Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 133 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kan een bang paard onder het zadel ooit mak/braaf worden?

 
Profiel   

voyou schreef
Basboo schreef
@Joolien Ik heb er inderdaad aan gedacht om foto's te laten maken. Dit is uiteindelijk niet gebeurd, omdat het erop lijkt dat hij geen pijn heeft. Ook is foto's maken vrij kostbaar. Je kan niet alleen foto's laten maken van de rug, maar ook van de hals en alle vier de benen. Er zijn zelfs nog genoeg pijnen die niet op de foto zichtbaar zijn, zoals zenuwpijnen. Wat is wijs als je geen specifiek vermoeden van pijn hebt? Het mag best wat kosten, maar nodeloos geld uitgeven is ook weer niet de bedoeling


Foto's maken is inderdaad duur. Een mooi en vele malen goedkoper alternatief is de thermografie. Kijk eens bij http://www.equicare-plus.com/team/hans-arendse/
Kan aan huis, hele paard wordt gecheckt, tijd dat je er mee bezig bent is eigenlijk heel kort, paard hoeft niet te worden gesedeerd. En dus ook goedkoper


Bedankt voor de tip. Laat dat eventuele problemen even goed zien als een röntgenfoto? In dat geval is het zeker iets om uit te proberen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 08:57 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Is hij na het men-ongeluk helemaal nagekeken?
Ik zou absoluut hals en rugfoto's laten maken en geen andere therapieën er op los laten voor je 100% zeker bent dat er niets te zien is op foto's.


Het men-ongeluk valt onder de categorie 'verhalen die ik via via gehoord heb'. Ik heb contact gehad met de eigenaren die hem hadden voor de mensport. Zij zeggen dat hij nog nooit een ongeluk heeft gehad. Terwijl ik van anderen heb gehoord dat hij dat bij deze eigenaren dat wel heeft gehad. Ik geloof zelf de ex-eigenaren van het mennen het meest, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Ik weet wel zeker dat hij er een keer in het span op de weg vandoor is gegaan, maar dat is uiteindelijk net goed afgelopen. Of hij na het ongeluk (als het al is gebeurd) gecontroleerd is, weet ik niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 09:04 



 
Profiel   

Een thermografie is m.i. niet vergelijkbaar met een röntgenfoto en bovendien erg lastig om goed te maken. Thermografie wordt meestal aangeraden in combinatie met andere onderzoeken, dus als op een thermografie bijv. het gebied vlak achter de schoft opvalt, kun je dat stukje op de foto laten zetten. Maar ja, voor hetzelfde geld heeft er net een straaltje zonlicht over dat stukje rug geschenen (hoewel een goede thermografist daar rekening mee zou moeten houden).
Er zijn wel artikelen (wetenschappelijk) over het gebruik van thermografie; kan me in ieder geval herinneren dat het wellicht (mits dus goed uitgevoerd) een goed hulpmiddel kan zijn om een zoekrichting te bepalen, maar het is niet geobjectiveerd / gekalibreerd.

Ik zou ook de bovenlijn op de foto laten zetten, of anders een paar dagen op pijnstillers zetten en kijken wat er verandert. Het is niet goedkoop (foto's), maar je slaat jezelf voor je kop als je het niet doet en over twee jaar (en wellicht een ongeluk verder) je toch foto's laat maken en er blijkt toch KS te zitten.

Qua training: je kunt een paard prima aan de lange lijnen aanleren om na te geven op de buitenlijn, dit kun je tijdens het rijden weer inzetten om dat lang en laag te bereiken. Sowieso kun je aan de lange lijnen (in centrum- en menpositie) je paard prima rijtypisch in balans laten lopen en zo trainen.

Ik heb ooit (10 jaar geleden oid) met een manegepaard gewerkt wat extreem angstig was als iemand op haar rug zat (echt heel handig als je dan manegepaard bent :roll: ). Je moest haar opzadelen inclusief aansingelen en beugels op maat maken (vanaf de grond) in de stal, want als je er eenmaal op zat, kreeg je dat niet meer voor elkaar zonder flinke vluchtreacties op te roepen. Met zweep rijden was not done, even het dekje aan de achterkant optillen om te aaien ook niet. Ik ben met dit paard eerst gaan loswerken, daarna grondwerk met heel veel aanraakoefeningen met de leadrope, daarna overgezet op dubbele lange lijnen. De stap van grondwerk naar lange lijnen heeft veel tijd gekost, omdat ze alle beweging om/aan haar lijf zo eng vond. Ze verbeterde wel elke training, overigens. In de tussentijd bleef ze ook ingezet worden in de manegeles. Op het moment dat ik echt aan de lange lijnen toe was met haar, kreeg ik van de instructrice te horen dat het paard heel erg verbeterd was in haar reacties bij aansingelen / beugels op maat maken in de bak met een ruiter erop.
Was het mijn paard geweest, dan had ik lichamelijk ook meer uit laten sluiten en haar zeker door een osteopaat laten behandelen en waarschijnlijk ook laten masseren door een goede sportmasseur. Ze was namelijk zo krom als een hoepel en dat helpt niet bij je evenwicht houden (al helemaal niet als er dan ook nog een ruiter opklimt).
Ook had ik haar veel langer niet gereden als dat nu gebeurde; ze was natuurlijk nog gewoon manegepaard en moest dan ook wel haar geld opbrengen, al was het minder dan bij andere paarden, want niet iedereen durfde haar te rijden. Uiteindelijk is ze verkocht aan een particulier en doet ze het erg goed :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 09:10 



 
Profiel   

ThreeFingers schreef
Misschien is het al gevraagd? Ik heb niet alles doorgelezen.
Ik herken dit gedrag van een ander paard, beetje soort gelijk verhaal. Ook een ongeluk met de koets en paniek....
Heb je er wel eens zonder zadel op gereden? bv tijdens het longeren? Met iemand die er naast mee liep?


Zonder zadel rijden lijkt me levensgevaarlijk. Ik heb dat zelf in ieder geval niet geprobeerd.

Als je erop zit met zadel en er loopt iemand naast die hij vertrouwt, blijft hij onder elke omstandigheid rustig of in ieder geval onder controle.

Aan de longe met iemand erop gedraagt hij zich hetzelfde als zonder longe, of misschien nog wel heftiger, omdat hij dan 'druk' voelt van de longeur en van de ruiter. Dat laatste weet ik niet zeker, maar het lijkt wel zo te zijn. Zeker als hij de longeur nog niet goed kent of minder vertrouwt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 09:14 



 

]Thermografie zou ik niet doen. Is moeilijk te zien en kost ook geld. Dan zou ik evengoed gewoon voor fotos gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 09:14 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
De meeste paarden die ik ken met extreem vluchtgedrag ohz hadden pijn. Kissing Spines komt erg vaak voor, ik wil je zeker aanraden dat eerst uit te gaan sluiten voordat je verder gaat met de training.

Je schrijft dat als hij zijn hoofd omhoog heeft, hij de meeste spanning heeft. Als hij zijn hoofd omhoog heeft drukt hij dus zijn rug weg. Rug wegdrukken = wervels die elkaar raken = pijn = nog meer spanning/paniek= vluchten voor de pijn.

Kissing spines hoeft niet het einde van het paard te zijn {ligt aan de gradatie}, maar juist bij zulke paarden is het enorm belangrijk dat ze goed over de rug leren te lopen.
Als je een gerichte diagnose hebt kun je daar eventueel op verder werken.


Dit inderdaad. Niks meer aan toe te voegen.

Ts ik zou echt even die foto's laten maken, dat is minder kostbaar dan maar blijven aanklungelen met fysio/osteopaat/training als achteraf blijkt dat er toch wat op de foto's is te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 09:25 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Je kunt je ook sowieso al afvragen waarom dit paard in eerste instantie voor de wagen is beleerd? dat gebeurd nog weleens bij paarden die problemen {blijven} geven ohz. {hoeft niet, maar gebeurd wel}

Wat betreft het meisje uit de buurt, ik zou er zeker niet zomaar iemand op zetten. Sowieso is het belangrijk voor dit paard dat er kundig mee om word gegaan. En daarnaast neem je een enorm risico.


Hij is in eerste instantie voor de wagen beleerd, omdat zijn eerste eigenaren al actief waren in de mensport. Zij hebben hem op drie jarige leeftijd rechtstreeks van de fokker gekocht. Hij kwam toen zo van het land en kon nog niks. Voordat zij hem voor de wagen beleerden is hij dus nog nooit onder het zadel geweest.

Een ander (geen professional) erop laten vind ik nu ook aan de risicovolle kant. Als je zelf veel lef hebt en kan blijven zitten is hij rustiger, maar het sluit niet uit dat hij weer gaat vluchten. Het lijkt mij nu dat hij een meer professionele aanpak nodig heeft. Eventueel zou er wel een ander op kunnen in voorbereiding op de training/correctie, zodat hij minder overvallen wordt als dat zover is. Dan doel ik vooral op oefenen met op- en afstappen en een paar rondjes stappen ohz aan de hand. Of zou dat juist averechts werken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 09:33 



 
Profiel   

Hilary schreef
Een thermografie is m.i. niet vergelijkbaar met een röntgenfoto en bovendien erg lastig om goed te maken. (...)

Qua training: je kunt een paard prima aan de lange lijnen aanleren om na te geven op de buitenlijn, dit kun je tijdens het rijden weer inzetten om dat lang en laag te bereiken. Sowieso kun je aan de lange lijnen (in centrum- en menpositie) je paard prima rijtypisch in balans laten lopen en zo trainen.

Ik heb ooit (10 jaar geleden oid) met een manegepaard gewerkt wat extreem angstig was als iemand op haar rug zat (echt heel handig als je dan manegepaard bent :roll: ). (...)


Nu ik hoor waarvoor thermografie geschikt is, denk ik toch niet dat dat is waar ik naar op zoek ben. Ik ben steeds meer geneigd om toch maar foto's te laten maken van de rug/hals. Wat ik me wel afvraag: hoe zit het met de benen? Daar kan ook wat mis zijn, lijkt mij. En hoe groot is de kans nog dat hij pijn heeft als er op de foto's niets te zien is?

Trainen aan de dubbele longe werkt inderdaad erg goed. Dat is wel iets om mee door te gaan. Het toepassen daarvan onder het zadel zal hij wel spannend blijven vinden, dus dat blijft iets waar ik in eerste instantie liever niet zelf aan begin. Maar alle beetjes helpen en hopelijk ondervindt hij er voordeel van, al is het maar om soepel te blijven

Fijn om weer een goede afloop te horen van een bijna niet te berijden paard. Het kan dus wel (mits er lichamelijk niks mis is), dat geeft hoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 09:48 



 
Profiel   

Wat er juist moet gebeuren zou ik bespreken met een ervaren paarden DA, die kan dan beslissen welke onderzoeken het meest zinvol zijn. Misschien een soort dagboek bijhouden van wanneer het paard moeilijk doet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 09:57 



 

Ik zou t ook bespreken met de da. Je kunt ook een kreupelheidsonderzoek laten doen, dan kun je ook wellicht kijken hoe hij op de benen is.
Heb je hem gekeurd toen je hem kocht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 11:07 



 
Profiel   

Ik ga mee met wat anderen hier al zeggen: rug op de foto.
Heb ook al genoeg paarden gezien die 'moeilijk' waren onder zadel maar anders gewoon braaf en die hadden allemaal een fysiek probleem. Meestal idd kissing spines of vervelende artrose.

Thermografie is onzin. Aai je paard 10 minuten voor het onderzoek en paardlief zal een 'blessure' tonen op de plek waar je geaaid hebt.

Daarna idd rijtechnisch of mbv grondwerk/training etc paard leren dat vluchten niet de juiste reactie is. Vermits dat volledig tegen hun instinct gaat, neemt dat meestal wat tijd in beslag om het om te buigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 11:51 



 
Profiel   

Goed dat je zo uitgebreid reageert en intresseert voor alle tips, ook al zijn ze heel uitlopend. Het komt vast en zeker goed met je paard.

Als je aangeeft wat de problemen zijn bij een DA starten ze meestal met bepaalde onderzoeken, uitverdoven en dergelijke, dan komen ze vanzelf op de juiste plek.

Als je straks weet wat het is kan je hopelijk snel gericht aan de slag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 13:35 



 
Profiel   

Ook hier 4 jaar getobd met de pony van mijn dochter.
Staken, wegschieten en bokken.
Meerdere artsen, osteopaten etc laten kijken.
Niemand zag iets, iedereen vond dat hij goed bewoog.
Uiteindelijk terecht gekomen bij dierenkliniek Schalkwijk.
Daar zeiden ze meteen, dat het niet normaal was dat een pony elke x weer behandeld moest worden.
na 4 jaar eindelijk foto's laten maken, waarbij we dachten dat het KS zou zijn.
De foto's lieten uiteindelijk niets zien in de bovenlijn, daarom toch de benen maar op de foto gezet.
Helaas bleek de pony HKO klasse 4 te hebben.
Hij had niet kreupel gelopen, volgens heel veel andere dierenartsen waren foto's niet nodig.

Het was niet de uitslag waar ik op had gehoopt, maar ik ben blij dat ik uiteindelijk duidelijkheid had.
Zijn levensgevaarlijke gedrag bleek wel degelijk een reden te hebbe.
De kosten vielen mij uiteindelijk 100% mee, dit heeft Schalkwijk erg netjes gedaan.
Mocht je hier meer over willen weten, vertel ik het graag via pb.

En mocht je paard lichamelijk in orde zijn, kan het het overwegen zijn om een goed magnesium supplement te geven.
Dit helpt vaak tegen schrikgedrag en ondersteunt de spieren.

Heel veel wijsheid in je keuze

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 14:04 



 
Profiel   

Basboo schreef
Elisa2 schreef
Je kunt je ook sowieso al afvragen waarom dit paard in eerste instantie voor de wagen is beleerd? dat gebeurd nog weleens bij paarden die problemen {blijven} geven ohz. {hoeft niet, maar gebeurd wel}

Wat betreft het meisje uit de buurt, ik zou er zeker niet zomaar iemand op zetten. Sowieso is het belangrijk voor dit paard dat er kundig mee om word gegaan. En daarnaast neem je een enorm risico.


Hij is in eerste instantie voor de wagen beleerd, omdat zijn eerste eigenaren al actief waren in de mensport. Zij hebben hem op drie jarige leeftijd rechtstreeks van de fokker gekocht. Hij kwam toen zo van het land en kon nog niks. Voordat zij hem voor de wagen beleerden is hij dus nog nooit onder het zadel geweest.

Een ander (geen professional) erop laten vind ik nu ook aan de risicovolle kant. Als je zelf veel lef hebt en kan blijven zitten is hij rustiger, maar het sluit niet uit dat hij weer gaat vluchten. Het lijkt mij nu dat hij een meer professionele aanpak nodig heeft. Eventueel zou er wel een ander op kunnen in voorbereiding op de training/correctie, zodat hij minder overvallen wordt als dat zover is. Dan doel ik vooral op oefenen met op- en afstappen en een paar rondjes stappen ohz aan de hand. Of zou dat juist averechts werken?


Lijkt me dat dat kan, maar wel mits je uitsluitsel hebt over zijn gezondheid.

Persoonlijk zou ik beginnen met foto'd van de rug/ hals/ nek en mocht daar niet uitkomen in overleg met de dierenarts de rest van de benen doen.
Sowieso handig om in overleg met de DA te doen, ook om onnodige foto's/ kosten te maken.

Ik ken een paard met hetzelfde soort gedrag, daar kwam niets uit op de foto's van de rug/ hals/ benen. Dubbele longe training en leren ontspannen heeft dat paard ook erg goed gedaan, maar lengtebuiging en spanning blijft een probleem bij dit {ook erg sensibele dier}.
Dit paard is daardoor in dusverre gevaarlijk dat het niet meer verantwoord is om op te rijden.{door paniek omhoog komen en achterover laten vallen}
Ik blijf er van overtuigd dat dit paard pijn heeft en denk dat het wellicht met hoge spierspanning oid te maken heeft. Maar waar dat dan weer vandaan komt..soms kom je er niet achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 16:01 



 
Profiel   

Bedankt voor alle verdere tips en reacties. Dit is mijn idee geworden:

We gaan nu nog even door met grondwerk.

De eerst volgende keer dat de DA komt, dat is over ongeveer een maand voor de influenza/tetanus-prik, ga ik overleggen over verder onderzoek. Zelf denk ik aan een foto van de hals en rug, maar misschien heeft de DA andere/betere ideeën.

Als uit het onderzoek niks negatiefs naar boven komt, ga ik op zoek naar iemand met veel ervaring met het corrigeren van paarden met zulk soort problemen.

Dus nu is het hopen dat er lichamelijks niks aan de hand is, hij gecorrigeerd kan worden en ik er op een dag zelf veilig op zit :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 19:46 



 
Profiel   

Ik zal voor je duimen.

Persoonlijk zou ik zsm duidelijkheid willen hebben, maar goed je bent ook al lang zo aan het trainen dus ik snap ook wel dat je geen haast hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 07:03 



 
Profiel   

Foto's voor kissing spinnens maken.. hier was ook een op stal. Die bleek het ook te hebben.

En anders die tip van iemand die met moeilijke paarden werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 07:14 



 

Oud topic, maar ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 21:21 



 
Profiel   

Supertje schreef
Ik heb het levende bewijs dat het goed kan komen hier staan.
Ik kocht hem toen hij 5 was, was toen al een aantal jaar onder het zadel, maar niet bepaald succesvol. Uiteindelijk ook erachter gekomen dat ik minstens zijn 5e eigenaar in 2 jaar tijd was, en overal om dezelfde reden verkocht, niet veilig te rijden.

Ook hij was een vreselijk lief en vriendelijk paard in de omgang, maar onder het zadel een ramp. Bokken oid heeft hij ook nooit gedaan, ook hij klapte er als een idioot vandoor en was niet meer te stoppen, ook het zigzaggen klinkt me bekend in de oren, echt puur vluchtgedrag dus. Hij is dwars door omheiningen heen geklapt, de weg over gerend, ik ben er samen mee onderuit gegaan in volle galop, kortom, eigenlijk achterlijk gevaarlijke situaties. Niet meer te bereiken op dat moment, echt blind gaan rennen. En dat opbouwen van spanning is ook bekend. Hij verstrakte, en op het moment dat er dan ook maar iets gebeurde (en dat kon op dat moment te hard ademhalen zijn) dan schoot hij er vandoor.

Bij hem was het een combinatie van angst/paniek en aangeleerde gewoonte. Het was de enige oplossing die hij kende. Wegrennen was zijn oplossing, en door de adrenaline daarvan raakte hij nog verder in paniek. De bochten die hij op volle snelheid maakte waren ook erg lastig uit te zitten!

Een slof eraan hangen, scherper bit, ik heb het geprobeerd. Daar mag iedereen een oordeel over hebben, maar ik wilde iets om door te dringen. Werkte niet overigens. Met slof nog gevaarlijker, net zo hard, maar dan met de kop tussen de knieën. Bit maakte niets uit. De omheining van de bak in sturen heb ik ook geprobeerd, en toen hadden we dus een nieuwe afzetting nodig.
Enige oplossing die voor ons werkte was niets doen. Zodra hij ging rennen laten gaan (makkelijker gezegd dan gedaan, ik scheet echt wel 7 kleuren), niet losgooien, maar wel zoveel mogelijk meegaan, en rustig proberen terug te nemen zodra hij zelf begon te vertragen, voornamelijk op stem en zit, handrem erop trekken had geen zin. Dan ging hij juist zigzaggen en nog meer vluchten.
Zodra hij draafde alle druk weg, rondje verder terug naar stap of zelfs halt en spanning laten wegvloeien. Zo werd stoppen juist beloond. In eerste instantie probeerde ik verder te rijden of er niets gebeurd was, maar dat werkte niet. Hij had echt dat afvloeien van spanning nodig, pas daarna vroeg ik weer iets van hem. Zo werden de stukken wegknallen steeds korter, werd hij sneller kalmer, tot ze langzaamaan ‘vanzelf’ verdwenen.
Het heeft maanden gekost voor hij enigszins safe was, maar uiteindelijk is het het braafste paard ooit geworden, zodra het kwartje viel kon werkelijk iedereen erop stappen, inmiddels heeft hij zelfs heel wat ruiters over angst heen geholpen en staat bekend als het betrouwbaarste paard van stal.


Ik weet dat dit een oud forum is dus misschien reageert niemand meer, maar ik heb een sensibele bijna 4 jarige Fries die precies dit gedrag vertoont als hierboven. Niet altijd, ging een maand of 2 super en ineens uit het niks weer zo’n uitbarsting. En met de onderhals erop en het tuigen wat friesen doen is er op zo’n moment ook geen houden meer aan. Pijn is uitgesloten lichamelijk qua rontgen en check door fysio/chiro/osteo, enige wat ik kan bedenken is het zadel. Maar ik vraag me af of zo’n reactie te herleiden is naar een niet goed liggend zadel (kan de reactie zo heftig zijn?) De 2 maanden dat het goed ging is hij gereden met een springzadel door zowel mezelf als mijn instructeur. Maar na het laten checken van mijn dressuurzadel dat er weer opgelegd. De 1e rit met mijn zadel was er wat spanning, de 2e rit met mijn zadel dus een complete explosie. Gisteren met springzadel leek alles weer rustig en hobbelde meneer rustig de bak door. Los daarvan is hij wel heel gevoelig en vind hij veel dingen eng, maar dat zal ook een stukje leeftijd zijn, en proberen we dat vanaf de grond nu op te pakken met grondwerk en horsemanship. Iemand dergelijke ervaringen of verstand hiervan als het komt op zadels? Ik heb al besloten dat het dressuurzadel de kliko in gaat, al zeggen nog 10 zadelmakers dat het goed ligt… maar misschien ben ik dan een beetje paranoia.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 13:46 



 
Profiel   

Dat kan naar mijn mening zeker. Die van mij kan iig enorm irritant worden als alles niet 100% goed is. Niet enorm gevaarlijk maar dan is alles ineens echt super eng. Mijn zadel ligt niet goed maar hij liep als de brandweer. Toen probeerde ik een dag of 3 een ander zadel wat wat beter lag maar niet goed genoeg, werd hij ineens minder onder mijn eigen zadel. Weer een paar dagen een ander zadel geprobeerd wat ook in de categorie "beter maar niet goed" viel en je wilt niet weten hoe het rijden nu gaat met mijn eigen zadel :'). Een bezem 20 meter buiten de baan, een blaffende hond op een kilometer afstand, een langslopend paard, een afdruk van een mensenvoet, alles is doodeng. Lekker naar het bos kon ook niet want er staat een bord aan het begin van de oprit _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 16:38 



 
Profiel   

Bij mij is het vooral dat hij dan blinde paniek onder het zadel heeft. Alsmaar harder en harder, geen rem, geen stuur. Dwars door alles heen als het moet. Je ziet het in z’n ogen, alsof de wereld in brand staat. Breekt mijn hart als hij zich zo voelt, maar er moet een trigger zijn. Zadel was in dit geval het enige anders dan anders…

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 19:48 



 
Profiel   

De exacte reactie hoeft natuurlijk niet hetzelfde te zijn. Die van mij krijgt ook wel echt paniek, maar die geef ik geen kans om er wat mee te doen. Het is afwijkend gedrag en ze kunnen een slechte dag hebben, maar als dat vaker het geval is dan moet er een gemene deler zijn en dat is in mijn geval het zadel. Dat kan dus goed zo zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 20:02 



 
Profiel   

QUAFQUE schreef
Ik weet dat dit een oud forum is dus misschien reageert niemand meer, maar ik heb een sensibele bijna 4 jarige Fries die precies dit gedrag vertoont als hierboven. Niet altijd, ging een maand of 2 super en ineens uit het niks weer zo’n uitbarsting. En met de onderhals erop en het tuigen wat friesen doen is er op zo’n moment ook geen houden meer aan. Pijn is uitgesloten lichamelijk qua rontgen en check door fysio/chiro/osteo, enige wat ik kan bedenken is het zadel. Maar ik vraag me af of zo’n reactie te herleiden is naar een niet goed liggend zadel (kan de reactie zo heftig zijn?) De 2 maanden dat het goed ging is hij gereden met een springzadel door zowel mezelf als mijn instructeur. Maar na het laten checken van mijn dressuurzadel dat er weer opgelegd. De 1e rit met mijn zadel was er wat spanning, de 2e rit met mijn zadel dus een complete explosie. Gisteren met springzadel leek alles weer rustig en hobbelde meneer rustig de bak door. Los daarvan is hij wel heel gevoelig en vind hij veel dingen eng, maar dat zal ook een stukje leeftijd zijn, en proberen we dat vanaf de grond nu op te pakken met grondwerk en horsemanship. Iemand dergelijke ervaringen of verstand hiervan als het komt op zadels? Ik heb al besloten dat het dressuurzadel de kliko in gaat, al zeggen nog 10 zadelmakers dat het goed ligt… maar misschien ben ik dan een beetje paranoia.

Dat kan heel goed door je zadel komen, ook als het goed past. Een zadel kan goed passen, maar het kan dan nogsteeds zijn dat je paard het niet fijn vind. Dat kan 14264 redenen hebben. Misschien is het te hard, misschien vind die het te zacht, misschien veert het teveel, of juist te weinig. Zeg het maar. Elk zadel is anders, maar dat maakt ze niet goed of slecht. Het is juist goed dat er zoveel keuze is, maar niet elk zadel past bij elk paard. Maar als die met het springzadel zo braaf loopt, zou ik daar voorlopig mee gaan rijden en kijken of je iets vergelijkbaars kan proberen in dressuurvariant. Als je dat graag wil. De meeste merken maken beide soorten wel.

Ik heb ooit gedacht mijn oude Passier in te wisselen voor een nieuwe Bates.Mijn paard dacht daar anders over en was na een week niet meer te rijden. Alles er bij, maar na terug wisselen naar de Passier was alles weer klaar en had ik mijn paard weer terug. (Wellicht niet meer relevant voor TS, maar ook een bang paniek paard dat braaf is geworden) Inmiddels heb ik wel een nieuw zadel gevonden die wel geaccepteerd word, maar met de Bates was niks mis. Maar het was duidelijk niet een zadel wat mijn paard fijn vond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 20:05 



 
Profiel   

Ja ik dacht dus ook dat er een trigger moet zijn voor zulk gedrag en pijn of ongemak kan natuurlijk een mega trigger zijn. En mijn Fries is al mega sensibel en nog jong en onzeker en zonder trigger al wat heter… dus dan is zo’n explosie meteen ook heel heftig. Tijd voor een nieuw zadel dus…

Iemand ook ervaring met of een paard zoals de mijne (spooky, onzekerder, snel onder de indruk, niet kunnen wandelen buiten het terrein want dat is te spannend) ooit rustiger en meer bombproof worden? En zoja, wat is de ultieme tip? Ik ga nu aan de slag met grondwerk en horsemanship achtig werk in de hoop dat zijn zelfvertrouwen groeit. En dan wil ik als dat goed zit aan de slag met schriktraining zodat hij wat nuchterder reageert en we uiteindelijk ook eens buiten kunnen wandelen. Wil ooit ook wel lekker een bosritje kunnen maken…

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 20:09 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
QUAFQUE schreef
Ik weet dat dit een oud forum is dus misschien reageert niemand meer, maar ik heb een sensibele bijna 4 jarige Fries die precies dit gedrag vertoont als hierboven. Niet altijd, ging een maand of 2 super en ineens uit het niks weer zo’n uitbarsting. En met de onderhals erop en het tuigen wat friesen doen is er op zo’n moment ook geen houden meer aan. Pijn is uitgesloten lichamelijk qua rontgen en check door fysio/chiro/osteo, enige wat ik kan bedenken is het zadel. Maar ik vraag me af of zo’n reactie te herleiden is naar een niet goed liggend zadel (kan de reactie zo heftig zijn?) De 2 maanden dat het goed ging is hij gereden met een springzadel door zowel mezelf als mijn instructeur. Maar na het laten checken van mijn dressuurzadel dat er weer opgelegd. De 1e rit met mijn zadel was er wat spanning, de 2e rit met mijn zadel dus een complete explosie. Gisteren met springzadel leek alles weer rustig en hobbelde meneer rustig de bak door. Los daarvan is hij wel heel gevoelig en vind hij veel dingen eng, maar dat zal ook een stukje leeftijd zijn, en proberen we dat vanaf de grond nu op te pakken met grondwerk en horsemanship. Iemand dergelijke ervaringen of verstand hiervan als het komt op zadels? Ik heb al besloten dat het dressuurzadel de kliko in gaat, al zeggen nog 10 zadelmakers dat het goed ligt… maar misschien ben ik dan een beetje paranoia.

Dat kan heel goed door je zadel komen, ook als het goed past. Een zadel kan goed passen, maar het kan dan nogsteeds zijn dat je paard het niet fijn vind. Dat kan 14264 redenen hebben. Misschien is het te hard, misschien vind die het te zacht, misschien veert het teveel, of juist te weinig. Zeg het maar. Elk zadel is anders, maar dat maakt ze niet goed of slecht. Het is juist goed dat er zoveel keuze is, maar niet elk zadel past bij elk paard. Maar als die met het springzadel zo braaf loopt, zou ik daar voorlopig mee gaan rijden en kijken of je iets vergelijkbaars kan proberen in dressuurvariant. Als je dat graag wil. De meeste merken maken beide soorten wel.

Ik heb ooit gedacht mijn oude Passier in te wisselen voor een nieuwe Bates.Mijn paard dacht daar anders over en was na een week niet meer te rijden. Alles er bij, maar na terug wisselen naar de Passier was alles weer klaar en had ik mijn paard weer terug. (Wellicht niet meer relevant voor TS, maar ook een bang paniek paard dat braaf is geworden) Inmiddels heb ik wel een nieuw zadel gevonden die wel geaccepteerd word, maar met de Bates was niks mis. Maar het was duidelijk niet een zadel wat mijn paard fijn vond.



Oh vertel… bang paniek paard dat braaf is geworden! Wil er alles over weten!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 20:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 133 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen