Kan een bang paard onder het zadel ooit mak/braaf worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Kan een bang paard onder het zadel ooit mak/braaf worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:15

Zoals ie in je profiel loopt, loopt hij ook zo onder het zadel? Zo opgekropt?

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:25

Als je een jaar grondwerk doet en dan met rijden nog geen verbetering merkt zou ik echt foto's laten maken. Vooral bij zo'n extreme reactie, eerlijk gezegd. Dit zijn wel extreme uitingen....

Met rijden totaal de ontspanning opzoeken, de basis. Neus moet over de grond kunnen, veel laag en neerwaarts, ontspannen is belonen. Van daaruit langzaam verder werken als hij comfortabel is met de ontspanning.

Edit: het is trouwens niet vervelend bedoeld dat ik (net als eerdere) aangeef dat je foto's moet maken. Ik geloof meteen dat je er alles aan doet zoals te lezen is. Maar mocht er iets aan hem mankeren waardoor hij zich gevaarlijk kan gaan gedragen breng je ook jezelf in gevaar. Helaas spreek ik uit ervaring, al ging dat niet om een paard van mijzelf. Ik trainde dit paard en was er in week 3 totaal onverwacht afgegooid. Daarna half jaar verder getraind maar paard verbeterde amper rij technisch. Later steeds vaker staakgedrag en ik had al een onderbuikgevoel. Paar keer aangegeven dat ik het niet vertrouwde, want paarden doen niet uit het niks zo. Uiteindelijk heeft het paard nog een keer steil overeind gestaan totaal onverwacht en het beestje bleek uiteindelijk headshaking te hebben. Je zou er maar net op een verkeerd moment opzitten wanneer hij/zij een pijnscheut krijgt, het paard wat ik reed was op dat moment totaal van de wereld en dat had flink fout kunnen aflopen. En dat had niks met het beestje zelf te maken. Die kon daar niks aan doen maar bracht mij als ruiter wel in gevaar...
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 12-10-17 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Basboo

Berichten: 362
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 23:28

@ Gooiske Ja, het is het paard uit mijn profiel. Heel fijn om te horen dat er weer iemand is waarbij het goedgekomen is! Toevallig dat die van jouw bonte precies hetzelfde probleem had.

Moeite met accepteren van (zelfs korte, lichte) druk op het bit heeft hij inderdaad ook. Lastig als hij vlucht, want je eerste reactie is toch wel proberen op de volte zetten en afremmen m.b.v. zit, maar ook met de teugels.

Ik denk inderdaad dat geduld en en zenuwen van staal goed van pas komen. Dat laatste heb ik in dit geval niet. Het rennen op zich vind ik nog niet zo erg, maar het stuurloze zigzaggen in volle vaart vind ik ronduit eng, dus dat schiet niet op.

Ook hier is overigens een meisje uit de buurt dat mijn paard wil rijden. Niet snel bang en genoeg geduld. Alleen zij is geen professional, waardoor ik me dan weer afvraag in hoeverre het verstandig is haar vrij te laten rijden i.v.m. de daaraan verboden risico's.

Het valt mij overigens op dat veel mensen die dit herkennen het uiteindelijk rijtechnisch opgelost hebben en niet medisch. Of zit ik daar nu naast?

Ik weet nog niet precies wat de beste oplossing is, maar we houden hoop.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:34

Er is niet echt een keus tussen medisch of rijtechnisch oplossen, als het paard medisch niet in orde is zal je je plan daarop moeten aanpassen. Als er iets uit de foto's komt kan je ook doelgerichter het probleem aanpakken in plaats van proberen en gokken wat het is. Je paard hoeft niet meteen afgeschreven te zijn als er iets uit de foto's komt.

Basboo

Berichten: 362
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 23:39

Joolien schreef:
Zoals ie in je profiel loopt, loopt hij ook zo onder het zadel? Zo opgekropt?


Hij kan zo ook onder het zadel lopen. Dit zijn echter wel de momenten dat hij het makkelijkst onder controle te houden is. Ik heb hierbij overigens bijna geen verbinding. Hij loopt dan uit zichzelf zo.

Als hij meer ontspannen is, zakt hij vaak wel wat meer in, met het neusje eruit. Dan heb ik ook een veel normalere verbinding. Maar als hij dan 'moe' begint te worden, wil hij wel eens gaan hangen en het bit vastpakken. Meestal valt dit wel op te lossen door naar voren te rijden. In sommige gevallen vlucht hij dan door de toegenomen druk op het bit door het hangen of door de kuit die ik bijgeef

Als hij echt heel gespannen is, loopt hij niet in de aanleuning. Het is niet dat hij sterren kijkt, maar het is wel het moment dat hij alles ziet en 'strak' aanvoelt in de spieren. Op zo'n moment kan je een vluchtreactie verwachten

Basboo

Berichten: 362
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Veluwe

Re: Kan een bang paard onder het zadel ooit mak/braaf worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 23:41

@Pistache, ik heb je posts gelezen en reageer morgen even als je het niet erg vindt :)

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:57

Ik ga er van uit dat dit op te lossen is, een hertraining bij een trainer en dan een reeks lessen voor jou ook bij die trainer , en indien nodig een reeks keren dat de trainer dan bij jou komt om verder te begeleiden.
Uiteraard gaan we er van uit dat er medisch niets echt heel verkeerd is, maar ik zou afwachten wat de trainer er van vind, en hoe training daar kan evolueren.
Ga niet zelf verder op eigen houtje, je bent nu reeds 2j er mee bezig en nog ver verwijderd van wat je wou bereiken, dus er is heel wat mis met de manier van werken die je nu al 2j gebruikt.
Zoek een trainer en tjaaa hopelijk lukt het dan wel.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 00:53


Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Kan een bang paard onder het zadel ooit mak/braaf worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 01:27

Toch ondanks je eigen voorkeur kan ik je nadat pijn uitgesloten is Equinologica zeker aanraden. Vaak doordat we juist de problemen vermijden blijft het probleem bestaan. Door hem weg te brengen leert hij er mee om te gaan en zij is echt heel kundig op dit vlak. Zij zal je genoeg tools geven hoe je er zelf het beste mee om kan gaan. Ze kan evt ook op locatie komen, maar ik denk dat je daar meer aan hebt als hij eerst bij haar gestaan heeft. Echt, een wereld gaat voor je open.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kan een bang paard onder het zadel ooit mak/braaf worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 05:11

Is hij na het men-ongeluk helemaal nagekeken?
Ik zou absoluut hals en rugfoto's laten maken en geen andere therapieën er op los laten voor je 100% zeker bent dat er niets te zien is op foto's.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Kan een bang paard onder het zadel ooit mak/braaf worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 05:31

Ts, wat vervelend voor je! Het klinkt alsof je echt het beste voor hebt met je paard! Maar ik zou als ik jou was niet te moeilijk denken over die foto's. Een paar foto's van hals en rug zijn echt niet duur en als je eerst maanden een paard in training zet en het werkt niet omdat het paard toch pijn heeft is het ook zonde geld en bovenal zielig.
Sluit rugproblemen uit en kijk dan verder. Veel succes!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 07:25

Ik ga helemaal mee met Sizzle. Dezelfde ervaringen. Hier ook het advies de rug op de foto te zetten. Dat kan niemand van buitenaf zien of beoordelen.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Kan een bang paard onder het zadel ooit mak/braaf worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 07:29

Het voordeel van equinologica is dat Suzanne ook de opleiding bij Karin Leibbrandt volgt, en dus ook kan zien of het lichamelijk is. En je kan helpen met correct rijden :-)

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 07:36

Ik stuur je een pb :)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Kan een bang paard onder het zadel ooit mak/braaf worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 07:44

Een paard bij ons op stal vroeger schrok ook van alles onder het zadel. Bleek achteraf kissing spines te hebben en is op vervroegd pensioen gezet. Toch de moeite om daar extra op te controleren.

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Kan een bang paard onder het zadel ooit mak/braaf worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:00

Mijn paard is vanaf het begin met inrijden in extreem vluchtgedrag vervallen. Hij is lichamelijk in orde, maar is ook heel sensibel, onzeker naar mensen toe (zijn eerste 4 jaar niet in handen geweest) en zijn eerste basale reactie is vluchten. Die grens bleef flinterdun ondanks uitgebreide voorbereiding en oefening vanaf de grond en met opstappen, aan de hand stappen onder de man etc. Bij mij reed er ook een meisje op met veel ervaring en niet bang, maar na opnieuw een angstreactie heb ik de grens getrokken en hem naar een trainster gebracht. Zij is bij 0 begonnen met hem om hem te resetten. Inmiddels kan hij nog steeds spanning opbouwen maar ze kan het er uit rijden. Ook heeft hij druk op het bit leren accepteren (door heel veel dubbele lijnen werk) en heeft hij met heel veel rust en geduld geleerd dat die extreme spanning niet hoeft. Hij is er echter nog niet en staat nog volop in training, het is een lange weg maar hij is al veel veranderd.

Ik heb evt ook filmpjes van zijn reacties, per pb, mocht je interesse hebben :o

Ik stond overigens ook negatief tegen hem verplaatsen wegens zijn sebsibele karakter, maar het is voor hem heel goed uitgepakt. :j

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:11

Basboo schreef:
@Joolien Ik heb er inderdaad aan gedacht om foto's te laten maken. Dit is uiteindelijk niet gebeurd, omdat het erop lijkt dat hij geen pijn heeft. Ook is foto's maken vrij kostbaar. Je kan niet alleen foto's laten maken van de rug, maar ook van de hals en alle vier de benen. Er zijn zelfs nog genoeg pijnen die niet op de foto zichtbaar zijn, zoals zenuwpijnen. Wat is wijs als je geen specifiek vermoeden van pijn hebt? Het mag best wat kosten, maar nodeloos geld uitgeven is ook weer niet de bedoeling


Foto's maken is inderdaad duur. Een mooi en vele malen goedkoper alternatief is de thermografie. Kijk eens bij http://www.equicare-plus.com/team/hans-arendse/
Kan aan huis, hele paard wordt gecheckt, tijd dat je er mee bezig bent is eigenlijk heel kort, paard hoeft niet te worden gesedeerd. En dus ook goedkoper

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:13

Misschien is het al gevraagd? Ik heb niet alles doorgelezen.
Ik herken dit gedrag van een ander paard, beetje soort gelijk verhaal. Ook een ongeluk met de koets en paniek....
Heb je er wel eens zonder zadel op gereden? bv tijdens het longeren? Met iemand die er naast mee liep?

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:18

De meeste paarden die ik ken met extreem vluchtgedrag ohz hadden pijn. Kissing Spines komt erg vaak voor, ik wil je zeker aanraden dat eerst uit te gaan sluiten voordat je verder gaat met de training.

Je schrijft dat als hij zijn hoofd omhoog heeft, hij de meeste spanning heeft. Als hij zijn hoofd omhoog heeft drukt hij dus zijn rug weg. Rug wegdrukken = wervels die elkaar raken = pijn = nog meer spanning/paniek= vluchten voor de pijn.

Kissing spines hoeft niet het einde van het paard te zijn {ligt aan de gradatie}, maar juist bij zulke paarden is het enorm belangrijk dat ze goed over de rug leren te lopen.
Als je een gerichte diagnose hebt kun je daar eventueel op verder werken.

Je kunt je ook sowieso al afvragen waarom dit paard in eerste instantie voor de wagen is beleerd? dat gebeurd nog weleens bij paarden die problemen {blijven} geven ohz. {hoeft niet, maar gebeurd wel}

Wat betreft het meisje uit de buurt, ik zou er zeker niet zomaar iemand op zetten. Sowieso is het belangrijk voor dit paard dat er kundig mee om word gegaan. En daarnaast neem je een enorm risico.

Basboo

Berichten: 362
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 09:41

Pistasche schreef:
Als je een jaar grondwerk doet en dan met rijden nog geen verbetering merkt zou ik echt foto's laten maken. Vooral bij zo'n extreme reactie, eerlijk gezegd. Dit zijn wel extreme uitingen....

Met rijden totaal de ontspanning opzoeken, de basis. Neus moet over de grond kunnen, veel laag en neerwaarts, ontspannen is belonen. Van daaruit langzaam verder werken als hij comfortabel is met de ontspanning.

Edit: het is trouwens niet vervelend bedoeld dat ik (net als eerdere) aangeef dat je foto's moet maken. (....)



Laag en neerwaarts in inderdaad iets wat we veel doen met de (dubbele) longe. Onder het zadel lijkt me dit ook een goede oplossing, maar op dit moment is dat waarschijnlijk niet iets wat hij al zou doen. Ook lijkt het mij heel spannend om hem de kans te geven er aan een lang teugeltje vandoor te gaan, omdat hij dan de eerste seconden de tijd heeft om alle mogelijke (draai)bewegingen te maken. Dit zal deels ook wel tussen de oren zitten, maar ik voel me hier niet de aangewezen pesoon voor, omdat ik mijn spanning waarschijnlijk alleen zal overbrengen.

Het foto's maken en rijtechnisch aanpakken werkt elkaar inderdaad niet tegen, dat is zo. Wel vraag ik me af welke volgorde het beste is. Ik zie hier wel een aantal keren KS genoemd worden en dat is wel iets wat ik graag uit zou willen sluiten. Ik heb tot gisteren gedacht dat dat ook het geval was, omdat de fysio tegen mij gezegd had dat dat niet zo was, maar blijkbaar werkt dat niet zo

Basboo

Berichten: 362
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 09:44

aeolusnr1 schreef:
Ik ga er van uit dat dit op te lossen is, een hertraining bij een trainer en dan een reeks lessen voor jou ook bij die trainer , en indien nodig een reeks keren dat de trainer dan bij jou komt om verder te begeleiden.
Uiteraard gaan we er van uit dat er medisch niets echt heel verkeerd is, maar ik zou afwachten wat de trainer er van vind, en hoe training daar kan evolueren.
Ga niet zelf verder op eigen houtje, je bent nu reeds 2j er mee bezig en nog ver verwijderd van wat je wou bereiken, dus er is heel wat mis met de manier van werken die je nu al 2j gebruikt.
Zoek een trainer en tjaaa hopelijk lukt het dan wel.


Dit is wat ik nu in gedachten heb: eerst iemand erop die probleempaarden kan corrigeren en het daarna zelf onder begeleiding over nemen.

Wat betreft het medische ben ik er nog niet helemaal uit wanneer en of ik dat zal doen. KS uitsluiten lijkt me wel een prettige gedachte.

Basboo

Berichten: 362
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 09:45

senna21 schreef:
Ken je dit topic al?
Misschien leerzaam, en sowieso inspirerend.
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?


Kende ik nog niet. Ik zal er eens naar kijken, bedankt voor de tip.

Basboo

Berichten: 362
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 09:49

Nicje87 schreef:
Toch ondanks je eigen voorkeur kan ik je nadat pijn uitgesloten is Equinologica zeker aanraden. Vaak doordat we juist de problemen vermijden blijft het probleem bestaan. Door hem weg te brengen leert hij er mee om te gaan en zij is echt heel kundig op dit vlak. Zij zal je genoeg tools geven hoe je er zelf het beste mee om kan gaan. Ze kan evt ook op locatie komen, maar ik denk dat je daar meer aan hebt als hij eerst bij haar gestaan heeft. Echt, een wereld gaat voor je open.


Verhuizen blijft een optie, maar hoe ik mijn paard nu ken denk ik dat hij behoorlijk van slag zal zijn. Mijn voorkeur gaat daarom nog steeds uit naar hulp aan huis. En anders een stal die goed in de buurt is, zodat ik makkelijk langs kan gaan.

Ik geloof zeker dat aanpakken van het probleem 'verhuizen zonder bekenden' goed uit kan pakken, maar ik schat in dat dat i.c.m. het aanpakken van het probleem onder het zadel wel erg veel voor hem wordt

Basboo

Berichten: 362
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 09:53

Leo schreef:
Mijn paard is vanaf het begin met inrijden in extreem vluchtgedrag vervallen. Hij is lichamelijk in orde, maar is ook heel sensibel, onzeker naar mensen toe (zijn eerste 4 jaar niet in handen geweest) en zijn eerste basale reactie is vluchten. Die grens bleef flinterdun ondanks uitgebreide voorbereiding en oefening vanaf de grond en met opstappen, aan de hand stappen onder de man etc. Bij mij reed er ook een meisje op met veel ervaring en niet bang, maar na opnieuw een angstreactie heb ik de grens getrokken en hem naar een trainster gebracht. Zij is bij 0 begonnen met hem om hem te resetten. Inmiddels kan hij nog steeds spanning opbouwen maar ze kan het er uit rijden. Ook heeft hij druk op het bit leren accepteren (door heel veel dubbele lijnen werk) en heeft hij met heel veel rust en geduld geleerd dat die extreme spanning niet hoeft. Hij is er echter nog niet en staat nog volop in training, het is een lange weg maar hij is al veel veranderd.

Ik heb evt ook filmpjes van zijn reacties, per pb, mocht je interesse hebben :o

Ik stond overigens ook negatief tegen hem verplaatsen wegens zijn sebsibele karakter, maar het is voor hem heel goed uitgepakt. :j


Goed om weer een positieve ontwikkeling te lezen van een paard met soortgelijke problemen. Verhuizen is een optie maar om eerder genoemde redenen wil ik hem het liefst thuis houden en anders niet te ver uit de buurt hebben.

Filmpje ben ik erg benieuwd naar, zou hem graag in pb willen zien :j

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:55

Zou ook foto's laten maken van de bovenlijn , dus hals en rug ..

Het kan op stal en zijn echt de kosten niet ..plus dat je dan zekerheid heb.
Een osteopaat en fysio kunnen veel voor een paard betekenen , maar hebben geen röntgen ogen .,

Denk dat het voor het paard toch beter is om eerst de medische kant uit te sluiten voordat je verder gaat met trainen ..

Wil je nog niet aan de foto's ( wat ik tussen de regels een beetje lees ) dan zou ik je het advies willen geven om je paard eens een aantal dagen op de buut te zetten ..en dan eens zien wat er gebeurd .
Laatst bijgewerkt door N4N4 op 13-10-17 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt