Paard eet gras tijdens buiten rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 00:20

Poekkie schreef:
Dat mogen jullie vinden, maar tot nu toe heb ik van jullie nog geen een oplossing gehoord die werkt buiten een tik te geven.

Ik kom liever 1x hard door dan 100x te moeten rukken of tikken te moeten geven. Lijkt me voor het paard ook fijner als de regels duidelijk zijn. Na die 2 keer inkomen was het gewoon voor beiden duidelijk, mest hij tijdens stappauzes of als ik hem stil zet en kunnen we gewoon fijn en ontspannen rijden ipv tot 6x per les gaan stilstaan om die laatste keutels eruit te persen terwijl je tevergeefs been probeert te geven. Idem met gras op buitenritten. (Ps. Alle eerdere tips in dit topics zeggen eigelijk hetzelfde als ik: klap geven en niet toestaan).
En hoe regelen paarden het onderling als er eentje ver over de grenzen gaat? Juist ja... met een flinke stamp of knauw die wij ongetwijfeld niet kunnen evenaren.



Juist niet. Ze draaien met een oor, kijken eens kwaad, zetten een paar dreigende stappen. Er wordt zelden hard geklopt.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 07:23

Horseloverl, ik begon met een tik op der kont. Ze reageert wel op een tik maar pas als ze al een hap gras heeft. Tik op der schouder maakt ook niets uit. Van de week heb ik een spring zweep genomen om richting hoofd een tik te kunnen geven, deert haar niet genoeg om gelijk te reageren.

Poekkie, ik geef een flinke tik. Vast een van de tikken heeft een keer een striem achter gelaten, ik ben ook van een zacht tikje een hardere tik geven. Maar te weinig reactie voor de actie die ik geef. Harder dan dit ga ik niet slaan. Als ik haar zo vaak zo hard moet slaan zonder echt reactie vind ik het echt niet oké.

MissSicarius, liever laat ik haar aan de hand ook niet grazen. Maar dat gebeurd af en toe om het gras op te bouwen. Vanuit stal wordt er niet echt opgebouwd, dat zal ik dan toch aan de hand moeten doen. Maar dat is nu pas 2 keer geweest, ze doet het onder het rijden al een paar weken. Ik kan haar trouwens prima aan de hand corrigeren zonder naar het gras getrokken te worden. Niet dat ze het niet probeert. En uit een volle wei komt ze ook gewoon mee.

Poes, nee ze heeft nu geen gras. Ze staat op onbeperkt graszaadhooi. Ze vind de verleiding ongetwijfeld gigantisch.

Amber-anne, graasteugel, nooit van gehoord. Wel een goed idee, ga ik eens naar kijken!

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 07:34

Poekkie schreef:
poes schreef:
Ja slaan tot de striemen erin staan lijkt me prima. Als je in de middeleeuwen leeft en compleet niet onder de indruk bent van begrippen zoals dierenwelzijn en intelligent leren.

Heeft ze buiten het werk om voldoende beschikking tot gras eten?


En hoe zou jij het dan afleren? Alsof ik ook niet eerst zacht(er) was in mijn hulpen :+ Maar mijn veiligheid eerst, beest weet best dat hij alle eerdere waarschuwingen negeerde en er dan wat aan vast hangt. Heb er 100% zeker geen spijt van en meteen daarna een paard waar ik gewoon relaxed mee kan rijden.
Die haffen sleuren je nog mee naar het gras hoor, zelfs als je ze net uit een volle wei plukt :')

Veel succes met snoepjes en parelli zou ik zeggen.


Mijn haflingers sleuren mij echt niet mee naar het gras hoor. Zelfs niet als ik ze na een kwartier al van de wei haal. :+

Ik zou kijken of je het paard weg kan sturen van het gras als hij/zij erin wil duiken. Been eraan en doorrijden.
Je moet het proberen voor te zijn, en niet pas gaan ingrijpen als het al gebeurd.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 07:47

Is het een mogelijkheid om een keertje met bit te rijden? Dan heb je toch iets meer... inwerking als je de teugels omhoog doet.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:52

Poekkie schreef:
Toen hij eens 2 passen voor de sprong vol in de rem schoot om te gaan mesten en ik er bijna over kukkelde, was ik het zo beu dat hij de striemen van de zweep op zijn achterste had staan.


-O-
mafkees....

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Paard eet gras tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:55

Renske_W, als ik het voel aankomen lukt dat inderdaad. Een nee, been en beetje wiebelen met de teugel werkt dan prima. Het is juist dat ze het af en toe doet als ik het echt niet aan zie komen. Gister dook ze zo bergaf schuin een heuveltje af, toen lag ik er bijna naast. Ze grijpt ongetwijfeld haar kans als ik net niet alert genoeg ben. Maar ik klets ook wel eens met degene met wie ik rij, kijk ook wel eens om naar iets of af en toe moet ze stil staan aangezien ze sneller is dan de andere. Dan pakt ze haar moment zo snel en met zoveel kracht dat ik waarschijnlijk ook gewoon te laat reageer. Ik kan allicht nog iets slimmer zijn met waar ik haar stil zet bijvoorbeeld.

Britt_xxx, met bit rijden is een optie. Ik ben geen anti bit, ik heb haar het eerste jaar ook met bit gereden. Ik verwacht alleen dat ik zoveel kracht moet zetten voor ik reactie krijg dat ik serieus bang ben voor plekken in de mond. En ondanks ik het onwijs vervelend vind, vind ik het niet zo vervelend dat ik tegen mishandeling moet zitten om het te stoppen. Maar het is nog wel een probeersel waard, ik hoef er natuurlijk niet gelijk hard in te gaan. Wellicht een combi van bit en zweepje. Ik denk wel dat het erger is geworden sinds ik volledig bitloos rij.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Paard eet gras tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:53

Dit is echt opvoeding. Dus streng zijn en ja, een tikje met de zweep kan helpen. Als een paard daar ook niet van onder de indruk is, dan is ook daar een probleem in de opvoeding. Dan je stem er bij en gewoon heel duidelijk maken dat het niet mag. Stem en zweep werkt vaak goed.
En been geven. Daarnaast mag je dan het hoofd omhoog trekken. Dit is een nee en blijft een nee. En als het paard dat weet, dan gaat het steeds gemakkelijker.

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paard eet gras tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:28

Die haflingers ook altijd! Ik heb ook 2 van die monsters. Ik rijd ze nu een jaar bitloos en het bos bestaat grotendeels uit graspaden. Funn!

Tik tegen het hoofd, snel reageren en consequent zijn werkt op zich heel goed. Maar ja, soms verslapt de aandacht en dan poef hoofd weer naar beneden.
Bij mijn ruin is het echt een dominatie ding. Als je niet meteen consequent en duidelijk bent dan sleurt hij je inderdaad naar het gras. Ik ben heel duidelijk, mij bijrijdster is soms nog wat te lief. Maar dat gaat ook steeds beter.
Van de week reden we met barebackpad. Dat was soms toch wel wat lastiger omdat je dan sneller uit balans bent en dat hadden ze wel door. Ze zijn zoooo slim haha.

Ik dreig er ook weleens mee dat ik er weer een bit in hang als ze niet ophouden. Meestal helpt die mindset ook wel. Ze voelen alles goed aan natuurlijk. Dus waarschijnlijk als wij denken..... geen gras eten.... horen zij alleen .....eten!

jowien
Berichten: 976
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:39

Als aan de teugels trekken niet werkt, probeer dan eens met 1 teugel. Werkt bij sommige paarden/ pony's veel beter.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:48

Uiteindelijk is het een stukje basisopleiding van je paard.
Ik had 2 haflingers en die liepen braaf mee aan een halster met volle kruiwagen hooi tussen ze in, zonder dat 1 van beide een hap uit de kruiwagen nam.
Volgens mijn stalgenoot met ook een haflinger was dat gods onmogelijk, want haflingers eten áltijd!

Nou, niet als je duidelijk bent.
Vergt vooral training van jezelf, consequent zijn in wat wel en niet mag.
Ik kan ook prima een eind wandelen en halverwege laten grazen en er dan mee verder wandelen zonder dat er nog het gras in gedoken wordt.
Ze zullen het misschien een keer proberen, maar een duidelijk Nee met rukje aan het halstertouw, eenmalig, is dan doorgaans voldoende.

En als ik mijn eigen pony met een ander, minder consequent persoon zie lopen, is zijn discipline een stuk minder, gewoon omdat hij dan net wat minder respect heeft, wetende dat hij wat meer speelruimte heeft.
Dat is dan vooral een werkpunt voor die andere persoon, dan dat mijn paard perse stout is.
Hij neemt de ruimte die hij krijgt, krijgt hij die ruimte niet, dan is t een lammetje.

Maar keihard meppen? Nee, dat is echt niet nodig imo.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:50

germie schreef:
Dit is echt opvoeding. Dus streng zijn en ja, een tikje met de zweep kan helpen. Als een paard daar ook niet van onder de indruk is, dan is ook daar een probleem in de opvoeding. Dan je stem er bij en gewoon heel duidelijk maken dat het niet mag. Stem en zweep werkt vaak goed.
En been geven. Daarnaast mag je dan het hoofd omhoog trekken. Dit is een nee en blijft een nee. En als het paard dat weet, dan gaat het steeds gemakkelijker.


Bedankt voor de tips, deze punten helpen alleen niet. Het is niet dat ze naar het gras duikt en ik denk, oh te laat :D Helaas lukt het hoofd omhoog trekken niet, ik rij sidepull bitloos. Dus dat maakt te weinig indruk. Ik kan wel proberen haar opzij te trekken. Als we wandelen en ze doet een poging geef ik een kort rukje aan mijn touw en is ze weer bij me. Dus misschien kan ik beter opzij trekken ipv naar boven.
Misschien kun je me wel helpen met hoe ik mijn paard moet opvoeden met reactie op de zweep?
Ik rij normaal niet tot zelden met zweep, ik heb hem normaal niet nodig. Hoe zou ik dat dan kunnen aanpakken?

@Sure-Lee, tik tegen het hoofd zij mijn buitenrij maatje inderdaad ook. Zij ziet ook dat de andere reacties niet genoeg zijn. Waar moet ik dan ongeveer mikken? Ik heb richting hoofd geprobeerd met een springzweepje ( zodat er geen los zwiebel touwtje richting ogen oid kan ) maar dat zou ik nog wel met een dressuurzweepje kunnen doen. Dan kom ik meer richting oor.

Ik denk dat ik nog 1x met een zweepje probeer en dan een tikje richting hoofd. Ik ga wel een paar keer alleen rijden dan kan ik puur hier op focussen zodat haar pogingen ook niet beloond worden. Ik denk dat dat het grootste probleem is, ze probeert het nu misschien 7x en daarvan is 5 keer succesvol. De andere 2 keren ben ik snel genoeg. En die hap gras is lekkerder dan de correctie erg is.
En ik kan haar ook nog wel iets meer aan het werk zetten als we langere stukken stappen als afleiding tot het heerlijke gras.
En anders gaat er toch weer een paar keer een bitje in, kijken of dat helpt.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:57

Marije_jiplover schreef:
Uiteindelijk is het een stukje basisopleiding van je paard.
Ik had 2 haflingers en die liepen braaf mee aan een halster met volle kruiwagen hooi tussen ze in, zonder dat 1 van beide een hap uit de kruiwagen nam.
Volgens mijn stalgenoot met ook een haflinger was dat gods onmogelijk, want haflingers eten áltijd!

Nou, niet als je duidelijk bent.
Vergt vooral training van jezelf, consequent zijn in wat wel en niet mag.
Ik kan ook prima een eind wandelen en halverwege laten grazen en er dan mee verder wandelen zonder dat er nog het gras in gedoken wordt.
Ze zullen het misschien een keer proberen, maar een duidelijk Nee met rukje aan het halstertouw, eenmalig, is dan doorgaans voldoende.

En als ik mijn eigen pony met een ander, minder consequent persoon zie lopen, is zijn discipline een stuk minder, gewoon omdat hij dan net wat minder respect heeft, wetende dat hij wat meer speelruimte heeft.
Dat is dan vooral een werkpunt voor die andere persoon, dan dat mijn paard perse stout is.
Hij neemt de ruimte die hij krijgt, krijgt hij die ruimte niet, dan is t een lammetje.

Maar keihard meppen? Nee, dat is echt niet nodig imo.


Maar hoe moet ik haar dan opvoeden? Wat moet ik dan nu gaan oefenen? Want ik doe echt mijn best om haar niet te laten eten tijdens het rijden, het lukt me alleen niet.
Als we wandelen gaat het prima, ze zal het heus een keer proberen maar met een rukje of een rustig zwiebeltje en een nee, denkt ze ah jammer. En ik kan haar ook prima ergens wel wat laten grazen en dan terug niet. Dan zal ze het ook nog wel een keer proberen, maar is het heel simpel opgelost.
Ik krijg het nu alleen niet simpel opgelost, ik snap ook dat het opvoeding is. Alleen hoe pak ik nu specifiek dit probleem aan?

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:04

Tsja zoals je nu bezig bent gaat het alleen maar erger worden want ze leert elke keer dat ze je hulpen kan negeren en daarvoor beloond wordt. Je zal dit patroon toch echt eens moeten doorbreken voordat je terug kan gaan naar de zachtere hulpen.
En durf je niet eens een keer scherp inkomen... dan wens ik je heel veel succes want met een paard met dit ingesleten gedrag geloof ik er dan niet in.

Maar blijf niet trekken of lichte tikjes geven zonder (voldoende) reactie, want je maakt ze dan alleen maar ongevoeliger daaraan. Dan kan je beter naar die anti-graasteugels die ze gebruiken voor de kleine kindjes gaan kijken. Alhoewel ik van dat soort lapmiddelen geen voorstander ben.

Edit: andere optie is om eventueel iemand te voet met longeer of dressuurzweep laten meelopen en ze vooruit jagen als ze wil eten. Maar of dat echt gaat werken op termijn als je terug alleen rijdt durf ik niet zeggen.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard eet gras tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:07

Daisyrein kan helpen.

Die zijn specifiek voor dit probleem gemaakt.


Het is natuurlijk niet meer dan een hulpmiddel om te gebruiken totdat je het rijtechnisch opgelost krijgt.

Maar tot die tijd wel een handige oplossing.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:09

Je zult het moment moeten gaan herkennen vlak voor die er tussenuit naait met zn neus naar het gras.

Dan been eraan, ophouding en weer ontspannen zodra die niet meer naar beneden duikt.
En direct weer herhalen wanneer die na jouw ontspanning weer wil duiken.

Dus zorgen dat je begrenst voor die uitbreekt, net als dat je de schouder ook al begrenst voor je een wending inzet en niet pas als die al over de buiten schouder wegloopt.

Rijtechnisch dus.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:18

Poekkie schreef:
Tsja zoals je nu bezig bent gaat het alleen maar erger worden want ze leert elke keer dat ze je hulpen kan negeren en daarvoor beloond wordt. Je zal dit patroon toch echt eens moeten doorbreken voordat je terug kan gaan naar de zachtere hulpen.
En durf je niet eens een keer scherp inkomen... dan wens ik je heel veel succes want met een paard met dit ingesleten gedrag geloof ik er dan niet in.

Maar blijf niet trekken of lichte tikjes geven zonder (voldoende) reactie, want je maakt ze dan alleen maar ongevoeliger daaraan. Dan kan je beter naar die anti-graasteugels die ze gebruiken voor de kleine kindjes gaan kijken. Alhoewel ik van dat soort lapmiddelen geen voorstander ben.

Edit: andere optie is om eventueel iemand te voet met longeer of dressuurzweep laten meelopen en ze vooruit jagen als ze wil eten. Maar of dat echt gaat werken op termijn als je terug alleen rijdt durf ik niet zeggen.


Tja Poekkie, ik ben echt geen fluwelen handschoenen type, ik durf zeker wel eens in te grijpen. Maar ik ga niet mijn paard afrandselen om dit af te leren, het lijkt erop dat dat wellicht nodig zal zijn. Maar die grens ga ik niet over. Dan die paar happen gras maar, het irriteert me en ik zou het graag anders zien. Maar het is niet dat het niet te doen is. Ik kan uren met haar op buitenrit, wat ze allemaal keurig doet. Het is een heerlijk paard om mee te rijden, ze pakt alleen der kans zodra ze hem ziet en die kans moet ik voor zijn. Ik denk ook zeker dat daar nog een deel winst te halen valt. En ingesleten gedrag, het is niet alsof ze dit al jaren doet (gelukkig haha). Het is iets van de laatste 5 of 6 ritjes, sinds het gras weer echt gras is. Vorig jaar reed ik haar nog met bit en deed ze het maar heel af en toe. Dat bit gaat er dus ook weer in als ik het niet anders op kan lossen.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard eet gras tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:24

Je doet wat je wil, maar stop dan ook met die halfslachtige tikjes en getrek als het al te laat is, want anders werkt er op de duur alleen maar steeds minder.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:32

Hmm misschien een heel gek idee hoor, maar is het een idee om het haar op commando te leren? Doe je grondwerk met haar? Ik ben nu bezig mijn pup (hond) dus aan te leren om snoepjes te laten liggen tot ik zeg dat het mag (inhouden en geduld dus). Als je paard nou leert dat hij zeker wel gras mag eten maar alleen als jij dat toestaat? Ik zou dan klein beginnen, in de bak en aan de hand. Op buitenrit een aantal keren 'op commando' toestaan en belonen en als hij dan toch uit zichzelf naar beneden wil, meteen commando afblijven? Ik heb hier geen ervaring mee hoor, maar probeer met je mee te denken want sommige paarden zijn gewoon niet gevoelig voor 'straf' (omdat ze de beloning, het gras, al binnen hebben).

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:51

Marije_jiplover schreef:
Je zult het moment moeten gaan herkennen vlak voor die er tussenuit naait met zn neus naar het gras.

Dan been eraan, ophouding en weer ontspannen zodra die niet meer naar beneden duikt.
En direct weer herhalen wanneer die na jouw ontspanning weer wil duiken.

Dus zorgen dat je begrenst voor die uitbreekt, net als dat je de schouder ook al begrenst voor je een wending inzet en niet pas als die al over de buiten schouder wegloopt.

Rijtechnisch dus.


Timing, check! Komende ritjes even iets meer focus op haar ipv omgeving/mede ruiters zodat ze het zodat ik het kan voorkomen en ze dus ook de beloning niet krijgt.

Sjira, ook nog een goed idee. Ik ga hier eens mee aan de slag, ik denk dat ze wat hardleers is wat dat betreft maar wie niet waagt wie niet wint :) Eten weigeren vind ze ook nog steeds errug moeilijk, maar doet ze mokkend wel.

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:01

Lenexa schreef:
Marije_jiplover schreef:
Je zult het moment moeten gaan herkennen vlak voor die er tussenuit naait met zn neus naar het gras.

Dan been eraan, ophouding en weer ontspannen zodra die niet meer naar beneden duikt.
En direct weer herhalen wanneer die na jouw ontspanning weer wil duiken.

Dus zorgen dat je begrenst voor die uitbreekt, net als dat je de schouder ook al begrenst voor je een wending inzet en niet pas als die al over de buiten schouder wegloopt.

Rijtechnisch dus.


Timing, check! Komende ritjes even iets meer focus op haar ipv omgeving/mede ruiters zodat ze het zodat ik het kan voorkomen en ze dus ook de beloning niet krijgt.

Sjira, ook nog een goed idee. Ik ga hier eens mee aan de slag, ik denk dat ze wat hardleers is wat dat betreft maar wie niet waagt wie niet wint :) Eten weigeren vind ze ook nog steeds errug moeilijk, maar doet ze mokkend wel.


Ik denk dat daar inderdaad je key-point zit (en niet in het keihard straffen, maar gelukkig sta je daar al niet voor open.). Voor elke beloning die ze al heeft gehad zal een afweging gemaakt worden tegenover de straf, en die beloning heeft ze al op het moment dat het hoofd op de grond is. Daarbij zijn ze eenmaal met het hoofd op de grond vaak ook enorm sterk en kan je mogelijk meer op het moment dat je het voor bent (door bv weg te sturen op 1 teugel waardoor je de balans verplaatst). Ook kan je proberen veel aandacht te vragen d.m.v. oefeningen op de momenten dat je over/langs gras rijd. Hoe meer aandacht op jouw, hoe minder aandacht ze hopelijk voor het gras heeft. Aandacht voor jouw kan je eventueel vergroten door wel positief te bekrachtigen als ze de oefeningen goed doet (maar verschilt per paard want het beloning moment kan ook een moment zijn waarop ze denkt: o je let niet op -> gras! Dat zal deels ook afhangen van de motivatie en of ze je belonings signalen als bv een click kent en daar al enthousiast op is.)

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:09


AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:12

Lenexa, mocht je twijfelen over hoe je het beste met een tikje het kan afleren. Wat ik zou doen: gaan rijden met het idee alleen dit op te lossen, dus niet ook willen kletsen met een stagenootje / willen werken aan meer conditie ofzo, gewoon een ritje (of meerdere) om hier gericht aan te werken. Lekker gaan stappen, ook langs stukken waar je paard graag gaat grazen. Teugels in 1 hand, zodat je 1 hand vrij hebt. Zweepje alvast goed in je hand vast houden (dus niet zoals je hem normaal hebt, met handvat naar boven, maar andersom, handvat in je hand naar beneden). Als je dan merkt dat je paard naar beneden duikt, dan zit je klaar en geef je een tik (geen aai, ze moet er wel even van schrikken, maar keihard hoeft echt niet). Ik zou zelf met een langere zweep mikken op zijkant neus / mond. Ik zou niet op de schedel slaan / richting oog. Wel vanaf de zijkant richting neus / mond. En ik zou er ferm "nee" bij zeggen. Zodat je straks genoeg hebt aan alleen de "nee". Dan ben je hopelijk het snelst van je zweepje, straf en probleem af.

Ik denk dat timing, snelheid en gewoon een tikje waar ze echt even van opkijkt is wat je nodig hebt. Je moet niet straks moeten blijven slaan met je zweep. en dan als je paard haar hoofd weer omhoog doet, gewoon lekker ontspannen en doorrijden.

Met veel geduld zal het misschien ook lukken door "nee" aan te leren aan de hand, maar ik weet niet wat je daarin zelf liever hebt.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard eet gras tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:39

Helemaal eens met AlphaDemon. Als ik een Shetlander voor de wagen kan weerhouden gras te eten dat boven zijn hoofd uit komt... Kan je ook een pony onder het zadel leren dat niet te doen. Goed timen, consequent zijn en vooral zorgen dat het niet lukt!

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:30

Bedankt voor de laatste paar tips, hier heb ik een veel beter gevoel bij.

Ik ga de komende 2 weken op pad puur om hier op te focussen, meer focus bij mij door iets meer te vragen en meer focus van mij op haar om dit grashappen voor te zijn. En ik ga ook kijken of ik het grazen aan de hand op een commando kan zetten, wellicht heb ik daar ook nog profijt van onder de man.

Marlinde, ik vind het knap een shetlander uit het gras te houden. Hier komt het straks weer tot shet mond hoogte denk ik :Y) :D

Cissy, mooi filmpje. Ik ben niet perse fan van Parelli maar dit is toch wel heel braaf. Dit gaat me trouwens never nooit niet lukken, hier zou ik echt veel geduld voor moeten hebben. En dat heb ik niet. _/-\o_

En ik snap mijn pony helemaal, we lijken erg op elkaar. Ik kan ook niet van lekkers afblijven, geen zelfbeheersing. Mist pony ook een beetje *D