Tijdens rijden de andere kant op willen gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamponyBo

Berichten: 30
Geregistreerd: 16-06-17

Tijdens rijden de andere kant op willen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 23:15

Hallo,
Ik heb een probleempje tijdens het rijden. Als ik bijvoorbeeld van A naar C ga en ik kom bij de overkant aan, stuur ik mijn pony een kant op, maar mijn eigenwijze pony wil dan de andere kant op. Meestal stuur ik haar een stukje terug en probeer het opnieuw, maar meestal moet ik dat een paar keer herhalen voordat ze naar me luistert. Dit werkt niet helemaal en het is ook erg irritant dat het steeds opnieuw gebeurt. Hebben jullie tips voor me?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Tijdens rijden de andere kant op willen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 23:29

Heb je les? Wat zegt je instructrice ervan?

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 23:33

Wat vervelend!

Neem jij les? Is toch altijd de beste manier om dit soort problemen op te lossen :)

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Tijdens rijden de andere kant op willen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 23:35

Heel simpel gezegd: begrenzen met je buitenteugel, en inderdaad les nemen

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:56

DE grote misvatting in paardenland is dat dit eigenwijsheid is. Je pony vindt het moeilijk om die kant op te gaan: OF door een slecht passend zadel/singel, waardoor hij niet goed in kan buigen, OF door scheve werveltjes oid, dus een onderliggend lichamelijk probleem.
Luister naar je paard, stop met vechten en zoek dit eerst uit.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Tijdens rijden de andere kant op willen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:03

Dat zijn echter niet de enige twee mogelijkheden, misschien heb je wel helemaal niet geleerd om goed te sturen, misschien wel maar doe je onbewust iets in je lijft wat je paard blokkert, en zo zijn er nog tal van oorzaken. Eigenwijzigheid is dit in elk geval niet, zo kan een paard niet redeneren. Er is altijd een oorzaak. Laat een goede instructeur een keer met je meekijken, of liever, structureel met je meekijken.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Tijdens rijden de andere kant op willen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:15

Correct wendingen rijden doe je niet alleen met 'kijk waar je heen wil', maar denk en voel die wending alvast.
Vlak na de D of G kantel je even je bekken,
ga je op je binnenbil zitten ("binnenbeen lang")
en doe je je binnenhand opzij en iets naar VOREN. (= De vriendelijke manier om stelling te vragen.)
Te weinig reactie: doe een soort 'veeg' met buiten dijbeen, knie en kuit.

And just for fun: rijd de A -C lijn op en vraag de wending al iets voor of na de X, als je dier het nog niet verwacht. (Dan is te voren even je bekken terugkantelen extra belangrijk want die ""ophouding"" bereid het dier voor.)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 14:58

dianaw33 schreef:
DE grote misvatting in paardenland is dat dit eigenwijsheid is. Je pony vindt het moeilijk om die kant op te gaan: OF door een slecht passend zadel/singel, waardoor hij niet goed in kan buigen, OF door scheve werveltjes oid, dus een onderliggend lichamelijk probleem.
Luister naar je paard, stop met vechten en zoek dit eerst uit.


Vind het straf dat als gedragstherapeut je enkel deze 2 opties geeft als mogelijke oorzaken zonder de combi gezien te hebben. Kan heel goed zijn dat de pony het ruiterje niet respectieerd en/of rijtechnisch probleem bij de ruiter.

TS - haal er even goede instructeur bij. Je kan dan ook het potentiele lichamelijke aspect bespreken met haar/hem. Je zadel regelmatig laten nakijken is altijd een goed idee.

Bokt is een heel fijn forum om advies te vragen - maar gezien je leeftijd zou ik er echt iemand bijhalen met meer ervaring. Wij kunnen het gedrag zelf niet observeren en dat is echt nodig in dit geval

Veel success :)

DreamponyBo

Berichten: 30
Geregistreerd: 16-06-17

Re: Tijdens rijden de andere kant op willen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 20:50

bedankt voor de tips! Het heeft verder niet te maken met een slecht zadel of een slechte singel, en het kan ook niet het probleem zijn dat ik niet goed kan sturen. Mijn pony is gewoon erg eigenwijs dus dan is dat waarschijnlijk het probleem. Verder heb ik ook les van een goede instructeur en samen oefenen we heel veel hiermee maar ik was benieuwt hoe anderen het zouden aanpakken, en dat dat misschien ook zou werken bij mijn pony.

DreamponyBo

Berichten: 30
Geregistreerd: 16-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 20:51

FatCat schreef:
Wat vervelend!

Neem jij les? Is toch altijd de beste manier om dit soort problemen op te lossen :)


Ja ik neem les :)

DreamponyBo

Berichten: 30
Geregistreerd: 16-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 20:54

Hilary schreef:
Heb je les? Wat zegt je instructrice ervan?


