wat is de A?
en nu loopt hij M...en nu is hij hoe oud?

Dat laatste daar Lips are sealed , ik geloof dat Kitty het hieronder ook goed verwoord, mijn paard was bv zadelmak en op gezeten in 3 dgn toen hij 3,5 jaar was, een half jaar opbouwen door de fokker leidde tot een licht aangereden paard onder het zadel van bijna 4 jaar die ik toen heb gekocht.
Hij was toen echt niet in staat om een B proef te lopen hoor! Ja je kan het doen maar mijn idee van wedstrijdklaar is zo ongeveer hetzelfde als die van Jura. Dan duurt het maar wat langer maar is alles wel goed bevestigd.



_________________
<FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Verslag van de Dag*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-09-05 20:39 ]</font>

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:31

[***], jij denkt dat iedereen tegen jou is. Dat is helemaal niet zo. We discussieren hier alleen over de manier van inrijden en de tijd die je hiervoor neemt. Het ligt er dus ook maar net aan wat je onder inrijden verstaat.
Het lukt mij ook wel om een paard een zadel op te gooien, een paar rondjes te laten lopen aan de longe, op de rug van het overdonderde paard te gaan zitten en er een draf uit te dwingen.

Maar dat lijkt mij gewoon geen goede manier van inrijden. Iemand anders noemde het al: een paard is ingereden als hij goed aan de hulpen staat en iemand anders er ook zo mee weg kan rijden.

BTW, wat is de A? Ja, ik heb misschien niet zoveel verstand van paarden als jij en daarom vraag ik het maar. Schijnheilig

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:42

A proefjes zijn proefjes zonder galop.
Dan kan hij PAS de A? Na 4 weken?
Jou paard hoor, en ik val niet jou aan (misschien ben je wel harstikke aardig, weet ik niet) maar naar je verhalen ga je IMO erg snel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:45

ow dat weten jullie misschien niet maar de A = de bb-dressuur weet je wel wat na spelletjes komt

enne oja orri ter jou info. paarden kunne wel in de pubertijd raken als ze 4 jaar zijn en dat KAN !! zich nog een keertje herhalen als ze van 16 -18รก 19 worden .
en ik heb het paard nix gedwongen ! het gaat tot nu toe helemaal perfect ! gelukkig wel maar misschien hebben jullie wel gelijk misschien komt haar tijd wel dat ze het "echt" doorkrijgt wat er gebeurt en me er af probeert te gooien en dat van dat ze een b proef kan rijden om 156 punten te halen ze heeft nog geen eens een wedstrijd gedaan ik zeg alleen maar dat ze de oefeneingen al beheerst niet zoals een paard van 12 of zo maar toch ze weet wat een volte is en wat galop is en op de been lopen dus sturen met je benen en ze kan normale stap en de draf maar ik kan natuurlijk nog niet van haar gaan verwachten dat ze altijd de hoeken netjes inrijdt maar meestal doet ze het wel ! nou hoop dat het nu een beetje duidelijk is zo!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 22:16

Tja, hier is al veel op gezegd...
Voel je niet aangevallen, vaak als je een vraag stelt start je daarmee een discussie, da's ook heel gezond voor het forum Clown .
Ik zie dat je steeds benadrukt dat je het paard niet gedwongen hebt, is op zich goed, alleen is leeftijd hierbij belangrijker vind ik. Of zo'n jong paard protesteert of niet heeft weinig te maken met de lichamelijke en psychische leeftijd van dat paard.
Het valt me op dat mensen (in het ALGEMEEN) niet kunnen wachten met het zadelmak maken/inrijden van hun, naar mijn mening, VEULEN. Bedenk dat je nog jaaaren de tijd hebt met een paard, maak daar gebruik van Lachen . Ik heb vorig jaar lesgegeven op een KWPN'er van 32 jaar!!! Is keurig ingereden met 5 - 6 jaar, opgeleid tot ZZ, en vanaf zijn 20ste jaar lekker verkocht als recreatiepaard. Nu leert hij jong tot oud de eerste beginselen van het paardrijden Pling . Dat zou ik het liefst bij elk paard zien!!!!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 22:34

ja ik ben het wel met je eens maar eigenlijk stel je voor je staat voor een paard die nog nix anders kan dan gelongeerd worden dus niet zadelmak is :
je legt er langzamerhand een keertje een zadel op ziet dat dit meteen heel goed gaat en dan doe je langzaam de singel op het 1e gaatje vast krijg je geen reatie op naar de 2e totdat ie (helemaal)
aangesingeld is nou dan heb je nog steeds geen reactei behalve dat ei eff raar opkijkt van wat si dat nou ? maar helemaal geen enkele beweging dus het paard probeert niet te draaien of wat dan ook nou dan begin je met het hoofdstel (gewoon een watertrens ) ze houdt zelf de mond voor je open maar zodra ze het bit inheeft moet ze wel eff wennen nou als je dit meemaakt dit gaat toch niet te snel op 1 dag ????? ja ik bedoel maar als je paard geen enkele kik geeft op wat je doet alleen het bit vind ie vreemd nou dit herhaal je 2 dagen later nog eens en dan laat je een meisje van (40kg) ophangen voor het geval dat ie wegrent je weet immers maar nooit dan heb ik hem nog altijd vast maar ja je kan nooit een 600kg paard tegenhouden met nix niet!! als enige persoon maar iniedergeval de 3e dag dat je gaat trainen ga je erop zitten geen reactie behalve 1 keer draaien dan gaat er iemand naast lopen allees de stap terwijl ik de hulp geef geen reactie kijkt alleen wat verward volgens mijn vriendin nou zeg nou zelf gaat dit te snel???? en z volgt de rest ook hoor en z liep vanaf het begin met haar hoofd in een knik dus ik speek niet met de teugels of wat en zij loopt als aan de teugel! nou op deze manier ben je toch goed bezig ????


ik heb veel commentaar gehad van mensen en vrienden van dat het paard mij helemaal vertrouwd ! als ik hem los laat (wel op het erf achter een dikke hek maar toch buiten is buiten) en ik loop voor haar uit loopt ze mee zodra ik begon te rennen draafde ze mee en als ik ineens stilstond deed ze dat ook draaide ik me om deed ze dat ook! dus het is ook een kwestie van vertrouwens geweest denk ik zelf wel ik doe haar nu al bijna 2 jaar ! dus ik ben ook de enige geweest die ook maar iets wat aandacht aan haar schonk haar eigenaar geeft haar alleen maar eten en dat was het ik ben de gene die alles geleerd heeft ze kon alleen maar tot ik kwam naast je meelopen ! duzz zeg nou zelf zo slecht ben ik toch niet tegen mijn paard?
Verward Verward Verward Scheve mond\

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 22:50

O nee hoor, dat bedoel ik ook niet te zeggen!
Dat is naar mijn mening ook de manier waarop je dat aanpakt, vooral is het fijn als het paard je kent en je vertrouwt. Alleen al omdat je het paard met je stem kunt kalmeren als je er eenmaal op zit. Alleen zou ik het daarbij laten voorlopig. Je weet nu dat het paard het accepteert als je erop zit, je kunt een stukje stappen, dan zou ik gewoon gaan longeren met hoofdstel. Zo heeft iemand bij mij op stal het ook gedaan, alleen toen was haar paard "al" 5 jaar. Ze heeft hem een tijd gelongeerd (zo'n 3x per week) met bijzet, toen ze er na een half jaar weer op ging zitten liep hij inderdaad ook meteen lekker ontspannen neerwaarts te kauwen.
Nogmaals, ik vind vooral leeftijd belangrijk. Als je bedenkt dat je paard 30 jaar kan worden, hoef je er echt niet voor zijn 5de jaar al wedstrijdklaar mee te zijn! Sterker nog, ik BEGIN pas met het 5de jaar. Longeren/poetsen/wandelen/etc, daar moet je wel vroeg mee beginnen, maar rijden dat kan altijd nog Lachen .