een harde mond...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charlottesch
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: voorburg

een harde mond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 23:54

ik heb mijn verzorgpony nu 2 maanden en ik verzorg haar vanaf dat ze hier staat maar, ik heb een probleem ...
Want gigi(verzorgpony) heeft een hele harde mond doordat de vorige eigenaar heel hard in zijn mond getrokken heeft...
ze is pas 6 jaar en een stevige bouw en ze is erg sterk waardoor het dit probleem nog erger maakt want ik moet altijd tijdens galop een beetje blijven remmen omdat ze anders keihard gaat rennen omdat ze erg druk is. Er was ook een andere vezogster maar de is daar een andere pony gaan verzorgen omdat ze gigi te sterk vond en te hard in de mond. Heeft iemand tips want ik wil d'r ook gwn een beetje teugel kunnen geven zonder dat ze het hele park doorcrosst want we rijden alleen maar buiten aangezien de bak is vol gegroeit met 1 meter hoge onkruid. :( :(

yanick29

Berichten: 701
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Naast de buren

Re: een harde mond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 00:00

Misschien eerst grondwerk of bitloos proberen? Vriendin van mij haar paard had problemen met het bit en dat was uiteindelijk een prima oplossing

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 00:02

Je het beter wel hulp zoeken.Dit is niet een probleem wat je eventjes snel oplost. Een instructeur/ ervaren ruiter kan je precieze aanwijzingen geven hoe je dit kunt verbeteren.
Maar een tip: Als ze te hard gaat niet terugtrekken, maar rij een volte - of ander figuur. Blijf zitten op je billen en probeer je schouders te ontspannen. Rijd afwisselende tempi en figuren, zodat je pony de aandacht bij jou moet houden.

Charlottesch
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 00:03

yanick29 schreef:
Misschien eerst grondwerk of bitloos proberen? Vriendin van mij haar paard had problemen met het bit en dat was uiteindelijk een prima oplossing


bitloos gaat niet werken met haar daar is ze nogg te jong en druk voor en het is alleen buiten dus is het ook nog is gevaarlijk.
grondwerk gaat niet werken omdat ze moet blijven bereden worden.

Charlottesch
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 00:06

senna21 schreef:
Je het beter wel hulp zoeken.Dit is niet een probleem wat je eventjes snel oplost. Een instructeur/ ervaren ruiter kan je precieze aanwijzingen geven hoe je dit kunt verbeteren.
Maar een tip: Als ze te hard gaat niet terugtrekken, maar rij een volte - of ander figuur. Blijf zitten op je billen en probeer je schouders te ontspannen. Rijd afwisselende tempi en figuren, zodat je pony de aandacht bij jou moet houden.


een volte rijden gaat niet zo makkelijk midden in een park *D en wat al in het eerste bericht stond: ik rij alleen maar buiten.
instructeur was ook mijn volgende stap want in de buurt is een manege met een bak en instructeur waar les kan worden genomen.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: een harde mond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:50

AP --> RT -V

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:16

Charlottesch schreef:
yanick29 schreef:
Misschien eerst grondwerk of bitloos proberen? Vriendin van mij haar paard had problemen met het bit en dat was uiteindelijk een prima oplossing


bitloos gaat niet werken met haar daar is ze nogg te jong en druk voor en het is alleen buiten dus is het ook nog is gevaarlijk.
grondwerk gaat niet werken omdat ze moet blijven bereden worden.


Sorry, maar dit is onzin. Zoek een instructeur en neem les. Grondwerk is alles wat je met je pony doet als je er niet opzit. Door eerst naast je pony te oefenen, krijg je meer inzicht in hoe je op elkaar reageert en kan je veel leren over je pony. Ook kan je pony keren om respect voor jou te hebben.
Bitloos rijden is niet wezenlijk anders als met bit rijden. Jij gebruikt je bit om te remmen, maar remmen doe je met je zit. Je kan wel gaan trekken aan het bit of steeds kleine rukjes geven, maar daar reageert je pony niet goed op. En terecht. Een bit is om kleine, duidelijke aanwijzingen door te geven. Trekken helpt niet, omdat je pony terug gaat trekken en het niet begrijpt. Ze wil alleen maar weg van het nare gevoel. Dus gaat ze rennen!

pien_2010

Berichten: 43339
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: een harde mond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:24

De galop zou ik een tijdje niet doen want dat is impuls opwekkend. Daar wordt je paard dus te heet van en dus te sterk. Eerst in stap en draf zaken als tempo controle bevestigen. Dan voorzichtig paar pasjes galop erbij pakken. Iedere keer rust terug brengen dus paar stappen galop dan terug naar stap en belonen. Pas weer wat langer gaan galopperen als terug brengen naar stap soepel en rustig gaat.
Dan de harde mond. Het is een verzorgpaard dus je moet het doen met het bit wat er in hangt. Anders zou ik met deskundige kijken of je zachter bitje er in kunt gaan hangen. Zelf in mijn vakantie buiten gereden op andere paarden. Een had ook een hele harde mond. Ik rijd dat paard met net zo'n zachte hand als mijn eigen paard ook al krijg ik geen reactie. Na anderhalf uur begon paard te smakken en klein wit randje te krijgen. Werd al zachter in de mond en zocht mijn hand op. Dus om je paard weer zachter te laten worden moet je zelf heel erg zacht zijn en blijven. Consequent ook, zodra je paard je hand op zoekt antwoord je door vingers even aan te spannen en gelijk vingers en jezelf helemaal te ontspannen. Dat helpt je paard.
En verder dit met een instructeur gaan oplossen. Is lastig harde monden paarden.
De belangrijkste tip is echter. pas gaan rennen als jullie lopen kunnen. Dus eerst in stap paard op hand, zit en benen stil kunnen zetten, dan van draf, stap ho. Dan achteruit en weg draven. Tempi wisselingen kunnen rijden in stap en draf. En pas als dat bevestigd is paar pasjes galop erbij pakken en weer stil zetten. Is vier pasjes al te veel, dan doe je aanspringen en gelijk weer terug naar draf, stap ho en belonen. Desnoods tellen, zoals 1,2,3,4, en terug dat op de volte in stap , draf en galop.
Succes.
Dus ook buiten NIET galopperen.

yanick29

Berichten: 701
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:48

Charlottesch schreef:
yanick29 schreef:
Misschien eerst grondwerk of bitloos proberen? Vriendin van mij haar paard had problemen met het bit en dat was uiteindelijk een prima oplossing


bitloos gaat niet werken met haar daar is ze nogg te jong en druk voor en het is alleen buiten dus is het ook nog is gevaarlijk.
grondwerk gaat niet werken omdat ze moet blijven bereden worden.



Je hoeft ook niet alleen maar grondwerk te doen dat kun je afwisselen. Ik vraag me af waarom ze te jong zou zijn voor bitloos? Dan zou ze toch ook te jong zijn voor met bit?

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Re: een harde mond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:55

Waarom krijgt het paard maar een beetje de schuld? "Want die is hard in de mond"....
Ben je zelf wel eens met een andere instelling erop gaan zitten? Heb je wel eens geprobeerd op je zit te rijden ipv het bit?

Als je overal een excuus voor heb "te jong voor bitloos", "kan geen volte rijden in een park" etc.. vraag ik me af waarom je dan een topic heb aangemaakt?

Ik zou als advies geven lekker gaan lessen en niet meer naar buiten.. Lijkt mij ook niet bepaald veilig om met een jong paard wat sterk is, onder je uit loopt (het park doorcross als jij teugel geeft), de weg op te gaan. Of maai het onkruid uit de bak, dan kun je zelf gaan oefenen en peilen waar ze nou precies op reageerd. Het hoeft niet altijd aan het paard te liggen namelijk. ;)

yanick29

Berichten: 701
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:01

michelle___ schreef:
Waarom krijgt het paard maar een beetje de schuld? "Want die is hard in de mond"....
Ben je zelf wel eens met een andere instelling erop gaan zitten? Heb je wel eens geprobeerd op je zit te rijden ipv het bit?

Als je overal een excuus voor heb "te jong voor bitloos", "kan geen volte rijden in een park" etc.. vraag ik me af waarom je dan een topic heb aangemaakt?

Ik zou als advies geven lekker gaan lessen en niet meer naar buiten.. Lijkt mij ook niet bepaald veilig om met een jong paard wat sterk is, onder je uit loopt (het park doorcross als jij teugel geeft), de weg op te gaan. Of maai het onkruid uit de bak, dan kun je zelf gaan oefenen en peilen waar ze nou precies op reageerd. Het hoeft niet altijd aan het paard te liggen namelijk. ;)


+1

Charlottesch
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: voorburg

Re: een harde mond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 19:23

Alle mensen hierboven reageren: bitloos, zachter bit(zelf heb ik een eigen hoofdstel waar een dubbelgebrokrn aan hangt maar haar eigen hoofdstel heeft enkelgebroken) en niet meer naar buiten gaan, niet meer galopperen enz. Maar ik verzorg haar samen met iemand anders en de eigenaar rijd er ook nog op dus als alleen ik die oplossing doe heeft het dus geen zin..

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Re: een harde mond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:28

Sowieso voordat je een eigen hoofdstel bit etc gaat gebruiken (waar ik het nut niet van inzie trouwens) moet je overleggen met de eigenaar. Maak een groepsapp oid, want 7 dagen per week ohz naar buiten lijkt me ook niet altijd even leuk voor 't paard in kwestie, afwisseling is wel eens fijn... Misschien reageert het paard niet fijn op een dubbelgebroken bit? Misschien is ze wel toe aan een tandarts?
Of is het een vluchtreactie omdat je zadel misschien niet goed ligt?

Heleboel dingen die wij niet kunnen beoordelen vanachter een computerscherm.

Maargoed, je zegt "als alleen ik die oplossing doe, heeft het dus geen zin"... Dan zou ik, nogmaals, toch maar eens gaan overleggen met de eigenaar wat zij wilt.

pien_2010

Berichten: 43339
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:36

Charlottesch schreef:
. Maar ik verzorg haar samen met iemand anders en de eigenaar rijd er ook nog op dus als alleen ik die oplossing doe heeft het dus geen zin..

Tuurlijk heeft dat zin want jij hebt het probleem. Dus als jij tempo controle hebt dan maakt het niet uit wat de baas doet dan heb je dat paard voor elkaar. En natuurlijk is het fijner als jullie allemaal aan oplossing gaan werken en op een lijn liggen, maar dat gebeurt toch niet. Maar anders kunnen we je toch niets adviseren? Wat zou je dan aan antwoorden willen ontvangen?
Stoppen met dit paard en ander verzorgpaard gaan zoeken? Kun je ook voor kiezen.
Doorgaan zoals het nu gaat kun je ook voor kiezen en dan accepteren dat het niet goed gaat en wellicht gaat het een keer mis buiten. Is ook een keuze.
Dus TS wat wil je horen?

x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Re: een harde mond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:01

"Het paard is zo hard als de hand van de ruiter", zoiets was het toch? :).

Ik vind het persoonlijk wel heel belangrijk dat je eerst het paard aan kan voordat je erop naar buiten gaat. Misschien kan je gebruik maken van de bak van die manege in de buurt? Les zal nog beter zijn. Eerst het tempo leren helemaal onder controles te hebben.
Zelf proberen volledig te ontspannen vanuit je schouders. Luistert ze niet, maak je een ophouding. Luistert ze nog steeds niet maak je de ophouding duidelijker. Hierdoor maak je haar vanzelf los van het bit. In het begin moet je misschien om de 30sec een ophouding maken, maar dit word steeds minder tot 1keef per uur (ik zeg maar wat).