Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

ik kan mijn pony niet goed tegenhouden :(

 
Profiel   

ik heb en sportpony gekocht een paar jaar geleden , soms heeft hij echt zijn goeie momenten , maar meestal , crost hij weg by alles wat ik doe , stilstaan kan hij niet , als ik er hem toe dwing stijgert en bokt hij , in draf , versneld hij en schiet hij in galop , en in galop doet hij alles goed , , ik ben al met hem naar het strand geweest , en daar is hij rustiger dan in de piste ,als ik op hem wil kruipen , stijgert hij , in de stal erop kruipen is geen probleem maar niet in de piste , nu heb ik er 3 maand niet mee gereden , aangezien er een merrie met een veulen bij hem stond en de merrie mij aanviel in de weide ... weet iemand een oplossing tegen een schrikpony ,die altyd wegcrost? /3
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-14 11:52 



 
Profiel   

Een goede instructeur die ju op weg kan helpen :)

Ik TEM even, dit topic staat verkeerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-14 11:54 



 

begin eens met wat grondwerk lessen, en leer een leider voor hem te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-14 11:54 



 
Profiel   

Ik zou zeggen, ga met hem naar een training of priveles om eerst de basis erin te krijgen zoals stilstaan enzovoort. En wat voor voer geef je hem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-14 11:57 



 
Profiel   

Ik denk niet dat het zo zeer schrik is,maar gewoon geen respect naar jouw toe. Heb je les ? Want zo niet zou ik dit aan raden met iemand die bij je kan komen en les kan geven. Misschien heb je een pony die te veel voor je is? Heb je daar ook aan gedacht? Wat je hier mee wel kan bereiken is samen verder komen,maar ik zou proffesioneel iemand in huren die je ermee kan helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-14 11:57 



 
Profiel   

Klinkt als een paard dat geen respect voor jou heeft.
Misschien lessen nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-14 11:57 



 
Profiel   

ik heb 2 jaar lang elke dag les gekregen , en verschillende leraren gehad , allemaal zeiden ze dat de pony gewoon heel veel pit had en bang was ( was vroeger mishandeld)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-14 12:11 



 
Profiel   

Ik denk dat je dan een betere instructeur of instructrice moet nemen en nog maals les moet nemen. Blijkbaar is er nog geen weg gevonden om voor jouw te laten zien dat jij respect moet krijgen van het paard en hoe te rijden erop

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-14 12:12 



 

Kijk even bij mijn stalgenoot Paula.
http://www.gaiyara.nl/

Grondwerk is erg belangrijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-14 12:14 



 
Profiel   

WZ -> RT-V en verwarrende tag uit de titel gehaald

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-14 20:24 



 
Profiel   

y=ij ;)

Ik denk dat jou pony gewoon totaal respectloos is naar jou toe, misschien wat lessen grondwerk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-14 20:26 



 
Profiel   

IK denk dat de pony niet respectloos is, maar gewoon verkeerd begrepen word, dus idd een hele goeie vooral rustige en geduldige instructrice zoeken.

Dat de pony bokt en weg schiet is een reactie om duidelijk te maken dat er wat aan mankeert, dus miss moet jij leren luisteren naar de pony en niet zomaar aannemen dat hij je snapt, waarom steigert hij b.v als jij op hem wil stappen, heb je daar al eens over na gedacht??

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-14 00:39 



 
Profiel   

Ik zou aan grondwerk lessen beginnen!!! :j :j :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-14 09:04 



 
Profiel   

Absoluut grondwerk! Ik had ook een paardje dat over me heen liep en heb toen het roer omgegooid en ben met parelli begonnen. Nu gaat het veel beter. Ik kan veel beter zien of mijn paardje druk en schrikkerig is of dat hij geen zin meer heeft. Daar kan ik op aanpassen wat we gaan doen. Ik zou je maar eens goed in grondwerk en misschien parelli verdiepen. (parelli gaat eerst bezig met grondwerk omdat je een basis moet hebben, en later ga je ook bezig met rijden)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-14 09:13 



 
Profiel   

je kan ook voor het rijden longeren, dat hij "moe" word, maar daar helpt niet je probleem mee dat hij zo raar doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-14 13:23 



 
Profiel   

Mjdr1 schreef
je kan ook voor het rijden longeren, dat hij "moe" word, maar daar helpt niet je probleem mee dat hij zo raar doet.


Longeren om moe te maken is niet nuttig, je kan beter longeren om hem aan de hulpen te krijgen, dus de techniek van longeren toepassen, van enkel longeren krijgen ze meer conditie en word het probleem alleen maar erger, dan zou ik eerder voor het rijden even loswerken en wat grondwerk oefeningen zodat het paard samen wil en kan werken

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-14 08:42 



 
Profiel   

Het is erg belangrijk om vanaf het begin af aan erg duidelijk te zijn. Ook aan de hand, ho = ho. Je pony moet gewoon leren dat hij stil moet staan zolang als jij dat wilt. Misschien kan je beginnen met aan de hand het commando ho aan te leren. Ik weet niet hoe je pony verder in de omgang is, bijvoorbeeld met poetsen?

Het allerbelangrijkste in de omgang met je pony is echt duidelijkheid!

en ik zou inderdaad eerst lichamelijke oorzaken uitsluiten, heeft je pony geen last van zijn rug oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-14 13:41 



 
Profiel   

xxxhildexxx schreef
Het is erg belangrijk om vanaf het begin af aan erg duidelijk te zijn. Ook aan de hand, ho = ho. Je pony moet gewoon leren dat hij stil moet staan zolang als jij dat wilt. Misschien kan je beginnen met aan de hand het commando ho aan te leren. Ik weet niet hoe je pony verder in de omgang is, bijvoorbeeld met poetsen?

Het allerbelangrijkste in de omgang met je pony is echt duidelijkheid!

en ik zou inderdaad eerst lichamelijke oorzaken uitsluiten, heeft je pony geen last van zijn rug oid?


mijn pony aan de hand is heel goed , hij is soms wel wat angstig maar heeft veel vertrouwen , aan de hand staat hij perfect stil , loopt achteruit op commando , luisterd goed nar de stem , mar kan niet zo goed tegn het botsen van dingen tegn zijn buik ( schrikt enorm ) blijven dooorzitten helpt al heel veel , maar ook niet altyd , ik zeg wel op sommige momenten kan hij heel goed rijden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-14 21:30 



 
Profiel   

oke kan het niet zijn dat je pony ergens last van heeft? pijn oid waar die soms meer last van heeft dan anders.

heb je ook nog les?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-14 21:53 



 
Profiel   

Klinkt mij in de oren als een pony die onder het werk uit wil komen. Ik denk dat jij duidelijk moet laten merken dat hij daar niet zomaar mee weg komt.
Wat mij met mijn pony heeft geholpen, is van zíjn actie jóuw actie te maken. Hij wil galopperen? Dan zal 'ie ook. Zorg dat jij de gang overneemt en zo de controle terugpakt. Wanneer hij terugvalt naar draf, laat je hem nog even door galloperen. Jij bent degene die bepaalt wat er gebeurt, niet hij.
Daarnaast raad ik je aan om veel te oefenen op tempocontrole, zowel versnellen als vertragen. Rijd hem eens wat terug, en dan weer naar voren. Ik denk dat het belangrijkste is dat jíj het tempo leert controleren.
Ik raad je aan om (goede!) les te nemen, en je op dat soort basiszaken te gaan richten. Je pony is nu de baas, en dat moet je niet willen.

Vreemd verhaal trouwens, dat je je pony drie maanden niet rijdt, omdat je hem niet uit de wei durft te halen? :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-14 22:09 



 
Profiel   

midgie schreef
IK denk dat de pony niet respectloos is, maar gewoon verkeerd begrepen word, dus idd een hele goeie vooral rustige en geduldige instructrice zoeken.

Dat de pony bokt en weg schiet is een reactie om duidelijk te maken dat er wat aan mankeert, dus miss moet jij leren luisteren naar de pony en niet zomaar aannemen dat hij je snapt, waarom steigert hij b.v als jij op hem wil stappen, heb je daar al eens over na gedacht??


Ben ik het totaal mee eens.
Mijn pony doet dit, mijn pony doet dat etc.
Maar wat doe jij dan? Dat lees ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-14 22:13 



 
Profiel   

Grondwerk dit grondwerk dat... Neem eerst eens les bij een goede instructeur.
Sterk of bang of niet, je pony zal toch moeten luisteren en dat kan hier alleen met goede instructie.
Misschien heeft je pony last van z'n tanden of rug of zit zijn tuig niet goed.
Heb je hem op proef gehad voor je hem kocht, en is er in de tussentijd iets veranderd?
Ben je streng en consequent naar hem toe?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-14 22:20 



 

chimello schreef
Grondwerk dit grondwerk dat... Neem eerst eens les bij een goede instructeur.
Sterk of bang of niet, je pony zal toch moeten luisteren en dat kan hier alleen met goede instructie.
Misschien heeft je pony last van z'n tanden of rug of zit zijn tuig niet goed.
Heb je hem op proef gehad voor je hem kocht, en is er in de tussentijd iets veranderd?
Ben je streng en consequent naar hem toe?


Precies ja....grondwerk instructie voor leiderschap. Moeten meer mensen doen, eerst alles ernaast leren, dan pas erop. Jij begint toch ook niet eerst aan je mbo voor je de kleuterschool gedaan hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-14 23:47 



 
Profiel   

Grondwerk is niet het ENIGE dat er met een paard gedaan kan worden.
Er wordt zo snel met die term gegooid zonder verder goed advies te geven.

Goede instructie werkt ook. Niet alles is grondwerken. En zoals ik duidelijk al beschreef kan het paard om meerdere redenen anders reageren. Zijn gezondheid bijvoorbeeld. Want pijnlijke tanden kun je met grondwerken ook echt oplossen enzo... Wat een redenatie. Je kunt een paard niet met een mens vergelijken. Je kunt op een paard ook leren. En als mijn paarden aan de hand basis training gehad hebben ga ik fijn erop verder. Leiderschap kan ook door goed te rijden bereikt worden niet alleen ernaast wandelend. Als je je paard alles laat doen als je erop zit verliest hij respect. Als je hem niet laat doen wat hij wil erop dan ben je al beter bezig. Dat vind ik ten minste. Altijd maar grondwerken als enige reden geven... Er zijn meer redenen waarom een paard van karakter verandert. Ik denk dat een goede instructrice TS verder kan helpen nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-14 02:11 



 
Profiel   

chimello schreef
Grondwerk dit grondwerk dat... Neem eerst eens les bij een goede instructeur.
Sterk of bang of niet, je pony zal toch moeten luisteren en dat kan hier alleen met goede instructie.
Misschien heeft je pony last van z'n tanden of rug of zit zijn tuig niet goed.
Heb je hem op proef gehad voor je hem kocht, en is er in de tussentijd iets veranderd?
Ben je streng en consequent naar hem toe?


Ja maar met grondwerk kun je uitvinden waar het probleem ligt, de meeste ruiters zijn niet instaat om te voelen waar het probleem zit als ze er op zitten, om de simpele rede dat ze zichzelf ook vast zetten als de pony sterk word of niet luistert of uit balans raakt, dan word de ruiter grof en dan bouw je echt geen vertrouwen op.
Zelfs heel veel instructrices zijn niet in staat om te voelen waar het mis gaat als ze op een paard zitten, dus ik zou naar een instructrice zoeken die beide beheerst het grond werk en het rijden dan kun je een combi maken.

Zelf doe ik ook beide als ik mijn paarden train, het is heel fijn voor het paard dat als de ruiter het niet vanaf de rug kan uitleggen, even kan afstappen en het ernaast kan uit leggen dan weer op stappen en vaak heb je dan best leuk resultaat, maar daar moet je geduld voor hebben, waarom is dat rijden toch zo belangrijk?? Een paard verdient een goeie opleiding dan heb ej de rest van zijn leven daar plezier aan, er zijn er al te veel die te grof worden op geleid en hebben dan echt geen vertrouwen in de ruiter meer , als het dier jou vertrouwd en jij hebt respect voor het dier dan krijg je respect terug en dan gaan de meeste paarden voor je door het vuur, maar helaas krijgen ze daar vaak niet de tijd voor het moet snel ja en dan word het grof helaas
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-14 08:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen