Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 6 [ 133 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kan een bang paard onder het zadel ooit mak/braaf worden?

 
Profiel   

Oh wat herkenbaar! De pony die ik rij doet dit al jaaaren. Hij is 25 jaar, en wanneer hij geen zin heeft (ja echt waar..) ziet hij “spoken” en ook o-ver-al. Hij schiet dan de hele bak door en dit is zo onverwachts dat je het ook amper kan uitzitten. Hij doet het niet doormiddel van bokken, maar echt vluchtgedrag, wegschieten, wegcrossen.. Wat ik vooral doe is hem “afleiden” tijdens het rijden, je moet er bij hem echt doorheen rijden en niet opgeven, ik leid hem meestal af door veel te praten, en wanneer hij wel (meestal doet ie dit achterin de bak dat spoken zien) naar achteren gaat probeer ik hem te begrenzen zodat hij niet naar de andere kant kan sprinten of naar binnen kan wegschieten, en vooral doorrijden, been blijven geven en hem door laten lopen. Dit is mijn manier, ik weet niet of je er misschien wat aan hebt, maar ik lees met je mee!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 21:52 



 
Profiel   

Supertje schreef
Ik heb het levende bewijs dat het goed kan komen hier staan.
Ik kocht hem toen hij 5 was, was toen al een aantal jaar onder het zadel, maar niet bepaald succesvol. Uiteindelijk ook erachter gekomen dat ik minstens zijn 5e eigenaar in 2 jaar tijd was, en overal om dezelfde reden verkocht, niet veilig te rijden.

(...)

Het heeft maanden gekost voor hij enigszins safe was, maar uiteindelijk is het het braafste paard ooit geworden, zodra het kwartje viel kon werkelijk iedereen erop stappen, inmiddels heeft hij zelfs heel wat ruiters over angst heen geholpen en staat bekend als het betrouwbaarste paard van stal.


Dat is nog eens goed om te horen, dat het ook wel goed kan komen. Ik herken eigenlijk alles wat je schrijft. Ook ik heb van alles geprobeerd en hier werkten spanning af laten vloeien en geen verwachtingen/eisen hebben ook het best. Dit lukt mij met grondwerk prima, maar onder het zadel vind ik het wel erg heftig. Ik ben altijd behoorlijk onder de indruk als hij weer eens gevlucht is.

Respect dat je het allemaal zelf hebt aangedurfd en dat het gelukt is! Ik hoop dat die van mij ook ooit zo mak mag worden onder het zadel

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 21:54 



 
Profiel   

Als een paard aan de hand ook moeilijk is zou ik denken on karakter. Maar een paard dat alleen onder het zadel moeilijk is, heeft meestal toch wel een fysieke reden daarvoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 21:56 



 
Profiel   

quickie schreef
Als ik je verhaal zo lees zou ik beginnen met schiktraining met het zadel op zonder ruiter. Dingen die wapperen boven het zadel, geluidjes ed. Als je er weer op stapt zou ik haar persoonlijk het liefst rijden met meerdere rustige makke paarden zodat ze de kans krijgt om dit over te nemen.


Dit heb ik allebei geprobeerd.

Het eerste was heel succesvol. Paard kan nu alles boven/op/bij het zadel hebben, zolang er maar geen ruiter op zit.

Het tweede gaf minder succes. Ik heb het paard meerdere malen tussen de braafste manegepaarden gereden, maar ook dan bleef zijn gedrag hetzelfde. Inclusief zigzaggen tussen de andere paarden door. Zelfs als alle anderen stilstonden maakte het geen verschil. Het leek soms wel alsof hij de indrukken van de andere (bereden, maar wel rustige) paarden om hem heen ook eng vond

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:01 



 
Profiel   

Super dat je er zo mee bezig bent. Houd de moed erin!

Ben zelf met zo'n probleemgeval bezig ;) hier zijn we inmiddels de blinde paniek kwijt. Ze schrikt nog wel, maar met een paar passen komt het besef weer.
Vooral op stemcommando's. Die heb ik vamaf de grond er in gekregen door er naast te lopen met de teugels in de hand, 1 hand over haar heen.
Zo liep ze toch zelf voorop waardoor haar zelfvertrouwen groeide. Vervolgens was ze de persoon die er naast liep 'kwijt' het heeft echt even geduurd voor ze snapte dat die er dan gewoon op zit en niet opeens verdwenen is.
Nu hinnikt ze elke keer als je afstapt.. 'oh fijn daar ben je weer'

Al met al zijn we er nog niet.. maar we kunnen nu in elk geval opbouwen.

