Paardrijden met overgewicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:21

Ja en in dit geval vind ik het super van de ts dat ze hier zo goed over nadenkt. Complimentje alsnog ts

Waar ik gewoon voor wil waken, is het hele harde zwart/wit wat sommige hier typen. Is gewicht iets om bij stil te staan? Jazeker! Net zoals alles rond je paard en je training belangrijk is om over na te denken.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:33

Als je te zwaar bent, ben je gewoon te zwaar.
Ik vind dat gezwam van: een tamelijk onervaren ruiter van 60 kg brengt méér schade toe aan het paard dan een ervaren ruiter van 90 kg altijd een enórme dooddoener. Een ruiter van 60 kg brengt SOWIESO minder belasting op een paardenrug (die alleen door gymnastisering en training welk gewicht dan ook kan dragen, aangezien paardenruggen daar van nature niet op zijn gemakt, op geen énkel gewicht er op), óók als die misschien wat minder ervaren is.
Teveel gewicht is gewoon te veel gewicht, ook te veel "ervaren" gewicht.
Bovendien hebben zwaardere ruiters doorgaans ook een zwaarder (wat groter) zadel nodig, en vergeet men het harnachementgewicht er maar al te vaak bij te tellen.

Zwaardere ruiters zijn werkelijk in heel veel gevallen meesterlijk in het verzinnen van argumenten waardoor het dan wél zou moeten kunnen.
Komt men met argumenten van een hoog paard (slaat nergens op, kleinere gedrongen types zijn doorgaans sterker dan lange sladoods), of een trekpaard/Tinker/Fries (die inderdaad helemaal geen sterkere rug hebben, aangezien hun achtergrond stuwkracht is en niet draagkracht).

Daar mag je allemaal niks van zeggen? Iedereen moet het maar voor zichzelf weten?
Ik weet het inderdaad voor mijzelf: op mijn Tinker x Fries kruising van 1.55 komt niemand zwaarder dan 70 kg ooit te zitten. Met een lichte Wintec er bij vind ik dat welletjes.
Ben zelf 1.74 en rond de 60 kg, en doe altijd (al mijn hele leven dus) mijn best om niks zwaarder te worden, zodat ik ook nog op mijn 1.38 merrie kan.
Wat anderen doen moeten ze idd. zelf weten, maar kom bij mij niet aan met al die zelfbevredigende smoezen en argumenten waarom het paard een veel zwaardere of té zware ruiter zou MOETEN kunnen dragen.
Iedere kg meer is een kg meer, en kost navenant veel meer moeite om mee te dragen, dat is bij mens en dier hetzelfde.
Diegenen die mij nu willen haten om het bovenstaande: ga je gang. Ik lig er niet wakker van, want mensen die lichtgewicht zijn worden net zo goed gehaat door de andere niet-lichtgewichte helft van de mensheid. Hoevaak dat mij niet is kwalijk genomen... zo van: jij hebt makkelijk praten (helemaal niet, ik doe of liever laat er heel veel voor). Ben er aan gewend.
Als men niet eerlijk over gewicht kan of wil zijn t.o.v. zichzelf, dan hoop ik toch dat men dat in elk geval toch wel is t.o.v. diens paard.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:39

terpentijn schreef:
Als je te zwaar bent, ben je gewoon te zwaar.
Ik vind dat gezwam van: een tamelijk onervaren ruiter van 60 kg brengt méér schade toe aan het paard dan een ervaren ruiter van 90 kg altijd een enórme dooddoener. Een ruiter van 60 kg brengt SOWIESO minder belasting op een paardenrug (die alleen door gymnastisering en training welk gewicht dan ook kan dragen, aangezien paardenruggen daar van nature niet op zijn gemakt, op geen énkel gewicht er op), óók als die misschien wat minder ervaren is.
Teveel gewicht is gewoon te veel gewicht, ook te veel "ervaren" gewicht.
Bovendien hebben zwaardere ruiters doorgaans ook een zwaarder (wat groter) zadel nodig, en vergeet men het harnachementgewicht er maar al te vaak bij te tellen.

Zwaardere ruiters zijn werkelijk in heel veel gevallen meesterlijk in het verzinnen van argumenten waardoor het dan wél zou moeten kunnen.
Komt men met argumenten van een hoog paard (slaat nergens op, kleinere gedrongen types zijn doorgaans sterker dan lange sladoods), of een trekpaard/Tinker/Fries (die inderdaad helemaal geen sterkere rug hebben, aangezien hun achtergrond stuwkracht is en niet draagkracht).

Daar mag je allemaal niks van zeggen? Iedereen moet het maar voor zichzelf weten?
Ik weet het inderdaad voor mijzelf: op mijn Tinker x Fries kruising van 1.55 komt niemand zwaarder dan 70 kg ooit te zitten. Met een lichte Wintec er bij vind ik dat welletjes.
Ben zelf 1.74 en rond de 60 kg, en doe altijd (al mijn hele leven dus) mijn best om niks zwaarder te worden, zodat ik ook nog op mijn 1.38 merrie kan.
Wat anderen doen moeten ze idd. zelf weten, maar kom bij mij niet aan met al die zelfbevredigende smoezen en argumenten waarom het paard een veel zwaardere of té zware ruiter zou MOETEN kunnen dragen.
Iedere kg meer is een kg meer, en kost navenant veel meer moeite om mee te dragen, dat is bij mens en dier hetzelfde.
Diegenen die mij nu willen haten om het bovenstaande: ga je gang. Ik lig er niet wakker van, want mensen die lichtgewicht zijn worden net zo goed gehaat door de andere niet-lichtgewichte helft van de mensheid. Hoevaak dat mij niet is kwalijk genomen... zo van: jij hebt makkelijk praten (helemaal niet, ik doe of liever laat er heel veel voor). Ben er aan gewend.
Als men niet eerlijk over gewicht kan of wil zijn t.o.v. zichzelf, dan hoop ik toch dat men dat in elk geval toch wel is t.o.v. diens paard.

Amen. En daarbij is dat argument van een ruiter die slecht meezit gewoon kul, want met 90 kilo (bijvoorbeeld) zit je je paard in de weg, en met 60 kilo en als een zak zout erop zitten ook ja, dat klopt. Maar dat betekend dat allebei de gevallen negatief effect hebben op de paarden dus om maar te zeggen van ja een ruiter van 60 kilo kan ook in de weg zitten betekent niet dat dat het rechtvaardigt dat je met 90-100+ (whatever, het gaat om het idee) op een paard gaat zitten.

Dees

Berichten: 18946
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:45

terpentijn schreef:
Als je te zwaar bent, ben je gewoon te zwaar.
Ik vind dat gezwam van: een tamelijk onervaren ruiter van 60 kg brengt méér schade toe aan het paard dan een ervaren ruiter van 90 kg altijd een enórme dooddoener. Een ruiter van 60 kg brengt SOWIESO minder belasting op een paardenrug (die alleen door gymnastisering en training welk gewicht dan ook kan dragen, aangezien paardenruggen daar van nature niet op zijn gemakt, op geen énkel gewicht er op), óók als die misschien wat minder ervaren is.
Teveel gewicht is gewoon te veel gewicht, ook te veel "ervaren" gewicht.


Ongenuanceerde reactie.
Je slaat namelijk iets belangrijks over: een ruiter is te zwaar ten opzichte van het dier waarop hij pleegt te willen rijden of niet.
Een ruiter van 60kg op een Welshje-A is te zwaar, een ruiter van 95 kilo op een Groninger van dik 1.70m. kan prima.

Alles is relatief. Zo zwart-wit als jij het stelt, is het niet.

Wie je op je Tinker x Fries laat moet je zelf weten, maar dat gewichtslimiet dat jij erbij bedacht hebt, is onzinnig.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:52

Ik ben het simpelweg niet met je eens, hoe minder gewicht, op welke paardenrug dan ook is hoe dan ook beter. Mag je onzinnig vinden, is mij best.
Zo relatief is de rugbelasting van een paard helemaal niet als je er van uit gaat dat zo'n rug a priori al niet ontworpen is voor gewicht er op.
Mag ik overigens zelf bepalen welk gewicht ik op mijn EIGEN paard de max zou vinden? Dank u. Niemand hoeft te doen wat ik doe, of te denken wat ik denk.
Kunnen jullie nu weer verder met alle argumenten waarom en wanneer te zwaar NIET te zwaar zou zijn.
Zal me er niet meer mee bemoeien, voordat ik nog meer mensen tegen het hoofd stoot, want ik heb wel begrepen dat ruitergewicht versus paardenrug een zeer gevoelig onderwerp is.
En kunnen alle excuses weer losbarsten.

Dees

Berichten: 18946
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:53

Als je echt het beste met je dier voor hebt, dan ga je er helemaal niet meer op zitten.
Ook jouw ondergewicht tov je lengte (en zeker voor een man) is nog altijd zwaarder voor de rug van je paard als helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door Dees op 25-10-16 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:55

O ja, krijgen we die weer. Onzinnig argument. de hele discussie gaat er toch over als we er wél op gaan zitten?
Ben trouwens een man, tante ....

Dees

Berichten: 18946
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:56

Welnee, je zegt toch zelf dat geen gewicht beter is dan iets aan gewicht?
De belasting op een rug was volgens jou toch helemaal niet relatief?

terpentijn schreef:
hoe minder gewicht, op welke paardenrug dan ook is hoe dan ook beter.


Ik vraag me af waarom jij perse nog wilt rijden.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:04

Dag, Dees, zo lust ik ook nog peultjes, je begrijpt heus wel wat ik bedoel met relatief, dus veel plezier met je gelijkhalen verder.

In haarkloverij heb ik absoluut geen zin.

Te zwaar is te zwaar en blijft te zwaar. En daar zult u het waar het mijn mening betreft mee moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:07

Oei, ik ga zo dadelijk mijn paarden voeren, zal mijne oudste maar ineens zeggen dat hij wel erg abnormaal is. Jaren lang reed ik rond met een lichte stübbe en bij toeval kon ik een nieuwe billy coock op de kop tikken. Weet nog dat er verschillende zadels te koop waren, de verkoper stopte met zijn zaak en de stock moest weg, en dat we een namiddagje gingen passen. Eerste zadel leverde een verwonderde blik op bij mijn paard, was wel duidelijk dat hij schrok van het zadelgewicht, geen 2 tellen later stond hij gewoon relax. De zadels die er daarna op kwamen, daar kwam niks reactie meer op. Heb uiteindelijk het eerste gekocht en geen seconde spijt daarvan gehad. Mijn paard had nog nooit zo soepel en ontspannen gelopen. Verdeling van gewicht, maakt dus wel degelijk iets uit.

En laat ons eerlijk zijn, al wie ooit met een rugzak rondliep, weet dat ook. Toen ik net met mijn vriend was, hadden we een kleine rugzak waar amper 3 kg in kon, een gewoon goedkoop ding, een hel was het om dat op je rug te hebben. Nu we met 2 honden op wandel gaan en 1,5 liter drinken per hond en per mens meesleuren, hebben we in een sportzaak een duurdere en aangepaste versie gekocht. Zelfs helemaal volgeladen lukt het me nu zonder moeite om 10 km door de bergen te lopen met een volle rugzak.

Dus nee, ik ga er niet mee akkoord dat gewicht op zich al een doorslaggevende factor is.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:12

Tja.. Ik zei eerder al: die algemene regel van 15% is goed om aan te houden voor paardenwelzijn, maar is ook niet in steen gehouden. Waarom niet? Omdat niet elk paard en niet elk mens precies hetzelfde is. Er zijn sterke paarden die inderdaad zonder probleem 20% kunnen dragen, er zijn echter ook (jonge en ongeoefende) paarden die 10% al lastig vinden. En voor het ene paard is 15% 60 kilo, voor een ander is dat 80 kilo. Net als dat er mensen zijn die met 70 kilo al zwaar overgewicht hebben en erg ongebalanceerd zijn, en mensen die met 90 kilo voornamelijk spier hebben en juist heel veel balans hebben.

Inderdaad is géén gewicht beter dan evengoed welk gewicht, maar Terpentijn zeg jij nou dat alle mensen zo licht mogelijk moeten zijn voor ze op een paard gaan zitten? :wow: Want dat lijkt me ook weer niet helemaal de bedoeling. Het allerlichtst wat de meeste mensen kunnen wegen (en dan zeggen we, zonder ernstige ondervoeding en nemen we ongezonde eetstoornissen niet mee) wisselt ook van persoon tot persoon, aangezien lengte maar ook spiergehalte, metabolisme, en bouw van mensen wisselen. Alle nuance van die "15% regel" zit in de omstandigheden: hoe goed gespierd is het paard? Hoe gebalanceerd en gezond ben jij zelf? Hoe zwaar is je tuig? Wat zijn je plannen, en op welk terrein rijd je? Hoe zwaar wordt het paard verder belast? Wat geeft het paard zelf aan en wat zegt de dierenarts? Al die nuance kun je moeilijk vatten in een regel als "alleen als iedereen zo licht mogelijk is, heeft het paard geen last" of "paarden kunnen alleen X aantal kilo aan". En nee, die nuance is niet "goedpraten van overgewicht", maar is realistisch kijken naar de situatie en kijken op welke manier paard én ruiter optimaal kunnen genieten van de onnatuurlijke situatie die paardrijden nou eenmaal is.


Zoals gezegd is het dragen van iemand als je je eigen spieren goed weet te gebruiken én als diegene die je draagt een goede rompstabiliteit en spierspanning heeft niet zo belastend als het dragen van iemand die deze dingen niet heeft. Ik heb paarden zien steunen en kreunen met lichtgewichten zonder enige stabiliteit, en ik heb (stevige, kortgerugde) paarden zien huppelen onder zwaarderwegende maar erg stabiel-zittende en goed bewegende ruiters. Wil dat zeggen dat gewicht niet uitmaakt? Nee. Maar net zoals er een correlatie is gevonden tussen rugproblemen en het gewicht van de ruiter, is er een positieve correlatie gevonden tussen de bouw van het paard (sterke lendenen, breed pijpbeen) en draagkracht, en tevens correcte training en draagkracht.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:17

Terpentijn: ik ben het helemaal met je eens. Te zwaar is te zwaar.
Hier gaat het vooral om het woordje te, want wat is te.

Als jij vind dat 65 kg de maximum is voor jouw paard, prima dat is jouw mening, jouw paard dus jouw recht. Als jij zegt dat iemand boven de 65 of 70 kg niet kan rijden, dan ben ik het niet met je eens.

En dat vind ik het vervelende aan deze discussies en sowieso veel discussies rondom het houden/rijden van paarden. Jouw mening is niet de waarheid, maar een mening. Het is goed om te discussiëren en inzichten te delen, maar veroordeel een ander niet.

En een opmerking als zwaardere ruiters hebben mooie excuses, vind ik behoorlijk denigrerend. Een ruiter van 1.85 zal al snel wat zwaarder zijn dan jij, maar misschien een betere lichaamsbeheersing, zit, houding etc etc hebben dan jij. Om dan te zeggen dat die ruiter meer schade aan brengt, dan jij, klopt gewoon niet.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:17

terpentijn schreef:
Te zwaar is te zwaar en blijft te zwaar.


Ja, maar het gaat erom welke definitie je neemt van "te zwaar". Niet elk persoon met overgewicht is te zwaar voor een paard (denk aan iemand van 1.50 op een groot paard, die net zoveel weegt als een ruiter van 1.80 op normaal gewicht), en niet elke verhouding paard-ruiter is gelijk. Voor een shetlander is ook een zeer slank iemand van 1.80 gewoon te zwaar.

"Te zwaar is te zwaar" is een mooie regel als je met balen hooi ofzo werkt, maar niet als je met levende wezens werkt (zowel mensen áls paarden) die allemaal anders zijn en allemaal een ander lichaam en gebruik van hun lichaam hebben.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:21

Ik snap niet zo goed waarom mensen het bijna een soort van grondrecht vinden om op een paard te mogen ziten.
Ben je niet geschikt, dan ben je niet geschikt, en dat is dan heel spijtig, maar niets aan te doen. Het gaat wel om de gezondheid/het plezier van het paard, maar blijkbaar gaat voor veel mensen toch nog het eigen plezier voor?

Top van terpentijn dat hij er zo bij stil staat en zijn best doet!

En alsjeblieft zeg, gewicht is gewicht, of het nu vet of spieren is.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:24

Damned schreef:
En alsjeblieft zeg, gewicht is gewicht, of het nu vet of spieren is.


Natuurkundig gezien is vet veel moeilijker om te dragen dan spier: vet is niet stabiel, wiebelt alle kanten uit, en de eigenaar ervan heeft geen controle over deze bewegingen. Spier niet: spier kan men aanspannen, waardoor er niet gewiebeld wordt en er zelfs een last "dood gewicht" weggenomen wordt. Ik draag liever 80 kilo spier dan 80 kilo vet.

Dee_Es

Berichten: 3677
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:26

Ik doelde met mijn opmerking helemaal niet op dooddoeners als een 80kg wegende goed rijdende ruiter is beter dan een 60kg trek-in-de-bek-hobbel ruiter. Maar massa=massa is gewoon veel te simpel gezegd omdat we het hier niet over statische objecten hebben.
@SVRL, dat is mijn ervaring ook, zelfs met precies dezelfde rugzak de banden net iets anders instellen kan het verschil maken tussen "oef dit is loeizwaar" en "dit kan ik nog uren tillen".

Als houding en zit van een ruiter niet belangrijk waren waarom wordt er dan zoveel op gehamerd in lessen, is ruiterfitness zo'n hype, reageren paarden er overduidelijk op. Er zijn dus meer factoren bij betrokken dan alleen maar gewicht. Zoals Quir heel duidelijk aangeeft:

Quir schreef:
Zou t eerlijk gezegd heel egoïstisch vinden als je met overgewicht op het paard stapt, door de liefde die je hebt voor puur het rijden. Het paard is toch altijd de belangrijkste schakel in het rijden en dus ook zijn/haar welzijn en gezondheid...
Daarnaast zijn er nog zoveel andere dingen die je kunt doen met het paard, zonder erop te zitten. En een keer een rondje stappen vind ik ook wat anders dan echt met regelmatig rijden.

Zou dus zelf ook nooit op stappen met overgewicht.

Door ernstige ziekte, enorm veel en zware operaties (12 in afgelopen 18 maanden) en véél medicijnen (waaronder dexamethason/prednison en hoge doseringen zware pijnstillers en nog veel meer) ben ik afgelopen jaren ook wat kg's aangekomen, maar grotendeels komt dat toch ook gewoon van het fysiek veel minder kunnen doen.
Ik vind mijzelf nu te zwaar om echt te gaan rijden en ik heb geen ernstig overgewicht (heb een bmi van 26, dus randje gezond gewicht/overgewicht), maar het is niet zozeer het gewicht zelf (vet is ook lichter dan spieren bijvoorbeeld en spieren heb ik nu echt niet, zeg maar := ). Wel het fysiek onvermogen op dit moment van mijzelf om een paard niet in de weg te zitten door gebrek aan conditie, balans, spierkracht, controle over mijn lijf, etc. en daarnaast telt dus ook zeker mijn gewicht er in mee. Voor ik dus weer echt ga rijden (stap nu hooguit af en toe een rondje, maar ook maar heeeel sporadisch, toevallig paar weken terug voor t eerst sinds drie jaar) moet er eerst minimaal 15 kg af en fysiek een stuk beter in orde zijn. Dus een betere conditie, meer balans, meer spierkracht, meer controle, etc.

Nu ben ik chronisch ziek, dus zal dat vast niet vanzelf gaan (in tegendeel :+ ) en heb ik veel problemen die grotendeels niet meer zullen verdwijnen. Maar ik kan ook wel enorm genieten van het bezig zijn met het paard zelf zonder erop te moeten zitten. Wat voor mij ook hard mee telt is dat ik altijd op hoger niveau gereden heb en ik geen recreatie ruiter ben. Eens een bos ritje vind ik heel leuk, maar niet elke keer zeg maar.

Maar dit is mijn mening natuurlijk, iedereen denkt daar anders over en dat is zijn/haar goed recht.
Ik ben ook van mening dat iemand die wat zwaarder is (geen ernstig overgewicht) prima op een paard kan rijden als hij/zij fysiek in orde is en dus voldoende conditie, spierkracht, balans, etc. heeft en dus een paard niet in de weg zit, mits het gewicht wel bij het paard past.
Maar om op een paard te stappen waar je (veel) te zwaar voor bent puur en alleen voor je eigen plezier, dat gaat er bij mij niet in. :)

Maar vind het al heel erg goed van je dat je er over nadenkt en er mee bezig bent, de meeste doen dat echt niet en stappen gewoon op.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:35

Ts knap hoe je ermee omgaat succes met afvallen, you can do it <3

Wat ik heel moeilijk te begrijpen vind is dat vele zeggen (doel ik ook op eerdere topics over dit onderwerp) dat ze niet in staat zijn om andere sporten te doen en daardoor amper afvallen. Des te meer snap ik dan niet je dan wel op paard kan klimmen. Paardrijden is fysiek behoorlijj zwaar, belast gewrichten flink, vraagt uithoudingsvermogen vermogen en balans.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58041
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:45

Belasting van de gewrichten valt in de praktijk met paardrijden juist wel mee in mijn ervaring. Heb enkels waar ik amper op kan lopen en versleten heupen maar tijdens het rijden heb ik nergens last van. :) Zwemmen en fietsen zou ik ook prima kunnen natuurlijk.

AnnemiekvM

Berichten: 8257
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:47

Dees schreef:
Ja. Ik heb nooit een andere manege gezien. Terwijl ik toch door het hele land heen wel wat maneges heb gezien inmiddels. Vrijwel nooit als ruiter overigens, maar als ik ga kijken, dan is dat eigenlijk altijd weer teleurstellend. Ik ga geen namen noemen, maar mijn bevinding is niet regio-gebonden. Ik kwam ook bij hele populaire maneges. Pony's viel vaak nog wel mee, maar bij de paarden is het moeilijk.
Misschien heb ik geluk in de zin dat ik dagelijks veel écht vrolijke en soepele dieren mee mag maken en het verschil gewoon zo duidelijk zie.

Ondertussen begrijp ik heel goed dat voor manegehouders die paarden bedrijfsmiddelen zijn waar ze ook vanuit economisch oogpunt heus zuinig mee omgaan. Daarom vind ik het juist zeer goed dat ze grenzen stellen aan het max gewicht van de lessers. Je moet immers ergens beginnen.



Dan nodig ik je bij deze uit om een keer langs te komen als je in de buurt bent.
Gelukkig hoeven onze paarden geen 3 uur per dag te lopen. Is er veel afwisseling en lopen ze ook veel los in de kudde.

Natuurlijk is het moeilijk om manegepaarden soepel te houden, maar is het wel mogelijk om problemen te voorkomen door o.a. het instellen van een gewichtslimiet.

Maar je moet inderdaad ergens beginnen.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:50

Nav bovenstaande opmerkingen over sporten heb ik misschien wel een tip voor TS: zoek op You Tube eens op chairworkouts. Zijn leuk om te doen, ben je sportief bezig zonder te erge belasting en vaak bedoeld om je kracht en balans te verbeteren. Ik weet dat Jessica Smith op haar kanaal op YouTube ze heeft staan.

Misschien zitten er tussen die voor jou te doen zijn?

marije1109

Berichten: 1140
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:21

Ik ben 1.80 en weeg 85-90 kilo (net na de bevalling 98 kilo). Mijn kwpn-er van 1.73 heeft hier geen enkele moeite mee en ik ook niet. Ik zie er ook niet "dik" uit en.denk dat je deze kwesties dan ook per geval moet bekijken.
Stellen dat je boven een bepaald gewicht een soort "ponypletter" bent vind ik te kort door de bocht.
ik kan helaas geen foto plaatsen want ik had het graag willen laten zien!

SharonStory5

Berichten: 78
Geregistreerd: 29-09-16
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 23:39

Heftig verhaal TS!
En ik snap je zorgen heel erg goed. In principe zijn er paarden die jouw gewicht prima kunnen dragen, en ik denk persoonlijk dat het je zou helpen bij het afvallen. Je bent in beweging en je doet iets wat je heel erg leuk vindt wat sowieso motiverend werkt.
Je worstelingen met je gewicht zijn voor mij wel heel herkenbaar, ik woog vier jaar geleden rond de 100kg (ik ben 1.60 lang). Ik ben toen ook gestopt met het rijden van mijn eigen paard, het was een draver van 1.63 die ook nog eens heel smal gebouwd was dus de combinatie paste op een gegeven moment gewoon niet meer. Ik ben toen gaan rijden op een stevige KWPNer van 1.75 en dat paste prima. Ik vond het heel moeilijk maar het was wel het beste. Ik besloot om weer aan de lijn te gaan maar helaas overleed mijn paard niet veel later en daarna escaleerde mijn gewichtstoename juist nog verder.
De weegschaal heeft op zijn top op 112,5 kg gestaan. Na het overlijden van mijn paard ben ik helemaal gestopt met rijden en heb ergens in die tijd de motivatie gevonden om aan de lijn te gaan. Ik was overigens niet, zoals jij, fysiek beperkt. Inmiddels weeg ik 50 kg en heb ik nu een hele leuke D pony staan.
Ik weet dat de drempel om met overgewicht paard te rijden vrij hoog is, ik had altijd het gevoel dat mensen naar mij keken en het afkeurde (echt slank ben ik nooit geweest). Ik heb daar enorm veel moeite mee gehad, maar ik denk dat je je het beste daaroverheen kunt zetten en ga genieten van je passie. Ga op zoek naar een paard wat bij jou past waar je fijn op kunt lessen. Ik denk dat het alleen maar in positieve zin aan je fysiek kan gaan bijdragen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes in ieder geval! En hopelijk heel veel paardrijdplezier!

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 07:23

Tja.. overgewicht.. wat is overgewicht...

Ik vind dat ik ook overgewicht heb maar toch vind ik dat ik kan paardrijden.. ( 1.68m en 70 kg) ik zit met de beweging mee en mijn paard ondervind geen hinder van mijn gewicht..

Ben je 40 kilo maar constant aan het balans zoeken en steun zoeken aan je teugels dan vind ik dat erger dan wat kilos te zwaar..
Want wat denk je dat een volwassen man weegt?

Kijk ben je 130 kilo dan is het natuurlijk geen overgewicht meer maar obesitas.. totaal ander verhaal..

Dus mijn mening is.. je kan paardrijden mits je mee zit in de beweging en je Paard er geen hinder van ondervind.. neem houding en zit lessen en misschien ipv 4x in de week rijden alleen maar 3x als je vind dat je de rug moet ontlasten

Supervixen

Berichten: 12950
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 07:59

Waar ik moeite mee heb is als er foto's op bokt staan waar iemand duidelijk overgewicht heeft, maar het paard prachtig rondloopt op hoog niveau, iedereen ooohhh en aaahhh roept. Niemand zegt: goh het zou beter zijn voor je paard als je een paar kilo afvalt. Als er iemand met hetzelfde overgewicht recreatief rijdt, zijn de commentaren niet van de lucht.
Ik vind net als terpentijn, te zwaar is te zwaar. Of het nou spier is of vet.
Zelf let ik goed op mijn gewicht, naast het paardrijden (heb eigen paard) loop ik daarom drie keer per week hard, zo'n 10 km per keer en let ik op mijn voeding. Te weinig tijd? Waar een wil is, is een weg.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 08:05

Het extra nadeel van overgewicht is dat je als ruiter gewoon niet fit bent. Dan ben je dus niet alleen te zwaar, maar als je zelf al niet eens naar behoren kunt bewegen (want dat kan met overgewicht gewoon niet, laten we wel wezen - iig nooit optimaal vergeleken met een gezond gewicht) waarom verwacht je dat dan wel van je paard? Ruiter fit, paard fit. Je kan imo niet je paard gaan trainen en zelf achterblijven.