Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 6 [ 133 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kan een bang paard onder het zadel ooit mak/braaf worden?

 
Profiel   

Wat grappig om dit oude topic weer voorbij te zien komen. Ik heb ook gereageerd destijds.
Nu de nieuwe reacties gelezen en; ja zadel kan hier goed de oorzaak van zijn. Als iets niet goed voelt kan zeker een jong, onzeker paard sneller in de basale vluchtreactie terug schieten. Niet raar, heel herkenbaar en aan ons om het paard goed te lezen hier in.


Mijn pony is uiteindelijk helemaal goed gekomen; heel kalm en steady, zelfs soms liever lui dan moe tijdens het rijden, maakt zich niet druk, altijd in voor een spelletje maar 3 weken niet rijden is niet zo makkelijk opstappen en wegrijden. Ook buiten heel braaf.
Daar is een lange weg voor nodig geweest, nog langer omdat ik zelf ook bang was geworden voor zijn onvoorspelbare vluchtreacties (kon destijds al op een disbalans in mijn zit of een been wat hij net anders voelde binnenkomen) en daar ook in begeleid moest worden zodat we sámen verder konden.

En waar we vandaan komen; blinde paniek, onbestuurbaar rennen. De ruiter was heel erg eng. Het kon 4x goed gaan en de 5e x weer paniek. Heel gevoelig en sensibel. Daar stond tegenover dat zijn basis karakter wél heel nuchter en steady was. Ik kon gewoon met hem wandelen, naar vreemd terrein etc. Wel met de wetenschap hoe het met een binnenvetter werkt en de tools om hem daar mee te helpen. Uiteindelijk is dat met het rijden ook zo met hem gelukt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 21:21 



 
Profiel   

Leo schreef
Wat grappig om dit oude topic weer voorbij te zien komen. Ik heb ook gereageerd destijds.
Nu de nieuwe reacties gelezen en; ja zadel kan hier goed de oorzaak van zijn. Als iets niet goed voelt kan zeker een jong, onzeker paard sneller in de basale vluchtreactie terug schieten. Niet raar, heel herkenbaar en aan ons om het paard goed te lezen hier in.


Mijn pony is uiteindelijk helemaal goed gekomen; heel kalm en steady, zelfs soms liever lui dan moe tijdens het rijden, maakt zich niet druk, altijd in voor een spelletje maar 3 weken niet rijden is niet zo makkelijk opstappen en wegrijden. Ook buiten heel braaf.
Daar is een lange weg voor nodig geweest, nog langer omdat ik zelf ook bang was geworden voor zijn onvoorspelbare vluchtreacties (kon destijds al op een disbalans in mijn zit of een been wat hij net anders voelde binnenkomen) en daar ook in begeleid moest worden zodat we sámen verder konden.

En waar we vandaan komen; blinde paniek, onbestuurbaar rennen. De ruiter was heel erg eng. Het kon 4x goed gaan en de 5e x weer paniek. Heel gevoelig en sensibel. Daar stond tegenover dat zijn basis karakter wél heel nuchter en steady was. Ik kon gewoon met hem wandelen, naar vreemd terrein etc. Wel met de wetenschap hoe het met een binnenvetter werkt en de tools om hem daar mee te helpen. Uiteindelijk is dat met het rijden ook zo met hem gelukt.


Wat een opluchting om te horen dat het goed is gekomen!! Ik heb nu besloten dat mijn instructeur hem 2x per week rijd, die is gewoon net wat handiger met jonge paarden en stabieler mocht hij gaan vluchten. Zodat mijn paard daarin ook steeds meer zelfvertrouwen gaat opbouwen. Ik rijd 2 jonge paarden (wel heet maar al iets stabieler en verder) van mijn instructeur om zelf mijn skills te verbeteren en te blijven leren. En ik ga dus met grondwerk aan de slag om wel de band met mijn paard sterker te krijgen. Die Fries van mij is in de basis echt een ontzettend lief en zachtaardig dier. Zal nooit lelijk doen, niet slaan of bijten. Super geduldig op de poetsplaats, vind het heerlijk als ik met hem tuttel. In de kraal loopt ie me overal achterna en wil die ook elk rondje knuffelen. Echt een schat van een beest, alleen heel sensibel, jong en onzeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 21:27 



 
Profiel   

Voor wat betreft wandelen en alles eng vinden, ik zag laatst een vergelijkbare situatie op een filmpje bij dressuurnatuurlijk (hoe toevallig, ook een fries) waarbij zij hiermee aan de slag gaat zodat wandelen gewoon wordt en niet meer dat alles eng is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 21:28 



 
Profiel   

Fijne oplossing! Bij mij heeft mijn instructrice hem ook veel gereden, eerst is hij een periode in training gegaan en daarna heeft ze hem nog meerdere keren per week op mijn eigen stal gereden, waarna ik er zelf ook steeds meer op ging onder haar begeleiding. Dat was ontzettend fijn. En inderdaad ervaringen uitbreiden op andere paarden is ook heel fijn. Heb ik toen ik bang was geworden ook veel gedaan.

Verder inderdaad: een jong paard moet veel leren, in rust en vertrouwen, en know-how van de wereld opbouwen. Dat duurt bij een onzeker en sensibel paard soms wat langer of is wat minder vanzelfsprekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 21:32 



 
Profiel   

Leo schreef
Fijne oplossing! Bij mij heeft mijn instructrice hem ook veel gereden, eerst is hij een periode in training gegaan en daarna heeft ze hem nog meerdere keren per week op mijn eigen stal gereden, waarna ik er zelf ook steeds meer op ging onder haar begeleiding. Dat was ontzettend fijn. En inderdaad ervaringen uitbreiden op andere paarden is ook heel fijn. Heb ik toen ik bang was geworden ook veel gedaan.

Verder inderdaad: een jong paard moet veel leren, in rust en vertrouwen, en know-how van de wereld opbouwen. Dat duurt bij een onzeker en sensibel paard soms wat langer of is wat minder vanzelfsprekend.


In training zetten heb ik wel aan gedacht. Maar denk dat de verhuizing naar een andere plek hem mega veel stress gaat opleveren, dus we gaan het nu eerst even zo doen. Ik weet dat mijn instructeur goed kan omgaan met zulke paarden en hem op een kalme en vriendelijke manier zal oppakken. Mochten we over een tijdje niet verder komen is als laatste redmiddel het in training zetten op een andere locatie. Gelukkig heb ik veel geduld en hoeft dit paard absoluut niet binnen no time de wedstrijdring in. Geen druk en geen hoge lat. Dit is een paard dat in principe ook gewoon nooit meer weggaat, dus liever nu een goede basis en meer geduld en hobbels op de weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 22:04 



 
Profiel   

Ik kreeg van de dierenarts de tip om bij twijfel eens op te stappen met pijnstiller, ervaar je dan verschil?

Dit omdat er nog wel eens wat over het hoofd gezien word. De zoektocht kan oom gewoon heel lastig zijn.

Bij mijn paard bleek het wel pijn gerelateerd maar de oorzaak gelukkig snel kunnen vinden. Heb het zelf daarom gelukkig niet toe hoeven passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 23:04 



 
Profiel   

QUAFQUE schreef
Oh vertel… bang paniek paard dat braaf is geworden! Wil er alles over weten!!


Goh ik kan er een boek over schrijven :+ Ze was niet bang om alleen in het bos te zijn. Maar daar is ook alles wel gezegd. Eenmaal in paniek ging ze overal doorheen. Hekken van de paddock, prikkeldraad langs een weiland in het bos, noem maar op.

Die paniek kwam vooral weg bij angst voor onverwachte bewegingen en andere paarden. Ze heeft in het begin heel lang alleen in een weitje naast de rest gestaan omdat ze het zo eng vond om met andere paarden te zijn. Ze staat nu samen hoor, dus wees gerust.

Ik heb een goedkoop import geval uit Spanje, dus het verklaart wel iets het gedrag.

Ik heb er voor gekozen alles wel rustig aan te pakken, maar wel gewoon doen alsof alles de normaalste zaak van de wereld is. Dus alles gewoon meedoen zoals ik met een ander paard ook zou doen. Wellicht wel een stapje terug, zoals 5 meter achter een ander paard in het bos ipv er naast, aan de andere kant van de bak ipv elkaar passeren. Als ik het over mocht doen had ik het waarschijnlijk in nog kleinere stapje aangepakt, maar het is goed gekomen. Rust is natuurlijk het sleutelwoord, maar je moet ze zeker niet altijd bij enge situaties weghalen. Laat ze er maar even over nadenken.

Het klinkt simpel, maar het heeft me veel tranen gekost hoor. Wat heb ik me machteloos gevoeld, elke stap vooruit betekende weer 3 achteruit. Ik heb er een geweldig paard aan nu, en ik vind haar nu gewoon braaf, maar sommige dingen zullen altijd een obstakel blijven. Met vreemde paarden op bosrit, in een bak rijden met een paard die met veel bombarie loopt, rijden met ruiters die veel stemcommando’s gebruiken en grote onverwachte bewegingen blijven spannend. Ik zou ook nooit jan en alleman er op durven laten, maar het is echt allemaal in goede banen te sturen en ik vertrouw haar 100%. Maar ik heb haar ook al weer 4 jaar, dus we zijn ook echt naar elkaar toegegroeid. Maar ik heb er ook echt wel eens huilen op gezeten dat ik eigenlijk niet verder durfde. En dan had ik ook altijd iemand die net even wat handiger was die er ook goed mee kon en soms even dat punt van spanning kon doorbreken. Ik denk dat dat voor jou ook een fijn plan is, en ook heel goed dat je in de tussentijd zelf ook lekker bezig bent!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 23:11 



 
Profiel   

Mooblie schreef
Ik kreeg van de dierenarts de tip om bij twijfel eens op te stappen met pijnstiller, ervaar je dan verschil?

Dit omdat er nog wel eens wat over het hoofd gezien word. De zoektocht kan oom gewoon heel lastig zijn.

Bij mijn paard bleek het wel pijn gerelateerd maar de oorzaak gelukkig snel kunnen vinden. Heb het zelf daarom gelukkig niet toe hoeven passen.


Ja 1 van de eigenaren van stal is dierenarts, dus dat helpt wel als ik twijfel. Maar niks kunnen vinden. Hij is met de aankoop van kop tot teen op de rontgen gezet, hals, rug, benen, alles wat je maar kunt bedenken en die waren perfect. Zijn tanden heeft ze paar weken geleden nog gedaan. Buigproef etc allemaal gedaan. Enige wat dus pijn of paniek kan veroorzaken is het zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 23:18 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
QUAFQUE schreef
Oh vertel… bang paniek paard dat braaf is geworden! Wil er alles over weten!!


Goh ik kan er een boek over schrijven :+ Ze was niet bang om alleen in het bos te zijn. Maar daar is ook alles wel gezegd. Eenmaal in paniek ging ze overal doorheen. Hekken van de paddock, prikkeldraad langs een weiland in het bos, noem maar op.

Die paniek kwam vooral weg bij angst voor onverwachte bewegingen en andere paarden. Ze heeft in het begin heel lang alleen in een weitje naast de rest gestaan omdat ze het zo eng vond om met andere paarden te zijn. Ze staat nu samen hoor, dus wees gerust.

Ik heb een goedkoop import geval uit Spanje, dus het verklaart wel iets het gedrag.

Ik heb er voor gekozen alles wel rustig aan te pakken, maar wel gewoon doen alsof alles de normaalste zaak van de wereld is. Dus alles gewoon meedoen zoals ik met een ander paard ook zou doen. Wellicht wel een stapje terug, zoals 5 meter achter een ander paard in het bos ipv er naast, aan de andere kant van de bak ipv elkaar passeren. Als ik het over mocht doen had ik het waarschijnlijk in nog kleinere stapje aangepakt, maar het is goed gekomen. Rust is natuurlijk het sleutelwoord, maar je moet ze zeker niet altijd bij enge situaties weghalen. Laat ze er maar even over nadenken.

Het klinkt simpel, maar het heeft me veel tranen gekost hoor. Wat heb ik me machteloos gevoeld, elke stap vooruit betekende weer 3 achteruit. Ik heb er een geweldig paard aan nu, en ik vind haar nu gewoon braaf, maar sommige dingen zullen altijd een obstakel blijven. Met vreemde paarden op bosrit, in een bak rijden met een paard die met veel bombarie loopt, rijden met ruiters die veel stemcommando’s gebruiken en grote onverwachte bewegingen blijven spannend. Ik zou ook nooit jan en alleman er op durven laten, maar het is echt allemaal in goede banen te sturen en ik vertrouw haar 100%. Maar ik heb haar ook al weer 4 jaar, dus we zijn ook echt naar elkaar toegegroeid. Maar ik heb er ook echt wel eens huilen op gezeten dat ik eigenlijk niet verder durfde. En dan had ik ook altijd iemand die net even wat handiger was die er ook goed mee kon en soms even dat punt van spanning kon doorbreken. Ik denk dat dat voor jou ook een fijn plan is, en ook heel goed dat je in de tussentijd zelf ook lekker bezig bent!


Goedkoop import geval uit Spanje… ik moest even lachen hahahah. Maar fijn om te lezen hoe goed het nu gaat. Ik probeer mijn paard ook niet weg te houden van spannende situaties, alleen die springt op m’n rug als ie wat eng vind. Schuilen bij mama. Dus daar moet ik wel op letten. Rijden met andere paarden in de bak is geen probleem en vorige week tussen de crossende pony’s gewoon heel relaxed gereden. Ook een borende en zagende buurman of vrachtwagen die het terrein op komt kijkt hij niet van op. Maar dan dus wel ineens zo’n explosie als er eigenlijk niks is, alles rustig qua omgeving. Behalve het zadel… Aan de hand buiten het terrein gaat het wel nog dramatisch omdat hij dan gewoon enorm onzeker en alert en schijterig is. Maar wat wil je met een 3-jarige. Hoop dat met grondwerk en wat andere technieken te kunnen verbeteren stapje voor stapje. Maar man, wat heb ik gejankt afgelopen week. Uit frustratie en machteloosheid. Dacht even dat ik een onhandelbaar wild paard had gekocht wat nooit normaal zou gaan doen. Gelukkig liep hij gisteren weer relaxed. Alleen dat onberekenbare en dan blinde paniek vind ik nog niet zo tof, hopelijk komen we daar doorheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 23:23 



 
Profiel   

Ik heb wel een paar schaap makke 3-jarigen meegehad naar het bos onder het zadel :)) maar dat is eerder uitzondering dan de regel.

Hoe is het met een ander paard buiten? Een hele lieve die kan laten zien dat het allemaal niet zo eng is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 23:31 



 
Profiel   

QUAFQUE schreef
Supertje schreef
Ik heb het levende bewijs dat het goed kan komen hier staan.
Ik kocht hem toen hij 5 was, was toen al een aantal jaar onder het zadel, maar niet bepaald succesvol. Uiteindelijk ook erachter gekomen dat ik minstens zijn 5e eigenaar in 2 jaar tijd was, en overal om dezelfde reden verkocht, niet veilig te rijden.