Toitoi je kan het!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:02 



 
Profiel   

Ik zou zelf wel gewoon eerst eens hals/rug foto's maken. Dat kost echt de wereld niet en kan tegenwoordig gewoon op stal bij de 'betere' dierenartsen.

Voor de benen eens een goede buigproef doen indien dat nog nooit gedaan is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:05 



 
Profiel   

0000 schreef
Vervelend probleem TS, respect voor de tijd en geduld die je in je paard steekt.

Ik wil graag even reageren op het veranderen van omgeving mbt wegbrengen van je paard wat hier door een aantal mensen genoemd word. Ik heb regelmatig paarden van anderen op stal (ik werk niet met dit soort problemen maar er zitten wel degelijk zeer sensibele paarden tussen die vaak al jaren op hetzelfde adres stonden). In veruit de meeste gevallen heeft je paard hier veel minder last van dan jijzelf. Het is vaak de eigenaar die van een verhuizing een enorm ding maakt en bang is dat het paard niet kan wennen of van slag raakt. In de praktijk is het zo dat als je zo'n paard gewoon mee neemt in het ritme van zijn nieuwe stal, er lekker mee aan de slag gaat en het vooral niet te moeilijk maakt, hij zeer snel op zijn gemak is en je daar verder helemaal geen hinder van hebt. Er zijn vast uitzonderingen maar ik denk wel dat dat er echt heel veel minder zijn dan men van te voren in zou schatten. Ik zou verplaatsen dus zeker niet uitsluiten. Bijkomend voordeel is dat de eerste fase van zo'n training niet altijd vlekkeloos gaat en het soms voor de ruiter beter is om niet alles te zien. En dan doel ik met nadruk niet op dat er methodes moeten worden gebruikt die je niet ok zou vinden maar soms is het voor je zelfvertrouwen beter als je niet alles meekrijgt zodat je dat ook niet in je achterhoofd hebt zitten als je weer opstapt. In jouw geval is dat natuurlijk al een beetje zo maar ik zou dat zeker niet erger willen maken.

En nog een laatste tip, ik ken ze niet persoonlijk maar zie wel eens wat langskomen van FeatherLight horsemanship en zij lijkt met dit soort problemen zeer ervaren. Misschien is dat wat voor jullie.


Dankjewel. Ik denk inderdaad dat de angst voor het verhuizen het deels bij de eigenaar (mij) ligt, maar ik denk ook dat mijn paard echt even van slag zal zijn. Ik heb hem nu op twee pensionstallingen gehad en daarna aan huis en overal moest hij eerst flink wennen. Dat ging echt niet met een paar weekjes. En naarmate ik hem langer had en ik dus mee ging met de verhuizing, wende hij steeds sneller.

Ik denk niet dat hij niet kan wennen als hij zonder bekenden verhuist, maar wel dat het lang gaat duren en het de training in de weg kan zitten. Daarom gaat mijn voorkeur in eerste instantie naar een training aan huis

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:10 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Die schrikreacties en die spanning zie je vaak bij paarden met kissing spines en dit zou ik dus zeker eerst uit willen sluiten.


De fysio heeft mij verteld dat hij dit niet heeft nadat ze aan zijn hals en rug gevoeld had en daar wat oefeningen mee had gedaan. Is dit een correcte manier om KS uit te sluiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:12 



 
Profiel   

Volgens mij kan alleen een foto dat uitsluiten. Het kan zijn dat de wervels elkaar pas echt raken als je er op zit. Dus een fysio kan dat niet beoordelen als hij naast het paard staat. Foto's van de rug alleen is gelukkig niet duur. Dan weet je het tenminste zeker...want stel dat je brave paard er toch een medische reden voor heeft..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:16 



 

Basboo schreef
Suzanne F. schreef
Die schrikreacties en die spanning zie je vaak bij paarden met kissing spines en dit zou ik dus zeker eerst uit willen sluiten.


De fysio heeft mij verteld dat hij dit niet heeft nadat ze aan zijn hals en rug gevoeld had en daar wat oefeningen mee had gedaan. Is dit een correcte manier om KS uit te sluiten?

Nee dat is t niet. Zoals eerder gezegd, kan een paard evengoed ks hebben zonder dat osteopaten dat gezien hebben. Sommige paarden krijgen enkel pijn als je erop zit. Dat is moeilijk te zien zonder rontgenogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:16 



 
Profiel   

SavannahNx schreef
Oh wat herkenbaar! De pony die ik rij doet dit al jaaaren. Hij is 25 jaar, en wanneer hij geen zin heeft (ja echt waar..) ziet hij “spoken” en ook o-ver-al. Hij schiet dan de hele bak door en dit is zo onverwachts dat je het ook amper kan uitzitten. Hij doet het niet doormiddel van bokken, maar echt vluchtgedrag, wegschieten, wegcrossen.. Wat ik vooral doe is hem “afleiden” tijdens het rijden, je moet er bij hem echt doorheen rijden en niet opgeven, ik leid hem meestal af door veel te praten, en wanneer hij wel (meestal doet ie dit achterin de bak dat spoken zien) naar achteren gaat probeer ik hem te begrenzen zodat hij niet naar de andere kant kan sprinten of naar binnen kan wegschieten, en vooral doorrijden, been blijven geven en hem door laten lopen. Dit is mijn manier, ik weet niet of je er misschien wat aan hebt, maar ik lees met je mee!


Spoken zien is herkenbaar. Soms is het ook lastig om er doorheen te prikken wat nou angst is en wat niet, maar ik denk niet dat mijn paard me voor de gek houdt met zijn hevige schrikreacties. Er zal dan wel iets zij wat naar zijn mening echt eng is. Ik heb ook als hij niet bang was nooit gemerkt dat hij ergens zo hevig geen zin in had.

Begrenzen kan bij hem juist een vluchtreactie geven. Rustig praten werkt wel. En inderdaad doorrijden alsof er niets aan de hand is (wat er in feite ook niet is)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:18 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Als een paard aan de hand ook moeilijk is zou ik denken on karakter. Maar een paard dat alleen onder het zadel moeilijk is, heeft meestal toch wel een fysieke reden daarvoor.


Aan de hand is hij totaal niet moeilijk. Wel kan hij dan even rillerig en schrikachtig zijn. Zelfs op de wei. Zijn reactie is dan alleen nooit zo overdreven als onder het zadel. Hij zal dan altijd op blijven letten en niemand pijn doen, wat ik ohz niet kan zeggen (ook al is het niet expres).

Het is dus niet dat hij ineens een ander karakter krijgt ohz, maar door de angst die bij de schrik op komt is zijn reactie nogal extreem

Ik wil hier overigens niet mee zeggen dat er geen fysieke reden kan zijn, maar het is niet (meer) het eerste waar ik aan denk

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:23 



 
Profiel   

Een fysio kan dat niet zien. Die levert geen 100kg druk met wat manipuleren.
Met rijden verdubbel je je lichaamsgewicht in draf, in galop soms zelfs 3x.
Ik heb laatst iemand enorm aangeraden foto's te maken. Haar eigen DA vond het onzin, de fysio vond het omzin, de instructeur vond het onzin, maar het paard kreeg de slechste score op de foto die te scoren valt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:29 



 
Profiel   

Basboo schreef
SavannahNx schreef
Oh wat herkenbaar! De pony die ik rij doet dit al jaaaren. Hij is 25 jaar, en wanneer hij geen zin heeft (ja echt waar..) ziet hij “spoken” en ook o-ver-al. Hij schiet dan de hele bak door en dit is zo onverwachts dat je het ook amper kan uitzitten. Hij doet het niet doormiddel van bokken, maar echt vluchtgedrag, wegschieten, wegcrossen.. Wat ik vooral doe is hem “afleiden” tijdens het rijden, je moet er bij hem echt doorheen rijden en niet opgeven, ik leid hem meestal af door veel te praten, en wanneer hij wel (meestal doet ie dit achterin de bak dat spoken zien) naar achteren gaat probeer ik hem te begrenzen zodat hij niet naar de andere kant kan sprinten of naar binnen kan wegschieten, en vooral doorrijden, been blijven geven en hem door laten lopen. Dit is mijn manier, ik weet niet of je er misschien wat aan hebt, maar ik lees met je mee!


Spoken zien is herkenbaar. Soms is het ook lastig om er doorheen te prikken wat nou angst is en wat niet, maar ik denk niet dat mijn paard me voor de gek houdt met zijn hevige schrikreacties. Er zal dan wel iets zij wat naar zijn mening echt eng is. Ik heb ook als hij niet bang was nooit gemerkt dat hij ergens zo hevig geen zin in had.

Begrenzen kan bij hem juist een vluchtreactie geven. Rustig praten werkt wel. En inderdaad doorrijden alsof er niets aan de hand is (wat er in feite ook niet is)


Ja precies. Nou, bij Quin weet ik wel dat het echt is als hij geen zin heeft of rond etenstijd als hij weet dat ie eten in zn bak heeft en nog niet mag eten. Dan is ie vreselijk in de bak. Jammer dat het niet werkt bij jou! Hoop dat je nuttige tips vindt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:31 



 
Profiel   

zefiros schreef
Super dat je er zo mee bezig bent. Houd de moed erin!

Ben zelf met zo'n probleemgeval bezig ;) hier zijn we inmiddels de blinde paniek kwijt. Ze schrikt nog wel, maar met een paar passen komt het besef weer.
Vooral op stemcommando's. Die heb ik vamaf de grond er in gekregen door er naast te lopen met de teugels in de hand, 1 hand over haar heen.
Zo liep ze toch zelf voorop waardoor haar zelfvertrouwen groeide. Vervolgens was ze de persoon die er naast liep 'kwijt' het heeft echt even geduurd voor ze snapte dat die er dan gewoon op zit en niet opeens verdwenen is.
Nu hinnikt ze elke keer als je afstapt.. 'oh fijn daar ben je weer'

Al met al zijn we er nog niet.. maar we kunnen nu in elk geval opbouwen.

Toitoi je kan het!


Dankjewel en goed dat je zo ver bent gekomen zeg. Bij mij zakt de moed wel even in de schoenen na zo'n vluchtactie als ik erop zit. Ik ben daarom ook erg veel bezig met grondwerken, omdat ik daarbij zelf wel volledig vertrouwen heb.

Ter hoogte van de buik lopen met de teugels in de hand heb ik ook gedaan. Dat gaat goed. Ook lange lijnen en de dubbele longe lukken, terwijl hij daarbij eerst flink in paniek was. Nieuwe oefeningen daarmee vindt hij nog steeds wel spannend.

Waarschijnlijk zal ik ohz de paniek ook moeten doorstaan, maar dat is voor mij een stapje veel verder. Daarom wil ik dat in ieder geval niet alleen doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:31 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik zou zelf wel gewoon eerst eens hals/rug foto's maken. Dat kost echt de wereld niet en kan tegenwoordig gewoon op stal bij de 'betere' dierenartsen.

Voor de benen eens een goede buigproef doen indien dat nog nooit gedaan is.


Dit blijft inderdaad een idee. Maar stel er komt niets uit, dan ben ik nog steeds niet zeker dat hij geen pijn heeft.

Daarnaast denk ik eigenlijk ook niet dat hij pijn heeft en vind ik het logischer om te beginnen bij waar ik denk dat het probleem zit. Mocht daarna/ daarbij blijken dat er geen verbetering is en verder onderzoek nodig is, komt m.i. het maken van de foto's een stuk dichterbij

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:37 



 
Profiel   

Ik heb zelf ook een paard gehad die extreem vluchtgedrag toonde. Echter was dat ook op stal, in de wei, bij de hoefsmid, aan de hand etc.
Die kon flippen van een boterbloem en ook in de omgang soms echt gevaarlijk dus hij is niet meer.
Toch denk ik dat ook dat het paard gewoon niet goed was in zijn lijf want hij trok standaard zijn staart in zijn kont.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 12-10-17 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:41 



 
Profiel   

Ken je Feather-light? Ze zitten niet zo heel ver bij je vandaan en kunnen je vast wel helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:42 



 
Profiel   

Dat je KS niet uit kan laten sluiten door de fysio / osteopaat wist ik niet. Wellicht toch iets om alvast over na te denken dan.

Ik blijf me wel afvragen: wat is wijs en hoe ver moet je gaan? Je kan alles wel uitproberen, maar niet alles is nuttig en er zijn natuurlijk grenzen. Soms is het ook realistischer om te stoppen met van alles uitproberen. Maar wanneer dat dan is? En wat je wel of niet moet proberen is ook lastig te beoordelen. Voor mij, maar ook voor anderen en zo veel mensen, zo veel meningen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:47 



 

Nja een andere manier om pijn te checken, is om hem op pijnstilling te zetten. Schrikreacties kunnen ook komen door pijn.

Het is ook lastig hoor, het is iig goed dat je probeert een oplossing te vinden. De reden dat ik pijn opper, is omdat je al zo lang bezig bent, en het niet echt beter lijkt te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:50 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik heb zelf ook een paard gehad die extreem vluchtgedrag toonde. Echter was dat ook op stal, in de wei, bij de hoefsmid, aan de hand etc.
Die kon flippen van een boterbloem en ook in de omgang soms echt gevaarlijk dus hij is niet meer.
Toch denk ik dat ook dat het paard gewoon niet goed was in zijn lijf want hij trok standaard zijn staart in zijn kont.


Lastige situatie zoiets. Het is vaak ook lastig vast te stellen wat er is en wat je eraan moet doen. Je kan niet alles.

Die van mij is niet gevaarlijk als je er niet op gaat zitten. Totaal niet zelfs. Ik denk bij die van mij meer aan angst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:51 



 
Profiel   

Rugfoto's laat ik bij wijze van spreke al maken als een paard mij te vaak met zijn hoofd klappert naar mijn smaak. Dat vind ik niet echt onder vergaand onderzoek vallen.
Ingewikkelde onderzoeken zou ik niet snel aan beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:53 



 
Profiel   

Ik ga absoluut mee met het feit dat ik de rug en hals op de foto zou zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:59 



 
Profiel   

Joolien schreef
Nja een andere manier om pijn te checken, is om hem op pijnstilling te zetten. Schrikreacties kunnen ook komen door pijn.

Het is ook lastig hoor, het is iig goed dat je probeert een oplossing te vinden. De reden dat ik pijn opper, is omdat je al zo lang bezig bent, en het niet echt beter lijkt te worden.


Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat kan inderdaad ook nog. Je weet dan alleen nog steeds niet waar de pijn zit. Maar goed, dan weet je wel waar je moet zoeken.

Kan het trouwens zijn dat zo'n pijnstiller een (licht) versuffende werking heeft, want dan zou het logisch zijn als ze rustiger worden en kan je beter meteen een onderzoek doen.

Het lijkt inderdaad niet beter te worden, maar dat kan evengoed liggen aan het feit dat ik ook lichtelijk in paniek ben nadat hij met mij erop weggevlucht en gezigzagd is. Zo pak ik het probleem natuurlijk niet goed aan.

Met grondwerk raakte hij eerst ook in paniek, ik niet, nu is de paniek weg.

Maar of het nu aan mijn angstgevoelens ligt in reactie op zijn vluchtgedrag ohz of dat het ligt aan dat hij geen pijn heeft met grondwerken, maar wel met rijden, weet ik niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:59 



 
Profiel   

Basboo schreef
Joolien schreef
Ik ben wel benieuwd hoe het paard de spanning uit? Ik denk dat het wel kan hoor, maar dan zou ik met goede hulp aan de gang gaan.
Hoe weet je dat hij geen pijn heeft? Rug/hals op de foto gehad?

Hij uit de spanning door versneld adem te halen, zijn ogen weg te draaien, sneller te willen lopen, 'strak aan te voelen', het bit bij voorbaat vast te pakken en uiteindelijk te vluchten en te zigzaggen. Bokken of steigeren heeft hij nooit gedaan.

Foto's maken is niet gebeurd. Ik heb er wel een dierenarts, fysio, osteopaat, zadelmaker en tandarts bij gehad. Ook hebben destijds meerdere instructeurs/ instructrices gekeken naar hoe hij loopt. Dit kwam er allemaal op uit dat er niks lichamelijks aan de hand was. Wel liep hij soms wat strak, maar dat zou goed met de spanning te maken kunnen hebben.


Is het het paard van je profiel? Hihi hier nl ook een bonte die precies het zelfde deed!
DEED!!! Dus er is hoop :j
Hij doet het nu helemaal niet meer, lag puur aan de manier van rijden, nu word hij goed op zit en been gereden, voorheen werd hij meer met de handen rond gestuurd, hier kan hij op de een of andere manier niet tegen.
Hij doet het nu super, terwijl hij in het verleden echt als een raket die afgeschoten werd, zomaar uit het niets er links of rechtsom vandoor knalde, onhoudbaar wat vaak met een bodeminspectie eindigde voor de ruiter.
Maar nu dus top te rijden, nadat een meisje uit de buurt met heel veel geduld met hem aan de gang is gegaan.

Wel zie je 2 totaal verschillende pony's als er een ruiter op zit die dus niet op zit rijd, dan loopt ie met zijn koppie in de lucht en idd ook versnellen, als je wil kan ik je filmpjes sturen van het verschil.


Laatst bijgewerkt door Gooiske op 12-10-17 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 23:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 6 [ 133 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen