Paard eet gras tijdens buiten rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosanx4
Berichten: 28
Geregistreerd: 04-01-15
Woonplaats: Overijssel

Paard eet gras tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 23:36

Hallo allemaal,

Als ik mijn haflinger mee neem op buitenrit, wil ze altijd gras eten. Als ze eenmaal aan het eten is is ze zo sterk in de mond dat ik haar haast niet terug kan krijgen. Dit was in het begin alleen als ze stapte of stil stond. Maar nu was vandaag zelfs het geval dat ze begon te trekken tijdens de galop. Zometeen lig ik er nog af tijdens de galop omdat zij wil eten. Zweep en veel been helpt wel maar dan ook echt pas als ze 'bijna klaar is met eten'. Dus na 5 à 10 seconden

Heeft iemand tips ofzo?

Groetjeeess

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard eet gras tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:38

Tik met de zweep op de kop. :)
Niet enorm hard maar ze moeten gewoon luisteren.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard eet gras tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:47

Dit is basis gehoorzaamheid en wederzijds respect.
Aan jou dus de opdracht dit verder uit te breiden en dus controle te krijgen en te behouden vanaf het moment dat je ook maar in de buurt van je paard komt.
Dit lijkt mssn een beetje een onschuldig iets, maar dit is dit echt niet, werk er dus echt aan, zelf kan je dat echt niet, zoek dus een goede instructie.

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Paard eet gras tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:51

Consequent zijn, tik tegen het hoofd geven. Helpt goed. Niet boos worden, maar gewoon duidelijk. Niet teveel trekken, en drijven maar gewoon alleen een tik verder niks.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Paard eet gras tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:53

Bijzet teugeltje eraan? Niet te strak maar wel zo dat ze niet meer aan de grond kan :)

Anoniem

Re: Paard eet gras tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:58

Zodra je voelt dat ze naar beneden wil gaan een tik tegen de kop. En idd consequent zijn.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:59

Heel streng zijn. Bij mij krijgen ze gewoon een klap als ze dat flikken... Heb t zo ernstig mee gemaakt dat ze idd zelfs tijdens draf of galop willen eten/ opeens stil staan. Zo ver mag het gewoon echt niet komen.

Je moet het voor zijn en dus ook niet zo ver laten komen dat ze gras in dr mond krijgt. Als je al aanvoelt dat ze naar beneden wilt, waarschuwen met 'eh eh' en nog voordat ze bij t gras is een klap geven. Ze moeten gewoon leren dat dit ábsoluut niet mag.
En om het eerlijk te houden naar je paard toe, hem ook niet laten eten als je er op zit. Dus als je hem onderweg wat wil laten eten er zelf afgaan en hem leren dat hij pas op jouw commando mag eten (wat ik deed is dr naar de grond toe leiden met m'n hand).

Ze weten ook dondersgoed wie er op hun rug zit trouwens. Ik laat dit namelijk nóóit toe. Van mij mogen ze ook niet zomaar eten als ik er op zit (ligt wel beetje aan het paard). Dus mijn bijrijdpaard probeert het bijna nooit meer bij mij. en als ze het probeert is een 'eh eh' al voldoende.. Terwijl ze het bij de eigenaresse wel vaak doet, die laat het namelijk (helaas) ook vaak toe. (Nog) niet dat ze de teugels echt uit dr handen trekt, maar dit gaat straks wel weer gebeuren omdat ze gewoon niet consequent is.. En dan gaat ze het bij mij natuulrijk ook weer proberen.

Zolang je niet consequent bent, gaat dit niet zomaar stoppen. En wees dan dus niet alleen consequent naar je paard, maar ook naar je zelf.

Edit; waarom zeggen zoveel mensen tik tegen de KOP? Dit gaat over rijden he, niet over ernaast. Hoe wil je een tik tegen het hoofd aangeven tijdens het rijden? Kan me niet voorstellen dat je snel kan reageren door een tik tegen het hoofd te geven. Daarnaast zie ik niet in waarom tegen het hoofd meer effect zou geven dan tegen de flank?
Als ik er naast sta geef ik trouwens een tik met het uiteinde van het halstertouw tegen de buik. En nog veel beter, achteruit zetten.

Anoniem

Re: Paard eet gras tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 01:06

Ik heb mijn zweep zo bij zijn kop hoor net zo snel als dat ie op zijn kont kan. Maar ik ben er op voorbereid omdat Rogan vroeger er een handje van had om opeens links weg te rennen. En dan kreeg ie ook een tik tegen zijn bakkes.. Ik heb mijn zweep ook altijd links.

aldadiender

Berichten: 76
Geregistreerd: 21-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 01:13

Ik laat mijn pony alleen eten als we wandelen aan de hand en ze het halster om heeft, en dan als ik het aangeef. ( ik houd haar hoofd wat hoger en laat het touw vieren als het mag.) Dat resulteert er dan nog wel eens in dat ze harder gaat lopen omdat ze weet dat het "daar" mag :9 maar onder het zadel laat ik haar nooit eten en een "eh" is dan genoeg, maar idd consequent zijn. Ik had wel eens op een fjord gereden die met ruiter en al de bosjes indook, dus dat wilde ik beslist niet haha :D

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:45

Een andere optie dan een tik/mep met de zweep ...

Als je stevig gecentreerd in je zadel zit wordt het voor je paard veel lastiger om jouw uit het zadel te trekken.
Als je met je aandacht, intentie en focus voorwaarts gericht bent (ipv neerwaarts) zal je paard ook veel minder met gras bezig zijn.

Mijn ijslander had deze neiging aan het begin ook maar als ik op mijn houding, zit en intentie let is er niets meer aan de hand.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:49

Ik haal dit topic nog een keer omhoog omdat ik ook met dit probleem zit. Ze is alleen niet onder de indruk van een tik, ook niet richting het hoofd. Terwijl ik best een flinke tik durf te geven krijg ik er eigenlijk geen reactie op. Het gaat echt richting meppen als het nog harder moet, daar voel ik mezelf niet prettig bij. Ik rij eigenlijk nooit met zweep, die gaat dus specifiek mee voor deze reden.
Dressuur zweep of springzweep geeft beide weinig reactie. Ze vind de reward van het gras hoger dan de straf. Ik weet alleen niet hoe ik haar anders moet straffenom het af te leren. Ik rij bitloos en ze trekt vanuit het niets naar het gras. Soms loopt ze te klieren en dan helpt een nee of een soort slingertje met de teugel voldoende. Lange teugel, korte teugel maakt niet uit. Vorige week heb ik 2 van mijn knokkels kaal geschuurd langs haar manenkam zo snel gaat het. Wie heeft nog goede tips?

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:54

Lenexa schreef:
Ik haal dit topic nog een keer omhoog omdat ik ook met dit probleem zit. Ze is alleen niet onder de indruk van een tik, ook niet richting het hoofd. Terwijl ik best een flinke tik durf te geven krijg ik er eigenlijk geen reactie op. Het gaat echt richting meppen als het nog harder moet, daar voel ik mezelf niet prettig bij. Ik rij eigenlijk nooit met zweep, die gaat dus specifiek mee voor deze reden.
Dressuur zweep of springzweep geeft beide weinig reactie. Ze vind de reward van het gras hoger dan de straf. Ik weet alleen niet hoe ik haar anders moet straffenom het af te leren. Ik rij bitloos en ze trekt vanuit het niets naar het gras. Soms loopt ze te klieren en dan helpt een nee of een soort slingertje met de teugel voldoende. Lange teugel, korte teugel maakt niet uit. Vorige week heb ik 2 van mijn knokkels kaal geschuurd langs haar manenkam zo snel gaat het. Wie heeft nog goede tips?

En als je dr een tikje op dr kont geeft? Dat ze naar voren schiet?

MissSicarius

Berichten: 233
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: Paard eet gras tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 23:23

Geheel toevallig ken ik alleen haflingers die het doen.


Ikzelf laat mijn paard nooit gras eten aan de hand of onder het zadel. Gras eten doen we alleen in de weide of paddock. Wees daar heel streng in (ook naar jezelf toe). Een paard weet vaak niet waarom hij de ene dag wel mag eten en de andere dag niet, ondanks dat wij duidelijk het verschil zien: halster of hoofdstel.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 23:24

Lenexa schreef:
Ik haal dit topic nog een keer omhoog omdat ik ook met dit probleem zit. Ze is alleen niet onder de indruk van een tik, ook niet richting het hoofd. Terwijl ik best een flinke tik durf te geven krijg ik er eigenlijk geen reactie op. Het gaat echt richting meppen als het nog harder moet, daar voel ik mezelf niet prettig bij. Ik rij eigenlijk nooit met zweep, die gaat dus specifiek mee voor deze reden.
Dressuur zweep of springzweep geeft beide weinig reactie. Ze vind de reward van het gras hoger dan de straf. Ik weet alleen niet hoe ik haar anders moet straffenom het af te leren. Ik rij bitloos en ze trekt vanuit het niets naar het gras. Soms loopt ze te klieren en dan helpt een nee of een soort slingertje met de teugel voldoende. Lange teugel, korte teugel maakt niet uit. Vorige week heb ik 2 van mijn knokkels kaal geschuurd langs haar manenkam zo snel gaat het. Wie heeft nog goede tips?


Nou sorry, maar die kreeg van mij gewoon eens een flinke lel hoor :o beetje basisrespect mag nog wel. ‘T moet nog ontspannen en veilig blijven ook.

De mijne heeft dat eens gedaan met mesten. Had door dat hij mocht stilstaan om te mesten en begon daar steeds meer een spelletje van te maken. Opeens alles dichtgooien en gaan staan poepen, zonder nog ook maar iets te reageren op stem, been, zweep, etc. Toen hij eens 2 passen voor de sprong vol in de rem schoot om te gaan mesten en ik er bijna over kukkelde, was ik het zo beu dat hij de striemen van de zweep op zijn achterste had staan. Zijn volgende poging net hetzelfde gereageerd (boos dat ie was en sjeezen natuurlijk :+ ) en daarna heeft hij het nooit meer gedaan. Ze leren heel snel als je een beetje consequent bent.

Edit: de mijne is ook een haf.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Paard eet gras tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 23:32

Ja slaan tot de striemen erin staan lijkt me prima. Als je in de middeleeuwen leeft en compleet niet onder de indruk bent van begrippen zoals dierenwelzijn en intelligent leren.

Heeft ze buiten het werk om voldoende beschikking tot gras eten?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 23:35

poes schreef:
Ja slaan tot de striemen erin staan lijkt me prima. Als je in de middeleeuwen leeft en compleet niet onder de indruk bent van begrippen zoals dierenwelzijn en intelligent leren.

Heeft ze buiten het werk om voldoende beschikking tot gras eten?


En hoe zou jij het dan afleren? Alsof ik ook niet eerst zacht(er) was in mijn hulpen :+ Maar mijn veiligheid eerst, beest weet best dat hij alle eerdere waarschuwingen negeerde en er dan wat aan vast hangt. Heb er 100% zeker geen spijt van en meteen daarna een paard waar ik gewoon relaxed mee kan rijden.
Die haffen sleuren je nog mee naar het gras hoor, zelfs als je ze net uit een volle wei plukt :')

Veel succes met snoepjes en parelli zou ik zeggen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 23:37

Slaan tot er schade is (want met striemen zitten er zeker weten blauwe plekken) vind ik echt nooit ok. Zeker omdat het om een relatief onschuldig probleem ging!
Scherp aan je been houden, sterke stemhulp, positief bekrachtigen. Er zijn zoveel manieren. En ja ok een tikje erbij prima. Maar echt niet slaan tot de striemen erop staan.
Er komt een dag dat de hele paardenhobby veel zwaarder onder druk zal komen te staan en terecht ook als dit nog steeds normaal gevonden wordt.

Edit: ik werk niet met snoepjes noch parelli.
Laatst bijgewerkt door poes op 11-04-21 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 23:38

Voor kinderen bestaat er een anti graas teugel, is dat geen idee?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 23:39

Blauwe plekken zal die daar zeker hebben gehad ja. Net als ik mijn nek breek als die opeens op de rem vliegt.

Scherp aan je been... in volle vaart op een sprong afrijden zal wel scherp genoeg geweest zijn. Positief bekrachtigen? Stil staan en Mesten/grazen is voor hen een veel betere beloning dan jou stem of snoepje, dus succes.

Heb jij ooit eens met die ouderwetse koudbloeden gewerkt? Een tikje lachen die gewoon mee hoor.

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 23:45

Poekkie schreef:
poes schreef:
Ja slaan tot de striemen erin staan lijkt me prima. Als je in de middeleeuwen leeft en compleet niet onder de indruk bent van begrippen zoals dierenwelzijn en intelligent leren.

Heeft ze buiten het werk om voldoende beschikking tot gras eten?


En hoe zou jij het dan afleren? Alsof ik ook niet eerst zacht(er) was in mijn hulpen :+ Maar mijn veiligheid eerst, beest weet best dat hij alle eerdere waarschuwingen negeerde en er dan wat aan vast hangt. Heb er 100% zeker geen spijt van en meteen daarna een paard waar ik gewoon relaxed mee kan rijden.
Die haffen sleuren je nog mee naar het gras hoor, zelfs als je ze net uit een volle wei plukt :')

Veel succes met snoepjes en parelli zou ik zeggen.


Je spreekt jezelf enorm tegen. Eerst zeg je dat je paard door kreeg dat hij stil mocht staan met mesten (dat heb je er dus zelf in "getraind" want je liet toe dat hij stil mocht staan tijdens het mesten). Vervolgens sla je hem kapot nadat hij stil staat voor een hindernis om te mesten. Dat is niet eerlijk als het paard geleerd heeft dat het stil mocht staan om te mesten. Hij snapt niet wanneer dat wel of niet mag, hij moet mesten en daarbij liet je het toe. Om het dan in te vullen dat het paard er een potje van maakt en dat hij expres stil gaat staan om te mesten voor een hindernis is niet eerlijk.
Je loopt tegen je eigen gecreëerde probleem aan omdat hij het doet op een moment waarop jij het onprettig vind. Niet eerlijk om dat dan op die manier op hem af te reageren.
Sowieso snap ik niet dat je zo trots vertelt dat je hem hebt gemept tot er striemen stonden. Iedereen maakt fouten en verliest zijn geduld wel eens/heeft het ooit verloren, maar dit is niet oké, helemaal niet in deze setting.

Je zegt zelf: "ze leren heel snel als je een beetje consequent bent". Nou dat ben je dus niet blijkt uit deze situatie.. Consequent opvoeden betekent niet erop los rammen als je paard iets doet wat je niet uitkomt. Als je consequent was geweest was de situatie waarschijnlijk niet voorgekomen, want als je niet wilt dat hij stilstaat met mesten op een "gevaarlijk moment" dan had je het ook niet toe moeten laten op andere momenten.
Laatst bijgewerkt door SandAndOak op 11-04-21 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 23:50

Ja we hadden het vroeger nooit mogen toestaan idd. Gingen wel heel wat keren aan vooraf waarbij we wel met zachtere hulpen duidelijk maakten dat het niet kon, maar daar had ie gewoon lak aan. Dat wist hij heel goed, dus het is iets genuanceerder dan hoe je het voorstelt in je post. En de persoon met die vraag over dat gras eten zit net in dezelfde situatie. Eerst toegestaan en daarna volledig genegeerd worden.

Maar heel fijn dat jullie het allemaal met poezelhandschoentjes kunnen oplossen, ben benieuwd hoe als stem en been gewoon niet werken :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 23:59

Ja je zou ook gewoon een empathisch wezen kunnen zijn en gewoon grenzen trekken waar je niet over gaat e. Voor mij is ‘kloppen tot er schade is omdat hij stilstaat om te mesten’ gewoon ver buiten wat ik ok vind.

Je kunt op veel manieren communiceren en die met het grote geweld vind ik zelf heel zwak en van lage intellligentie. Joepie je paard doet wat je wil omdat je hem anders heel hard slaat. Blij mee? Onbegrijpelijk voor mij.

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 00:00

Poekkie schreef:
Ja we hadden het vroeger nooit mogen toestaan idd. Gingen wel heel wat keren aan vooraf waarbij we wel met zachtere hulpen duidelijk maakten dat het niet kon, maar daar had ie gewoon lak aan. Dat wist hij heel goed, dus het is iets genuanceerder dan hoe je het voorstelt in je post. En de persoon met die vraag over dat gras eten zit net in dezelfde situatie. Eerst toegestaan en daarna volledig genegeerd worden.

Maar heel fijn dat jullie het allemaal met poezelhandschoentjes kunnen oplossen, ben benieuwd hoe als stem en been gewoon niet werken :)


Je insinueert nu iets wat niet gezegd is.
Ik reageer op jouw reactie waarin je het blijkbaar heel normaal vind dat je tot striemen aan toe slaat en dat vergoelijkt, en ik vind het niet oké als dat wordt goedgepraat en wordt neergezet als "normaal". Vind het ook enorm kwalijk als dat soort geweldsadviezen gewoon op fora worden gegeven zonder enig inzicht in de situatie. (En ja, ik weet dat er ook zat instructrices zijn die het zo op zouden lossen. En nee, ook niet oke.)

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 00:05

Dat mogen jullie vinden, maar tot nu toe heb ik van jullie nog geen een oplossing gehoord die werkt buiten een tik te geven.

Ik kom liever 1x hard door dan 100x te moeten rukken of tikken te moeten geven. Lijkt me voor het paard ook fijner als de regels duidelijk zijn. Na die 2 keer inkomen was het gewoon voor beiden duidelijk, mest hij tijdens stappauzes of als ik hem stil zet en kunnen we gewoon fijn en ontspannen rijden ipv tot 6x per les gaan stilstaan om die laatste keutels eruit te persen terwijl je tevergeefs been probeert te geven. Idem met gras op buitenritten. (Ps. Alle eerdere tips in dit topics zeggen eigelijk hetzelfde als ik: klap geven en niet toestaan).
En hoe regelen paarden het onderling als er eentje ver over de grenzen gaat? Juist ja... met een flinke stamp of knauw die wij ongetwijfeld niet kunnen evenaren.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 12-04-21 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 00:07

SandAndOak schreef:
Poekkie schreef:
Ja we hadden het vroeger nooit mogen toestaan idd. Gingen wel heel wat keren aan vooraf waarbij we wel met zachtere hulpen duidelijk maakten dat het niet kon, maar daar had ie gewoon lak aan. Dat wist hij heel goed, dus het is iets genuanceerder dan hoe je het voorstelt in je post. En de persoon met die vraag over dat gras eten zit net in dezelfde situatie. Eerst toegestaan en daarna volledig genegeerd worden.

Maar heel fijn dat jullie het allemaal met poezelhandschoentjes kunnen oplossen, ben benieuwd hoe als stem en been gewoon niet werken :)


Je insinueert nu iets wat niet gezegd is.
Ik reageer op jouw reactie waarin je het blijkbaar heel normaal vind dat je tot striemen aan toe slaat en dat vergoelijkt, en ik vind het niet oké als dat wordt goedgepraat en wordt neergezet als "normaal". Vind het ook enorm kwalijk als dat soort geweldsadviezen gewoon op fora worden gegeven zonder enig inzicht in de situatie. (En ja, ik weet dat er ook zat instructrices zijn die het zo op zouden lossen. En nee, ook niet oke.)


Normaal is een groot woord.
Nee, niet normaal als het gaat om oefeningen die niet lukken ofzo.
Wel nodig soms. Tot nu toe bij mij welgeteld 2x in 6,5 jaar nodig gehad.