Ook hij was een vreselijk lief en vriendelijk paard in de omgang, maar onder het zadel een ramp. Bokken oid heeft hij ook nooit gedaan, ook hij klapte er als een idioot vandoor en was niet meer te stoppen, ook het zigzaggen klinkt me bekend in de oren, echt puur vluchtgedrag dus. Hij is dwars door omheiningen heen geklapt, de weg over gerend, ik ben er samen mee onderuit gegaan in volle galop, kortom, eigenlijk achterlijk gevaarlijke situaties. Niet meer te bereiken op dat moment, echt blind gaan rennen. En dat opbouwen van spanning is ook bekend. Hij verstrakte, en op het moment dat er dan ook maar iets gebeurde (en dat kon op dat moment te hard ademhalen zijn) dan schoot hij er vandoor.

Bij hem was het een combinatie van angst/paniek en aangeleerde gewoonte. Het was de enige oplossing die hij kende. Wegrennen was zijn oplossing, en door de adrenaline daarvan raakte hij nog verder in paniek. De bochten die hij op volle snelheid maakte waren ook erg lastig uit te zitten!

Een slof eraan hangen, scherper bit, ik heb het geprobeerd. Daar mag iedereen een oordeel over hebben, maar ik wilde iets om door te dringen. Werkte niet overigens. Met slof nog gevaarlijker, net zo hard, maar dan met de kop tussen de knieën. Bit maakte niets uit. De omheining van de bak in sturen heb ik ook geprobeerd, en toen hadden we dus een nieuwe afzetting nodig.
Enige oplossing die voor ons werkte was niets doen. Zodra hij ging rennen laten gaan (makkelijker gezegd dan gedaan, ik scheet echt wel 7 kleuren), niet losgooien, maar wel zoveel mogelijk meegaan, en rustig proberen terug te nemen zodra hij zelf begon te vertragen, voornamelijk op stem en zit, handrem erop trekken had geen zin. Dan ging hij juist zigzaggen en nog meer vluchten.
Zodra hij draafde alle druk weg, rondje verder terug naar stap of zelfs halt en spanning laten wegvloeien. Zo werd stoppen juist beloond. In eerste instantie probeerde ik verder te rijden of er niets gebeurd was, maar dat werkte niet. Hij had echt dat afvloeien van spanning nodig, pas daarna vroeg ik weer iets van hem. Zo werden de stukken wegknallen steeds korter, werd hij sneller kalmer, tot ze langzaamaan ‘vanzelf’ verdwenen.
Het heeft maanden gekost voor hij enigszins safe was, maar uiteindelijk is het het braafste paard ooit geworden, zodra het kwartje viel kon werkelijk iedereen erop stappen, inmiddels heeft hij zelfs heel wat ruiters over angst heen geholpen en staat bekend als het betrouwbaarste paard van stal.


Ik weet dat dit een oud forum is dus misschien reageert niemand meer, maar ik heb een sensibele bijna 4 jarige Fries die precies dit gedrag vertoont als hierboven. Niet altijd, ging een maand of 2 super en ineens uit het niks weer zo’n uitbarsting. En met de onderhals erop en het tuigen wat friesen doen is er op zo’n moment ook geen houden meer aan. Pijn is uitgesloten lichamelijk qua rontgen en check door fysio/chiro/osteo, enige wat ik kan bedenken is het zadel. Maar ik vraag me af of zo’n reactie te herleiden is naar een niet goed liggend zadel (kan de reactie zo heftig zijn?) De 2 maanden dat het goed ging is hij gereden met een springzadel door zowel mezelf als mijn instructeur. Maar na het laten checken van mijn dressuurzadel dat er weer opgelegd. De 1e rit met mijn zadel was er wat spanning, de 2e rit met mijn zadel dus een complete explosie. Gisteren met springzadel leek alles weer rustig en hobbelde meneer rustig de bak door. Los daarvan is hij wel heel gevoelig en vind hij veel dingen eng, maar dat zal ook een stukje leeftijd zijn, en proberen we dat vanaf de grond nu op te pakken met grondwerk en horsemanship. Iemand dergelijke ervaringen of verstand hiervan als het komt op zadels? Ik heb al besloten dat het dressuurzadel de kliko in gaat, al zeggen nog 10 zadelmakers dat het goed ligt… maar misschien ben ik dan een beetje paranoia.


Dit is voor mij heel duidelijk, dat ligt echt aan het zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 09:47 



 
Profiel   

QUAFQUE schreef
prugelpiet schreef

Goh ik kan er een boek over schrijven :+ Ze was niet bang om alleen in het bos te zijn. Maar daar is ook alles wel gezegd. Eenmaal in paniek ging ze overal doorheen. Hekken van de paddock, prikkeldraad langs een weiland in het bos, noem maar op.

Die paniek kwam vooral weg bij angst voor onverwachte bewegingen en andere paarden. Ze heeft in het begin heel lang alleen in een weitje naast de rest gestaan omdat ze het zo eng vond om met andere paarden te zijn. Ze staat nu samen hoor, dus wees gerust.

Ik heb een goedkoop import geval uit Spanje, dus het verklaart wel iets het gedrag.

Ik heb er voor gekozen alles wel rustig aan te pakken, maar wel gewoon doen alsof alles de normaalste zaak van de wereld is. Dus alles gewoon meedoen zoals ik met een ander paard ook zou doen. Wellicht wel een stapje terug, zoals 5 meter achter een ander paard in het bos ipv er naast, aan de andere kant van de bak ipv elkaar passeren. Als ik het over mocht doen had ik het waarschijnlijk in nog kleinere stapje aangepakt, maar het is goed gekomen. Rust is natuurlijk het sleutelwoord, maar je moet ze zeker niet altijd bij enge situaties weghalen. Laat ze er maar even over nadenken.

Het klinkt simpel, maar het heeft me veel tranen gekost hoor. Wat heb ik me machteloos gevoeld, elke stap vooruit betekende weer 3 achteruit. Ik heb er een geweldig paard aan nu, en ik vind haar nu gewoon braaf, maar sommige dingen zullen altijd een obstakel blijven. Met vreemde paarden op bosrit, in een bak rijden met een paard die met veel bombarie loopt, rijden met ruiters die veel stemcommando’s gebruiken en grote onverwachte bewegingen blijven spannend. Ik zou ook nooit jan en alleman er op durven laten, maar het is echt allemaal in goede banen te sturen en ik vertrouw haar 100%. Maar ik heb haar ook al weer 4 jaar, dus we zijn ook echt naar elkaar toegegroeid. Maar ik heb er ook echt wel eens huilen op gezeten dat ik eigenlijk niet verder durfde. En dan had ik ook altijd iemand die net even wat handiger was die er ook goed mee kon en soms even dat punt van spanning kon doorbreken. Ik denk dat dat voor jou ook een fijn plan is, en ook heel goed dat je in de tussentijd zelf ook lekker bezig bent!

Goedkoop import geval uit Spanje… ik moest even lachen hahahah. Maar fijn om te lezen hoe goed het nu gaat. Ik probeer mijn paard ook niet weg te houden van spannende situaties, alleen die springt op m’n rug als ie wat eng vind. Schuilen bij mama. Dus daar moet ik wel op letten. Rijden met andere paarden in de bak is geen probleem en vorige week tussen de crossende pony’s gewoon heel relaxed gereden. Ook een borende en zagende buurman of vrachtwagen die het terrein op komt kijkt hij niet van op. Maar dan dus wel ineens zo’n explosie als er eigenlijk niks is, alles rustig qua omgeving. Behalve het zadel… Aan de hand buiten het terrein gaat het wel nog dramatisch omdat hij dan gewoon enorm onzeker en alert en schijterig is. Maar wat wil je met een 3-jarige. Hoop dat met grondwerk en wat andere technieken te kunnen verbeteren stapje voor stapje. Maar man, wat heb ik gejankt afgelopen week. Uit frustratie en machteloosheid. Dacht even dat ik een onhandelbaar wild paard had gekocht wat nooit normaal zou gaan doen. Gelukkig liep hij gisteren weer relaxed. Alleen dat onberekenbare en dan blinde paniek vind ik nog niet zo tof, hopelijk komen we daar doorheen.


Als ik dat zo lees dan denk ik dat jij een introvert paard hebt die spanning opbouwt wat je eigenlijk niet merkt en wat zich dan uit in zo'n explosie. Misschien is Tristan Trucker interessant om een paar lesjes bij te doen. Belangrijk is om te leren wanneer hij spanning opbouwt (signalen herkennen), en deze om te buigen voordat het tot een explosie komt.

En ja voor jonge paarden kan zulk gedrag wel normaal zijn, het is vaak sowieso een langere weg met opleiden met ups en downs. Het ligt ook heel erg aan de voorgeschiedenis, een paard wat altijd vol vertrouwen in handen is geweest of een die dat niet is. Ook een stuk karakter speelt natuurlijk een rol. En je eigen ervaring, maar volhouden en doorzetten en dan komt het vaak wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 09:54 



 
Profiel   

Ik zou willen dat een paar lesjes bij Tristan Tucker mogelijk is, maar volgens mij is dat tegenwoordig erg lastig met erg lange wachttijden… indd een introvert beestje, maar ook nog wat onzeker. Met grondwerk probeer ik hem wat zelfverzekerder te maken! Wil vooral dat hij een goede basis heeft en alles heel positief en kalm verloopt. Dat is voor hem nog eens extra belangrijk omdat hij zo mega gevoelig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 23:19 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Ik heb wel een paar schaap makke 3-jarigen meegehad naar het bos onder het zadel :)) maar dat is eerder uitzondering dan de regel.

Hoe is het met een ander paard buiten? Een hele lieve die kan laten zien dat het allemaal niet zo eng is?



Met een brave mee naar buiten aan de hand moet ik nog proberen. Ik ben gewoon misschien een mietje maar ik zie al meteen 100 doem scenario’s, dat hij aan de kletter gaat en dan in een sloot beland, of door hekwerken heen, zo ver dat hij de weg op schiet… dat soort dingen. Dus misschien moet ik eerst even ballen kweken of iemand vragen die er wat zelfverzekerder in staat om met me mee te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 23:22 



 
Profiel   

Dat breng je over op je paard he..zo kun je hem geen vertrouwen geven inderdaad. Hij heeft iemand nodig die tegen hem zegt: "wat er ook gebeurd, het komt goed". En daarnaast een goede omgeving uitkiezen, misschien een afgesloten bos oid? Een natuurgebied met een hek er om heen. Een ervaren paard waar hij zich aan op kan trekken werkt altijd goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 09:50 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dat breng je over op je paard he..zo kun je hem geen vertrouwen geven inderdaad. Hij heeft iemand nodig die tegen hem zegt: "wat er ook gebeurd, het komt goed". En daarnaast een goede omgeving uitkiezen, misschien een afgesloten bos oid? Een natuurgebied met een hek er om heen. Een ervaren paard waar hij zich aan op kan trekken werkt altijd goed.



Jaaa ik ben gewoon bang dat er iets met m gebeurd. dus ik ga dat niet zelf doen de eerste paar keer hoor. Voor het eerst dat ik zo’n sensibele 3 jarige heb… dus voor mij ook even wennen. Maar we komen er wel! Aangezien we die instant klik hadden toen ik hem zag. ☺️

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 18:11 



 
Profiel   

Begrijpelijk, zolang je maar goede hulp hebt komt het vast wel goed. Succes ermee in ieder geval. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 09:18 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 10:00 



 

Ik heb ook zo een paniekvluchtpaard staan. 100% betrouwbaar, maar je moet er niet op gaan zitten.
Heb hem met het eerlijke verhaal overgenomen en ik heb niet de intentie om te rijden. Ik heb hem nu twee en half jaar en we wandelen veel. Verder is ie hartstikke bomproof, je kan er onderdoor kruipen etc. Maar enige vorm van druk krijgt ie stress van. Merk ook dat als ie niet helemaal lekker in z'n vel is dat het erger is, dan kan ik hem bijvoorbeeld met moeite pakken.
Maar bij hem komt het echt door trauma. Bij vorige eigenaren ging hij idd ook dwars door hekken, over hekken van 1.80 etc. Levensgevaarlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 14:21 



 
Profiel   

Wat een trieste verhalen...ik ken zulke paarden helaas ook. Vaak is er dan al het ea mis gegaan met beleren en het doorrijden daarna. Of ze hebben ergens pijn (KS oid) of een associatie met pijn.

Arme dieren..het is zo belangrijk voor ze waar en bij wie ze terecht komen. Gelukkig zijn deze twee bij jullie goed terecht gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 14:37 



 

Naja, in het begin vond ik het ook erg verdrietig en ging ik heel voorzichtig met hem om. Dat is niet altijd helpend. Daarom behandel ik hem nu als een normaal paard :+ . Behalve erop te gaan zitten, grondwerk longeren etc. Het scheelt dat we dat beide geen bal aan vinden. Gewoon lekker aan de gang op avontuur!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 01:14 



 
Profiel   

Dat is het beste, ondanks trauma's leven paarden wel in het hier en nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 09:41 



 
Profiel   

Met de juiste begeleiding kunnen ook trauma paarden daar wel weer overheen komen. In mijn geval gelukkig geen trauma, maar wel een paard wat extreem reageert op prikkels. Ik probeer ook niet te voorzichtig met hem om te gaan en merk dat hij nu sneller went aan drukte, geluiden, bewegingen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 09:52 



 

Hier inmiddels 11 jaar eigenaar van een zeer prikkelgevoelig paard met trauma's. 100% betrouwbaar wordt ze nooit, ik zet er dan ook nooit iemand anders op. Ze heeft goede dagen, dan kan ik heel veel met haar, en slechte dagen, dan is elke prikkel er 1 te veel. Op dagen er tussen in is het te onvoorspelbaar welke prikkel degene gaat zijn die de emmer doet overlopen. In dat geval is het zwart voor de ogen en rennen. Waarheen of wie er mee gaat is niet meer belangrijk. Gewoon rennen.

Gelukkig overheersen de goede dagen sinds een jaar of 5. Daarvoor lag de balans nogal andersom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 09:56 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Hier inmiddels 11 jaar eigenaar van een zeer prikkelgevoelig paard met trauma's. 100% betrouwbaar wordt ze nooit, ik zet er dan ook nooit iemand anders op. Ze heeft goede dagen, dan kan ik heel veel met haar, en slechte dagen, dan is elke prikkel er 1 te veel. Op dagen er tussen in is het te onvoorspelbaar welke prikkel degene gaat zijn die de emmer doet overlopen. In dat geval is het zwart voor de ogen en rennen. Waarheen of wie er mee gaat is niet meer belangrijk. Gewoon rennen.

Gelukkig overheersen de goede dagen sinds een jaar of 5. Daarvoor lag de balans nogal andersom.


Oh wauw dat is al een hele tijd! Wel respect voor je geduld en je doorzettingsvermogen al die jaren. Ik denk dat ik hetzelfde zou doen hoor… maar veel mensen kunnen daar misschien niet mee dealen. Ik hoop dat de gevoeligheid bij de mijne vooral nog komt omdat hij zo mega groen en jong is omdat ik in die paar maanden wel echt al heel veel stappen heb kunnen maken met hem. Maar het zal (denk ik) nooit echt een mega nuchtere Fries worden, en dat is ook helemaal niet erg.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 10:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 6 [ 133 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen