Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard gaat in (ren)galop buiten en is bijna niet te stoppen.

 
Profiel   

Hi.
Vandaag ging ik even op buitenrit. Vandaag galop geoefend op een lang breed pad, met aan de zijkant sloten.. De eerste keer ging prima, tweede galopje ook en daarna ging imand anders ook even dit ging helemaal goed. Daarna ging ik nog weer even en dat galopje ging ook weer goed maar toen we omdraaide en van draf naar galop gingen, ging ze in volle rengalop! Ik kreeg haar niet meer terug. Normaal als me dat niet lukt maak ik een cirkeltje, maar dit kon niet omdat we anders in de sloot belanden.. Het cirkeltje zou dan net te groot worden om het slootje te vermijden... ze luisterde wel naar het sturen, maar een kant kon ik niet echt op.. Uiteindelijk kwamen we de weg op, waar gelukkig geen auto vandaan kwam. Ik heb zo snel als mogelijk een cirkel gemaakt en dat werkte gewoon en had haar toen snel gestopt...
Weet iemand misschien een hulpmiddel , bit/hulpteugel etc of tips voor mij?

In elk geval ben ik niet van plan om op zo'n paadje weer te galopperen. Maar 1 waar ik een cirkel kan maken..

Hebben jullie tips voor mij?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 22:19 



 
Profiel   

One rein stop MITS eerst goed aangeleerd!
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 22:22 



 
Profiel   

Het ligt niet perse aan het padje, maar vooral aan het feit dat je paard heel duidelijk door heeft dat jullie weer terug naar huis gaan. Als je je paard letterlijk omdraait weten ze al gauw dat ze richting stal gaan en dat gaat om een of andere reden altijd sneller! :D Probeer eerst wat te oefenen op een breder pad of een pad waar velden/gras naast ligt en geen beek of sloot. Als je toch echt op een dood spoor zit en het niet opgelost raakt kan je eens een ophaaltrens proberen, dat heeft erg geholpen bij mijn paard die ongeveer hetzelfde probleem had. Maar kijk vooral eerst even naar jezelf: ga je niet onbewust meer naar voren zitten op zo'n moment of span je je benen niet te veel op? Dat zijn allemaal zaken waar je niet de hele tijd op let maar wel van invloed kunnen zijn op het gedrag van je paard :) Succes nog!


Laatst bijgewerkt door Heleennn op 26-07-16 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 22:24 



 
Profiel   

Jij wilt naar een scherp bit of hulpteugel grijpen als jij bij dit enorm brave paard 5 keer een pad op en neer bent gegaloppeerd?

Wat dacht je er van om een normale buitenrit te maken met af en toe een galopje en zeker geen 5 keer op hetzelfde pad?
En de komende tijd de galop helemaal over te slaan.
dan heb je bij dit brave dier ook helemaal geen ander bit of wat dan ook nodig.
Dit is gewoon door je eigen rijden een paard gek maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 22:24 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Jij wilt naar een scherp bit of hulpteugel grijpen als jij bij dit enorm brave paard 5 keer een pad op en neer bent gegaloppeerd?

Wat dacht je er van om een normale buitenrit te maken met af en toe een galopje en zeker geen 5 keer op hetzelfde pad?
En de komende tijd de galop helemaal over te slaan.
dan heb je bij dit brave dier ook helemaal geen ander bit of wat dan ook nodig.

We hebben al heel vaak buitenritten gemaakt en dat ging ook allemaal goed.
Dit is gewoon door je eigen rijden een paard gek maken.


Nee, dat heb ik ook niet gezegd ;) Ik bedoel dat het daar aan kan liggen en vraag dus gewoon om tips :) We hebben tussendoor ook zitten te draven en stappen. Alles ging goed, behalve dat ene galopje.

De galop gaat normaal heel goed. Ik vroeg gewoon om tips, mag toch? ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 22:30 



 

Waarom 5 keer op en af galopperen? Is 1 keer niet genoeg? Galop kan je in de bak oefenen. Toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 22:33 



 
Profiel   

Heleennn schreef
Het ligt niet perse aan het padje, maar vooral aan het feit dat je paard heel duidelijk door heeft dat jullie weer terug naar huis gaan. Als je je paard letterlijk omdraait weten ze al gauw dat ze richting stal gaan en dat gaat om een of andere reden altijd sneller! :D Probeer eerst wat te oefenen op een breder pad of een pad waar velden/gras naast ligt en geen beek of sloot. Als je toch echt op een dood spoor zit en het niet opgelost raakt kan je eens een ophaaltrens proberen, dat heeft erg geholpen bij mijn paard die ongeveer hetzelfde probleem had. Maar kijk vooral eerst even naar jezelf: ga je niet onbewust meer naar voren zitten op zo'n moment of span je je benen niet te veel op? Dat zijn allemaal zaken waar je niet de hele tijd op let maar wel van invloed kunnen zijn op het gedrag van je paard :) Succes nog!


Dat is inderdaad ook waar ik aan dacht...

Ik ben na dit zeker van plan om op een betere plek te gaan :)

Het zou goed kunnen dat ik wat naar voren zat.

Bedankt voor je tips! Hier heb ik echt wat aan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 22:34 



 
Profiel   

Pichu schreef
Waarom 5 keer op en af galopperen? Is 1 keer niet genoeg? Galop kan je in de bak oefenen. Toch?


Het was 5x een stukje galopperen (dus 1x heen en dan weer 1x terug). De galop gaat altijd heel goed, ook in de bak. Ik vond het wat vreemd dat het opeens een beetje mis ging, na die keren dat het wel goed ging. Het kan natuurlijk ook aan mij liggen, maar daarom vraag ik voor tips :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 22:37 



 

Ik liet mijn paard altijd op 1 pad een flinke rengalop doen, dat had de mijne echt wel nodig. Nooit geen last gehad van ongewilde rengalop daardoor. Beest wist heel goed dat hij altijd zijn gek moment even kreeg en ik koos daarvoor altijd een pad dat lang genoeg was zodat ik zeker niet op een weg uit kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 22:39 



 

Ik denk ook niet dat het daardoor komt hoor. Ik las het denk ik verkeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 22:40 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
One rein stop MITS eerst goed aangeleerd!
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm


Dankje! Ik zal dit eens door lezen en oefenen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 22:44 



 
Profiel   

Ik ga helemaal mee met wat "Bruintje" ook al aan gaf, het paard in kwestie is hier helemaal vrij van enige fout, de fout moet je bij jezelf zoeken, jij hebt het dier aangezet om dit ook te doen.
Je vraagt om tips en om oplossingen en tevens vraag je er ineens zo tussen de regels bij welke hulpteugels mssn wel goed zouden kunnen zijn ?????????
Je begrijpt dus blijkbaar zelf niet dat jij zelf de oorzaak was , dat paardlief eigenlijk helemaal geen schuld treft.
Mssn voor jou persoonlijk niet wat je graag wilde horen, maar is wel wat er echt de reden van dit gebeuren was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 23:04 



 
Profiel   

aeolusnr1 schreef
Ik ga helemaal mee met wat "Bruintje" ook al aan gaf, het paard in kwestie is hier helemaal vrij van enige fout, de fout moet je bij jezelf zoeken, jij hebt het dier aangezet om dit ook te doen.
Je vraagt om tips en om oplossingen en tevens vraag je er ineens zo tussen de regels bij welke hulpteugels mssn wel goed zouden kunnen zijn ?????????
Je begrijpt dus blijkbaar zelf niet dat jij zelf de oorzaak was , dat paardlief eigenlijk helemaal geen schuld treft.
Mssn voor jou persoonlijk niet wat je graag wilde horen, maar is wel wat er echt de reden van dit gebeuren was.

Hmm... Ik vind de tips niet in je bericht. Hier heeft TS echt niets aan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 23:12 



 
Profiel   

aeolusnr1 schreef
Ik ga helemaal mee met wat "Bruintje" ook al aan gaf, het paard in kwestie is hier helemaal vrij van enige fout, de fout moet je bij jezelf zoeken, jij hebt het dier aangezet om dit ook te doen.
Je vraagt om tips en om oplossingen en tevens vraag je er ineens zo tussen de regels bij welke hulpteugels mssn wel goed zouden kunnen zijn ?????????
Je begrijpt dus blijkbaar zelf niet dat jij zelf de oorzaak was , dat paardlief eigenlijk helemaal geen schuld treft.
Mssn voor jou persoonlijk niet wat je graag wilde horen, maar is wel wat er echt de reden van dit gebeuren was.


Ik vraag of bijv. een bepaald product kan helpen, maar ik geef ook eerlijk aan dat het ook aan mij kan liggen.
Ik vraag haar inderdaad om te gaan aangalopperen en dit deed ze ook braaf, maar vervolgens is ze niet meer te stoppen.. Pas toen ik het pad af was want toen kon ik een cirkeltje maken waardoor ze netjes stopte. Zelf zit ik te denken om volgende keer als ik ga galopperen tijdens een buitenrit een ander pad te kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 23:13 



 
Profiel   

Ging ze ervan door richting huis? De meeste paarden gaan richting huis graag wat harder en worden ook wat heet van een aantal keren op en neer galopperen. Ik zou de volgende keren niet een pad op en neer galopperen maar 1x en dan wel van huis af. Daarna verder rijden en een ander pad zoeken als je weer wil galopperen. Dus niet dezelfde pad 4x op en neer. Een scherper bit of hulpteugel zou ik absoluut niet doen! Dat is symptoombestrijding, geen rijtechnische oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 23:22 



 
Profiel   

astridklomp schreef
Ging ze ervan door richting huis? De meeste paarden gaan richting huis graag wat harder en worden ook wat heet van een aantal keren op en neer galopperen. Ik zou de volgende keren niet een pad op en neer galopperen maar 1x en dan wel van huis af. Daarna verder rijden en een ander pad zoeken als je weer wil galopperen. Dus niet dezelfde pad 4x op en neer. Een scherper bit of hulpteugel zou ik absoluut niet doen! Dat is symptoombestrijding, geen rijtechnische oplossing.


Het was richting de stal toe.
Het was niet op en neer maar 1x heen en de andere keer terug.

Bedankt voor je tips, daar heb ik zeker wat aan! Van stal af galloperen en daarna verder gaan :) Heel erg bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 23:27 



 
Profiel   

Dus de 1 keer heen was het 2 keer galloperen, daarna iemand anders erop en galop en toen jij weer en nog een keer galop? En de andere keer terug (zoals jij het zegt) is dus het omkeren en dat ze in rengalop er vandoor ging?

Dan gaat in principe nog steeds het verhaal van bruintje op. Mag dan geen 4 keer op en neer zijn geweest, maar hoe jullie het gedaan hebben heeft er voor gezorgd dat ze ervandoor ging.

Volgende keer als je weer met 2 man bent en beide willen rijden en galopperen; de een op dat ene mooie pad een galop, dan doorrijden, halverwege de route switchen en rustig doorrijden naar een ander mooi pad zodat de ander een stuk kan galopperen.
En probeer een route te maken die rond gaat, zodat je ook niet hoeft om te keren.
Zal al een hoop schelen wat betreft miscommunicatie tussen ruiter en paard. En zorgt ervoor dat paard niet te enthousiast wordt. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 00:05 



 
Profiel   

xxCYNNxx schreef
Dus de 1 keer heen was het 2 keer galloperen, daarna iemand anders erop en galop en toen jij weer en nog een keer galop? En de andere keer terug (zoals jij het zegt) is dus het omkeren en dat ze in rengalop er vandoor ging?

Dan gaat in principe nog steeds het verhaal van bruintje op. Mag dan geen 4 keer op en neer zijn geweest, maar hoe jullie het gedaan hebben heeft er voor gezorgd dat ze ervandoor ging.

Volgende keer als je weer met 2 man bent en beide willen rijden en galopperen; de een op dat ene mooie pad een galop, dan doorrijden, halverwege de route switchen en rustig doorrijden naar een ander mooi pad zodat de ander een stuk kan galopperen.
En probeer een route te maken die rond gaat, zodat je ook niet hoeft om te keren.
Zal al een hoop schelen wat betreft miscommunicatie tussen ruiter en paard. En zorgt ervoor dat paard niet te enthousiast wordt. Succes!


Bedankt! Was sowieso van plan om het volgende keer ander te gaan aanpakken, dus niet een paar keer op een pad maar direct weer door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 00:18 



 
Profiel   

goed zo +:)+ Volgende keer zal het een stuk beter gaan dan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 00:20 



 
Profiel   

Natuurlijk mag je om tips vragen.

Mijn antwoord is dat je hier zelf om vraagt als je 5 keer galop vraagt op een lang pad.
Dan gaat de meeste saaie brave nog aan de haal, zeker richting huis. En dat heb je dus ondervonden :)
De oplossing ligt niet in bitten en hulpteugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 01:10 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Natuurlijk mag je om tips vragen.

Mijn antwoord is dat je hier zelf om vraagt als je 5 keer galop vraagt op een lang pad.
Dan gaat de meeste saaie brave nog aan de haal, zeker richting huis. En dat heb je dus ondervonden :)
De oplossing ligt niet in bitten en hulpteugels.


Oké, bedankt! Zal het anders aanpakken qua paden voor de volgende keer :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 01:20 



 
Profiel   

Mijn ruin nam een tijdje geleden ook het tempo over als we op een pad omkeerden en ik terug wilde draven of galopperen.

Ik ben gaan schakelen, eerst in stap. Een paar passen tempo terug, dan een paar passen normaal arbeidstempo, dan een paar passen hoger tempo, dan weer arbeidstempo. Dat ging goed. Toen in draf; paard nam het tempo over, dus ik heb hem omgedraaid (pad was daar breed genoeg voor) en hem van huis weg laten draven. Daar ging zijn tempo gelijk van omlaag, dus moest hij van mij maar wat harder. Opnieuw schakelen geoefend, daarna weer omgedraaid en overnieuw begonnen. Uiteindelijk hebben we het pad een keer of vier afgelegd (dus vier keer heen en vier keer terug) en had hij donders goed in de gaten dat hij door het tempo over te nemen alleen maar verder van huis kwam (letterlijk). De laatste keer kon ik dan ook een normale arbeidsgalop vragen, m'n teugels rustig verlengen en hem op zit weer terug krijgen in draf om uit te draven, zoals we dat normaal gesproken in de bak of bij een rondje bos ook doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 04:05 



 
Profiel   

Joh trek je niet teveel aan van wat iedereen zegt hoor, je bedoelt het goed door hier te vragen wat er mis ging en of mensen tips hebben.
Denk wel dat het inderdaad ligt aan het feit dat je weer richting stal ging, paarden hebben dat snel door en zeker als ze je dit soort dingen ook in de bak doet (dan draai je een volte) zal ze daar in zo'n situatie ook gebruik van maken.
En hoe goed je ook kunt rijden een paard kan altijd een keer op de klepper gaan. Altijd goed om hier advies over te vragen hoe je dat kan oplossen.
Zou zo wie zo even niet meer galopperen richting stal, maar voorlopig alleen van de stal af. Verder moet je nooit gaan trekken aan een paard dat er vandoor gaat, dan gaat tie alleen maar harder en zet hij z'n kaak vast (bit tussen de tanden) omdat hij dan helemaal het vluchtgedrag krijgt. Wat je beter kan proberen is even vast pakken en weer loslaten, dan weer vast pakken en weer loslaten. Zodat je in vertrouwen vraagt om tempo terug te nemen. Het schakelen oefenen wat Hilary noemt is ook een goede oefening buiten om controle te houden.
Bovendien zou je in plaats van vanaf stal te vertrekken je paard kunnen inladen en van een andere positie je buitenrit beginnen. Dan haal je de neiging weg om terug naar stal te willen :D
Veel succes!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 09:28 



 
Profiel   

Sowieso juist gaan stappen op de plek waar je de vorige keer gegaloppeerd hebt. En al helemaal richting huis. Je kunt leren aanvoelen of je paard tempo verhoogd of dat van plan is. Dan moet je al ingrijpen.Als je toestaat dat je paard uit zichzelf iets harder gaat dan neemt je paard maar zo de leiding over en als ze eenmaal op de klepper zijn dan heb je niks meer te vertellen dus zorgen dat je een hele kleine snelheidsverandering van het paard zelf al corrigeerd en niet galopperen om te galopperen alles met wijsheide en mate doen. Is je paard een dag druk misschien moet je dan wel helemaalniet galopperen , is hij juist lui dan die dag juist wel doen. Dan ga je leiding geven en je paard controleerbaar maken. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 09:33 



 
Profiel   

Hilary schreef
Mijn ruin nam een tijdje geleden ook het tempo over als we op een pad omkeerden en ik terug wilde draven of galopperen.

Ik ben gaan schakelen, eerst in stap. Een paar passen tempo terug, dan een paar passen normaal arbeidstempo, dan een paar passen hoger tempo, dan weer arbeidstempo. Dat ging goed. Toen in draf; paard nam het tempo over, dus ik heb hem omgedraaid (pad was daar breed genoeg voor) en hem van huis weg laten draven. Daar ging zijn tempo gelijk van omlaag, dus moest hij van mij maar wat harder. Opnieuw schakelen geoefend, daarna weer omgedraaid en overnieuw begonnen. Uiteindelijk hebben we het pad een keer of vier afgelegd (dus vier keer heen en vier keer terug) en had hij donders goed in de gaten dat hij door het tempo over te nemen alleen maar verder van huis kwam (letterlijk). De laatste keer kon ik dan ook een normale arbeidsgalop vragen, m'n teugels rustig verlengen en hem op zit weer terug krijgen in draf om uit te draven, zoals we dat normaal gesproken in de bak of bij een rondje bos ook doen.


Bedankt! Ik zal dat trucje/methode/tip eens gaan toepassen :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 10:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen