Paardrijden met overgewicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:15

ilonamandjes schreef:
Wat betreft de 20% regel... dat zou betekenen dat mijn paard 180kg zou mogen dragen (hij is 900kg).
Ik vind 180kg veeel te zwaar en zou ik hem dus nooit aan doen := eigenlijk is 20% dus best aan de hoge kant!!


Zo'n paard kan met enig gemak heus een ruiter van 95 kilo dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:18

ual_95 schreef:
SVRL schreef:
Ik vind dat je moet doen waar jij je goed bij voelt. Als jij vindt dat je te zwaar bent niet mee kan met je paard, dan stap je gewoon niet op. Ik zie dat men hier al volop tips geeft om gewicht te verliezen, ik hoop dat de gouden tip er tussen zit, succes.

Wat betreft de andere discussie, wat kan een paard dragen, sorry, maar de enkele onderzoeken die er zijn, kan je op wetenschappelijke basis moeilijk serieus nemen. Wil je de juiste conclusie trekken, dan heb je een onderzoek dat over heel wat jaren gaat lopen. Je moet immers een groep paarden hebben die je door lichtgewichten laat rijden en een groep die enkel door mensen met overgewicht gereden worden. Daarnaast moeten alle paarden onder excact dezelfde omstandigheden en blessurevrij opgegroeid zijn, enkel zo kan je weten of die zware ruiter nu echt verantwoordelijk is voor de gezondheidsproblemen van het paard. En dan moet je ook nog eens alle paarden uit de studie op dezelfde manier en op dezelfde leeftijd zadelmak maken. Niet te vergeten, je moet ook nog eens een homogene groep paarden kiezen, dus paarden die kwa gewicht, stokmaat en groeicyclus compleet gelijk lopen met mekaar. Pas als je op die manier een ernstig onderzoek doet, kan je met zekerheid zeggen wat een paard nu wel of niet kan dragen.


Ondanks dat je wellicht nooit met 100% zekerheid kan zeggen wat een paard kan dragen, kan je voor jezelf wel een goede inschatting maken lijkt me. Ik vind het eerlijk gezegd vrij egoïstisch om maar aan te nemen dat je paard 120 kilo kan dragen (bij wijze van), omdat jij wel vindt dat dat kan. Ik vind het heel goed dat TS vragen stelt bij haar eigen gewicht, maar ook dat ze hier op wedstrijd op gaan letten.


Kijk, zo lang er geen gedegen en objectieve studie is, kan niemand zeggen wat een paard kan dragen en blijft het dus een subjectief gegeven. De studies die er nu zijn, kan je niet serieus nemen, aangezien ze duidelijk opgezet zijn vanuit de visie: we gaan bewijzen dat een gewicht te zwaar is. Nergens in die studie's zie je het trainingsniveau van de paarden, de ruiters, noch voorafgaande blessures die de dieren mogelijk opliepen in hun leven. Sport op zich kan een dier al schade toe brengen, kan me best voorstellen dat een paard dat reeds overbelast werd, pijn ervaart bij een ruiter van 80kg op zijn rug, daar waar een gewoon goed gespierd recreatiepaard dat nooit overvraagd werd, niet op kijkt van die 80 kg. Net dat zou men moeten onderzoeken, de samenhang van factoren, omdat die bepalen wat wel of wat niet kan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-10-16 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:24

liekec schreef:
ilonamandjes schreef:
Wat betreft de 20% regel... dat zou betekenen dat mijn paard 180kg zou mogen dragen (hij is 900kg).
Ik vind 180kg veeel te zwaar en zou ik hem dus nooit aan doen := eigenlijk is 20% dus best aan de hoge kant!!

TS: als ikzelf overgewicht zou hebben, dan zou ik eerst afvallen alvorens een paardenrug te bestijgen. Puur omdat ik het niet eerlijk zou vinden tegenover mijn/ het paard. Er zijn nog een heleboel (!!) andere leuke dingen wat je met een paard kan doen :) denk aan wandelen, longeren, dubbele lange lijnen, grondwerk, vrijheidsdressuur, joggen.....

Uiteraard moet iedereen het voor zich weten, maar zo denk ik erover :j

20% is ook al niet goed meer, 10% is optimaal en 15% bevredigend.



Dan mag ik niet eens op mn fjord en ik ben redelijk slank

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:27

daffodil schreef:
Ja dat ben ik met je eens maar een manegepaard wordt heel anders belast. Dat is toch niet zo lastig om te bedenken? Meerdere mensen, meerdere lesuren, verschillende manieren van rijden. Dat eigen paard heeft 1 ruiter en is daar volledig aan gewend. Die ruiter zit niet ineens anders in het zadel en zal over het algemeen ook beter in de beweging mee kunnen gaan dan de doorsnee manegeruiter. Niks ten nadele van manegeruiters maar......elke keer als je op een ander paard stapt moet je toch even wennen. Dat hoeft niet op je eigen paard. Die ken jij door en door en hij kent jou door en door.

Dat verschil lijkt mij best logisch. Jij kijkt wellicht alleen naar gewicht maar ik kijk ook naar andere factoren. En dan nog maar eens de vraag, wat moet je dan doen met je eigen paard? Gewoon maar stilzetten???? ik vind het zo'n raar uitgangspunt, echt waar.

Mijn paard is echt niet de uitzondering op de regel dat ie kerngezond is hoor. Een beetje paard kan echt wel wat hebben! Het is net zo'n raar vooroordeel als dat als je dikker bent dat je per definitie ongezond en niet fit bent. Dat hoeft helemaal niet waar te zijn. En toch kun je overgewicht hebben.......

Ik hou echt geen pleidooi dat iedereen die veel te zwaar is maar gewoon zo op elk paard moet stappen, dat is natuurlijk onzin maar het gaat mij te ver dat er hier mensen zijn die 90 kilo als maximum aangeven. Hoe moet de gemiddelde man dat doen? Wij hebben dit paard gekocht in eerste instantie voor mijn man, die is 1.96! Denk je echt dat die onder de 90 kilo zit??? Dat gaat dus echt nooit lukken. Ik vind het kortzichtig om een standaard gewicht eraan te hangen. De ene mens is de andere niet (de 1 is 1.60 en de volgende 1.85) maar het ene paard is ook het andere niet.

Ik jureer echt al heel lang en krijg alle mogelijke varianten in de ring en dat maakt mij niet uit maar als iemand zijn paard in de weg zit.....zul je dat terugzien op je protocol en dat heeft niets met gewicht te maken, maar met rijkunst.

Ik ben het gewoon echt niet met je eens, maar dat is prima.
Ik vind het andersom redeneren dat als je een eigen paard hebt je maar moet gaan rijden. Je kan je ook afvragen waarom je per se moet rijden, of waarom je uberhaupt een paard hebt als je te zwaar bent om te rijden...

Ik kijk inderdaad naar alleen gewicht, omdat al die andere factoren het misschien wel minder nadelig maken dat er 100 kilo op die rug zit, maar zoals je al hoort het maakt het minder nadelig, en dat is nog steeds niet voordelig. Dus ja ik ben het met je eens op het punt dat het een andere vorm van belasting is maar de belasting blijft in beginne exact hetzelfde aantal kilos.
Maargoed wij komen er gewoon niet uit want wij redeneren de andere kant op. Ik hoop alleen dat je oprecht achter je keuze staat en al deze redenen niet noemt om het voor jezelf goed te praten :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:30

liekec schreef:
daffodil schreef:

Omdat mensen de ervaring hebben vreselijk aangevallen te worden.....en dat is heel jammer. Leven en laten leven is een kunst.

Ik begrijp heel goed dat maneges gewichtslimieten kunnen hanteren, dat heeft bepaalde redenen en daar kan ik helemaal achter staan. Maar als jij zelf een paard hebt is het verhaal toch anders.

Ik vraag mij oprecht af waarom een manegepaard wel limieten moet hebben en een eigen paard niet? Het blijft toch een paard?
Wederom niet aanvallend bedoeld

Omdat manègepaarden veel meer uren moeten werken en vaak op de voorhand rondsloffen.
Met je eigen paard en bv privéles kan je gerichter werken. De instructeur kan je er dan onmiddellijk op wijzen als je uit balans zit of het paard hindert. Je kan dan ook oefeningen zoals doorzitten heel anders aanpakken als in een manègeles.
Ik denk trouwens niet dat een heel groot paard daarom meer gewicht kan dragen. Gevoelsmatig denk ik dat een paard tussen de 1.65 en 1.70 meer gewicht kan dragen dan bv een paard van 1.80m. Dat laatste paard heeft uit zichzelf al veel gewicht bij en vaak zijn hele grote paarden iets minder handig dan de kleintjes. Dus echt in % gaan rekenen, daar geloof is niet in, eerder kijken naar de bouw en bespiering van het paard.

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:35

Ik heb een grote draver en ben ook zwaarder.. op dit moment vind ik mezelf te zwaar voor hem.. dat heeft niet alleen met mijn gewicht te maken maar ook met het feit dat hij niet top in zijn bespiering zit en het zadel niet 100% goed ligt.. daarnaast is hij nu gewoon niet op conditie om mij te kunnen dragen.. nu mennen we dus.. ik spaar voor een ander zadel.. val misschien wat af.. hij gaat straks ook weer gereden worden door een lichter iemand.. en als hij dan weer goed op conditie is en ik een goed zadel heb durf ik er ook weer op te gaan zitten..

De haflinger stap ik nu wel gerust ook op.. hij is dressuurmatig beter getraind, heeft een veel sterkere rug en algehele bouw dan mijn draver en zit wel goed in zijn vel/qua conditie..

Mijn gewicht is hetzelfde maar is slechts 1 onderdeel van de hele puzzel..
TS moet gewoon een paard zoeken dat past en dan denk ik dat rijden best zou moeten lukken..

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:37

TS>
Ja ik stel de liefde van mijn paard voorop. In de 5,5 jaar tijd dat ik mijn Haflinger James* heb gehad, ben ik 1 compleet gestopt met rijden ivm met mijn gewicht. (Zat toen aan 85 kilo!)
Ik ben een emotieeter en vrat me zelf helemaal vol en zoop alcohol als een malle, dus de kilo's vlogen er aan.
Toen heb ik gezegd ik stap niet meer op James totdat ik mijn streefgewicht weer heb. En mezelf weer op de rails, want James kon er niks aan doen dat ik slecht in me vel zat. Letterlijk en figuurlijk. Dus daar hoefde hij niet onder te lijden.
Toen ik weer kilo's kwijt was, kon ik weer beginnen met rijden. In die tussentijd hebben we natuurlijk wel lekker veel gewandeld en vanaf de grond met elkaar gespeeld. :D
Samen hardlopen is bijvoorbeeld heel leuk en goed voor de kilo's! :j

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:48

Ik vind persoonlijk dat je boven een bepaald gewicht gewoon niet meer op een (gemiddeld) paard zou moeten stappen, los van geslacht en evt. overgewicht of niet. Zelf zou ik er niet aan moeten denken om met overgewicht op een paard te stappen, vind dat niet eerlijk voor het dier.
Wat je ook wel vaker ziet is dat wat stevigere ruiters een koudbloed kopen omdat die 'sterker' zou zijn terwijl die dieren vaak gefokt zijn om te trekken ipv te dragen en daarnaast vaak ook een erg korte rug hebben waardoor de ruiter er eigenlijk helemaal niet op past. Dan zit er niet alleen een zware ruiter op, maar ook nog een die letterlijk te groot is voor de rug van het paard/de pony.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:50

Dees schreef:
Die schade die jij meent te moeten melden hier, is echt vergelijkbaar met de schade van een meisje van 60kg op een 1.60m. beestje. Oftewel: dat is normale gebruiksschade die een ieder die überhaupt op een paard gaat zitten, veroorzaakt, ongeacht het persoonlijk gewicht.

Als je de lijn echt zou doortrekken, dan zou paardrijden inderdaad verboden moeten worden.

Zolang je met optoming tussen de 10-20% van het gewicht van het dier blijft (zie boven gelinkte artikel) zit je aardig goed. Een zwaardere ruiter dient dus een zwaarder paard uit te kiezen om op te rijden.


Ik doelde uiteraard op de extra schade. Neem iemand van 100 kilo; die zou volgens menig persoon hier gemakkelijk op een goed getraind paard van laten we zeggen 1.75 passen, en ik geloof ook dat een paard dat makkelijk kan dragen. Maar ik geloof niet dat dat geen extra schade zou aanrichten dan als er bijvoorbeeld iemand met een gezond gewicht op zou zitten. Vandaar dat ik het verschil tussen kunnen en wat goed is wil benadrukken.

Je kan zelf waarschijnlijk ook gemakkelijk een aantal zakken aardappels tillen. Maar of jij een uur loopt met 10 zakken aardappels of 5, maakt wel verschil voor je rug.
Laatst bijgewerkt door ual_95 op 24-10-16 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:51

Tijdelijk andere sport doen om af te vallen en dieet aanpassen.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:52

ual_95 schreef:
Dees schreef:
Die schade die jij meent te moeten melden hier, is echt vergelijkbaar met de schade van een meisje van 60kg op een 1.60m. beestje. Oftewel: dat is normale gebruiksschade die een ieder die überhaupt op een paard gaat zitten, veroorzaakt, ongeacht het persoonlijk gewicht.

Als je de lijn echt zou doortrekken, dan zou paardrijden inderdaad verboden moeten worden.

Zolang je met optoming tussen de 10-20% van het gewicht van het dier blijft (zie boven gelinkte artikel) zit je aardig goed. Een zwaardere ruiter dient dus een zwaarder paard uit te kiezen om op te rijden.


Ik doelde uiteraard op de extra schade. Neem iemand van 100 kilo; die zou volgens menig persoon hier gemakkelijk op een goed getraind paard van laten we zeggen 1.75 passen, en ik geloof ook dat een paard dat makkelijk kan dragen. Maar ik geloof niet dat dat geen extra schade zou aanrichten dan als er bijvoorbeeld iemand met een gezond gewicht op zou zitten. Vandaar dat ik het verschil tussen kunnen en wat goed is wil benadrukken.


Daar ligt imo ook wel het hekele punt, hoeveel paarden zijn nou echt goed getraind...

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:18

Maar Liekec, had ik m dan maar moeten verkopen volgens jou? Het is namelijk geen paard om stil te zetten en van longeren wordt ie niet gelukkig. Natuurlijk is het egoistisch dat ik mijn eigen paard gewoon wil houden maar ik ben nog steeds van mening dat ie er niks van geleden heeft, dat bewijst zijn medische staat van dienst en zijn gezondheid. Ik snap niet dat er zo makkelijk geconcludeerd wordt dat je dan je paard maar op moet geven als dat afvallen niet gaat.

Ik heb, ook in mijn zwaarste periode, echt alles met hem gedaan en nooit iets gemerkt dat ie er last van had. Ik zelf wel hoor, want beter zitten ging ik er natuurlijk niet van maar dat paard kan echt wel wat hebben. En ja ik heb een groot paard dus is het dan echt zo erg dat ik ervoor koos om gewoon zelf te willen blijven rijden? Met misschien alle voordelen vandien want als ik zelf niks meer doe word ik daar toch ook niet beter van.......

Ayasha
Blogger

Berichten: 57977
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:21

"het is geen paard om stil te zetten" vind ik altijd zo'n apart argument. Eentje die met andere paarden op weide komt en regelmatig aandacht krijgt van baasje maakt daar over het algemeen geen probleem van...

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:23

Afbeelding

Nee? Wil je m een weekje lenen? Ik ben geopereerd in augustus en hij heeft toen twee weken niets gedaan......na vijf dagen hingen mijn stalgenoten op de app dat ie niet te hanteren was en stierlijk vervelend naar de andere paarden was.

Ik ben ooit eens op vakantie geweest en had een verzorgster geregeld maar die dacht ach hij kan ook wel een dag of wat niks doen. Lag mooi de staldeur eruit en de wand was ontzet.

Het is een kleuter in een enorm paardenlijf, ik vind dat grappig maar weet heel goed dat ie niet om stil te zetten is. Als ie ooit een blessure oploopt waarbij ie op rust moet, is het gelijk klaar ben ik bang.
Laatst bijgewerkt door daffodil op 24-10-16 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57977
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:25

Breng maar langs. :)
Het zou de eerste niet zijn die hier ineens wel rustig niks kan doen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:26

daffodil schreef:
Maar Liekec, had ik m dan maar moeten verkopen volgens jou? Het is namelijk geen paard om stil te zetten en van longeren wordt ie niet gelukkig. Natuurlijk is het egoistisch dat ik mijn eigen paard gewoon wil houden maar ik ben nog steeds van mening dat ie er niks van geleden heeft, dat bewijst zijn medische staat van dienst en zijn gezondheid. Ik snap niet dat er zo makkelijk geconcludeerd wordt dat je dan je paard maar op moet geven als dat afvallen niet gaat.

Ik heb, ook in mijn zwaarste periode, echt alles met hem gedaan en nooit iets gemerkt dat ie er last van had. Ik zelf wel hoor, want beter zitten ging ik er natuurlijk niet van maar dat paard kan echt wel wat hebben. En ja ik heb een groot paard dus is het dan echt zo erg dat ik ervoor koos om gewoon zelf te willen blijven rijden? Met misschien alle voordelen vandien want als ik zelf niks meer doe word ik daar toch ook niet beter van.......

Ik zeg niet dat je je paard moet opgeven, ik zeg dat je paardrijden moet opgeven voor zolang je overgewicht hebt. Ga afvallen met je paard samen, wandelen, desnoods vrijheidsdressuur, dingen ernaast, aan de hand balken draven, er zijn zoveel dingen te bedenken... En dat het geen paard is om stil te staan zit tussen je oren, als een paard genoeg buiten komt en gewoon z'n natje en z'n droogje krijgt mist een paard het rijden ansich niet, alleen eventueel de beweging als hij te weinig buiten komt/andere dingen doet. En als je echt van mening bent dat hij gereden MOET worden, had je iemand anders kunnen zoeken om hem voor jou te rijden.
Edit: ik snap je foto ook niet helemaal, gewoon een paard die gek doet in de wei.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:29

Ik heb zojuist de foto ff toegevoegd......dan staan alle paarden te eten en hij haalt rottigheid uit! Zijn leven is één groot feest en ik vier het lekker met m mee!

Liekec, het is een voorbeeldfoto, ik kan zo tig filmpjes toevoegen waarin ie zich uitleeft. Zo is ie en altijd al geweest. Ik vind het niet eerlijk om een paard wat zoveel plezier beleeft aan werken, lopen, springen, crossen, stil te zetten. En aan de hand werken? Sorry, maar dat is dus alleen stappen want zodra ie draaft, hou jij dat echt niet meer bij!

We zitten op een ander spoor das duidelijk. Ik hoop voor jullie dat je nooit in de situatie komt waarbij je dan volgens je eigen principes niet meer mag rijden terwijl je daar zoveel lol aan hebt en je paard ook.
Ik rij in de tussentijd gewoon door en rij Z dresuur, spring, cross en rij gerust 100 kilometer tijdens de vierdaagse!

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:37

daffodil schreef:
Ik heb zojuist de foto ff toegevoegd......dan staan alle paarden te eten en hij haalt rottigheid uit! Zijn leven is één groot feest en ik vier het lekker met m mee!

Liekec, het is een voorbeeldfoto, ik kan zo tig filmpjes toevoegen waarin ie zich uitleeft. Zo is ie en altijd al geweest. Ik vind het niet eerlijk om een paard wat zoveel plezier beleeft aan werken, lopen, springen, crossen, stil te zetten. En aan de hand werken? Sorry, maar dat is dus alleen stappen want zodra ie draaft, hou jij dat echt niet meer bij!

We zitten op een ander spoor das duidelijk. Ik hoop voor jullie dat je nooit in de situatie komt waarbij je dan volgens je eigen principes niet meer mag rijden terwijl je daar zoveel lol aan hebt en je paard ook.
Ik rij in de tussentijd gewoon door en rij Z dresuur, spring, cross en rij gerust 100 kilometer tijdens de vierdaagse!

Het is toch niet erg dat een paard zich uitleeft? :')
Je laatste zin vind ik wel weer overkomen alsof je er zelf niet 100 procent goed bij voelt aangezien je prestaties nodig hebt om het voor jezelf/ons te rechtvaardigen.
Maar niet mijn probleem, ik rij namelijk ook gewoon door :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57977
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:39

Hier staan ze 24/7 buiten. Kan ie lopen, springen en crossen zoveel ie wil. Ik zie het probleem dus ook niet van onnozel doen op weide.... Daarvoor staan ze op weide hier... :+

Je gaat er voor het gemak maar van uit dat we niet in die situatie zitten of in de aanloop daar naar? :+

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:40

@Daffodil: Maar je vind het wel eerlijk om hem te belasten met een te hoog gewicht, omdat jij zo graag wilt rijden?

Ga hem dan longeren, wandelen, vrijspringen, voor de kar beleren en de tig andere dingen die je met je paard kan doen, als het paard zo graag wil werken en die outlet nodig heeft. Maar gebruik het niet als excuus om met een te zwaar gewicht erop te gaan. Je bent het nu aan het goed praten met tal van redenen, maar nergens zie ik een goed argument waarin het wel oké is om met (veel) overgewicht op een paard te stappen.

Ik weet niet wat je gewicht is en dat hoef ik ook niet te weten, maar je bent blijkbaar wel bewust dat je overgewicht hebt, maar ondanks dat, zelfs in je zwaarste periode, ben je gewoon op je paard blijven stappen want, stel je, hij 'moet' aan het werk. Daar heeft die plezier aan.

Ik geloof niet dat een paard er plezier aan heeft om veel gewicht te dragen.

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:48

ual_95 schreef:
Ik doelde uiteraard op de extra schade. Neem iemand van 100 kilo; die zou volgens menig persoon hier gemakkelijk op een goed getraind paard van laten we zeggen 1.75 passen, en ik geloof ook dat een paard dat makkelijk kan dragen. Maar ik geloof niet dat dat geen extra schade zou aanrichten dan als er bijvoorbeeld iemand met een gezond gewicht op zou zitten. Vandaar dat ik het verschil tussen kunnen en wat goed is wil benadrukken.

Je kan zelf waarschijnlijk ook gemakkelijk een aantal zakken aardappels tillen. Maar of jij een uur loopt met 10 zakken aardappels of 5, maakt wel verschil voor je rug.


Die extra schade waar jij bang voor bent, die is er niet. Dan zorgt een grietje van 60kg ook voor extra schade op haar E-pony. Binnen jouw duiding van schadeloosheid kunnen paarden van 1.75m. dus alleen maar gereden worden door grietjes van 60kg want anders is er 'extra schade'.

Over de aardappelen: een goed getrainde militair draaft zo 20km over de hei met een last van 10kg op zijn rug. Waar de gemiddelde bankzittende Nederlander dat nog niet eens 200 meter in draf volhoudt. De schade die wel of niet aan je rug optreedt, hangt af van de mate waarin er getraind is. Dat geldt voor een paard ook.

Een zwaardere ruiter dient een passend paard te selecteren. Iedere ruiter dient zijn paard te trainen om de arbeid gezond te kunnen verduren.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:50

Ik praat het niet goed want ik zie er niets verkeerds in. En dat is dus een heel ander uitgangspunt dan wat jullie hanteren! Ik hoef ook niets goed te praten want ik sta er volledig achter om gewoon door te rijden. Wel vraag ik me af wat je dan volgens jullie zou moeten doen als je volgens de overigens zeer uiteenlopende onderzoeken , overgewicht hebt.

Ik vind het bijzonder dat jullie daar zo stellig in kunnen zijn terwijl een paard echt wel wat kan hebben en om jullie gerust te stellen. Ja ik heb en had fors overgewicht maar mijn paard is heel groot én zwaar dus volgens diezelfde onderzoeken kan hij dat best hebben. Maar zodra iemand gaat schermen met een gewichtslimiet van 90 kilo, praat je dus onzin want er speelt nog veel meer mee.

Paard wat in training is, lengte van ruiter, mate van rijvaardigheid en ga zo maar door. Dat kun je niet simpelweg aan een gewicht ophangen. Dat is te kort door de bocht.

Grappig ElineS dat je eigenlijk dus wel naar mijn gewicht vraagt en daar krijg je geen antwoord op. Maar ik heb een open profiel hoor en in het verleden meerdere rij topics geplaatst dus je kunt het zo terugzien. Ik schaam me er niet voor namelijk want het is nou eenmaal niet anders. Dat wil niet zeggen dat ik het niet graag anders zou zien maar niet alles is binnen korte tijd op te lossen.

Jullie oordelen nu over mij en mijn paard, dat ie vreselijk zielig is omdat ie met mijn enorme gewicht gewoon door heeft moeten werken. Ik ken mijn paard tot op zijn bot en weet precies wanneer ie ergens last van heeft en gun m dan ook de ruimte om dat op te lossen.

Ik vind het vooral jammer dat jullie zo oordelend zijn en dat houdt de stevige ruiters onder ons zo tegen om er openbaar plezier aan te hebben. Leven en laten leven, weet je nog? De kunst om een ander in zijn waarde te laten.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:52

Ik denk dat het belangrijk is om zo'n algemene regel van 15% in acht te nemen, maar ik denk ook dat je moet kijken naar het individuele paard en de combinatie, als je welzijn in acht neemt. :j Die regel is belangrijk voor paardenwelzijn, en zou leidend maar niet heilig moeten zijn.

Voorbeeld: Ik heb eens een erg stevig en groot type Tinker gekend (165, model tank, benen als boomstammen) die zelfs met gemak en plezier sprintjes trok met iemand van 95 kilo op haar rug. Dit was het soort paard dat wel duidelijk liet merken als ze iets te zwaar vond of ergens niet mee eens was, en in combinatie met iemand die dan wel overgewicht had (maar ook erg lang was en haar lijf goed kon gebruiken) zag dit er niet raar uit. Zij reed overigens niet lang of zeer intensief. Ik heb echter ook wel eens iemand van rond de 1.45 met overgewicht zien rijden op een paard waar zij qua gewicht op zou moeten passen en waarbij zij qua lengte nauwelijks onder het zadel uitkwam, maar waar dat paard overduidelijk last had van het feit dat zij niet prettig mee kon bewegen door haar overgewicht, misschien ook doordat zij minder geoefend was als ruiter dan mijn eerste voorbeeld (die al jaren eigen paarden had gereden).

Kortom:TS, bedenk goed wat een geschikte combinatie zou zijn, en als je die momenteel niet voorhanden hebt (omdat je weinig balans hebt door ongeoefendheid en daarom een paard snel tot last bent, of omdat er geen krachtpatsers voor handen zijn voor korte ritjes) dan zou ik toch tijdelijk gaan mennen of iets anders doen met paarden dan rijden.

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:02

Dees schreef:
ilonamandjes schreef:
Wat betreft de 20% regel... dat zou betekenen dat mijn paard 180kg zou mogen dragen (hij is 900kg).
Ik vind 180kg veeel te zwaar en zou ik hem dus nooit aan doen := eigenlijk is 20% dus best aan de hoge kant!!


Zo'n paard kan met enig gemak heus een ruiter van 95 kilo dragen.


Is dat zo? Die zware paarden worden al niet oud, waar zou dat door komen denk je? Juist, ze hebben zoveel gewicht mee te zeulen, dat is voor het dier zelf al niet gezond en de slijtage vele malen groter. Doorgefokte rassen krijgen problemen op het gebied waarop is geselecteerd. Daar zijn ze toch onvoldoende op gebouwd.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:06

Hier ook iemand die in het zelfde schuitje zit, wel willen maar niet kunnen.
Het dieetiste verhaal leverde bij mij niets op...ik mocht meer eten dan ik deed officieel.
Toch ben ik anders begonnen ik kocht een pony (omdat het trekpaard waar ik dus met overgewicht wel op kon rijden overleed aan heftige koliek, haar dochter is er ook nog maar die is te onervaren voor iemand met rug en bekken klachten).Ik begon met gewoon poetsen en verzorgen, daarna met grondwerk (heropvoeden en beleren is een betere term) en ging op de goede dagen wandelen...soms echt letterlijk om de schuur en als het een goede dag was iets verder. Verder dan max 4 km kan ik niet meer lopen... toen kocht ik een tuigje en begon met wandelen en verder opleren, zo ben ik gaan mennen.
Mijn spieren en mijn conditie is verbeterd maar mijn overgewicht zo een 10 kilo is er echt nooit meer afgegaan....een keer nog 5 kg na een zware buikgriep dat was dus na een week zo terug.Het dieeten en afvallen is niets dan ellende en einigde op niets dus hing ik het aan de wilgen.Wel ben ik gaan zwemmen en blijven wandelen dus gecontroleerd meer bewegen.
Ik zit al 4 jaar nu op het zelfde gewicht en laat het zo mijn strategie is opletten dat het niet meer wordt en doen wat ik wel kan.
Ik mis het rijden enorm maar het zij zo, nu geniet ik wel van iets anders wat mij beter af gaat!