Ja ik heb les. Mijn instructeur zegt dat ik mijn pony moet aanpakken en dat werkt ook wel bij mijn eigenwijze pony. De reden dat ik dit plaatste was meer dat ik benieuwt was hoe anderen dit zouden oplossen en dat dat misschien meer effect zou hebben bij mijn pony *D

DreamponyBo

Berichten: 30
Geregistreerd: 16-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 20:55

Irkoontje schreef:
Heel simpel gezegd: begrenzen met je buitenteugel, en inderdaad les nemen


Bedankt voor de tip! Ik neem ook al les.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 20:57

Irkoontje schreef:
Heel simpel gezegd: begrenzen met je buitenteugel, en inderdaad les nemen

:j

DreamponyBo

Berichten: 30
Geregistreerd: 16-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 20:59

dianaw33 schreef:
DE grote misvatting in paardenland is dat dit eigenwijsheid is. Je pony vindt het moeilijk om die kant op te gaan: OF door een slecht passend zadel/singel, waardoor hij niet goed in kan buigen, OF door scheve werveltjes oid, dus een onderliggend lichamelijk probleem.
Luister naar je paard, stop met vechten en zoek dit eerst uit.


Bedankt voor de tip! Mijn pony heeft geen pijntjes of andere lichamelijke problemen, een maandje geleden is dat ook nog bekeken door een dierenarts. Verder kan het ook niet liggen aan een slechte singel of een slecht zadel, ik heb laatst een nieuw zadel en een nieuwe singel gekocht en die zijn goedgekeurd door de zadelmaker. Ze kan ook goed buigen, ik oefen hier ook wel eens mee door middel van grondwerk en vrijheidsdressuur.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 20:59

"Aanpakken" klinkt naar de inschatting dat het gaat om bewust stout zijn/ uitproberen en dat soort dingen.

Wat er precies mee bedoeld wordt....?
(Slaan op buitenschouder, trekken aan binnenteugel, trappen met buitenhak - ik verzin maar wat. Ik heb het allemaal ook wel eens gedaan :o met uiteraard wisselend succes - het gaat mij nu even om de vaagtaal van de instructeur.)

DreamponyBo

Berichten: 30
Geregistreerd: 16-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 21:02

Allegra schreef:
Dat zijn echter niet de enige twee mogelijkheden, misschien heb je wel helemaal niet geleerd om goed te sturen, misschien wel maar doe je onbewust iets in je lijft wat je paard blokkert, en zo zijn er nog tal van oorzaken. Eigenwijzigheid is dit in elk geval niet, zo kan een paard niet redeneren. Er is altijd een oorzaak. Laat een goede instructeur een keer met je meekijken, of liever, structureel met je meekijken.


Bedankt voor de tip! Het sturen heb ik wel goed aangeleerd, dat kan niet het probleem zijn. Mijn instructeur is zelf ook al op mijn pony gestapt, en had ook het probleem dat mijn pony de andere kant op wou. Het ligt dus niet aan iets dat ik onbewust in mijn lijf doe en wat mijn pony blokkeert

DreamponyBo

Berichten: 30
Geregistreerd: 16-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 21:04

Janneke2 schreef:
Correct wendingen rijden doe je niet alleen met 'kijk waar je heen wil', maar denk en voel die wending alvast.
Vlak na de D of G kantel je even je bekken,
ga je op je binnenbil zitten ("binnenbeen lang")
en doe je je binnenhand opzij en iets naar VOREN. (= De vriendelijke manier om stelling te vragen.)
Te weinig reactie: doe een soort 'veeg' met buiten dijbeen, knie en kuit.

And just for fun: rijd de A -C lijn op en vraag de wending al iets voor of na de X, als je dier het nog niet verwacht. (Dan is te voren even je bekken terugkantelen extra belangrijk want die ""ophouding"" bereid het dier voor.)


Heel erg bedankt voor je tip! Ik zal dit zeker gaan proberen met mijn pony, misschien werkt dit wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:41

Als het puur eigenwijzigheid is zou ik vooral de pony lekker bezighouden, zodat hij geen tijd heeft om kunstjes te bedenken ;) In plaats van A-C rijden, rijd je halverwege eens een volte 10 meter, of je maakt bij G al je wending, of je rijd van X naar M of naar H, of rijd een paar passen middendraf en weer terug, of je maakt een overgang naar stap en weer naar draf. Geen 3x achter elkaar hetzelfde, maar lekker afwisselen en bezig blijven.
Als zijn aandacht bij jou is en hij goed moet opletten kan je zijn kunstjes waarschijnlijk voor zijn :)

Pharootz

Berichten: 310
Geregistreerd: 20-10-12

Re: Tijdens rijden de andere kant op willen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:47

Verzorgpaard schiet vanaf de AC-lijn ook het liefst de andere kant op, simpelweg omdat hij die hoek gewoon niet prettig vindt. Hij kan daar net niet altijd alles helemaal overzien en sinds hij daar een paar keer goed geschrokken is, moet ik iets meer focussen om hem die hoek door te sturen.
Wat ik dan doe, is goed duidelijk stelling vragen, zowel binnen- als buitenbeen en buitenteugel eraan. Waarom buitenbeen? Mocht hij over de buitenschouder weglopen, kan ik hem ook met been iets corrigeren.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:41

Met zo'n antwoord toon je alvast dat jij zelf eigenwijs bent, en dat je niet open staat voor een echte oplossing, en dat is natuurlijk spijtig want zo zal je nooit tot de goede oplossing komen.
Jouw pony is echt niet eigenwijs, want eigenwijze pony's bestaan niet, het probleem zit niet bij de pony maar bij jou zelf, zolang je dit steeds maar wil weerleggen is een goede oplossing vinden onmogelijk.
Spijtig dat je zo reageert. Leer hoe paarden denken, leer hoe paarden leren, leer hoe je afspraken maakt en die ook consequent blijft toepassen, leer je paard te lezen en er correct op te reageren, leer wanneer je juist iets moet doen/vragen "Timing", ..... en zo kunnen we de lijst nog wel wat verder opsommen.
Er is nog veel te leren.

DreamponyBo schreef:
bedankt voor de tips! Het heeft verder niet te maken met een slecht zadel of een slechte singel, en het kan ook niet het probleem zijn dat ik niet goed kan sturen. Mijn pony is gewoon erg eigenwijs dus dan is dat waarschijnlijk het probleem. Verder heb ik ook les van een goede instructeur en samen oefenen we heel veel hiermee maar ik was benieuwt hoe anderen het zouden aanpakken, en dat dat misschien ook zou werken bij mijn pony.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:50

aeolusnr1 schreef:
Met zo'n antwoord toon je alvast dat jij zelf eigenwijs bent, en dat je niet open staat voor een echte oplossing, en dat is natuurlijk spijtig want zo zal je nooit tot de goede oplossing komen.
Jouw pony is echt niet eigenwijs, want eigenwijze pony's bestaan niet, het probleem zit niet bij de pony maar bij jou zelf, zolang je dit steeds maar wil weerleggen is een goede oplossing vinden onmogelijk.
Spijtig dat je zo reageert. Leer hoe paarden denken, leer hoe paarden leren, leer hoe je afspraken maakt en die ook consequent blijft toepassen, leer je paard te lezen en er correct op te reageren, leer wanneer je juist iets moet doen/vragen "Timing", ..... en zo kunnen we de lijst nog wel wat verder opsommen.
Er is nog veel te leren.


_/-\o_ Beloon je je pony als hij wél de gevraagde goede kant op gaat? Of neem je dat voor kennisgeving aan?
Met andere woorden...hoe maak je afspraken met je paard en hoe weet je paard dat hij het juiste antwoord geeft op jouw vraag?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:11

dianaw33 schreef:
DE grote misvatting in paardenland is dat dit eigenwijsheid is. Je pony vindt het moeilijk om die kant op te gaan: OF door een slecht passend zadel/singel, waardoor hij niet goed in kan buigen, OF door scheve werveltjes oid, dus een onderliggend lichamelijk probleem.
Luister naar je paard, stop met vechten en zoek dit eerst uit.

Haha, natuurlijk, ongehoorzaamheid heeft altijd een lichamelijke oorzaak... _O-

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:22

Ik ga mee met Dianaw33..
Zou het eerste paard niet zijn die door pijn en/of ongemak niet kan inbuigen en zoals jij zo mooi zegt " eigenwijs " gaat doen, bij je instructrice doet hij/zij het immers ook..

Je zegt dat je paard nagekeken is op zadel en singel door de zadelmaker .. bokt staat vol met prutsende zadelmaker verhalen , dus dat zegt helaas niet alles .
Ook het feit dat je paard nagekeken is door een veearts ( foto's ? ) en geen pijntjes heeft zegt niet alles , waarom doet je paard het dan niet met grondwerken enz ?
Er is dan toch iets gaande wat ongemak geeft ..
Mijn paard staat stijf van de artrose in d'r hals en heeft Kissing spines ..onbelast geen ongemak maar onder het zadel mag toch echt niet meer ..omdat ze belast dus wel pijn heeft ..

Zou dus toch het 1 en ander nog maar eens door een andere zadelmaker en of veearts eens na laten lopen ..
Gewoon voor de zekerheid .. het is namelijk een heel vervelend gevoel om erachter te komen dat jij je paardje aanpakt en of doorrijd en ze tóch ongemak of pijn blijkt te hebben !

Succes !

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Tijdens rijden de andere kant op willen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:23

Kuggur ..
Heel vaak meer wel dan niet helaas...

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Tijdens rijden de andere kant op willen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:19

Gaat je pony altijd dezelfde (voorkeurskant) op of wisselt het links of rechtsaf? Als ze steeds dezelfde kant op wil, dan is je pony scheef en vindt het moeilijk de lastige kant op te buigen. Een osteopaat kan de scheefheid van de spieren verhelpen en dan kun je rijtechnisch het rijden oppakken en je paard recht laten lopen. Ook op een volte rechtdoor. Gaat je pony in galop de ene kant makkelijker dan de andere, dan geeft dat ook aan dat ie scheef is. Je instructeur moet je dit haarfijn kunnen uitleggen. Het is basic kost.