Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 6 [ 133 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Plaats een nieuw onderwerp

Kan een bang paard onder het zadel ooit mak/braaf worden?

 

Ja nouja, voor mij was de keuze na meerdere ongelukken met zowel mij als staleigenaren heel simpel: Of wij samen, of helemaal niet.
Het is echt 1 van de meest zachte paarden die ik ooit heb meegemaakt en geeft hele kleine signalen, als je die mist gaat het echt goed fout zeg maar.

Ooit heeft ze zich uit angst laten vallen bij een fysio behandeling, gewoon pure paniek. Dat was zo heftig om te zien.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 09:05 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Ja nouja, voor mij was de keuze na meerdere ongelukken met zowel mij als staleigenaren heel simpel: Of wij samen, of helemaal niet.
Het is echt 1 van de meest zachte paarden die ik ooit heb meegemaakt en geeft hele kleine signalen, als je die mist gaat het echt goed fout zeg maar.

Ooit heeft ze zich uit angst laten vallen bij een fysio behandeling, gewoon pure paniek. Dat was zo heftig om te zien.


Ja maar hoe vaak zie je niet dat een paard van eigenaar naar eigenaar gaat als ze zulk gedrag hebben, en daarmee de stress en trauma alleen maar groter wordt. Terwijl het nooit de schuld is van het paard in mijn ogen. Ergens is het misgegaan en is er een trauma ontstaan… uiteindelijk leven die paarden een verschrikkelijk leven. Heel blij dat er ook mensen zijn zoals jij die zo’n dier in ieder geval een stabiele basis en liefdevol thuis willen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 09:09 



 

Thanks :o

Ik ben wel blij dat ik er inmiddels 2 behoorlijk ongecompliceerde paarden naast heb _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 09:17 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Thanks :o

Ik ben wel blij dat ik er inmiddels 2 behoorlijk ongecompliceerde paarden naast heb _O-



Dat snap ik helemaal!! Ik ben benieuwd hoe de mijne het gaat doen als hij wat ouder wordt en de wereld wat minder nieuw is voor hem. Maar als er een 2e komt dan wordt het ook een ongecompliceerde haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 09:21 



 
Profiel   

[-


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 09:22 



 
Profiel   

Mijn paard bleek ook echt heel bang toen ze bij ons kwam en heeft waarschijnlijk ook de nodige trauma's. We zijn dan ook al snel heel veel stappen terug gegaan. Veel rust inbouwen en vertrouwen langzaam opbouwen. Ze had ook vaak gaskoliek, diarree, maagzweren, waarschijnlijk ook door de stress. Omdat ik geen held ben en spanning opbouw (die zij als gevoelige introvert onmiddelijk overnam) heb ik op een gegeven moment besloten niet meer op haar te rijden. Ze zou dus grasmaaier worden, samen met onze shet. Want ook ik wilde niet dat ze de handel in ging. Maar na een paar jaar, wilde onze dochter van 13 eigenlijk heel graag proberen om op haar te rijden. Dat vond ik heel spannend, want ik wil mijn dochter en mijn paard natuurlijk niet in gevaarlijke situaties brengen. Maar omdat paard en dochter wel echt een klik hadden met elkaar, zijn we dat traject aangegaan met goede begeleiding. Onze dochter heeft zowel de mindset als het lijf waarvan ik dacht dat het haar erg zou gaan helpen. De eerste periode was best spannend (voor mij vooral) en zeker niet makkelijk (voor mijn dochter), maar het is niet te geloven wat ze nu samen kunnen. Eigenlijk kunnen ze bijna alles: dressuur, buiten rijden, crosslessen, handwerk, spelen, racen door de wei. Het enige wat niet kan is met een groep op buitenrit. En wat we ook niet doen is haar door iemand anders laten rijden, ook niet door onze andere kinderen. En ze krijgt nog steeds veel vrij, we merken dat ze daardoor de prikkels beter kan verwerken. En mijn dochter past regelmatig haar plan aan. Als het goed voelt kunnen ze samen het bos in, als ze het niet vertrouwt rijdt ze in de bak of in de wei. En als het niet gaat door teveel spanning, stopt ze desnoods voortijdig of ziet af van rijden die dag. Dan soms alleen een poets- en/of massage-beurt. Als ik dochterlief op haar met alleen een barebackpad en halster en teugel door de wei zie galloperen, dan ben ik vooral heel dankbaar dat die twee elkaar gevonden hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 17:51 



 
Profiel   

bribro schreef
Mijn paard bleek ook echt heel bang toen ze bij ons kwam en heeft waarschijnlijk ook de nodige trauma's. We zijn dan ook al snel heel veel stappen terug gegaan. Veel rust inbouwen en vertrouwen langzaam opbouwen. Ze had ook vaak gaskoliek, diarree, maagzweren, waarschijnlijk ook door de stress. Omdat ik geen held ben en spanning opbouw (die zij als gevoelige introvert onmiddelijk overnam) heb ik op een gegeven moment besloten niet meer op haar te rijden. Ze zou dus grasmaaier worden, samen met onze shet. Want ook ik wilde niet dat ze de handel in ging. Maar na een paar jaar, wilde onze dochter van 13 eigenlijk heel graag proberen om op haar te rijden. Dat vond ik heel spannend, want ik wil mijn dochter en mijn paard natuurlijk niet in gevaarlijke situaties brengen. Maar omdat paard en dochter wel echt een klik hadden met elkaar, zijn we dat traject aangegaan met goede begeleiding. Onze dochter heeft zowel de mindset als het lijf waarvan ik dacht dat het haar erg zou gaan helpen. De eerste periode was best spannend (voor mij vooral) en zeker niet makkelijk (voor mijn dochter), maar het is niet te geloven wat ze nu samen kunnen. Eigenlijk kunnen ze bijna alles: dressuur, buiten rijden, crosslessen, handwerk, spelen, racen door de wei. Het enige wat niet kan is met een groep op buitenrit. En wat we ook niet doen is haar door iemand anders laten rijden, ook niet door onze andere kinderen. En ze krijgt nog steeds veel vrij, we merken dat ze daardoor de prikkels beter kan verwerken. En mijn dochter past regelmatig haar plan aan. Als het goed voelt kunnen ze samen het bos in, als ze het niet vertrouwt rijdt ze in de bak of in de wei. En als het niet gaat door teveel spanning, stopt ze desnoods voortijdig of ziet af van rijden die dag. Dan soms alleen een poets- en/of massage-beurt. Als ik dochterlief op haar met alleen een barebackpad en halster en teugel door de wei zie galloperen, dan ben ik vooral heel dankbaar dat die twee elkaar gevonden hebben.


Oh wauw wat geweldig om te lezen! Wij zijn ook direct 100 stappen terug gegaan en begonnen bij het begin. Als het ware opnieuw zadelmak maken, veel vertrouwen en veel rust. Gaat met kleine stapjes steeds beter en grondwerk zal ons ook zeker gaan helpen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 18:12 



 
Profiel   

Dank je QUAFQUE. En die honderd stappen terug herken ik wel. En dat je soms denkt, komt het ooit goed?? Maar ik lees dat die van jou pas 3 is, dan komt het vast goed als je geduld met 'm hebt. Die van mij was al 7 toen ik haar kreeg en is inmiddels 15. Het heeft bij ons echt een tijd geduurd voordat we haar goed konden lezen, zeker omdat ze zo introvert is. Heb ook overwogen haar in training te zetten elders, maar was bang dat ze daar alleen maar meer stress van zou krijgen. Om die reden ook voor hulp aan huis gekozen. Overigens kan ze nu best wel mee naar een andere locatie, ze is bijvoorbeeld mee op 3-daags ponykamp geweest. Dat had een paar jaar geleden niet gekund. Nu gaat het goed, ze vindt het ook eigenlijk wel gezellig dat gekeuvel van al die kids. Je moet alleen niet teveel van haar vragen en haar daarna een paar dagen rust geven om alles weer te verwerken. Dat soort dingen doen we dus maar beperkt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 19:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 6 [ 133 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen